Gå til innhold
  • Bli medlem

Dun eller fiber? Vintersovepose


Anbefalte innlegg

Har lett en del inne på dette forumet og internett generelt for å finne svar på dette spørsmålet, men har ikke funnet noe klart svar. Beklager derfor om jeg har oversett en tråd der dette er tatt opp før.

 

Jeg lurer på hva som er å anbefale når det kommer til vintersovepose. Dun eller fiber?

 

Slik jeg har oppfattet det etter mine søk:

 

Dun:

+ Lette

+ Enkle å komprimere

+ Lang varighet om posen blir behandlet bra

 

- mer utsatt for å klappe sammen og miste all varmeevne når det blir vått

- Dyre

 

Dun har blitt anbefalt på korte og medium turer i telt. Evt. lengre turer med fuktsperre. Under åpen himmel anbefales et vanntett overtrekk men dette kan også føre til kondens.

 

Fiber:

+ Tåler mer fukt enn dun

+ Mister ikke all varmeevne når det blir vått

+ Tåler røffere bruk

+ Billig

 

- Tunge

- Vanskelige å komprimere

- Kortere holdbarhet enn dunposer

 

Fiber blir anbefalt på turer under åpen himmel/tarp. De blir også anbefalt på lengre turer og ekspedisjoner.

 

Jeg har også lest at kunstfiberposer tåler bedre å ligge nærmere bål med hensyn til gnister enn dunposer. Stemmer dette? Eller er den eneste grunnen til dette at fiberposene er billigere så man er ikke så redd for at den blir litt skadet?

 

 

 

Grunnen til at jeg tar opp dette er at jeg skal begynne med vinterturer i år. Har tidligere god erfaring med fjellturer sommer/høst. I år tenker jeg kun å gå i skog og sove uten telt. Har derfor sett en del på fiberposer. Men siden jeg skal gå med sekk hadde det vært flott om posen ikke tok opp halve volumet av sekken. Det er derfor jeg lurer på om det jeg har skrevet over stemmer, eller om jeg trygt kan gå til anskaffelse av dunpose til den bruken jeg ser for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med at dun ikke egner seg til lengre turer er ikke helt korrekt. Selv i 20 kuldegrader er det mulig å få tørket posen om det er noen timer med sol. På grønlands og sydpolturer anbefales ofte dun, til nordpolturer anbefales fiber siden det er dårlig med tørkemuligheter pluss ekstremt fuktig på en slik tur. 

 

Brenner du hull på en dunpose så vil fort det kammeret tømmes. En fiberpose detter ikke fyllmateriale like lett ut og det er lettere å reparere, så at en skal være mer forsiktig i nærheten av bål med en dunpose er nok helt korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som prater om dette. men selv har jeg aldri hatt et problem med en våt eller fuktig sovepose. skjønner ikke hvordan det går til? den ligger jo i sekken, og helst i en pakkpose. så da må jo fukten komme fra kroppen, eller fra damp når man koker snø. og det har jeg aldri opplevd som et problem. 

 

trur frykten for en våt sovepose er større, enn sannsynligheten for å få en :)

 

og greit at en våt dunpose er ubehagelig å sove i, men kan ikke tenke meg at det er så mye mer komfortabelt med en våt fiberpose. 

 

nei, jeg sover i dun! dyrt var det, men holder lenge. og jeg synes det er mer komfortabelt å sove i og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opsummeringen er vel ganske så riktig. Det er i senere tid og produsenter som har begynt å bruke impregnerte dun i posene slik at de tåler mer fuktig enn det som har vært vanlig med dunposer.

Selv bruker jeg bare dunposer og har ikke hatt spes problemer med fukt. En gang ble posen fuktig, da brukte jeg ett vanntett yttertrekk på den som ikke jeg fikk festet tight til posen. Det endte da med at jeg hadde pustet mellom yttertrekk og posen når jeg sov. Da ble det så klart kondens. Andre fuktkilder er kondens på teltduk men det er normat ike noe problem så lenge teltet er stort nok så man ikke subber i duken med posen.

Selv er jeg ikke på lange turer vinterstid, maks et par netter så da har dun fungert fint. Er som regel i marka og det blir da aldri lenger til bilen enn jeg kan gå på en dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg endte opp med en Dun vinterpose (ajungilak altitude winter) som helårspose. Jeg har normalt en tur hver mnd hele året, og har hatt den 2,5 år.

Det betyr at den er brukt på våte vinterdager og veldig våte ukesturer på vidda, og jeg har egentlig aldri opplevd noe problem med den. det har da også vært tilfeller hvor man ila natten ender opp godt inne i teltveggen, slik at noe fukt trenger seg i gjennom på våte netter. Selv om da posen tydelig er fuktig har jeg ikke opplevd dette som noe problem.

Det hører dog med til historien at jeg stort sett alltid ligger i telt, og der er det gjerne bedre lufte/tørke - muligheter enn under åpen (våt) himmel.

 

Uten at jeg skal prakke på deg noe spesielt merke så har vel også ajungilak (mammut) en ganske røff dun-pose (tror jeg, ikke sett og tatt på den) som heter shield

http://www.fjellsport.no/mammut-shield-exp-3-season-wine.html

 

Jeg tror også dette er en bra dun-vinterpose på tilbud hos fjellsport nå til en veldig bra pris (jeg har 3-sesong varianten, og den er utrolig lett og varm)

http://www.fjellsport.no/ajungilak-sphere-alpine-winter.html

 

Mvh Lars

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en dunpose fra Exped som har vanntett og pustende ytterstoff. Jeg trodde at det ville gi problemer med å slippe ut fukt fra innsiden, men så langt har jeg ikke merket noe til det.

Her er en film som viser posen flytende på vannet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som prater om dette. men selv har jeg aldri hatt et problem med en våt eller fuktig sovepose. skjønner ikke hvordan det går til? den ligger jo i sekken, og helst i en pakkpose. så da må jo fukten komme fra kroppen, eller fra damp når man koker snø. og det har jeg aldri opplevd som et problem. 

 

trur frykten for en våt sovepose er større, enn sannsynligheten for å få en :)

 

Fukten kommer ifrån utandnignsluften och kondenserar på yttertyger av sovsäcken eftersom det är kallt. Lösning: Skaffa tunnare sovsäck så att även yttertyget värms upp eller höj temperaturen i tältet.Hake: Du kyls av mer när du sover (eller försöker sova eftersom det blir kallare i säcken).

 

Själv kommer jag att köpa syntet i fortsättningen eftersom man skall vara snäll mot djur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ kan være kombinasjon dun/fiber? Helsport har noen slike med dun innerst og fiber ytterst, i tillegg til mer fiber i underdelen (tåler komprimering bedre). Jeg aner ikke hvordan det fungerer i praksis, men jeg har nettopp bestilt en Adventfjorden til nesten halv pris, så jeg skal finne det ut etter hvert. 1 kilo fiber og 530 g dun - totalvekt 2,5 kg. Så den er ganske tung. I forhold til isolasjonsverdi er dunposer mye lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å kjøpe dunpose med vanntett membran. De er vanskeligere å komprimere, men trekket gjør posen mindre fuktig (snøsmelting i telt skaper mye fuktighet), gjør posen mer slitesterk og gir bedre "loft" (høyde) på posen hvis den blir litt fuktig. Kjøp også en pose som er varm nok, eventuelt bruk to poser på de ekstra kalde dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke komme med anbefalinger, men bare si at jeg har en Tyin Winter som jeg synes fungerer veldig bra på vinterstid. Den er noe tyngre og større å ta med seg enn gode dunposer, men betydelig billigere og med gode detaljer og bruksegenskaper til litt uvørent utelivsbruk. Jeg kombinerer av og til med to fleece innerposer i forskjellig tykkelse dersom kulda skulle utfordre skikkelig ei natt.  Jeg kjøpte den mest fordi jeg fikk den billig, litt over kr 1000 i en nettforretning på salg. Nå er dunposen min langt fra ny, men bortsett fra at den kan komprimeres mer og veier litt mindre synes jeg Tyin-posen er vel så god og mer robust. Prismessig kan fiber være mye for pengene.

 

Størrelse og tyngde på posen diskuteres jo hele tida, men jeg er nesten avhengig av pulk uansett hvis jeg skal ut noen dager hvis telt, sovepose, underlag (Exped DW9) og varme skal være med på vinterstid.

Jeg er ikke verdens største og med det blir sekken min endel mindre enn de 100-120 liters ryggcontainerne som enkelte gutter kan bære med seg. Så for meg er det en utfordring uansett å få med vinterutrustningen i selve sekken. Dermed spiller noen cm og gram på posen mindre rolle når det likevel ligger i pulken. Synes liten pulk  + (lettere) sekk fungerer veldig bra på fjellet hvor det ikke legger seg dyp snø og foretrekker dette på de lengre turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

En gang i urtiden fremstillet Ajungilak en pose med dun oppe og fiber mot bakken. Den fungerte fint for meg i mange år, men jeg har også opplevd våt sovepose etter ufrivillig overnatting i snøgrop - for såvidt greit, men posen måtte tørkes lenge på DNT hytte innen neste overnatting. Fiberposer er mer robuste og enklere å tørke.

Derfor har jeg nå en fiber marmot trestles 0 (-18), 3-sesong? pose. De 0 fahrenheit = -18 er må være ekstrem temp. Dristig mht søksmål av et amerikansk firma.

Jeg har det bra i den ned til ca.- 10 så blir jeg kald på låra, men kan legge dunjakke mm. over. Fleece innerpose hjelper ca. 5g.

I -20 har jeg sovet greit ikledd termobukser og fleecejakke. Jeg er ikke særlig frysen.

Men det er Elginnen! Hun brukte før en Tyin elite winter av stein-gammel opprinnelse, så bortsett fra lukten, er den sikkert også blitt kaldere.

Om sommeren bruker hun samme Marmot pose som jeg, men fryser lenge før. Nå har hun dun 3-sesong? pose fra Nanok som innerpose. Hun klaget sig ikke i ca. -20 siste vinter, så derfor har jeg tro på en sådan kombo med dun innerst og fiber ytterst. Både mht. varme og robusthet.

Bortsett fra de fineste, dyreste dunposer fyller vinter soveposer voldsomt i sekken, så pulk er den beste løsning.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra er nevnt.

 

En ting som jeg merker godt er forskjell mellom natur og syntetprodukter med tanke på varmeregulering. Min erfaring er at dun regulerer varmen/fuktigheten bedre enn syntetfyll, det gjelder både i jakker og i dunposer. Søvnkvaliteten min er bedre i dunposer når det kryper nedover et par titalls blå, og jeg blir forterer varm. Komfortspennet føles også større ved temperatursvingninger, så skulle det komme ei varm natt innimellom blir jeg mindre svett i en dunpose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.