Gå til innhold
  • Bli medlem

Årets funn! (Optimus 111T)


Humle

Anbefalte innlegg

Kona var litt forsinket på jobben da jeg skulle hente henne i dag, så isteded for å sitte i bilen, ruslet jeg inn på den lokale Fretex sjappa for å finne meg et par ull sokker eller noe. hadde ruslet rundt et par minutter da øynene mine falt på det som for meg er århundrets funn :-)

 

En komplett Optimus 111T primus med stillebrenner!

Prislapp: Kr 79,-

 

ja du leste riktig: syttini norske kroner!

 

Den kom tilogmed i en grei stoffpose. 

 

Den trenger riktignok litt kjærlighet. Pumpen har gummipakning, men den så kurant nok ut. Litt jord og mose i bunnen av kassen, og det luktet parafin av den så den lekker vel rundt spindelen etc.

 

Skal fyre den opp i ettermidag og se hv som må fixes. Har jo alle delene fra da jeg fikk den forige av en kollega på jobb. 
Så da har jeg to av disse :-)

 

Passer fint for en Bushcraft tulling som meg... når det gjelder utsyr så er jo er det slik:

 

To er en og en er null....også er det jo supert å få kokt potetene samtidig som man steiker pølsene når man er på camping :-)

 

I alle fall, bare ete midag nå og så ut i furteboden for å leke :-)

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Årets funn, så langt i år ihvert fall.

Du har nok vunnet et flaxlodd til en 500 kroner.

Men affeksjonsverdien er jo mye større !... :D

Kjøpte en gang en fleece genser på Fretex.

Uslitelig.

 

 

Hvis du ante hvor lenge det er siden sist jeg vant mer enn 25 kr på et flax lodd :)

 

Det artige er at for bare et par måneder siden var det å kjøpe seg en Optimus brenner noe jeg gikk og dagdrømte om. Men aldri gjorde for jeg hadde jo Flexi-fuel brennern...

 

Nå har jeg plutselig to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg test brent den, dvs den står ute og brenner i skrivende stund (rett utafor vinduet her. 

 

Og den brenner med fin blå flamme, dog med en og annen gul stikkflamme av og til. 

Virker som om den mister trykket litt fortere enn den gamle. Mått hvertfall pumpe mer trykk etter et par minutter. Så pumpepakningen (gummi)  trenger vel litt silikonfett, eller bytting.

 

Et annet problem er at den brenner litt ujevnt på ene siden. Det kommer nok av at det er noen bobler under det indre brennerskallet. Og at det er en liten skade på det tykke røret mellom dysa og skallene.

 

Skal se om jeg får tak i nye brennerskall  (Ebay?).

 

Ellers så blir det vel full rens, og fjerning av diverse møkk. Det var barnåler inni tanken, så kan tenke meg at filteret også bør byttes. NMen skylte tanken med rødsprit og spylte gjennom dysa før jeg testa den.

 

I alle fall, jeg har to fungerende Optimuser, som til sammen har kosta meg kr 79 + e vennetjeneste :-)

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefunn, Humle! Så bildene dine på spiritburner og den så ikke ille ut, den blir nok en fin bruksprimus etter vask og rens. :)

 

Angående brennerskall så prøv å skrubb de innvendig med fint sandpapir eller stålull etter en runde i primusvaskevannet, det har funket for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefunn, Humle! Så bildene dine på spiritburner og den så ikke ille ut, den blir nok en fin bruksprimus etter vask og rens. :)

 

Angående brennerskall så prøv å skrubb de innvendig med fint sandpapir eller stålull etter en runde i primusvaskevannet, det har gjort funket for meg.

Takk for tipset. :-)

 

Får se om jeg får tid til en liten "14 dagers" med primusvaskevann på den i helga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.