Gå til innhold
  • Bli medlem

Skilagring på vegg


Barskekarsten

Anbefalte innlegg

Er det noen som har tips til et skistativ for lagring av ski stående på vegg? 

Jeg starter å gå lei av 8 par med ski og staver som står lent i et hjørne. Tanken var å lage eller kjøpe et skistativ som gjør det mulig å lagre mange par med forskjellige bredder, tykkelser og lengder i et og samme stativ samtidig som det er lett å ta de ut og komme seg p¨å tur.

Dette er jo et kjent problem så jeg håper det er noen som har en smart løsning å dele.

 

Veggen min er 90 cm brei og optimalt skal det være plass til løypeski, fjellski, telemarkski og pudderski for to personer (8 par).

 

post-2717-0-31089700-1389215550_thumb.jp

 

Sånn ser det ut nå, og det er litt kjipt når alle parene raser ned.

(Jeg har kjøpt meg et sånt derre hus for første gang, og da er gleden ved å skru ting fast i veggene ekstra stor :) )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest gammeltbrukernavn111

Det du skal ha er noen par skipeg! Fås til både langrennski og alpinski: http://www.skipeg.com/

 

Den støtter opp og holder passe på plass, plass til staver i midten. Den holder ikke skiene oppe fra gulvet selv, så enten står de på gulvet inntil veggen eller så må man ordne noe selv. Selv har jeg bare festet en liten list helt nederst på veggen som skiene står på. Det kan nok uansett være kjekt om du skal ha dette i gangen, så blir det lettere å unngå stygge flekker på gulvet.

 

Har du en lang vegg kan du kanskje montere flere på rad på en planke og henge opp denne, med tilhørende planke nederst på veggen som de står på? Det har jeg ikke prøvd selv, men kan sikkert fungere godt.

 

Finner sikkert en forhandler på nettsidene deres som er i nærheten av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann har hjemmesnekret en løsning ved å spike en horisontal planke på veggen. I denne er det boret ganske lange skruer som er dekket av en plasthylse. Jeg tror det var skruens veggplugg som ble saget av og brukt som plasthylse. 

Skruene står i par, med plass i mellom til å skyve inn et par ski sidelengs. Det går 2 par langrennski mellom de samme skruene eller 1 par alpinski. Stavene kan også henges på en slik skrue.

Det ligner litt på StoreAway, men tenkt da skruer istedenfor røde klyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få spørre om en annen side av skilagring:

 

Kan feil plassering gå ut over spennet i skia? Jeg tenker om f eks skia lagres liggende med sålen ned på et garasjeloft eller underst i en haug med vekt oppå, eller stående slik at spennet blir motsatt vei...   mange muligheter for å lagre ski feil egentlig.  Men er det skadelig for skia?

 

Skia mine står nå i en kjellerbod hvor det er så liten plass at "oppover" er eneste mulighet, men vet jo at ski ofte lagres mer eller mindre tilfeldig hos mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få spørre om en annen side av skilagring:

 

Kan feil plassering gå ut over spennet i skia? Jeg tenker om f eks skia lagres liggende med sålen ned på et garasjeloft eller underst i en haug med vekt oppå, eller stående slik at spennet blir motsatt vei...   mange muligheter for å lagre ski feil egentlig.  Men er det skadelig for skia?

 

Skia mine står nå i en kjellerbod hvor det er så liten plass at "oppover" er eneste mulighet, men vet jo at ski ofte lagres mer eller mindre tilfeldig hos mange.

I gamle dager satte vi skia i spenn. Skiene ble bundet foran og bak, og en kloss ble plassert i midten. Dette var i treskienes dager (ja, jeg er så gammel at jeg har gått konkurranser på treski..). Ski som har trekjerne kan sikkert ha godt av å stå i spenn, men i dag er treet laminert av mange stykker og deretter belagt med glassfiber evt karbon. Effekten av å sette dem slik vil være minimal.

 

Men på den annen side, ski blir slappere med årene, så det skader ikke. Jeg fikk målt mine ræserski på nytt på Sportslageret etter at jeg hadde gått på dem i to sesonger. Smørelomma var lavere og kortere enn da jeg kjøpte dem..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få spørre om en annen side av skilagring:

 

Kan feil plassering gå ut over spennet i skia? Jeg tenker om f eks skia lagres liggende med sålen ned på et garasjeloft eller underst i en haug med vekt oppå, eller stående slik at spennet blir motsatt vei...   mange muligheter for å lagre ski feil egentlig.  Men er det skadelig for skia?

 

Skia mine står nå i en kjellerbod hvor det er så liten plass at "oppover" er eneste mulighet, men vet jo at ski ofte lagres mer eller mindre tilfeldig hos mange.

Jeg tror at det ikke er gunstig at ski lagres slik at spennet trykkes ned/sammen, men vet ikke sikkert.  Høres jo logisk ut at en slik lagring vil redusere spennet på samme måten som mange års bruk. Mine Amundsen er merkbart slappere nå enn da de var nye. For å være sikker, er det nok best at de lagres ubelastet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det ikke er gunstig at ski lagres slik at spennet trykkes ned/sammen, men vet ikke sikkert.  Høres jo logisk ut at en slik lagring vil redusere spennet på samme måten som mange års bruk. Mine Amundsen er merkbart slappere nå enn da de var nye. For å være sikker, er det nok best at de lagres ubelastet.

Vil det da si at dersom du lagrer de med press andre veien så kan vi få mere spenn? :) Tror nok bruk sliter mest på spennet da det helt sikkert svekker skien mest da den blir tungt belastet. Mine ligger i en dunge oppå ei hylle men ser nå det sikkert er lurt å mekke til noe fornuftig feste på veggen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom skru dilla er der, så er det i vår familie en tradisjon for å lagre skiene i taket i en bod. Enten 2 stk. omvent T eller 2 stk. halv H. Da er de vekk fra gulvet og veggen. Som regel veier ikke dette så mye og da kan enkle lister gjøre nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Lette også høyt og lavt på nettet for å finne en god løsning for lagring av familiens 15 skipar. Det finnes noen dyre standardløsninger men fant ut at jeg like godt kunne skru sammen en løsning selv. Jeg kjøpte inn flere lange stålvinkler som jeg monterte med langsidene mot hverandre som vist på bildet.Vi har betongvegger i sportsboden. Jeg valgte derfor å montere alle 5 parene med vinkler på i finerplate som så ble skrudd fast i 2"x4" på veggen. Med denne løsningen kunne jeg også montere vinklene med skruer og muttere. Dette gjør det enklere å stramme skruene dersom det blir slark. Vi har 3-4 langrenns og alpinski hengene på hvert vinkelpar.Etter å ha brukt skistativet i 4 år er vi svært fornøyde. Skiene henges opp parvis med en reim i topp og en reim i enden av hvert skipar. 

post-12383-0-76259300-1417373335_thumb.j

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.