Gå til innhold
  • Bli medlem

Glatte Crisp Besseggen.....


I.Eide

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Er det noen som har et godt tips om hvordan få sålen til å ikke være så glatt.....?

 

Henger ikke på våte fjell/stener. Kan heller ikke gå i kompakt/nedtråkka snø.

 

Kjøpte disse for ca 1 år siden, å trodde kanskje det ville "gå seg til", men di er akkurat like glatte enda...

 

Ellers kjempefornøyd med skoene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vibramsåler som varer lenge, fungerer ofte dårlig på glatt underlag. Om vinteren kan du bruke brodder. På glatte flell må du passe på. Alternativ er sko med en såle med mykere gummi, men denne sålen sliter mye fortere. Valgets kvaler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange fler sko med vibramsåle enn jeg har behov for, må være påvirket av det motsatte kjønn der..

Fellesnevneren er at jeg holder meg på beina på glatt underlag med alle.

Også seilerskoa har vibramsåle, myke og behagelige, og suger seg fast til dekk.

Sålene holder fortsatt, og jeg har ikke kjøpt nye sko til slikt bruk på flere år.

Fjellsko som ikke duger på glatt fjell ville jeg reklamert på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...har og hatt mange fjellsko opp gjennom åra...men aldri opplevd så glatte solar før, normalt pleier di å suge seg fast....

 

Å han jeg kjøpte di av, mente disse var di beste "over alt" sko....

 

 hva skal vi med fjellsko som ikke liker fjell.....  :logik:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme gjelder Crispi Skarven. Utrolig glatt på våt stein. Har gått noe så inn i h****** på trynet et par ganger. Bare flaks at det har gått bra.

Synes det virker litt klønete å lage sålene slik. Burde kanskje sende inn klager til Crispi? Så kanskje de forandrer på gummikvaliteten?

Jeg har ikke inntrykk av at skoa mine har spesielt hard gummi i forhold til f.eks. M77 som jeg har langt bedre grep med. Så det er noe som ikke stemmer her synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å prøve "kjetting på boks" for å se om det hjelper....

Mine nye walk kring er også spinnglatte.

Et par crispi er blitt mye bedre etter en tida bruk,men nå slipper de inn vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er flere med samme erfaring, sende jeg spørsmålet mitt til XXl nå i kveld.

 

så får vi se hva di sier :)

 

Syns det blir for dumt å måtte kjøpe masse ekstrautstyr, som brodder fks. på et par sko som skal være et av di beste på markede.....

 

Ha en fin kveld alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før fikk du kjøpt en "påsmøringssåle" som vel var et kontaktlim med myke gummibiter i til å smøre under sålen. Vet ikke om det finnes lengre.

 

Når det gjelder dette problemet er det litt tragikomisk. Vibram er en sammentrekning og kortord for et for- og etternavn på en fyr som opplevde en tragisk ulykke hvor flere personer styrtet i døden nettopp fordi de mistet grepet på underlaget, derfor bestemte han seg for å lage gode såler... Søk frasen "history of vibram" om historien interesserer...

 

Et dilemma dette med å velge harde og holdvbare såler vs myke med kort levetid. For meg løste deg seg med lette sko. Slites vesentlig mindre, bedre grep og ikke minst mangedobbelt komfort.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vibram gjør et utall av såletyper i både hardere og mjukere gummi. Elginnen har gamle Crispi Besseggen, men har aldri klaget på at der glatte. Muligens har de byttet såletype??

jeg har ulike sko/støvler med Vibram såle. De fleste er OK, men på et Scarpa lette fjellstøvler er det en hard såle som er GLATT på ALT unntatt tørt sommerføre. Så det er ikke merket i sig selv, men typen.

Ved kjøp kan man forsøke å presse litt med en negl og skyve litt på gummiklossene og kanskje danne sig et inntrykk om gummien hardhet. Men det er vanskelig å vurdere.

Jeg hadde engang et på heller dårlige spanske vinterstøvler med en såle nesten uten mønster i et mystisk plast-agtigt materiale. Men man kunne gå på våt is, glatt snø mm. med den såle. Så det er vanskelig å vurdere, for den ville jeg ha dømt nord og ned.

Hilsen elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.