Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Multifuel - lang koketid


Paul

Anbefalte innlegg

Heisan,

jeg har nylig gått til anskaffelse av en Primus Multifuel og legger opp til å bruke den om ikke så lenge når jaktsesongen starter. Skuffelsen var imidlertid stor når jeg testet den ut i går - etter 12 minutter kokte fortsatt ikke 1.5 liter vann, og jeg gav opp.

I dag tok jeg turen over til en turkammerat for å teste ut vedkommendes identiske brenner - problemet er sammenfallende.

Er det noen der ute som har opplevd tilsvarende, og hvilke råd kan du gi meg?

Praktisk info:

a) På hjemmesidene til Primus, http://www.primus.se/EN/products/outdoor_expedition.html , er det antatt at koketiden ligger fra 3.5 - 4.5 minutt.

:?: Jeg bruker dyse nr 35 som anbefalt i instruksjonsboka

c) Jeg bruker Primus 2207 sin propan/butanblanding - også som anbefalt

Deretter gikk turen innom stedets lokale sportsforretning hvor jeg fikk prøvd ut brenneren med en dyse nr 45 som følger med Primus Omnifuel og konstaterte mer "hvesing" og varmeutveksling. Fikk imidlertid ikke testet ut koketiden. Dyse nr 45 er imidlertid ikke omtalt i instruksjonsboka som fulgte med min brenner, dvs Primus Multifuel. Er det trygt å bruke denne? Kan en gå opp ytterligere i diamter på dysen (dersom slike finnes) og forvente ytterligere effekt?

Hilsen

Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Høyrest rart ut at den gir for liten effekt...

Prøvd den med parafin for å sjekke om det funker?

Kjenner ikkje til Multifuel, men har ingen problemer med å få varmen i min Omnifuel med .45 dyse (gass) eller .37 (bensin/hepatan..) Bråker noe inni hampen sammenligna med ein del andre brennere, særlig gass, men det er ei anna sak..

Er ikkje kvalifisert til å garantere for Optimus sine produkt, men ei større dyse medfører større drivstoffstrøm og dermed mer varme.... burde ikkje vare problematisk dersom den i utgangspunktet gir for liten varme.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Triangla stormkjøkken med tilhørende multifuel brenner og en simpel rødsprit brenner. Jeg har også en helt enkel gassprimus av typen du bare skrur rett på gassboksen. Ingen av disse har vært i nærheten av å varme så dårlig som du beskriver i rolige vindforhold. Selv i ganske sterk vind bruker jeg stormkjøkkenet med hell. Da har jeg fyrt med bensin.

Du sier ikke noe om hva slags kjele du bruker, eller om du flyttet gassbeholder eller andre komponenter mellom brennerene. Noe er åpenbart feil. Jeg vil derfor råde deg til å vurdere om problemet ble med over fra den ene brenneren til den andre, samt å prøve annet brensel slik Oyvind også skriver.

Ellers så kan det jo være at leverandøren har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Kjørte en test på mine to favorittprimuser i dag: Primus MF og Primus Gravity MF. Testen ble utført etter følgende kriterier:

-Fuel: 4-takt miljøbensin

-Fuel flaske: Primus 0,6l (fyllemengde= 0,3l)

-Trykk på fuel: 55 pumpetak med Ergopump

-Vanntemperatur: +4`C

-Lufttemperatur: +1`C (Vindstille inne i garasje)

-Vannmengde: 0,8l

-Høyde over havet: 595m

Jeg ville også teste forskjellen mellom to kokekar: Forsvarets i 3 deler, og en alu kjele 0,8l, ø=14cm. Primusene var ferdig forvarmet og gikk på full gass da kjelene ble satt på, kokekarene hadde lokk på de 4 første minuttene, deretter uten for å se når vannet kokte. Jeg stanset tiden når vannet boblet i hele overflaten.

Resultater:

1. Gravity med rund kjele: 5min 53sek

2. Gravity med forsvarets: 7min 52sek

3. MF med rund kjele: 8min 19sek

4. MF med forsvarets: 10min 20sek

Resultatet overasket meg litt, for jeg holdt en knapp på at MF var sprekeste primus. Begge hadde montert riktig dyse, og samme trykk.

Det skal nevnes at MF er 7 år gammel og bare har fått èn grundig rens av rørsystem (2 år siden), men dysa var nyrenset. Gravity er nesten helt ny. Jeg målte ikke drivstoff forbruket, og det kan være en forskjell her, siden Gravity har litt større dyse (tror jeg...).

Kan jo være kult å se andre sine koketider med samme kriterier som jeg satte, men kanskje andre kokekar/drivstoff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen der ute som har opplevd tilsvarende, og hvilke råd kan du gi meg?

Ja, og mi erfaring er at Primus multifuel er elendig på gass! Det var også konklusjonen til eit svensk friluftsblad som testa gassbrennarar for nokre år sidan.

Skaff deg ein dedikert gassbrennar, eller bruk parafin eller bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og mi erfaring er at Primus multifuel er elendig på gass! Det var også konklusjonen til eit svensk friluftsblad som testa gassbrennarar for nokre år sidan.

Skaff deg ein dedikert gassbrennar, eller bruk parafin eller bensin.

Min Omnifuel er også ELENDIG på gass... Sliter selv på sommeren, tør ikke tenke på hvordan den ville fungere når gradestokken kryper ned mot det blå. Dedikert gassbrenner støttes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg lurer nå litt på hva slags forhold produsenter av primuser koker vann under, når de opplyser at koketiden er 3 minutter på en liter... Bruker de varmtvann, kjele med varmeveksler og sitter i en badstue??? Har noen her på forumet noen gang greid koketid på 3 min/1l ute på tur? Foresten så spiller det vel ingen rolle bare man koser seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer nå litt på hva slags forhold produsenter av primuser koker vann under, når de opplyser at koketiden er 3 minutter på en liter... Bruker de varmtvann, kjele med varmeveksler og sitter i en badstue??? Har noen her på forumet noen gang greid koketid på 3 min/1l ute på tur? Foresten så spiller det vel ingen rolle bare man koser seg!

Kan det være at produsentene oppgir den teoretiske tiden det vil ta? Gitt vann ved f.eks 25C, ideelle omgivelser og en gitt effekt så er det vel enkelt å regne ut: http://wiki.answers.com/Q/How_many_watts_to_boil_water

I følge utregningen ovenfor skulle det ta 6 minutt å koke 1L vann med startemp 14C og 1KW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg putter tallene fra koketesten lengre opp i dette tema inn i formelen, greier jeg å gjøre nytte av ca 900W for å koke vann i beste fall. Når primusen er oppgitt til å yte 3000W, så har jeg i teorien 2100W til å varme teltet med samtidig... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at produsentene oppgir den teoretiske tiden det vil ta? Gitt vann ved f.eks 25C, ideelle omgivelser og en gitt effekt så er det vel enkelt å regne ut

Og for å finne ut kor stor den teoretiske effekten er, er det bare å måle vekttapet i brenseltanken over eit gitt tidsrom. Forbrenninga kan ein med god grunn rekne for tilnærma fullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må trekke litt paraleller til Optimus 111. 111 hiker har alltid hatt halvliters tank, og den skal holde i 2 timer på full guffe. Den første reklemane jeg så oppga 1800W den siste 2850W Aldri noe sot, så hva har skjedd?

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må trekke litt paraleller til Optimus 111. 111 hiker har alltid hatt halvliters tank, og den skal holde i 2 timer på full guffe. Den første reklemane jeg så oppga 1800W den siste 2850W Aldri noe sot, så hva har skjedd?

dsk

med omtrentleg 35000kJ/l parafin, vil ein halvliter på 2 timar tilseie 2,4kW. Etter mitt minne, det er mange år sidan eg har fyra med 111, held ikkje tanken i 2 timar på full guffe, så 2850W virkar ikkje usansynleg på meg. Ei mogleg forklaring på at reklamen har endra verdi, kan vera at 1800W er målt effekt i forsøk på å koke vatn, medan 2850W er beregna effekt. Det siste tallet har sjølvsagt funne vegen til reklamen for å ikkje vera dårlegare tall enn konkurrentane (som også oppgjev høgast mogleg tall av same grunn). Kva som er mest relevant i så fall, er avhengig av om ein skal koke vatn, eller fyre.

Det kunne vera kjekt om produsentane også hadde oppgjeve lågast effekt brennaren greier å brenne jevnt og reint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.