Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av jakke til vinterfriluft?


Eplis

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg prøver meg på å be om råd fra dere andre entusiastene her inne: Jeg trenger råd om hvilken type jakke jeg bør gå for til vinterbruk.

Jeg driver ikke noen form or ekstremt friluftsliv, går stort sett hytte til hytte, eller bor fast på hytte og går dagsturer når jeg er på tur uten ungene. Både høyfjell og skog.

Med ungene blir tempoet lavt og etappene korte, og dagene brukes stort sett i base ved bål eller gapauk eller annet. Jeg er en frysepinne, og bruker ofte dunjakke på slike dager, da jeg ikke er i høy og jevn aktivitet gjennom dagen.

Jeg syns dunjakka er litt lite slitesterk til å bruke slik, med kvister og spikkende 7åringer og bålglør og denslags i fri flyt, og er derfor nå på jakt etter en overtrekksjakke av noe slag.

Håpet er at det finnes en jakke som er god å gå i med sekk i normalt turtempo på voksenturer på ski og til fots, og som er god til å dra over dunjakke til bålkos og sulleturer med ungene. Vindtett og pustende, gjerne vannavvisende, men trenger ikke vanntett. Der har jeg en Falketind som tar null plass i sekken i tilfele behov.

Jge lurer på om en god gammeldags anorakk er tingen? Eller er softshell bedre? GoreTex eller annet vanntett materiale?

Hva tror dere, og hva er deres erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm

En bomulls anojakke er ganske slitesterk og tåler bål glør noenlunde. Men den må være ganske stor for å gå utenpå en dunjakke.

jeg ser, at det faktisk er en foret Fjellreven jakke til salg her på Fjellforum.

De pleier å være slitesterke og med en ekstra genser under vil den matche dunjakken. Fjellreven har også uforet modeller i G-1000 stoffet som er sterkt.

Stormberg og Magasinet har ofte billigere "kopier" av tilsvarende stoff. Noen er etter min mening nesten like bra andre dårligere.

Hilsen Elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for bomull. G-1000 kan vokses etter behov. Mer voks - mer vannavisende. Mindre voks - puster bedre. Tror egentlig denne voksen kan brukes på andre klær også. Ville ikke gått for gtx, du har jo en falketind allerede. Bomull er mest fornuftig sammen med bål. Bomull/polyester er ganske slitesterkt. Jeg har denne

http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven-anorak-no-8-p-3949.aspx?gclid=CKqEnKKbgrwCFcJd3godOA4AMg. Vet ikke hvilken prisklasse du tenkte, men denne er fantastisk god. Men jeg tenker, dunjakke under, blir ikke det fryktelig klumpete? Om du kjøper jakka for stor blir den jo upraktisk lang i ermene også.

Denne vet jeg også folk er fornøyd med

http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven-tur-jacket-p-3774-c-148.aspx

 

Et alternativ er jo også å kjøpe en robust dunjakke. Denne er robust og veldig varm

http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven-arktis-parka-new-p-3952-c-148.aspx

 

Problemet med Fjellreven er at det er grådig dyrt, jeg velger å tro at jeg kan ha klærne til jeg dauer også slik at det i det lange løp lønner seg. Har ikke hatt klærne lenge nok til å vite hvor mange år de holder enda. Men om man bruker litt tid og leter litt så er man plutselig heldig og finner det man vil ha på supertilbud. Fant dunparkaen med 60% avslag på magasinet en gang jeg tilfeldig var innom.

Men som Elgen sier, det finnes jo merker som er billigere og det er ikke sikkert de er så altfor dårlige heller. Kommer litt an på bruken. Jeg hadde en relativt billig anorak fra Bergans, er ikke så stas den dagen du finner ut at hetta er ubrukelig mot vind :P Jeg har etterhvert fått endel heftige krav til slitestyrke, passform, regulering av hette og hals og lengde. Er ikke sikkert disse tingene er like viktig for deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!

Dunjakka jeg bruker er ikke av de tykkelse, så det blir ikke så klumpete selv med overtrekksjakke over. I tillegg er jeg ganske spinkel selv, så jeg tåler godt lag på lag (på lag på lag) uten at det hemmer nevneverdig.

Jeg lurer på et par-tre alternativer her: Syns Fjällräven har utrolig mange fine, men de koster jo også det hvite ut av øyet...

Singi? http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven-singi-jakke-dame-p-5271-c-162.aspx

Blir den alt for tung og tett til turer vår og høst, tror dere?

Lettere variant:

Skogsö. http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven-skogso-jakke-dame-p-4251-c-162.aspx

Ser for meg at den kan bli for puslete for vinterbruk igjen, har ikke sett den i virkeligheten enda, så litt usikker på om den er lang nok osv.

Fant også en annen type da jeg Google anorakk, noen som har sett disse live og vet noe om kvaliteten?

Tind anorakk: http://danielfranck.no/SALG/Jakker/Tind-Anorakk-Rusten-Blå-S--432616-p0000190623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Vet ikke om du er dame eller mann, men hvis du er dame så kan jo Fjallraven Iceland Anorak være et alternativ. 

http://www.fjallraven.no/iceland-anorak-w eller http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven-iceland-anorak-dame-p-5270-c-162.aspx

 

Den er ganske vid i fasongen, så jeg har god plass til dunjakke under, uten at bevegeligheten blir hemmet. Singi jakka er litt lettere enn en anorakk, men en del tyngre enn skall. 

 

Eller hvis du er mann så har hvertfall fjallraven.no Gutulia-anorakken inne i de fleste størrelser, og også Anorak No. 8, som @Elisabeth-81 nevner. Den er en del lengre enn Gutulia og Iceland, i tillegg til at den har forsterket stoff på utsatte områder, så den er jo mer robust. Ellers har Iceland anorakken ganske mange like detaljer som Anorak No. 8, mens Gutulia kanskje er litt enklere, med mindre lommer og uten lufting. 

 

Ellers har jeg hørt og lest veldig mye bra om Norrøna sin anojakke, uten å ha noe erfaring selv. Så hvis du vil ha en jakke med glidelås hele veien ned så burde du sjekke denne. 

 

Men hvis du har tenkt å ha dunjakke under, og den ikke er av det tynneste slaget, så ville jeg sett litt nærmere på anorakker og anojakker, da disse ofte er litt romsligere enn en lettere turjakker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden to av jakkene du linket til var damemodeller antar jeg at du er dame ;) Da ville jeg definitivt sett nærmere på Iceland som bananskallet linket til. Den var ikke på markedet da jeg kjøpte No. 8. Jeg bruker No. 8 hele året. Om jeg er ute i flere dager bruker jeg membranjakke, men dagstur, eller en overnatting i fint vær er det anoraken som gjelder. En av fordelene er at den er så lang at jeg kan sette meg ned hvor som helst uten å bli våt i rumpa, sitter på jakka. Om vinteren er det utrolig deilig å kunne bøye seg uten å stå med ryggen bar. Håper Iceland er litt enklere og kanskje ikke så robust som No 8, ellerså føler jeg meg lurt :P Men jeg tror du har mer enn nok jakke i den. Men om du helst vil ha glidelås hele veien ned så er det jo ikke så aktuelt. 

 

Av de jakkene du linker til ville jeg nok gått for Singi. Jeg har ikke prøvd noen av dem, så det er kun ut ifra hva jeg leste. Daniel Frank kjenner jeg ikke til. Det er jo klart at for 800 kr er det ikke så krise om den ikke funker til formålet, man finner jo alltids et egnet bruksområde for en jakke :) Litt værre å svi av 2-3000 kr også ender jakka opp som en hvilken som helst annen fritidsjakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med snø-anorakken det til svenske forsvaret?

Disse er veldig billige og du kan finne dem til mellom 100-200kr. Og er av 100% tettvevd bomull, så burde tåle glør kvister bra. Stoffet skal være tykt og robust.

Har ikke prøvd dem selv, men lest en del brukererfaringer.

Store og vide i størrelsen er de også. Hvis jeg skulle hatt en anorakk som primært var til å trekke over en annen jakke ville disse stått øverst på listen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Håper Iceland er litt enklere og kanskje ikke så robust som No 8, ellerså føler jeg meg lurt :P Men jeg tror du har mer enn nok jakke i den. Men om du helst vil ha glidelås hele veien ned så er det jo ikke så aktuelt. 

 

Slapp av, No. 8 er mye mer robust, og du kan nok legge ut på langt mer utfordrende turer i den, enn i Iceland. 

På Iceland har de brukt mange av detaljene de brukte på No. 8, som store lommer (mye større enn på Gutulia), og lommer bakom kengurulomma, samt luftemuligheter i siden, ikke stramming i livet forran, etc. Det blir som en standard anorakk, men med nyere løsninger. 

På No. 8 har du forsterkning på albuene, skuldrene, og på rumpa, samt at hetta er bedre, vil jeg si. I tillegg er den mye lengre enn Iceland. 

 

Iceland er mer enn god nok til hvermannsen, vil jeg si. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På No. 8 har du forsterkning på albuene, skuldrene, og på rumpa, samt at hetta er bedre, vil jeg si. I tillegg er den mye lengre enn Iceland. 

 

Iceland er mer enn god nok til hvermannsen, vil jeg si. 

 

No. 8 er nok litt overkill, men hetta på den anoraken er jo nesten alene verdt prisen ;) Går mye i skog utenfor sti også så syns det er greit med et solid stoff. Føler meg ihvertfall godt beskyttet i den :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde helt klart gått for samme type jakke som Norrøna-jakken nevnt over her, en i 100% bomull uten noe ekstra (mao, ikke Epic eller G1000). Faren min, som overhodet ikke passer på klærne sine har en sånn Norrøna-jakke og har hatt den i 20 år nå, og bærer null tegn til slitasje, kun bruk (mao, den er flekkete etter nærkontakt med skismurning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde helt klart gått for samme type jakke som Norrøna-jakken nevnt over her, en i 100% bomull uten noe ekstra (mao, ikke Epic eller G1000). Faren min, som overhodet ikke passer på klærne sine har en sånn Norrøna-jakke og har hatt den i 20 år nå, og bærer null tegn til slitasje, kun bruk (mao, den er flekkete etter nærkontakt med skismurning).

Hvorfor ikke G1000? Og epic for den saks skyld?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med snø-anorakken det til svenske forsvaret?

Disse er veldig billige og du kan finne dem til mellom 100-200kr. Og er av 100% tettvevd bomull, så burde tåle glør kvister bra. Stoffet skal være tykt og robust.

Har ikke prøvd dem selv, men lest en del brukererfaringer.

Store og vide i størrelsen er de også. Hvis jeg skulle hatt en anorakk som primært var til å trekke over en annen jakke ville disse stått øverst på listen min.

Hørtes ut som et godt alternativ hvis man er på budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke G1000? Og epic for den saks skyld?

Begge deler er mer vanntette enn bomull på bekostning av pusteegenskaper var min tanke her. Epic er vel kun bomull+silikon, mens G1000 er 35% bomull + 65% polyester som kanskje takler flammer litt dårligere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Når det gjelder epic bomull er mitt tips også å holde seg unna. Det puster i praksis like dårlig som gore-tex. Så da kan man jo like godt kjøpe gore-tex, så får man enda bedre vanntetthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problemer med pusteegenskapene til G-1000, men 100% bomull puster sikkert bedre. Polyester gjør vel plagget mer slitesterkt, men om jakka til faren til @Blackbrrd er like hel etter 20 år så er det vel ikke noe å si på slitestyrken der heller. Plagget blir mer vannavstøtende og tørker fortere når det er polyester/bomull-blanding, enn bare bomull. Faktum er vel at man ikke kan få både i pose og sekk. En ting vet jeg ihvertfall, G-1000 tåler våt snø, men er langt i fra vanntett. Vet ikke hvordan det er i forhold til bomullsjakke, men pusteegenskapene er i en helt annen skala enn f.eks gtx.

Men en annen ting som også er viktig er jo hvordan jakka sitter på deg og hvordan du syns det er å ha den på. Jeg syns det er greit at jakka veier litt for da føler jeg også at den tåler litt, andre vil ha en jakke som ikke veier noe. For meg er det viktig at jakka holder været ute, andre igjen bryr seg ikke så mye om det, og noen er ikke ute når været er skikkelig dårlig. Det er nok lurt å få prøvd litt forskjellige jakker. Problemet er, syns jeg, at det er så lite utvalg i butikkene. De tar kun inn det som selger og det er gjerne ikke litt ekstremutgaver. Norrøna har jo etterhvert fått noen butikker, så vidt jeg vet har Fjellreven kun utsalg i Lillehammer og jeg syns ellers det er lite Fjellreven i butikkene. Jeg bestilte anoraken min på nettet fordi den ikke var å oppdrive der jeg bor og om jeg skal kjøre 20 mil blir det uansett billigere å betale porto for retur om den ikke skulle passe. Men det er mange jakker jeg har sett som har virket bra på bilde, men når jeg har prøvd de så har det ofte vært ett eller annet jeg ikke har vært fornøyd med. Hmmm....kan være jeg er litt kresen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode ideer og innspill! Ser at ingen har anbefalt softshell - selv har jeg ingen erfaring med det, men har sett flere andre steder at softshell evt mikrofiber anbefales som vindtett lag heller enn bomull. Hva tenker dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg aller mest en jakke som både kan være overtrekk på vinterføre, og jakke å gå i på hustrig høst og vår. Og på "sommeren" i nordnorge ;-) Jeg innser at jeg kanskje ikke kan få i pose og sekk, men tenker i utgangspunktet at jakker som den fra Norrøa over her og også de lengste og kraftigste anorakkene blir for tunge og store til bruk på andre årstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du vil ha en jakke/anorakk som går over en dunjakke er den iallefall nødt til å være ganske stor. Vil tippe du muligens må gå opp ett par størrelser fra det du normalt ville brukt.  Det kan bli vanskelig å kombinere med høst/sommer ønskene dine. 

Det kommer også litt an på personlige preferanser, selv liker jeg best klær som er romslige og litt over-sized til frilufts bruk, mens andre liker en mer "tight fit".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode ideer og innspill! Ser at ingen har anbefalt softshell - selv har jeg ingen erfaring med det, men har sett flere andre steder at softshell evt mikrofiber anbefales som vindtett lag heller enn bomull. Hva tenker dere om dette?

Ideelt bør en vinterjakke være nesten helt vindtett, være romslig - men ikke for stor, ha store lommer til votter, lue etc, ha meget gode luftemuligheter, ha en meget god hette med plass til pelskant, jakka bør gå godt over rompa, og samt stoffet bør være tynnest mulig. En viss vannmotstand er også bra. Tynt stoff tar opp mindre fuktighet, gir bedre mulighet for å kle seg lag på lag og lufter bedre.

Microfiber oppfyller disse kravene best (kun trekk for vannmotstand, men det er avhengig av typen micofiber). De tøtker ekstremt raskt, og holder seg myk, selv om den blir våt. Dessverre er det kun Bergans Antarctic Expedition på markedet nå. Den synes jeg er for kraftig, tung og stor. Norrøna Sydpolen var bedre, men de har ingen planer om å produsere den på nytt (jeg har sendt forespørsel). Softshelljakker synes jeg blir for tunge og varme (har en toppmodell fra Arcteryx i Windstopper). Bomull er bra, spesielt av typen Etaproof/Ventil, men de plaggene er dyre. Største problemet er at den blir til et ispanser hvis det først er veldig vått, og så kaldt. Tunge bomullsanorakker vil jeg hold meg unna hvis du planlegger bruk i varmt vått vær eller går med sekk. Bomull/polyester er et godt kompromiss.

Dessverre er det ofte slik at tyngste jakkene har best detaljer (lange nok, store lommer, god hette), mens de med tynnere stoff er utformet som markaanorakker. Ikke lett dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode ideer og innspill! Ser at ingen har anbefalt softshell - selv har jeg ingen erfaring med det, men har sett flere andre steder at softshell evt mikrofiber anbefales som vindtett lag heller enn bomull. Hva tenker dere om dette?

 

Min erfaring er at softshell fort kan bli litt klamt. Har en softshellbukse som er fantastisk behagelig å gå med, men ikke hele året. Tynnere jakker med bedre pusteegenskaper er mer allsidige ettersom du da kan variere med hva du har under. Å gå med softshelljakke syns jeg er omtrent som å gå med membranjakke, bare litt tykkere.

Hvordan dunjakke har du? Jeg har en veldig tynn en som ikke tar mer plass enn en ullgenser, men om du har en som er ment som ytterste plagg er den vel gjerne litt tykk. Da bør du ha en jakke som er ganske vid. Jeg ville ikke kjøpt en i for stor str da den blir altfor lang på armene, men funnet en modell som er vid. Jakka blir jo da, så klart, veldig romslig når du ikke skal ha dunjakke under. Å finne en jakke som passer til alt er umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klattermusens Rimfaxe / EtaProof ( aka Ventile ) bomull, like den svært godt vinterstid/vår og bytter til ei kortere jakke i samme merke/stoff sommerstid. Passe tett, puste godt og tynn nok.

 

Står en del om KM produkter her inne fra før av :) 

 

(koste kanskje skjorta men om en handler litt "smart" kan en komme godt ned i pris)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dessverre er det ofte slik at tyngste jakkene har best detaljer (lange nok, store lommer, god hette), mens de med tynnere stoff er utformet som markaanorakker. Ikke lett dette!

 

Nei det er ikkje lett. For min del synest eg det er viktigare at detaljane er riktige enn at jakka er laga av eit bestemt materiale (så lenge materialet er greit nok). Når eg finn ei jakke som er lang nok, har dei riktige lommene på riktig plass og ei velfungerande hette, skal eg vera fornøgd. Eg reknar med å slite ut fleire jakker av både bomull og membranlaminert stoff innan den perfekte jakka dukkar opp.

No bruka eg ei bomullsjakke frå Norrøna, den jakka har ubrukandes lommer, men er ellers bra. Eg har også ei jakke (med membram) fra Plussminusnoll, den har heller ikkje lommer som er noko å skryte av, og jakka er for kort til at eg kan anbefale ho, men hetta er suveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at softshell fort kan bli litt klamt. Har en softshellbukse som er fantastisk behagelig å gå med, men ikke hele året. Tynnere jakker med bedre pusteegenskaper er mer allsidige ettersom du da kan variere med hva du har under. Å gå med softshelljakke syns jeg er omtrent som å gå med membranjakke, bare litt tykkere.

Hvordan dunjakke har du? Jeg har en veldig tynn en som ikke tar mer plass enn en ullgenser, men om du har en som er ment som ytterste plagg er den vel gjerne litt tykk. Da bør du ha en jakke som er ganske vid. Jeg ville ikke kjøpt en i for stor str da den blir altfor lang på armene, men funnet en modell som er vid. Jakka blir jo da, så klart, veldig romslig når du ikke skal ha dunjakke under. Å finne en jakke som passer til alt er umulig.

 

Tror det kan komme litt ann på hvilken modell det er om softshell er klamt eller ikke. Mener at mange av dem er laget tykke og med en form for membran i for å gjøre den helt vindtett og mer vannavvisende men de taper ikke sømmene dermed er den ikke ordentlig vanntett men puster omtrent like dårlig som en standard membranjakke. Har en slik men bruker den egentlig bare til bybruk da jeg ikke rekker å bli ordentlig våt på korte byturer og det en litt lunere enn skall. Men har også en softshell i fra Falketind-serien til Norrøna og den puster veldig bra :-D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.