Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips i Marka


paalm

Anbefalte innlegg

Denne høsten og vinteren har vært mildt sagt pinlig på turfronten for min del. For å redde ansikt trenger jeg derfor tips fra dere her inne. Kjæresten min er i god form, jeg er i...en form. Vi ønsker å prøve noen nye ruter i Oslomarka og jeg lurer derfor på om noen av dere har noen fine ruter som ikke er "allemannseie"? Vi ønsker tips om alt fra tretimersturer til hytteovernattinger, gjerne i litt krevende terreng.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne turen er fint uansett årstid: Skaff skyss inn til Tverrsjøstallen. Gå gjerne via Perhusfjellet  til Spålen. Deretter fra Spålen nedover mot Oppkuven-området, stikk gjerne innom toppen og derfra ned til byen. Kan gjøres på en veldig lang dag eller to vanlige turdøgn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyttene på både Sinnerdammen og Presthytta anbefales, begge kan benyttes for turforslaget fra @Larsdx. Jeg har vel skrevet en turrapport fra en tur der begge hyttene er med, ligger på forumet ett eller annet sted.

 

Hvis målet er at turen skal være krevende, men samtidig givende, så ville jeg holde meg unna vei, og gå mest mulig på sti eller tvers gjennom skogen. Det kryr av stier, kjøp et kart så vi du se det.... Nord i marka kan dere fort oppleve å være alene også, selv i høysesongen. Bortsett fra at hyttene må bestilles god tid i forveien, for de er populære. 

 

Et annet godt alternativ vinterstid er skibussene til Skiforeningen til Ringkollen eller Mylla, og så ta marka på langs på en dag. Da får dere gått tre til fem mil i varierende terreng, alt etter hvor dere vil gå, og en god tur på kjøpet. Hjemme til sen middag etter en T-banetur fra Sognsvann og hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom gjerne en tur innom Kjekstadmarka. Det har blitt lagt en markert rute på tvers gjennom, fra Lier stasjon til Heggedla stasjon. Den går gjennom krevende terreng, mye opp og ned og tar mange timer. Ellers finnes det også mange andre fine stier. Hvis du unngår grusveiene, møter du ikke mye folk på stiene.

 

Det er også en overnattingshytte fra DNT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi en annen fin og tøff tur, som nok også gjøres best i kombinasjon med sykkel eller ski, eller eventuelt som en flere dagers tur.
http://www.skiforeningen.no/cgi/newsshow.cgi?id=1936

Et alternativ kan også være å sløyfe Ringkollen og i stedet starte fra Grua / Mylla. Da er det kanskje gjørbart til fots hvis man har et døgn til rådighet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.