Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund til Alaska


Myrull

Anbefalte innlegg

Jeg skal overta en valp av rasen Alaska Husky om et par ukers tid. Men til høsten (august) har jeg tenkt meg over til Alaska og mest sannsynlig bli der i 10 måneder.

 

Så er veldig interessert i å høre om noen andre har erfaringer med å reise med hund til og fra Alaska og om det er noe velkjente problemer rundt dette?

 

Jeg skal selvfølgelig chipmerke hunden og skaffe hundepass og ordne alle vaksiner og papirer som er nødvendige ifølge mattilsynet og veterinærer, men veldig kjekt hvis noen har gjort denne reisen tidligere og kan dele sine erfaringer. Skal forresten fly med Icelandair.

 

:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt stress å fly med hund så langt, men det lar jo seg gjøre.

Du kan kontakte Sverre Hovind som tok med seg en strihår over til Canada for noen år siden. I boka han skrev, I Ingstads fotspor, ligger en guide til reisen over. Sikkert en del tips å hente der.

Det er mye planlegging- bla må du sjekke flytyper og hvor stort bur flyene tar. Det er av og til mulig å bestille plass på et fly- for deretter få beskjed om at dette buret er for stort for flyet når du skal gå om bord. Det finnes og en del kverulerende regelryttere på noen flyplasser, så ikke stol på at et litt knapt bur som godkjennes på Gardermoen, godtas andre steder. Regelen er at hunden skal kunne stå med rett hode. Så finnes det altså de som mener den også må kunne strekke hals.

Det kan være en ide å vente med valpekjøpet, og heller låne en hund hvis det er en tur du skal på. Antar du sparer på det. Mye bedre med en voksen hund er det også. Det er ofte ikke vanskelig å låne/ leie hund hvis du kan betale noen kroner. 

Iditarod- deltakerne leier gjerne eget fly. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.