Gå til innhold
  • Bli medlem

Turforslag august 2014


monzilla

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Vi er noen kamerater som planlegger en ukes tur i starten av august i år. Men det evinnelige spørsmålet er hvor man skal reise! Hensikten med turen er å komme seg ut i naturen en uke, samt å fiske en god del (flue). Vi tenker ikke lenger nord enn Trondheim.

 

Har forstått såpass at det ikke er særlig vits i å spørre hvor vannene med 2-kilos ørret er, men jeg håper kanskje på litt mer respons hvis jeg spør om områder der det er muligheter for å bryte kilosgrensen i det minste.

 

Er det noen områder vi bør se ekstra nøye på? Vi har sett litt på femundsmarka, den virker spennende. Samme med Vestfjell i Gausdal. Tips mottas med stor takk. Ønsker dere ikke å dele de beste tipsene på åpent forum, send gjerne en PM :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips. Hvordan er klimaet på vidden i begynnelsen av August? Var oppe rundt 20.07 i fjor, det var ganske surt.

 

Hardangervidda er alltid svært variabelt med tanke på vær. Men slutten av juli og begynnelsen av august er ofte den beste tiden med tanke på været. Skal dere være mer enn et par dager så pakk alltid med det en trenger for ruskete vær uansett hva langtidsvarselet melder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klimaet på Hardangervidda er vel typisk høyfjellsklima, hvis det går an å si det slik. Du kan få all slags værforhold på sommerstid, fra minusgrader og snø til tropiske temperaturer på dagtid. August er den beste måneden værmessig og temperaturmessig for fiske.

 

Kvennadalen (se kommende Norske naturperler på NRK på søndag!) er et eksotisk fiskeområde med mange fine muligheter. Litlos til Mogen. Sjekk også fjellområdene mellom Kvenna og Bjornesfjorden/Normannslågen.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke opp den muligheten, takk for det folkens. Vidden må være et alternativ.

 

Utover vidden, er det noen andre spennende områder som bør sees nærmere på?

 

mvh

 

Femundsmarka, Hallingskarvet lavt og høyt, Jotunheimen og omegn fks :) Er veldig mange bra områder og kose seg på, og samtidig få bra fisk. Jeg må også gi en tommel opp for Hardangervidda, både vest og øst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke lengre nord enn Trondheim? En flybillett t/r nord koster som regel rundt 2000 kr om man bestiller god nok tid i forkant. Man får også en tur til nordnorge for 10000 eurobonuspoeng noe de fleste som har eurobonus har på saldoen.

 

Fiskemessig er det veldig mye muligheter om man reiser litt nordover :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femundsmarka er et flott turområde og det kan vanke godt fiske der. Det er lunere klima og sjansen for tørrere vær er nok større enn på Hardangervidda. Likevel tror jeg sjansen for pen fisk er noe større på Hardangervidda i ovennevnte område. Uansett er en tur i Femundsmarka aldri feil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke lengre nord enn Trondheim? En flybillett t/r nord koster som regel rundt 2000 kr om man bestiller god nok tid i forkant. Man får også en tur til nordnorge for 10000 eurobonuspoeng noe de fleste som har eurobonus har på saldoen.

 

Fiskemessig er det veldig mye muligheter om man reiser litt nordover :)

 

Det er vel en irrasjonell komfortsone-greie siden vi ikke er så erfarne :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femundsmarka er et flott turområde og det kan vanke godt fiske der. Det er lunere klima og sjansen for tørrere vær er nok større enn på Hardangervidda. Likevel tror jeg sjansen for pen fisk er noe større på Hardangervidda i ovennevnte område. Uansett er en tur i Femundsmarka aldri feil. :)

Har lest litt på bloggen din, og er blitt ganske giret på Hardangervidden Vest. Har du forslag til noe god litteratur om området?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får jeg tak i denne fiskeguiden? Alle bokforhandlerne jeg har sett har faset den ut ser det ut som...

 

Det der er faktisk veldig irriterende når Bokklubben kjører ut siste rest av opplagene til 49 kr til medlemmer og så blir boka utsolgt etterpå. I tillegg til at folk ikke lengre får tak i den gir det jo null inntekt til forfatteren for disse bøkene som går til gibortpris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er faktisk veldig irriterende når Bokklubben kjører ut siste rest av opplagene til 49 kr til medlemmer og så blir boka utsolgt etterpå. I tillegg til at folk ikke lengre får tak i den gir det jo null inntekt til forfatteren for disse bøkene som går til gibortpris. 

 

Ja, ser den. Blir biblioteket på meg da...

 

Angående hardangervidden, vi tenker å gå i ca 3 av 7 dager. Hvordan er Litlosområdet da? Eller er det gjerne et område der man må bruke lang tid på å komme seg langt inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser den. Blir biblioteket på meg da...

 

Angående hardangervidden, vi tenker å gå i ca 3 av 7 dager. Hvordan er Litlosområdet da? Eller er det gjerne et område der man må bruke lang tid på å komme seg langt inn?

 

Fra Middalsbu går du greit inn til Litlos via merket rute på en dag (25 km). Fra Tinnhylen er det 39 km, men om dere primært oppholder dere øst for Litlos er dette kanskje et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange høydemeter er det? 

 

Vi er vel det som kan kalles for i normal form, verken til eller fra. Hvor mye bør det være fornuftig å regne med at vi går på en dagsmarsj? Ser for meg at vi kommer til å stoppe og fiske litt også på "vandre"-etappene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange høydemeter er det? 

 

Vi er vel det som kan kalles for i normal form, verken til eller fra. Hvor mye bør det være fornuftig å regne med at vi går på en dagsmarsj? Ser for meg at vi kommer til å stoppe og fiske litt også på "vandre"-etappene.

 

Ca 500 høydemeter. Sjekk kart og ruter på http://ut.no/kart?zoom=11&lat=60.032958657032495&lng=7.075881958007812&activeTripUuid=912dbbaf-aab4-40be-9e45-248bf0c2bcd5

 

3-4 km/t er nokså normal gangfart, så er det bare å gange opp med hvor mange timer dere orker å gå på en dag. Er dere ikke veldig vant med å bære sekk så er det nok lurt å ikke komme altfor mye over 20 kg om dere skal gå 25 km på en dag uten at dere skal være helt ødelagte resten av uken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at dere trenger ikke å gå om Middalsbu inn til Litlos. Det er faktisk en liten omvei. Stien til Litlos starter der elva fra Middalen og Vivassdalen møtes og renner under veien på vei ned til Valldallsvatnet. Korteste veien starter altså ved broa.

 

Jeg har gått turen noen ganger og har lagt ut mange bilder fra turen på bloggen. Bl.a. her.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som har noen gode linker til hvilket utstyr man bør ha med på en slik tur? Har du skrevet noe om dette, Bjarne?

 

Er ikke helt blank på utstyr, men er jo veldig greit med noen innspill fra mer erfarne folk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som har noen gode linker til hvilket utstyr man bør ha med på en slik tur? Har du skrevet noe om dette, Bjarne?

 

Er ikke helt blank på utstyr, men er jo veldig greit med noen innspill fra mer erfarne folk :)

 

Jeg har skrevet en del på bloggen om utstyret jeg bruker. Husk at det er mine subjektive meninger og erfaringer som kommer til uttrykk der. Her på FF vil du finne masse info om utstyr. Gjør spesifikke søk her og spør konkret så vil du sannsynligvis få masse tilbakemeldinger og svar. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.