Gå til innhold
  • Bli medlem

Har noen sett en Canada goose jakke i fjellet?


REJOHN

Anbefalte innlegg

Jeg snakket med en yngre dame, som hadde en jakke som nok kostet en del mer enn de jeg normalt bruker.

Og det er, etter min mening helt i orden. Jeg skal ikke legge meg bort i hva andre bruker sine "surt ervervede" til.

Jeg er heller ikke spesielt opptatt av hva, eller hvor, dyre klær blir brukt.

Men, jeg har aldri sett en slik jakke brukt ute i terrenget.

Dette kan selvfølgelig skyldes at jeg ikke akkurat bor i et typisk vinterland.

Har andre observert disse jakkene i bruk ute i marka/på fjellet,eller i heia?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om Lars M. er sponset med denne jakka eller kjøpt den selv er vel kanskje et annet spørsmål.

Disse linkene sier antagelig litt om hvor solid C.G.-jakka ser ut til å være:

 

http://www.dinside.no/926011/reklamasjonsrett-paa-klaer-og-sko

 

http://innsyn2.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfdocument.aspx?journalpostid=2013020053&dokid=139073&versjon=1&variant=P&

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canada Goose er kanskje ikke noe typisk plagg for dem som liker å gå laaaaaangt med tung ryggsekk.. Brukes derimot ofte på polarstasjoner og i kaldere strøk av landet vårt som fritidsjakke. Er -25 her nå om dagen, og jeg tror en Canada Goose-jakke kunne fungert svært så godt for å holde varmen når jeg går til butikken... :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått inntrykk av at Canada Goose er en "mote" jakke innen friluftsliv.

Jakken er ofte representert av rike menn, som tror en tur i alpinpakken er det samme som å bestige K2.

Ser sjeldent serriøse friluftsentusiaster med slik jakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tilsvarende jakke (til halv pris) som jeg bruker til å fra jobben når det er minusgrader. Må åpne jakken på slutten på vei ned på jobben når det er varmere enn -5 og på vei opp når det er varmere enn -15. Helt ubrukelig til lengre fysisk aktivitet, da den rett og slett blir for varm. Utrolig glad jeg har en slik jakke den uka hver vinter med rundt -20 grader.

 

... til tur, så har jeg vindjakker, en kort til sommer/høst/vår og en lang til vinterbruk. Der varierer jeg antall plagg under for å få ønsket isolasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har no brukt "gåsa" mi mye på fjellet , men da står jeg no bak på sleden og har et kobel hunder forran. Men henger den av når vi stopper. Dette er jakker som ikke er egnet om en skal bære med seg alt på ryggen eller i pulken. Mi får no ikke plass i en sekk den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har fått inntrykk av at Canada Goose er en "mote" jakke innen friluftsliv.

Jakken er ofte representert av rike menn, som tror en tur i alpinpakken er det samme som å bestige K2.

 

Er det den dunjakka alle hyttefolk brukar(også om sumaren)? Ser ganske varm ut, spør du meg. Definitivt ikkje noko eg ville gått med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker min gåsejakke kun ute på verandaen når jeg sitter stille og det egentlig er for kaldt til å sitte stille ute. Varm, men lite slitesterk sak av dårlig kvalitet kjøpt i Kina(oliginal fake).  Ville aldri brukt den på fjelltur,  men OK til verandasitting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det den med ulvepels på hettekanten? Det, og prisen, er grunn til at sånne jakker er no no for meg..

Nå er det ikke sikkert at det er ulvepels på hettekanten. I Kina driver de oppdrett av langhårede sjeferhunder i stor stil. Denne pelsen selges som ulvepels på mange produkter. 

En reportasje på tv for noen år siden viste hvordan dette kunne foregå.

Det ble blant annet vist at hunder ble flådd levende, fra bakbeina og fremover for da var det visst mye lettere å få av skinnet.

Så det er helt i orden for meg at du ikke kjøper slike produkter.

 

Men det er vel ikke bare Canada Goose jakker som brukes mer i byen enn på fjellet selv om de er laget for friluftsbruk.

Det er ganske mye av både Bergans, Norrøna, Aec'teryx, North face etc, etc, å se på byen en lørdags formiddag.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke slike jakker ganske funksjonelle i lavintensivvaktivitet? Isfiske, lek med barn etc.?

 

En varmekjeledress funker helt greit - trenger ikke en jakke til 8000,- er min erfaring. Kan ikke skjønne hvilke egenskaper et plagg kan ha som forsvarer en slik pris, men klart - til hundekjøring i ekstreme temperaturer er det kanskje et helt annet behov.

 

Som streetwear er det vel for å vise hvor mye grunker man som er like viktig som funksjonaliteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til å være et svært dyrt plagg så er det en del kontrovers rundt bakgrunnen til pelskragene og dunfyllet i jakka.

NOAH antyder at pelsen stammer fra dyr fanget i fotsakser og andre feller som ikke er lovlig i Norge. I tillegg antyder de også at dunen er plukket fla levende dyr.

 

http://www.dyrsrettigheter.no/pelsindustri/oppdrett-og-fangst/hvorfor-du-bor-styre-unna-canada-goose/

 

Det er èn side av saken.

 

Dersom produsent har annen dokumentasjon ville de hatt mye å tjene på å vise denne frem. (Som Stormberg m.flere har gjort på sine dunprodukter)

 

Inntill da synes jeg man skal styre langt unna disse jakkene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke slike jakker ganske funksjonelle i lavintensivvaktivitet? Isfiske, lek med barn etc.?

Nå vet ikke jeg hvor mye erfaring Larsdx har med med å leke med barn, men min erfaring er at det lett kan bli fryktelig varmt og ikke er særlig lavintensivt, men isfiske derimot det kan være ganske kaldt hvis du ikke har varme klær. Men klær trenger ikke koste en arm og et øye og være laget på uetisk vis for å være varme og funksjonelle.

"Noen av mine klær er sikkert laget av polyester, men jeg vil helst ikke vite hvor mange polyestere som måtte bøte med livet for å lage dem."

Spøk til side.

Jeg synes det er fint at folk tenker litt over hva de bruker pengene sine på, det gjør også jeg.

Derfor drikker jeg f.eks. ingen ting som er laget av Coca Cola co., jeg spiser ikke på McDonald, jeg spiser ikke kongereker, reiser ikke på ferie til Tyrkia, prøver så langt det er mulig å unngå varer fra Israel og land som driver med barnearbeid eller grovt forurensende produksjonsmetoder, men det er ikke lett. Vi oversvømmes av produkter som vi helst ikke skulle kjøpt, men vi har svært liten mulighet til å sjekke hvordan de er laget eller hvor det kommer fra.

Og hvis vi også skal boikotte Kina så er det ikke mye igjen å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med denne jakken, og har for så vidt ikke sett andre en folk som går i byen med disse. Men uansett, ser at noen ovenfor tar opp dette med pelsnæring osv. på jakkene. Hvis man kan overleve av å gå i skallbekledning i 20 minusgrader, så "go on". Uansett hva du skal kle på deg vil det jo være en slags pels eller ull i det, Ullgenser=sau, pels på canada goose=ulv osv.osv. "Den sterkeste overlever", sier ikke at man skal drive med dyremishandling, men å kalle det for det er å gå laaangt over streken.

 

Jeg har blant annet en North face parka og en Fjellreven Parka, disse fungerer utmerket til "lavintensitetsjakker" som for eksempel alt fra Isfiske og bålkos til å sitte bak styret på snøscooteren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med denne jakken, og har for så vidt ikke sett andre en folk som går i byen med disse. Men uansett, ser at noen ovenfor tar opp dette med pelsnæring osv. på jakkene. Hvis man kan overleve av å gå i skallbekledning i 20 minusgrader, så "go on". Uansett hva du skal kle på deg vil det jo være en slags pels eller ull i det, Ullgenser=sau, pels på canada goose=ulv osv.osv. "Den sterkeste overlever", sier ikke at man skal drive med dyremishandling, men å kalle det for det er å gå laaangt over streken.

 

Jeg har blant annet en North face parka og en Fjellreven Parka, disse fungerer utmerket til "lavintensitetsjakker" som for eksempel alt fra Isfiske og bålkos til å sitte bak styret på snøscooteren :)

 

For det første så trenger det ikke være dyremishandling selvom klærne har dun/ull/pels fra dyr. For det andre så finnes det masse fint i syntetisk som varmer bra så det er ikke snakk om å overleve i - 20 med kun skallbekledning.

Vet ikke hvordan North face er, men fjellreven bruker ikke dun som blir nappet av levende dyr, de bruker heller ikke ekte pels og det lille de bruker av skinn er overskuddsvarer. De tenker altså på dyrenes ve og vel i deres produksjon, og alikevel kan de selge klærne rimligere en noen som driver med dyremishandling.

Hva kaller du det å nappe dyr levende, flere ganger? Eller at dyr fanges i saks? Er ikke det dyremishandling?

 

Enig med @REs, vi kan ikke ungå alt som er grusomt, men jeg er ihvertfall villig til å gjøre en liten innsats for å ikke støtte en forferdelig bransje. Av hverdagsprodukter er det nesten umulig å sette seg inn i hvordan og av hvem ting blir produsert, men jakker, bukser, soveposer osv kjøper man ikke hver dag og det tar ca 5 min å titte på nettet for å se om produsenten nevner noe om det eller ikke. Da det f.eks gikk opp for meg at det var noe som het mulesing av merinosau og jeg fant ut hva det var sjekket jeg Aclima umiddelbart ettersom det er de jeg sverger til når det kommer til ulltøy. De bekreftet at ulla de brukte ikke kom fra sau som var utsatt for mulesing. Jeg kan da med god samvittighet fortsette å bruke Aclima. Å bevisst støtte en bransje som er uetisk syns jeg blir feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt det bare på spissen, men skjønner hva du mener her. "nappe" hår av dyr for å bruke til pelsnæring? jaja... Dette er et problem som er slått kraftig ned på hvor tilfellet er blitt oppdaget. Fange dyr i saks er blitt gjort gjennom tidene, og jeg kan ærlig si at jeg har vært med på denne type snarefangst, dette er jo mer matskaffelse og som jeg nevnte i inlegget ovenfor: "Den sterkeste overlever". for å sende ballen videre: Hvor Tror du maten kommer fra, bakrommet på butikken, eller fra slakterier? Herregud, noe må man akseptere, napping er ekstremtilfeller og jeg er enig, dette burde ikke aksepteres og det blir det ikke gjort heller. Utvelging av dyr for slakting og "oppevaring" av dyr i bås, hva synes du om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor mye erfaring Larsdx har med med å leke med barn, men min erfaring er at det lett kan bli fryktelig varmt og ikke er særlig lavintensivt, men isfiske derimot det kan være ganske kaldt hvis du ikke har varme klær. Men klær trenger ikke koste en arm og et øye og være laget på uetisk vis for å være varme og funksjonelle.

<br /><br />Jeg har jobbet med barn i aldersgruppen 1-6 år, så ja, det vet jeg litt om. Ellers så var ikke spørsmålet om ikke det finnes like funksjonelle plagg, men om ikke denne typen parkaser også kan fungere til formålet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt det bare på spissen, men skjønner hva du mener her. "nappe" hår av dyr for å bruke til pelsnæring? jaja... Dette er et problem som er slått kraftig ned på hvor tilfellet er blitt oppdaget. Fange dyr i saks er blitt gjort gjennom tidene, og jeg kan ærlig si at jeg har vært med på denne type snarefangst, dette er jo mer matskaffelse og som jeg nevnte i inlegget ovenfor: "Den sterkeste overlever". for å sende ballen videre: Hvor Tror du maten kommer fra, bakrommet på butikken, eller fra slakterier? Herregud, noe må man akseptere, napping er ekstremtilfeller og jeg er enig, dette burde ikke aksepteres og det blir det ikke gjort heller. Utvelging av dyr for slakting og "oppevaring" av dyr i bås, hva synes du om dette?

 

Nå var det mer napping av dun jeg tenkte på da, det blir det tydeligvis ikke slått hardt ned på for da hadde ikke disse jakkene vært i salg. Det du tenker på er vel angoraull. Tror folk reagerer hardere på det fordi folk har et forhold til kaniner mens gjess ikke er noe man har som kjæledyr. Ikke er det vel så mye "den sterkeste overlever" heller, ettersom en ulv er veldig mye sterkere enn et menneske. Så det er vel heller "den mest utspekulerte overlever", hadde vi ikke hatt hjelpemidler hadde vi ikke hatt en sjans. Jeg vet utmerket godt hvor maten kommer fra, men som jeg sa tidligere, på enkelte områder koster det ikke noe å la være å støtte en horribel industri. Jeg er ikke særlig begeistret for at dyr oppbevares i bås, vi har ressurser nok til å gi dyra et mer verdig liv. Vi produserer for mye kjøtt og istedefor å kutte ned på produksjonen så dyra får bedre plass eller sende til andre land, der de trenger det, det vi har for mye, så blir det kastet. Alt er snakk om penger.

Vi må ha mat. Desverre blir mat produsert på en uetisk måte, men vi kan ikke slutte å spise fordet. Men der man enkelt kan gjøre en innsats for dyrevelferden syns jeg man skal gjøre det, det koster absolutt ingenting. Det står bare Fjellreven på jakka istedefor Canada Goose.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.