Gå til innhold
  • Bli medlem

Dame rådvill i sekke-jungelen. Vandresekk 60L +


Nima

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp!

Relativt uerfaren med overnattingsturer i fjellet, men nå skal jeg altså kaste meg uti det! :) Det gledes!

 

Har vært flere steder og prøvd, men enten ligger de utenfor budsjettet mitt, eller så

får man så lite hjelp at jeg som "nybegynner" bare blir usikker på hva jeg skal velge.

 

Trenger vandresekk til dame, omlag 60L +.

Budsjett: omlag 2K.

 

Kort overkropp og bred over hoftene.

 

Har noen noen tips til sekk som jeg kan reise og prøve?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en titt på damemodellene til Osprey. Xena 70 eller Ariel 65. Sekken er litt forskjellig, litt flere rom og detaljer på Xena. Den har og en nyere type hoftebelte. Begge har lav vekt. 2,2 - 2,4 kilo og begge har hoftebelte om varmetilpasses. Osprey er supre sekker så lenge man ikke skal bære altfor tungt. Har selv Aether som er herreversjon av Ariel som jeg bruker når jeg ikke skal bære for tungt, dvs mindre enn 20 kilo.

Xena koster vel normalt 2500-2600. Ariel koster et par hundrelapper mindre.  Flere fører Osprey bl.a Sportsnett, Sport 1. En del nettbutikker fører de, bl.a Fjellsport. Som medlem av Fjellforum får du 15% rabatt, men vanskelig å prøve sekker på nettet. Du MÅ prøve sekker med vekt i for å kjenne hvordan de passer deg. Prøv gjerne flere merker så du kan sammenligne. Så et besøk i en butikk som nhar mange merker og modeller kan være lurt. Bare passe på at selger kan sitt fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en Bergans Trollhetta 75l

http://komplettfritid.no/product/bergans-trollhetta-lady-75l-bluenavy

Den var god å bære og har en praktisk dagstursekk som også fungerer som frontlomme. Problemet mitt var at jeg ikke fikk strammet hoftebeltet nok.

Kjøpte så en Norrøna Svalbard  synkron 65l

http://www.fjellsport.no/norrona-svalbard-synkron-65l-w.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Denne fikk jeg strammet beltet ordentlig på, men selvom det står at den skal tåle tung bør, syns jeg ikke den gjorde det. Sekken kjentes mye tyngre ut enn det den var. Veldig fin opp til ca 13 kg, men ubehagelig over det.

Nå bruker jeg Fjellrevens Kajka 65l

http://www.xxl.no/Root/Villmark/B%C3%A6re-%26-frakte/Ryggsekker/fj%C3%A4llr%C3%A4ven-Ryggsekk-Kajka-75W/p/1080621_1_Style

Er superfornøyd med denne. Skulle gjerne fått strammet hoftebeltet litt til, men den er veldig god og tåler vekt bra. Stabil og fin å ha på ryggen.

 

Berganssekken er nok den som er rimligst. Jeg kjøpte min på G-sport, Fjellreven (ikke 65l som jeg har, men 75l) har de på XXL. Jeg kjøpte min Norrøna på XXL, men ser ikke ut til at de har den lenger. Som Borgern sier lønner det seg å prøve sekkene med vekt før du kjøper en. Alle disse sekkene kan man justere ryggen på. Om du er bred over hoftene vil jeg anbefalle bergans eller fjellreven sin. Finnes helt sikkert masse bra på markedet, men det er bare disse tre sekkene jeg kan si noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå bruker jeg Fjellrevens Kajka 65l

http://www.xxl.no/Root/Villmark/B%C3%A6re-%26-frakte/Ryggsekker/fj%C3%A4llr%C3%A4ven-Ryggsekk-Kajka-75W/p/1080621_1_Style

Er superfornøyd med denne. Skulle gjerne fått strammet hoftebeltet litt til, men den er veldig god og tåler vekt bra. Stabil og fin å ha på ryggen.

 

Berganssekken er nok den som er rimligst. Jeg kjøpte min på G-sport, Fjellreven (ikke 65l som jeg har, men 75l) har de på XXL. Jeg kjøpte min Norrøna på XXL, men ser ikke ut til at de har den lenger. Som Borgern sier lønner det seg å prøve sekkene med vekt før du kjøper en. Alle disse sekkene kan man justere ryggen på. Om du er bred over hoftene vil jeg anbefalle bergans eller fjellreven sin. Finnes helt sikkert masse bra på markedet, men det er bare disse tre sekkene jeg kan si noe om.

 

 

Fjellrevens Kajka 65L , har jeg både sett på og prøvd. Men syntes den ligger noe høyt i pris. :(

 

En annen jeg har titte på er denne.Noen som har noen erfaringer eller kommentarer til denne?

http://www.outnorth.no/no-fjallraven/abisko-65-tarmac.php?group=prod_prod_grp-s1/1647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellrevens Kajka 65L , har jeg både sett på og prøvd. Men syntes den ligger noe høyt i pris. :(

 

En annen jeg har titte på er denne.Noen som har noen erfaringer eller kommentarer til denne?

http://www.outnorth.no/no-fjallraven/abisko-65-tarmac.php?group=prod_prod_grp-s1/1647

 

Den ser litt spinklere ut i bæresystemet enn Kajka, tipper det er hovedforskjellen. Antageligvis er den ikke like komfortabel med høy vekt. Aldri testet den så skal ikke si noe sikkert. Men jeg lærte da jeg kjøpte Norrønasekken at selvom den virker super komfortabel i butikken, med kanskje 10 kg oppi, så betyr ikke det at den er komfortabel i terreng med 15-20 kg oppi. Det kan være billigere å kjøpe en litt dyrere sekk med engang. Ikke for det, Norrønasekken var dyr nok den, ikke noe mindre bomkjøp av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey er de beste sekkene jeg har hatt, bære komfortabelt 25 kilo i xena 85. Men bæresystemet må passe til din rygg! Prøv lenge, med mer vekt enn du tror du vil ha med på tur, så får du virkelig kjenne hvor det gnager eller ikke... Som dame er det ikke sikkert at en damemodell er det rette for deg, det handler ofte om vinkel på hoftebeltet. men skulderremmene på enkelte herresekker kan fort bli plagsomme for barmfagre damer. Dette gjelder forsåvidt også skulderremmer på enkelte damesekker også. brystreima må også sitte høyt nok på sekken. Lykke til! og ombestem deg heller en gang for mye, enn en gang for lite, feilkjøp kan ødelegge halve turen;)

 

Jeg var også superfornøyd med den gode gamle mckinleysekken min, en billigsekk som holdt godt over 1000 turdøgn før bæresystemet takket for seg. Hadde flere ganger opp mot 30 kilo i den på rundreise i australia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste med sekk er å prøve den med vekt i, og kjenne på hvordan den sitter. Du kan kjøpe den dyreste sekken på markedet, men hvis den ikke sitter godt så kan den billigste like så godt være bedre. Dra i en sportsbutikk som har folk med peiling, da de vet hva de må se etter for at den skal sitte bra. 

 

Personlig har jeg Bergans Trollhetta 75l, og er ikke overbegeistret. Den er rett og slett for lang til meg, og bæresystemet har ikke noe særlig med reguleringsmuligheter. Men nå er min sekk ganske gammel, så det kan jo hende de har gjort endringer på den. 

 

Ellers har jeg mye fint å si om Osprey. Har en skisekk (Kode 30) derfra som jeg elsker. Den har så mange lure og gjennomtenkte løsninger. Har i tillegg prøvd en haug med Osprey sekker og skal gå til innkjøp av en til (ariel) så snart den kommer tilbake til butikkhyllene (har vært helt utsolgt siden i høst). Alle jeg har prøvd så langt sitter som et skudd, på MEG. Er ikke sikkert de gjør det på alle andre. Det som er fint med Opsrey er at de har forskjellige størrelser på hver modell, slik at du kan få den sekken du er ute etter, (nesten) uansett rygglengde. 

 

Ellers har jeg hørt veldig mye bra om Fjällräven og Gregory, men har ikke testet noen av dem skikkelig. Å kjøpe riktig sekk første gangen er nok mest økonomisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregory Deva 60 bør vurderes. Gregory er nok det sekke-merket som kan tilby størst individuell tilpassing. Og ettersom du sier du har kort rygg og brede hofter, så vil nok en custom-tilpasset Gregory være et godt alternativ til deg.

Men som andre her også sier, gå til en butikk med høy kompetanse. De ser hva som fungerer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollhettasekken mener jeg man kan justere rygglengden forskjellig på høyre og venstre side. Dette er helt klart en fordel om man er litt skjev, noe egentlig de fleste er. Nå vet jeg jo ikke hvor kort @bananskallet er. Jeg er ikke så høy, men tror ryggen er litt for lang i forhold til resten av meg. Syns uansett Trollhetta hadde gode nok justeringsmuligheter i ryggen. De har vel forhåpentligvis utviklet seg litt ;) Kajka er eneste sekken jeg har hatt hvor jeg kan justere bredden på skuldrene, det er helt klart en fordel for en breiskuldra tøs som meg. Er nok lurt ja å gå i en butikk som har peiling ja, og ikke minst stort utvalg. Ev belage deg på å fly i flere butikker. Men uansett hvor mye peiling de har så er de også selgere. Siden sekk er så individuelt må du ikke bare sluke alt de sier, men virkelig kjenne godt etter selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nima !

 

Du har fått flere gode tips. Her er mitt råd !

Som en, - etter hvert en erfaren fjellvandrer,- har jeg hatt flere sekker av ulik størrelse og pris. Mitt råd er : Sørg for å få en sekk hvor HOFTEBELTET er OK og sitter som det skal uten at spennen/låsemekanismen  kommer i ulage og glir opp under marsj.

 

brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Trollhetta sekk som jeg har byttet ut med en Gregory. Årsaken tilbat jeg "ditchet" Trollhetta, er at bæresystemet ikke taklet noe særlig mer vekt enn max 18-20 kilo. Dagstursekken er en god ide i butikken, og kan nesten bare brukes til dunjakka. Faller du for fristelsen til å laste den med litt vekt blir sekken baktung og dette ødelegger også bærekomforten.. Sekken er rimelig, og er nok mer egnet til backpacker-sekk enn som vandresekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen fysiske butikker som selger Osprey sekker? Finner mange nettbutikker, men akkurat sekk bør prøves  :hmm:

Sport 1 i Storgata her i Oslo tar inn Osprey, er usikker på hvordan det er i resten av Sport 1 sine butikker. Samme gjør vel Sportsnett som også ligger i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mye bra tips, men de er så viktige at jeg velger å gjenta de:

- Riktig rygglengde. Det 'perfekte hoftebeltet' vil uansett ikke hjelpe deg hvis det ikke havner på riktig sted.

- Godt hoftebelte. Dette skal bære den absolutte mesteparten av vekta, så du må være fornøyd med passformen. Altfor lett å få gnagesår, blir mye gnisninger. Pass på! :-)

- Behagelige skulderstropper. Neste farested for gnagsår. Noen trenger bredtsittende, andre tettsittende.

Hvordan finne denne sekken?

Gå til kyndig butikk, få veiledning om å stille inn rygglengden och alle andre stropper (hvis ikke personalet kan det anbefaler jeg faktisk at du går et annet sted), så fyller du sekken med 10kg, og så skal du gå rundt med den i butikken til du blir flau, så går du et kvarter til :-)

Personlig har jeg nettopp forelsket meg i en ospreysekk - men YMMV.

God tur!

/F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen fysiske butikker som selger Osprey sekker? Finner mange nettbutikker, men akkurat sekk bør prøves  :hmm:

Skandinavisk høyfjellsutstyr har Osprey-sekker, Gregory og Arc'teryx - og har i tillegg god fagkunnskap.... anbefales :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.