Gå til innhold
  • Bli medlem

Turski - Åsnes Vestmarka - erfaringer?


Anbefalte innlegg

Hei!

Driver å ser på nye ski.
Krav: jeg jeg vil gjerne ha nye turski/fjellski. Jeg har hund, så det må ikke være stålkant på skiene, og jeg tenker å gå både i løyper, og utenfor løyper.
Jeg er ca 50 kg og bare 155 cm høy, så jeg kan nesten se på juniorski også (?).. 

Har sett på et par ski som heter Åsnes Vestmarka og Åsnes Breidablikk. Sistnevnte koster 3399,- for bare skiene, og de er av typen jaktski/fjellski. Men korteste lengde på dem er 170cm, blir det for langt for meg?

Åsnes Vestmarka fins både i voksen og juniorstørrelse. Det står at det er turski (ikke fjellski/jaktski), hva er forskjellen der egentlig? Både voksenmodellen og junormodellen koster 1399,-. Korteste lengde på voksenmodellen er 180 cm, og lengste på junormodellen er 160 cm (blir det for kort for meg)?


Håper det er noen kyndige der ute som kan gi meg litt tips både på skilengde, men også om dere har erfaringer med disse to parene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest gammeltbrukernavn111

Turski er smalere enn fjellski. Vanlige fjellski er gjerne litt allround: Grei bæreevne, litt gåspenn/smørespenn, og går akkurat i spor. Brede fjellski av typen Breidablikk går ikke i spor og har ikke spenn, og er laget for å bære godt utenfor spor, spesielt når det er litt løsere forhold.

 

Vil du ha en ski med gåspenn og som går godt i spor kan du se på Fischer Country Wax (eller Crown, som er smørefri variant).

Vil du ha en ski som bærer godt utenfor spor, kan du gå for Åsnes Breidablikk. Følger du løyper vil du da måtte gå ved siden av løypa i de fleste tilfeller.

 

Om du kommer til å gå aller mest i løyper/spor og kun unntaksvis utenfor vil jeg anbefale en smalere ski av typen Fischer Country Wax. Den vil jo bære godt nok utenfor spor også så lenge det ikke er snakk om masse løs snø i skogen. På fjellet er det for eksempel gjerne hardere underlag.

 

Det finnes ingen klassiske fjellski uten stålkant, så valget står mellom smale fjellski/turski og brede fjellski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!
Tusen takk for nyttig svar. Lærte noe nytt da. Ikke så mange å velge i da, når det skal være uten stålkant og heller ikke må være for lange. 
Var på G-Max i dag, og der sa butikkdamen at fjellski gjerne kunne være ca 10 cm høyere enn kroppslengden, men ikke stort mer. Så da må jeg ha rundt 165 cm ski da. Og da er det ikke så mye å velge i. Men skal dra på Sport 1 til uka, og se hva de har. Kanskje jeg finner de Fischer skiene du tipset om. Har lest litt om dem på nettet, og det virker som de kan passe bra til mitt bruk.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.