Gå til innhold
  • Bli medlem

70-80L vandresekk til herre.


JensM

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er på utkikk etter en ny vandresekk. Den jeg har er gammel som gråstein og meeeget dårlig å bære med.

 

Det jeg ser etter er en rett og slett en sekk som er god å bære med og er av god kvalitet.

 

Har sett litt på denne: http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/sekker/vandresekker/norrona-svalbard-synkron-80l-m.html

Er det noen av dere som har erfarninger med denne sekken, eller kan anbefale en annen en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei JensM !

 

Jeg kjenner ikke den sekken du nevner. Men jeg har hatt mange forskjellige sekker og sitter igjen med den erfaringen at det er  bærerammen og spesielt  hofteremmen som er "sekken" du må skaffe deg. Jeg tror ikke selve fabrikkmerket er så viktig, men nevner at min beste sekk er en Berghaus Cyclops II. (som visstnok brukes av bl. a.  britiske spesialstyrker.)

 

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet den modellen du nevner. I den størrelse har jeg Osprey Aether 70. Det er en god sekk som er god å bære. Varmetilpasset hoftebelte. Mange bra detaljer. MEN...Det kommer an på vekt du skal bære i den. Jeg bruker den som lettvektsekk da den veier 2,3 kilo inkl regntrekk. Synes at komfort på den begynner nå grensen når man nærmer seg 20 kilo. Da foretrekker jeg gå over på Recon Packen.

Har og testet Osprey Xenith serien. Finnes i stølrrelse 77, 88 og 105. De er mer robust og tåler mer opplasting. Veier alikevel ikke mer enn ca 2,5 kilo eks trekk.Veldig god sekk å bære , dog har jeg bare testgått den. Jeg har den ikke selv og har ikke noen "langtidstest" på den. Xenith var nyutviklet sekk for 2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri, ALDRI, kjøpt en sekk fra 60 liter og oppover uten å ha prøvd den på med vekt og ujevnt underlag (trapper o.l.).

 

Hvorfor?

 

Tur med vond sekk er ødelagt tur. Dessuten liker jeg ikke kjøp og kast mentaliteten, jeg foretrekker å vite at det jeg kjøper er det jeg skal ha.

 

Den sekken TS har sett seg ut vet jeg ingenting om, men Norrøna får skryt for god kvalitet. Det samme gjør Osprey, Gregory, Alt'eryx, Bergans, Helsport, osv osv. Det sier dessverre ingenting om hvordan den passer til din rygg. Det er nettopp det som er poenget mitt; vi har alle en individuell utforming av rygg og avstand hofte-skuldre, og sekkekjøp i dette segmentet bør innebære at sekken passer til din rygg. Husk at rygglengden ikke nødvendigvis er proposjonal med kroppslengden din. Noen har lange bein og kort overkropp, andre motsatt. Jeg er 189 cm, men bruker medium i Gregorysekk da avstanden fra hoftekammen til skulder er kort. Apropo det, Gregory Palisade er en sekk jeg liker, jeg har den og den passer bra til meg, men om den passer deg vet jeg ikke.

 

TS spør om en sekk som er god å bære, og god å bære med. Eneste måten TS kan finne ut det er å prøve. I Oslo er både Oslo sportslager og Sportsnett gode på sekk, Anton Sport i Bogstadveien har jeg også god erfaring med. Samtlige G-sportbutikker jeg har vært i har strøket på syretesten. 

 

Syretesten min for prøving av sekk er enkel:

 

1. Selgeren kan fortelle meg om produktet uten å sjekke merkelappen - merkelappen kan jeg lese selv, selgeren skal kunne gi meg tilleggsinformasjon

2. Selgeren har utstyr stående klart til å legge opp i sekken for å prøve meg vekt. Gjerne flere forskjellige vekter, og forskjellige former slik at jeg kan se hvordan sekken er pakket, og hvordan den fungerer.

3. Selgeren vet om forskjellen på rygglengde og kroppslende, og kan stille inn lengden på sekken. 

 

Får jeg ikke dette går jeg et annet sted.

 

Når sekken er på ryggen skal jeg kunne bevege armer og bein, vekten skal legge seg på hoftebeltet, og stropper som strammes skal ikke gli opp. Videre er det lurt å tenke på hva du skal ha i sekken. Min Gregorysekk er dessverre litt for trang i bunnen, slik at vinterposen ikke går skikkelig ned i bunn av sekken. Dette fant jeg ut leeenge etter at den var kjøpt, og gjorde at jeg måtte pakke på en helt annen måte enn hva jeg er vant til. Irriterende for vanemennesker som meg.

 

Tenk også på at sekken ikke veier for mye. En sekk på den størrelsen trenger ikke vei mer enn ca 3 kg, gjerne mye mindre hvis du får til det. 

 

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er på utkikk etter en ny vandresekk. Den jeg har er gammel som gråstein og meeeget dårlig å bære med.

Det jeg ser etter er en rett og slett en sekk som er god å bære med og er av god kvalitet.

Har sett litt på denne: http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/sekker/vandresekker/norrona-svalbard-synkron-80l-m.html

Er det noen av dere som har erfarninger med denne sekken, eller kan anbefale en annen en?

Jeg vil si at den har et bra bæresystem og at Norrøna sekkene mine er bra slitesterke og med gode løsninger.

Så vil jeg si at mitt råd ikke er verdt noe særlig for deg og din rygg. Du kommer ikke unna å prøvebære og å stole på egen mage(rygg)følelse. Gregory (stor ryggsekkprodusent) har noen gode videoer på youtube om hvordan en sekk skal sitte, med vekt, og det er verdt å se på disse hvis du ikke kan teorien.

Ett egenopplevd eksempel; en kompis har bergans storsekk og liker å fylle den opp. Han skrøt den opp i skyene. Da jeg skulle ha ny storsekk var det den første jeg prøvde. Reimene var så store og polstret at den stoppet blodomløpet mitt til og med uten vekt i.

Les og se deg litt til teori og kom deg ut og prøv sekker. Finn noen store tunge telt/lavvoer i butikken og legg dem oppi. Gå i den til du er flau i butikken :-) Finner du noen sekker som passer deg godt så kan du høre om noen her har erfaring med byggekvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekker er individuelt ja. Sist jeg skulle kjøpe så jeg på Bergns Alipinist, Norrøna Recon Pack og Norrøna Para Ranger.

Recon satt som støpt på meg. Para Ranger som skal være samme sekk men uten ramme satt ikke i det hele tatt. Alpinist var god men litt for masivt hoftebelte , så man typisk blir lett stiv på utsiden av hofta.

Endte opp med Recon som er en glimrende sekk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, slik jeg forstår det på dere, så burde jeg altså teste sekken med vekt i FØR jeg eventuelt kjøper den? Jeg er IKKE satt på akkurat DEN Norrøna sekken, men sekken trenger ikke koste noe særlig mye mere enn den sekken der. ;)

 

Jeg blir å ha rundt 20kg i sekken når jeg drar på tur, dvs, sovepose, telt, liggeunderlag, mat, klær, gass, fiskeutstyr osv.. Jeg er ingen gramjeger, for jeg liker å ha med meg det som får meg til å kose meg når jeg er på fjellet.

 

Den sekken jeg har nå er vond å ha på fra første meter jeg bærer den, så jeg er ikke akkurat veldig kravstor i forhold til den nye sekken jeg skal kjøpe, men jeg liker å forvisse meg om at det jeg kjøper faktisk er bra.

 

Nå er det sånn at jeg bor i Tana, i Finnmark, og utvalget mellom butikker er ikke så veeeldig stor med mindre man belager seg på flere timers bilkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, slik jeg forstår det på dere, så burde jeg altså teste sekken med vekt i FØR jeg eventuelt kjøper den?

...

Nå er det sånn at jeg bor i Tana, i Finnmark, og utvalget mellom butikker er ikke så veeeldig stor med mindre man belager seg på flere timers bilkjøring.

Aner jeg en viss sarkasme her :-)

Da ville jeg bestilt den sekken og vært klar til å benytte meg av den gode returretten du har ved kjøp på nett.

Har du en la oss si omfangsrik kropp ville jeg prøvd en bergans sekk først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke ment som sarkasme, det er sånn det er.

 

Den ene g-sport butikken vi har her har ikke allverdens utvalg av sekker og turutstyr. Og det de har er som oftest ikke det JEG vil ha. Ser liksom ikke vitsen i å kjøpe noe halvveis hvis du skjønner va jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med du i det. Liker heller ikke å kjøpe noe halvveis hvilket betyr at jeg har sett etter hodelykt i snart 2 år uten å finne noe som treffer på alle punkter.

Men da er det bare å begynne å bestille så mange sekker som kontoen tillater og så benytte seg av den ubetingete 14 dagers returretten du har på "salg utenfor fast utsalgssted". Synkron systemet til norrøna kan være et godt startpunkt. Selv ville jeg prøvd fjellreven, gregory, arcteryx og bergans modeller i tillegg. Om mulig. Håper det ikke er flere mil til postkontoret om du ikke har landpostbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valg av ny sekk.

 

Jeg skjønner at for meg som bor i Oslo, så vil mulighetene for å velge og vrake og finne det som passer meg aller best være langt bedre enn for deg som ikke har de samme storbymulighetene som jeg har. Til gjengjeld har vel du Finnmarksvidda rett rundt hjørnet, og fabelaktige områder ellers og mens jeg må ta til takke med Nordmarka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valg av ny sekk.

 

Jeg skjønner at for meg som bor i Oslo, så vil mulighetene for å velge og vrake og finne det som passer meg aller best være langt bedre enn for deg som ikke har de samme storbymulighetene som jeg har. Til gjengjeld har vel du Finnmarksvidda rett rundt hjørnet, og fabelaktige områder ellers og mens jeg må ta til takke med Nordmarka.

Man gir opp noe for å leve med "villmarka" rett uttafor husdøra ja.

Jeg kommer til å gi tilbakebeskjed på om jeg er fornøyd med sekken eller ikke (har jo kjøpt den uprøvd/sett), men som sagt, den kan UMULIG være dårligere enn den jeg har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.