Gå til innhold
  • Bli medlem

Sagtinden


Anbefalte innlegg

Var og gikk i Rondane sist helg. På turen Veslesmeden, Storsmeden, Sagtinden, kom det tett tåke i det vi skulle opp på sistnevnte topp. Dette førte til at vi ikke så stien som gikk til venstre ved hammeren som reiser seg etter topp 1798 på kartet. Med godt pågangsmot begynte vi å klatre opp denne hammeren, men ga opp etter å ha kommet ca. 60m. opp. Da hadde jeg fått nok av løs Rondanestein i meget eksponerte partier uten sikring :wink: . Vi kom oss trygt ned og oppdaget til stor ergrelse den vardete "stien" til topps. Lurte på om noen har klatret denne hammeren og hvordan resten av ryggen er til der stien kommer opp er (litt nysgjerrig). Å gå ned på nordsiden i regnvær var ikke akkurat noen fest :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

Var oppe på den samme hammeren selv i fjor. Men da var det fint vær og varm, tørr stein. Med tau og et par kiler hadde det sikkert vært arti å ta seg videre opp den veien :D Men: Jeg var alene og stiltret meg istedet fint og forsiktig ned igjen og fulgte vardene rundt og opp på toppen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Ryggen og hammeren er spennende, - altfor spenende etter min smak !

Heldigvis sjelden en hele tiden må passe på å at all belastning er loddrett og at steinene må holdes fast i steden for at en kan holde seg fast i dem ! Tror ikke det hjelper så mye med sikring her, ikke mange steder å plassere sikringsutstyr som du kunne stole på så løst som det er der ! En gang og aldri mer !

Ura på nordsiden har jeg imidlertid sansen for, ikke så ofte du kan leke deg i ur med steiner i "brakkestørrelse" !

PS ! Ville ikke likt meg der heller om de var dekket av is eller snø !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For spesiellt interesserte uansett vær spør du meg. Norges mest bevegelige ur ?

Hæ... bevegelig?!

Denne ura er vel av de grøvste i hele Norge etter min mening, så akkurat bevegelig er den ikke!

Har litt sansen for den jeg da - å leke røyskatt i slike omgivelser er slitsomt, javel, men under tørre forhold temmelig artig! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på om noen har klatret denne hammeren og hvordan resten av ryggen er til der stien kommer opp er (litt nysgjerrig). Å gå ned på nordsiden i regnvær var ikke akkurat noen fest :) .

Vi gikk for langt til høyre her når vi gikk den for et par år siden. Kom fra Storsmeden, og slapp oss ikke langt nok ned til høyre for å finne stien. Litt for spenstig for min smak, men vi kom oss opp.

Har et bilde her:

http://www.stud.ntnu.no/~mattismy/images/rondane_01/images/24%20Hermann%20lurer...jpg

I tillegg er det vel en tråd som har vært diskutert noe før:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1354&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk for langt til høyre her når vi gikk den for et par år siden. Kom fra Storsmeden, og slapp oss ikke langt nok ned til høyre for å finne stien. Litt for spenstig for min smak, men vi kom oss opp.

Har et bilde her:

http://www.stud.ntnu.no/~mattismy/images/rondane_01/images/24%20Hermann%20lurer...jpg

Du mener vel at dere ikke slapp dere langt nok ned til venstre?? Hvis dere kom fra Storsmeden og gikk mot Sagtindan over 1897-toppen (som på bildet ditt), blir det veeeldig bratt hvis man tar mot høyre der hammeren begynner. :) Den delvis varda ruta går jo på vestsiden og rundt hammeren.

Eller er ikke der du mener? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Den urda på nordsiden av Sagtind ble lett omgått på snøfonna ved siden av. Ikke alle er naturtalenter i fjellet skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den urda på nordsiden av Sagtind ble lett omgått på snøfonna ved siden av. Ikke alle er naturtalenter i fjellet skjønner jeg.

Den fonna går ikke lange biten av strekningen da! Du kan ane den i slagskyggen på vedlagte bilde fra Google Earth.

Så skal du helt nedatt til Langholet eller Verkilsdalsbotn må du nok klyve ura gitt!

post-51-133474402191_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.