Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av jakke til vinterfriluft?


Eplis

Anbefalte innlegg

Ideelt bør en vinterjakke være nesten helt vindtett, være romslig - men ikke for stor, ha store lommer til votter, lue etc, ha meget gode luftemuligheter, ha en meget god hette med plass til pelskant, jakka bør gå godt over rompa, og samt stoffet bør være tynnest mulig. En viss vannmotstand er også bra. Tynt stoff tar opp mindre fuktighet, gir bedre mulighet for å kle seg lag på lag og lufter bedre.

Microfiber oppfyller disse kravene best (kun trekk for vannmotstand, men det er avhengig av typen micofiber). De tøtker ekstremt raskt, og holder seg myk, selv om den blir våt. Dessverre er det kun Bergans Antarctic Expedition på markedet nå. Den synes jeg er for kraftig, tung og stor. Norrøna Sydpolen var bedre, men de har ingen planer om å produsere den på nytt (jeg har sendt forespørsel). Softshelljakker synes jeg blir for tunge og varme (har en toppmodell fra Arcteryx i Windstopper). Bomull er bra, spesielt av typen Etaproof/Ventil, men de plaggene er dyre. Største problemet er at den blir til et ispanser hvis det først er veldig vått, og så kaldt. Tunge bomullsanorakker vil jeg hold meg unna hvis du planlegger bruk i varmt vått vær eller går med sekk. Bomull/polyester er et godt kompromiss.

Dessverre er det ofte slik at tyngste jakkene har best detaljer (lange nok, store lommer, god hette), mens de med tynnere stoff er utformet som markaanorakker. Ikke lett dette!

 

Jeg har Bergans Antarctic Expedition og kjenner meg ikke igjen når du sier den er tung (630g). Den er faktisk så lett at den kjennes billig ut. ;) Det man merker når man har den på seg er at den er lang. Den går godt nedenfor rumpa på meg i Large og jeg er 192 høy. Det er forsåvidt en jakke jeg også kun kommer til å bruke om vinteren hvor man trenger en skikkelig god hette, og en jakke som dekker litt ekstra. Til resten av året bruker jeg en Bergans Microlight som har en ok hette, veier ingenting.

 

Btw, helt enig angående bomull og vått vær, da tror jeg man må over på etaproof e.l., men her er prisene litt drøye.

 

Anyway, Bergans Antarctic Expedition og Microlight jakkene er ikke noe jeg hadde valgt til å sitte rundt et bål (pga stoffet).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Bergans Antarctic Expedition og kjenner meg ikke igjen når du sier den er tung (630g). Den er faktisk så lett at den kjennes billig ut.....

 

.....Anyway, Bergans Antarctic Expedition og Microlight jakkene er ikke noe jeg hadde valgt til å sitte rundt et bål (pga stoffet).

 

 

Jeg tenkte akkurat på de samme to tingene.

Har bare kjent på kjent på Antarctic expedition jakka en gang i en DNT butikk, og det som overrasket meg var hvor lett og tynn den kjentes ut. Som du sier var det nesten litt leketøy følelse over det, "kan dette funke?" liksom. Men dressen har jo blitt brukt på flere ekspedisjoner, så ja, den gjør nok det.

Har Sydpolen jakka selv,og selv om den ikke er noen tungvekter så vil jeg si Bergans jakka virket ett hakk eller to lettere. Lurer på om Fimax kan blande sammen med Arctic expedition jakka, den er jo dog med membran. 

 

Og som du sier er microfiber ikke noe å sitte å kose seg foran bålet i. På grunn av de tynne fibrene i microfiber smelter det enda fortere enn vanlig syntetfiber (Nylon microfiber smelter fortere enn "vanlig" Nylon. f.eks) 

Ville nok holdt meg til enten bomull eller en g1000 e.l. bomull/syntet blanding hvis jeg skulle sittet mye foran bålet.. Det høres jo ikke ut som trådstarter trenger de heftigste ekspedisjonsklærne heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok holdt meg til enten bomull eller en g1000 e.l. bomull/syntet blanding hvis jeg skulle sittet mye foran bålet.. Det høres jo ikke ut som trådstarter trenger det de heftigste ekspedisjonsklærne heller. 

Helt enig her. Er vel heller få som trenger ekspedisjonsklær, men jeg håper jeg kan bruke den Antarctic-jakken de neste 10 årene. At den er så lett gjør den veldig anvendelig, jeg kan justere hvor varm jeg blir ved å justere antall/tykkelsen på plaggene under. Jeg kjøpte den rett og slett fordi prisforskjellen ned til Norrøna-jakken bare var 600kr (1800 vs 2400) og fordi den var lettere, i et lettere, mer vannavvisende stoff, som puster like bra og er litt mer bøyelig/tøyelig og derfor behageligere å gå med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok ikke blandet jakkene innigranskaugen. Bergansjakken er bare litt tyngre enn Sydpolen, buksa er en del tyngre og er av salopetertypen, noe jeg ikke synes er noen fordel f.eks. i påskevær. Jeg liker rett og slett modellen til Norrøna bedre. Bergans er kanskje et bedre ekspedisjonssett. Mitt utstyr har snart holdt i ti år, inklustivt mange båturer. Men mikrofiberjakkene er først og fremst for vinterturer på høyfjellet

For trådstarter tror jeg en bomull/polyesterjakke, f.eks. fra Fjellreven, vil fungere best. Tåler mer slitase, og er ganske god på det meste. En drøss av modeller gir god mulighet til å finne en som passer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er vel heller få som trenger ekspedisjonsklær,

 

Med tanke på krav til ytterklede, er det ikkje store forskjellen på ein tur i norske vinterfjell og ekspedisjon til Antarktis eller Grønland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok ikke blandet jakkene innigranskaugen. Bergansjakken er bare litt tyngre enn Sydpolen.....

 

 

Don't wanna be that guy, but... :)

Nerden i meg tok overhånd og måtte sjekke ut dette, ettersom jeg ikke kunne få det til å stemme med hukommelsen. 

Tok fram digitale kjøkkenvekta og de to eksemplarene av sydpolen jakka jeg har, en eldre, i glatt stoff, og en nyere utgave med børstet overflate på utsiden.

Begge i størrelse Large. Resultatet: Den eldre modellen veide ca 810g og den nyere med børstet stoff veide ca 890g.

Som Blackbrrd skrev lengre oppe i tråden så veier Bergans jakka 630g i Large, altså en rundt sjokoladeplate mindre +-...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@innigranskauen da har jeg fått gått meg en tur til med Antarctic-jakken og den gjør jobben med å stenge ute vinden og slippe ut svetten veldig bra. Gikk med den i litt over tre timer og var hverken for kald eller varm. Turen gikk riktignok i skog og alle rundt meg gikk i korte skijakker, men med en 12-åring som holdt veldig variabelt tempo, så var den god å ha. Den er utrolig lun, men uten å være klam, i motsetning til f.eks goretex (ja, jeg har prøvd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 år senere...

Går mye i fjellet både vinter og sommer.  Foretrekker bomull/microfiber som skall/vindjakke på tørre dager også på vinteren, selv når det snør. Bomull/microfiber opplever jeg som lunere og mykere enn skaljakke av membranjakker goretex osv. Det finnes imidlertid bomull eta/økologisk/ventil som i fuktig/våt tilstand blir som panser fordi trådene sveller opp som igjen fører til at den blir enda mer vantett. Gikk tidligere med de gamle anorakkene til Norrøna, nydelige anorakker desverre gått ut av produksjon. like så Norrøna sydpolen anojakk nesten uslitelig, fantastisk myk og deilig microfiber (ikke i produksjon. Går nå på tur med Fjellreven gutulia når det er ikke er alfor dårlige vær og fortrinnsvis på dagstur.  Litt kort jakke med lufting under armene, litt dårlig hette og noe dårlig hals, lett , tynn jakke, ingen for i jakken, ikke noe ekstremjakke.

Den jakken som jeg bruker på kaldere vinterdager, tidlig vinter og litt lengre turer, samt dagsturer hvor jeg vil han en jakke som er lengre og som luner enda mer er den gamle Fjellreven orange expedition jakken laget av micriofiber ytterstoff og tynn bomullærret for innvendig.  Denne jakken er min favoritt, lang og romslig og myk og deilig jakke. Desverre gått ut av produksjon. Min er 30 år gammel og like hel og fin, den selger jeg aldri, selges ikke for  50 000,- engang.

Fjellreven Singi(herrer)  og Iceland (dame) virker å være noe mellom Gutulia og no 8 ; no 8 synes jeg er for krafig og tung..

Anorakk er også favoritt hva gjelder lommer stor kengurulomme med plass til mye rart, skismurning, feller, briller, kamera, hodelykt,  selv en liten termos kan tas med på en kjapp liten tur, i tillegg to lommer nede for småstasj..

Membranjakker liker jeg ikke å gå med, bruker dette når det kun er helt nødvendig, altså når det regner.

Det finnes noe tester av anorakker på nett, men som alltid kan det være noen svakheter med testene og ikke alle anorakkene på markede er med på disse testene.

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.