Gå til innhold
  • Bli medlem

Føre og forhold i Nordmarka?


Anbefalte innlegg

Nå som kulda igjen siger innover lander vurderer jeg en tur i Nordmarka med 3-4 overnattinger, kanskje litt isfiske om jeg kommer meg utpå vannene.

Lurer egentlig bare på om noen har vært i marka i det siste? Skiforeningen melder om "skiføre for de ivrigste", men dette gjelder vel bare i de høyeste områdene. Så hvis jeg har lyst å bevege meg fritt så er det kanskje best å gå til fots?

Tar gjerne imot førerapporter fra de som har vært i marka i det siste eller kjenner forholdene.

 

Januar er en fin tid å være ute på og med et stabilt vær kan man få fantastiske kvelde med bålet. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i Marka ofte. Du finner snø nord i Marka nå, p.t. er det et slags skarelag i terrenget. Det kjøres løyper rundt Mylla og Tverrsjøstallen (se http://www.skiforeningen.no/marka/fore/), men forholdene er for spesielt interesserte. Ryktene sier at det er masse treningsfolk ute om kveldene, det blir trangt i sporene.

Selv hadde jeg tenkt meg på ski etter jobb til en hytte og overnatte, for deretter å gå en skitur på dagen torsdag + en trugetur til en åstopp, MEN jeg endte i grøfta. Tok bil og veien fra Olum (skiltet mot Gjerdingen, går til Tverrsjøstallen) som var strødd i starten før det sluttet og ble skøytebane. Holdt 10 km/t og det gikk ok, men jeg holdt meg også mot kanten for å få litt tak - før kanten sviktet. Dårlig telefondekning og mye styr, men til slutt kom en hyggelig NAF-mann og fikk løs bilen. Han mente at denne slutte-og-strø-metoden er å lure folk og at veien burde ha vært stengt.

 

Nok om det, men nord i Marka er det kanskje ikke så greit å gå til fots. Du bør nok enten ha ski (steinski) eller piggsko/brodder. Mange stier er glatte som fy... Sør i Marka er det ganske bart, men der folk har gått (mens det var snø) er det hardt og glatt. I Østmarka, der jeg var i går, så jeg ikke en snøflekk.

Is: Etter det jeg har hørt og leser regnes isen som ikke trygg nå. Noen steder er den tykk utpå vannene, men gåen langs land. Har hørt om ivrige skøytefolk som klarer å komme seg utpå, men de er entusiaster som vet meget godt hva de gjør. Jeg ville ikke ha turd meg utpå isen nå.

Lykke til med planlegging og tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillomarka er bar, også stier der dt var mye is. Vært helt bart siden midt i jula. Vannene i lavere områder ville jeg ikke gått på. En del åpent vann en del steder. Nord i marka er det en del trygg is utpå men det er dårlig og noen steder åpent langs land så det kan være vanskelig å komme utpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra Hakadal og innover, så ned til Skar.

Litt skare, opp til 10cm på stier noen steder, ellers 5cm puddersnø. Er relativt tungvint å gå ute i terrenget på grunn av skare, men ikke håpløst. Med truger raser du bortover, men er fortsatt litt dårlig for ski på 400 moh i dette området. Så kun et par skispor på ubrøyta veier.

På 400 moh tipper jeg isen var 25-30cm. Jeg gav nesten opp å hogge vannhull, men kom igjennom til slutt :)

I dag var det forresten helt nydelig å gå i Nordmarka. Nysnø og sol, bedre blir det ikke :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Noen som har vært innover i marka i det siste? Lurer litt på hvordan snøforholdene er fra utfartsstedene for kollektiv transport. F.eks fra Hakadal Stasjon og oppover? Må man gå lenge før det er skiføre eller kan man smekke skiene på seg med en gang? 

Noen som vet hvordan det er på skogsbilveiene i så fall? Det er kanskje greit å gå på dem et stykke til man treffer på skikkelige skiforhold. Leser på skiforeningen sine hjemmesider av forrige ukes mildvær og regn har tært på snøen i de lavereliggende områdene.

Konge med litt info så kan jeg planlegge oppakningen litt før det det blir langhelg, overnatting i marka og isfiske, forhåpentligvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet det er fine områder der og skulle gjerne dratt dit. Vet du noe om hvordan det er med isfiske i det området? Er vel ikke så mange røyevann såvidt jeg vet? I tillegg er det det faktum at jeg ikke har bil,- derfor kollektivtransport. Det er også litt viktig å komme seg ut i skogen etter jobb før det er blitt mørkt. Så da er f.eks. en halvtime med tog bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på ki i går fra Solemskogen. Fine forhold der. Har vært hardt men løypene er frest. Er en god del snø i forhold til hva man kanskje tror når man ser Oslo generelt nå. De kjørte løyper i går helt ned til Årvoll og Tonsenhagen. Er kollektiv både til Solemskogen og TOnsenhagen.MEn lillomarka er jo ikke så fint for isfiske, eneste brukbare er Aurevann. Greit å gå dit fra Huken, går buss forbi.

 

Andre utgangspunkt er Stryken og Hakadal. Feks gå til Store Daltjuven fra Styrken. Elvann, Langvann og trehørningen fra Hakadal. Her er det ikke preppet på noen dager så det er i det miste hardt i starten.

 

Ikke alle vann er har safe is så jeg ville vel valgt et vann det går løype over som er stikket og kjørt opp noen av de siste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg satser på Stryken og innover derfra.

Ja, vet at det er store variasjoner med isen, men har en del erfaring med akkurat det og setter alltid sikkerhet først. I hovedsak kan man si at de vannene som hadde god nok is  rundt 12.-13. jan før all snøen satte inn, fortsatt har noenlunde samme tykkelse, mens alle de vannene som var i ferd med å sprekke opp og hadde råker etter strøm osv, er veldig skumle nå som snøen ligger å isolerer.

 

Aurevann i Lillomarka er fint, har bare vært der sommerstid, men området er fint og lett tilgjengelig så skal se om jeg får sjekket ut isfisket der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er variabelt med is inne i marka. F.eks anbefales det ikke å gå på Bjørnsjøen mens på nabovannet Fyllingen er det kjørt løype over. Mange vann som hadde bra is før snø og mildværet har tykk is utpå men er dårlig langs land.

Kan være variasjoner, spes i vann med større bekker og elver inn da det har vært mye vann i det siste. Generelt advares det mot usikker is mange steder, sannsynligvis resten av vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som borgern skriver, at isen varierer. På Skiforeningens føremelding http://www.skiforeningen.no/marka//showf.cgi er det noe info om dette, blant annet har denne meldingen stått i et par uker: NB! Vi ber publikum være forberedt på at isen på mange av markavannene kan forbli usikker resten av vinteren. Snøen på vannene isolerer og hinder isen i å "legge på seg". Det er kun på de vannene vi har åpnet for løypekjøring eller vi har meldt om solid is at vi anbefaler publikum å gå. Og der vi har satt opp sperringer pga dårlig is, ber vi publikum om ikke å krysse sperringen. Skiforeningen kontrollerer kun de vannene hvor vi kjører opp skiløyper og kun i selve løypetraseen. På de øvrige vannene og utenfor løypetraseen har vi ikke oppsyn.

 

De siste dagene har jeg gått på ski fra Ringkollen, By i Lommedalen og Frognerseteren. Det er MENGDER av snø på Krokskogen når du kommer litt opp (rundt Løvlia/Heggelivann osv). Etter helgens mildvær er det nå skareføre mange steder (jeg har ikke testet helt i nord) og mulig å gå off piste, fint for oss som tar cacher o.l.

Det var også helt ok ut fra Hakadal for en ukes tid siden.

 

Generelt kan en si at det er best å gå i ganske nyoppkjørte løyper, så lenge vi ikke får påfyll av snø. Men det får vi nå, ute drysser det så fint, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser forresten at løypa jeg brukte mest ble kjørt opp i går (løypa mellom Sollihøgda og Sørsetra)

http://www.skiforeningen.no/marka/showstue.cgi?id=30

 

Føremelding:

http://www.skiforeningen.no/marka/fore/?area_id=4

Sollihøgda: Det er -5 grader og overskyet vær. Total snødybde er 70-90 cm. Kjører først til Sollihøgda for å preppe skileiken. Deretter kjøres runden om Løvlia. Det er fine forhold nå. - See more at: http://www.skiforeningen.no/marka/fore/?area_id=4#sthash.OhAINdTK.dpuf

 

Det går buss til Sollihøgda fra Oslo, så burde være relativt ok å komme seg fram dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plusser på for Ringkollen og Krogskogen. Konge forhold! Var oppe og måkte hytten i helgen, nesten 2 meter (!!) snø på den ene siden. Superdigg å kommefra snøfattige Oslo, 50 min i bil og godt over 1 meter snø. (:

Skiforholdene er tilsvarende bra, skikkelig drømmeskogstemning med så mye snø at flere trær rett og slett knekker. 

Bare å komme seg ut og nyte vinteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en dagstur fra Hakadal og oppover til Langvann og Trehørningen. Overraskende og deilig å se hvor mye mer snø og vinterlig det var der enn nede i Oslo sentrum.

Fisket var så som så, en liten røye kom opp og et par napp til, så fisken var ikke helt på hugget (eller jeg var på feil plasser til feil tid).

Tok mine forsiktighetsregler og de stedene jeg sjekket var det et lag med stålis i bunn på ca 10-20 cm + diverse lag med sørpeis, overvann og snø på toppen. Ikke så mye overvann som fryktet så det gikk fint å traske rundt på isen.

 

Når det gjelder isen så kan man jo si at det virker ok akkurat i dette området, men rapporter viser at det varier veldig fra vann til vann, så her skal man være forsiktig hvis man tråkker ut på vann man ikke er sikre på!

 

Synd at det ser ut som det er mye mildvær og regn i vente. Hadde et inderlig ønske om at sola skulle ta revansje over den siste måneden og to med lavtrykk. Det kommer vel til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.