Gå til innhold
  • Bli medlem

Galdhøpiggen fra Porten


Stian Berglund

Anbefalte innlegg

Lurte på å bestige Galdhøpiggen fra Porten og oppover neste helg 17/18 september. Noen som kan beskrive ruta? Vanskelighetsgrader, sikringsmidler og annet. Eventuelt andre veier fra den siden? Bre intet problem.

Noen som vet isforholdene på Svellnosbreen? Mulig med en tur på brehesten. Noen som har vært der i det siste?

mvh

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lurte på å bestige Galdhøpiggen fra Porten og oppover neste helg 17/18 september. Noen som kan beskrive ruta? Vanskelighetsgrader, sikringsmidler og annet. Eventuelt andre veier fra den siden? Bre intet problem.

Noen som vet isforholdene på Svellnosbreen? Mulig med en tur på brehesten. Noen som har vært der i det siste?

mvh

Stian

Hej

Gik ruten i juli i forbindelse med et projekt der gik ud på at lave alle fem ruter på Galdhøpiggen. Det gik greit :?:.

Ruten er på fem reblængder, grad 3 og den er brattest/vanskeligst og mest løs i bunden. Der er lurt at gå lidt ud på en smal hylde over Storjuvbreen i starten, altså til højre for selve eggen. Hvis du som jeg starter ud mod Styggebreen er ruten MEGET løs. Og pas på ikke at komme for tæt på et vådt smeltevandsparti midt i 3. reblængde (tror jeg), der er også LØST!

Ellers er ruten letsikret. Vi brugte alm. kilesæt, tre friends i mellemstørrelser og et par store hexe.

Andre veje: har hørt at man kan starte ruten helt nede fra Storjuvbreen, men du får længere anmarch fra Juvasshytta og må måske tage en rappel ned fra Porten!

God tur. Lad høre hvordan det går.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruten er som nevnt løs - og sikkert kald i september. Man bør være forberedt på at det kan være isete. Et bra alternativ om forholdene er dårlige er Vesle-piggen på andre side av porten. Sydvendt og koselig - og 6. høyeste topp om det betyr noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Hej

Gik ruten i juli i forbindelse med et projekt der gik ud på at lave alle fem ruter på Galdhøpiggen. Det gik greit :).

Jeg lurer på den 5. veien til Galdhøpiggen.

1. Klatreruta fra Porten

2. Fra Juvasshytta

3. Fra Spiterstulen

4. Over Storjuvtinden

5. Hva er den 5?

Skal klatre "Piggen" imorgen. Været ser jo så bra ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

Gik ruten i juli i forbindelse med et projekt der gik ud på at lave alle fem ruter på Galdhøpiggen. Det gik greit Laughing.

Jeg lurer på den 5. veien til Galdhøpiggen.

1. Klatreruta fra Porten

2. Fra Juvasshytta

3. Fra Spiterstulen

4. Over Storjuvtinden

5. Hva er den 5?

Skal klatre "Piggen" imorgen. Været ser jo så bra ut! Smile

5. rute er over Svelnosbreen og sydflanken op mellem Keilhaus Top og Galdhøpiggen.

Samme rute som føres fra Spiterstulen.

mvh, Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. rute er over Svelnosbreen og sydflanken op mellem Keilhaus Top og Galdhøpiggen.

Samme rute som føres fra Spiterstulen.

mvh, Per

Hei igjen!

Takk for info :) Da får man se. Ser du skriver dansk. Bor du i Norge eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Svellnosbreen er flott nå! Litt farlig ved breporten bare. Man kan gå inn på breen der isen begynner mellom Solskinnstoppen og den andre lille hesten til venstre for denne. En uke siden jeg var der nå, men lite snø hvis det ikke har snødd siden da. Turen til hesten er en kosetur, minner om det. Veldig lett topp. Alternativ retur til Spiterstulen er å gå av breen til høyre for bergleppa under Svellnosi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg klatret Piggen, 26 juli. Løst, men greit. Går man med tanke på det løse, og tar forhåndsreglene som kreves, er dette en fin ettermiddagstur. Jobber som fører fra Juvasshytta, så da måtte vi bare. Kvalitetsmessig er Veslpiggen fra Porten mye finere! Noen som har klatret Sørveggen på Nåla, Skardstind? 6-, sier føreren. Tar gjerne imot innspill om hvor innsteget er, sikring, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg klatret Piggen, 26 juli. Løst, men greit. Går man med tanke på det løse, og tar forhåndsreglene som kreves, er dette en fin ettermiddagstur. Jobber som fører fra Juvasshytta, så da måtte vi bare. Kvalitetsmessig er Veslpiggen fra Porten mye finere! Noen som har klatret Sørveggen på Nåla, Skardstind? 6-, sier føreren. Tar gjerne imot innspill om hvor innsteget er, sikring, osv.

Er innsteget "vanskelig" å finne? eller er ryggen så smal at det gir seg selv?

Tar turen opp om 2 uker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.