Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose for 7-åring


ost

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har tenkt å kjøpe sovepose til guttungen som blir 7 nå. Skal kunne brukes i telt eller under tarp vår/sommer/høst. 

 

Det er jo januarsalg diverse steder, så jeg må prøve å være litt kjapp.

 

Jeg har sett litt på ajungilak kompakt spring og ajungilak kompakt 3-season

 

Hos Fjellsport er det nå 200 kroners forskjell på 400 gram og 6 grader.

 

For 3-sesongsbruk for barn, er det da bedre å gå for en som har "komfort-temp" på -5 enn +1? (Jeg er klar over at dette er laboratoriemålt tilnærmet voksen med superundertøy). Eller finnes det noe annet dere heller ville anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til en 7-åring ville jeg kjøpt pose i juniorstørrelse. Mye ekstra volum som må varmes opp i en voksenpose, selv om du kan snøre av nederste del. Tar unødvendig mye plass og vekt også.

Her er en test du kanskje kan ha nytte av: http://www2.turistforeningen.no/files/DNT/Utstyrstester/soveposetest_FogV_1-13.pdf

Selv har vi brukt poser fra isbjørn.no til ungene og har vært godt fornøyd med disse. Ser ikke juniorposer på hjemmesida deres, men ta kontakt så syr de slik du vil ha dem uten at det koster skjorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt i betraktning soveposebehovet for resten av familien. Til min 3 og 6-åring har vi brukt vokseposer, både i plussgrader og ned til -30 grader i telt. På de kaldeste nettene hadde vi en tynn billig sommer-juniorpose inni en voksen dunpose. Jeg har også brukt to "tynne" vokseposer utenpå hverandre til ungene vinterstid. Til vår/sommer/høst-bruk ville jeg prioritert muligheten for å utvide posebruken på denne måten, om turlivet utvider seg til en fjerde sesong. -5 er en fin nedre grense uansett, og vi har brukt tilsvarende poser som enepose på milde vinternetter for ungene, med godt liggeunderlag, votter og lue og masse ull på kroppen. 

 

Personlig ville jeg gått for dun pga vekt, men det er fordi jeg må bære utstyret til to barn selv. Sovepose-enden har jeg brettet under ungen. Juniorposer veier fort like mye som en full voksenpose, og min erfaring er at de tar ofte like mye plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter at juniorpose er tingen, men spørs hvor lang barnet er. Over 1,40 = voksenpose spør du meg.

Har hatt god erfaring med Bergans junior og High Colorado junior, begge kjøpt på MX sport til 3-sesongs bruk.

På kalde netter har ullundertøy og fleece holdt i massevis selv om det er en del kaldere enn posens komforttemp.

Helsport Alta junior er jo ett stykke opp i pris og -5 komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok gjort som ullsok og eller kjøpt en med dun,personlig har jeg Ajungilak Little Mammut og Haukli dun dem tar like stor plass 8 liter i volum men haukli dun kan man bruke i -5 den andre er vel +5 

 

Ville tenkt veldig nøye igjenom hva du faktisk skal bruke den her til,kommer du til og reise på tur hvis det er meldt under +5 eller blir det kun i "fin seasongen"

 

 til sommer bruk (mai til august) stort sett bruk den her http://www.helsport.no/no/Infosenter/Spesial_og_eldre_soveposemodeller/Lyngen til junior på 4 år den fungere fint til rundt +5 og tar liten plass kun 4 liter i volum og vekt på 900g  har alltid med ull som han sover med på sommeren bortset fra når det er veldig varm slik "hel dekken" ull dress. (og jeg har en sommer sovepose som er komfor på +10 men fungere fint til +5  så lenge man har noen klær på seg tar tar vel ca 3 liter i volum)

 

Videre så har vi brukt den haukli dunn når de er litt kaldt eller mulig og bli litt kaldt har sovet i den i par - og har fungert helt fint men tar jo litt mere plass (spesielt hvis alle 4 skal på tur)

 

så har vi en isbjørn sovepose hvis vi skal ut på vinteren (komfor på -17)

 

tror ikke jeg ville satset på en sovepose som skal fungere bra til alle mulige anledninger,blir vel  som alt annet som skal være bra til alt...kjøp eller til det faktisk skal bruke :)

 

når man er litt flink og pakke og planlegge reiser vi nå på helge tur med en 60 liter sekk til meg og junior på sommeren,må si det er utrolig deilig (har synmate liggunder lag som og tar 1 liter i volum og telt som tar ca 4 liter i volum)

 

skal man på sykkel tur er jo ikke vekt så viktig og størelse men har man tenkt og reise flere på tur så blir jo 4 store soveposer og 4 liggunderlag osv mye....så greit og tenkt på det her syns jeg  neida er ikke gramm jeger men skriver det opp i xls og renger på vekt/størelse liker og ha en rygg som virker om 20 år og man får et helt annet forhold til ting hvis man starter og måle opp volum og vekt....fasinerende hvor mye "små ting" tar....og anbefaler det når man skal ha med madamen på tur....ender jo med att noen må kjøpe seg noe nytt når man har med 3 jakker i mellom seasongen pga det er "kjekt og ha" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Dunposer er nok utelukket på grunn av prisen. Selv om det er meg og min rygg som får lide for det. Jeg får gjøre som @Ullsokk og brette posen under ham. Vinterovernatting ute er nok utelukket en god stund enda, har knapt nok utstyr til det selv...

 

Tanken min er at dette skal være en pose guttungen skal kunne vokse i, og ha til han enten er så stor at han kjøper en ny en selv, eller friluftslivet blir en så stor del av ham at det er naturlig å kjøpe noe annet til ham. Jeg fikk selv en ajungilak Igloopose da jeg var 7 år, og den bruker jeg fortsatt (28 år senere) :D.

 

Jeg ser at GMAX selger kompakt 3-sesongposen (den til -5) til 699, så da tror jeg at jeg haster til butikken og går for denne. Så kan guttungens lillesøstre sloss om juniorposen hans, alternativt babyposen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da må du nok være rask,bilr nok fort borte den her :)

 

husk og få tak i den på 165 da,er jo en del forskjell på vekt på den vs 205cm se her

 

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/ajungilak-kompakt-3-season.html

 

  • Sammenpakket str i cm: 18x27 (165 cm), 19x27 (180 cm), 20x27 (195 cm), 21x27 (215 cm)
  • Volum pakket: 6,6 liter (165 cm), 7,4 liter (180 cm), 8,0 liter (195 cm), 9,2 liter (215 cm

 

PS gi et pip hvis du har tenkt og reise på tur og har lyst til og ha med flere da :)

 

har selv en  som fyller 5 år i april og en som fyller 2 år i juni og sjefen i huset blir og med på telt tur på sommeren :)

alltid moro og reise flere på tur :)

 

bor nå i nittedal men har bil så kan kjøre der det måtte passe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk og kjøp noen oppbevaring poser til og ha dem i,er ikke bra og ha den komprimert sier ekspertene har brukt slike selv veldig fornøgd med dem http://jysk.no/soverom/dyner/diverse/oppbevaringsveske-til-dyner-og-puter

så har man soveposen og trekke opp i der så finner man dem igjen og ;)

 

var test av sovepose over tid i et blad jeg leste,var veldig forskjell på kvaliteten hvis man brukte soveposen over 200 ganger,noen var like bra andre dårlige skal se om jeg finner bladet igjen :)

men oppbevarer man den tørt og lufter den godt når man kommer hjemm er nok mye gjort :)

 

Får håpe den har igjen da var bra pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk og kjøp noen oppbevaring poser til og ha dem i,er ikke bra og ha den komprimert sier ekspertene har brukt slike selv veldig fornøgd med dem http://jysk.no/soverom/dyner/diverse/oppbevaringsveske-til-dyner-og-puter

så har man soveposen og trekke opp i der så finner man dem igjen og ;)

 

var test av sovepose over tid i et blad jeg leste,var veldig forskjell på kvaliteten hvis man brukte soveposen over 200 ganger,noen var like bra andre dårlige skal se om jeg finner bladet igjen :)

men oppbevarer man den tørt og lufter den godt når man kommer hjemm er nok mye gjort :)

 

Får håpe den har igjen da var bra pris :)

 

Jeg bruker tilsvarende poser fra Ikea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vel egentlig ut som du har bestemt deg for pose, men vil allikavel nevne Helsport sin Alta junior pose

www.helsport.no/no/produkter/SOVEPOSER_helsport/_PRO_SOVEPOSER/Alta_Junior

Guttungen fikk denne av besteforeldrene sine ( etter ønske fra meg B) ) og både jeg og guttungen er fornøyd med den.

Faktisk så fornøyd at eldste jentungen fikk en i bursdagsgave fra besteforeldrene hun også ( var nok skyldig der også.... :D )

Han fikk testet den under litt kaldere omstendigheter i fjor på senhøsten, da vi to valgte å ligge i telt da vi var på hytta til Svigers. Vet ikke hva temperaturen kom ned i på natta, men det var rim på bakken og regnpyttene som var dannet av nattens regn var begynt å få ishinne.

Han hadde på seg ullundertøy da han la seg, men han ble så varm og begynte å svette i løpet av natten, så jeg tok av ham overdelen i tillegg til at jeg åpnet glidelåsen noe. Han sa han aldri hadde sovet så godt.

Dette i stor kontrast til meg som lå og skalv igjennom halve natta og som til slutt måtte ta på meg ullgenseren... Hvilken pose jeg hadde? Jo en go gaaaammel Ajungilak Igloo pose :D

Kom hjem i går etter 4 uker på jobb, og nesten det første guttungen spør om, er om det er lenge til vi skal ut å ligge i telt igjen, så om dere tromper sammen ett "med barn på tur" treff så hadde det vært morsomt å være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, men kjøpet er allerede gjennomført. Jeg fikk ajungilak kompakt 3-season til 699,- (nettpris) på GMAX på Storo (195 cm). Hvilket må sies å være et røverkjøp, da butikkprisen var 1099,-. 

 

MEd barn på tur er jeg med på, men jeg tror nok at jeg venter til vinteren er over, ikke minst av hensyn til meg selv. Jeg har ikke ligget ute vinterstid på rimelig lenge, og vil gjerne har prøvd meg selv før jeg tar meg guttungen (og eventuelt jentene som maser seg til det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.