Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjøre opp bål i våt skog


Dal-z

Anbefalte innlegg

Annonse

Er det noen gode tips der ute til hvordan gjøre opp bål i våt skog? Gitt at man ikke har mulighet til å ta med tørr ved hjemmefra men må finne veden i skogen.

Bruk never fra bjørka. I bunnen av ei tett gran finner du ofte tørr småkvist dette sammen med neveren er starten på bålet. Finn ei rot eller stamme med tøre i seg, det brenner både godt og lenge. Om du har samlet litt ved i forkant kan du jo gjerne legge den tett inntil bålet slik at den tørker litt underveis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Noe tørt finner man alltid, spesielt kvistene nederst på tykke grantrær og slikt. Finn nok av slikt til et bål som kan holde en liten stund. Større stokker og nedfall fra for eksempel furu er gjerne våte, men plukk de opp og knekk dem til og stable dem opp som et gjerde rundt 3/4 av bålet slik at de ligger og tørker. Mens bålet brenner vil du se at de kommer masse røyk ut av kubbene som ligger til tørk. Så legger du på litt og litt ettersom du tørker ved. Men det er klart, hvis det er skikkelig klissvått slik det er mange steder nå, så vil det ikke være mulig overalt. God skog med gran og helst en del furu er best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn tørrgran og furu. Selv om den er våt ytterst så vil den ofte være tørr inni. Så kløyv veden for å komme til. Greier du dytte treet overende enkelt så er det råttent så du kan droppe den.

Er det myraktig og furutrær kan du lete etter tyri i stubbene. Dra av mose og hugg inn i stubben. Du kjenner fort lukta hvis det er rester av et furutre. Det inneholder mye kvae og harpiks så de er "vannttett" og brenner bra. Soter dog en del til å steke på, men fin som startved. For små bål finner jeg som regel det neste jeg trenger nederst på store grantrær.

 

Et annet triks jeg bruker er å ta med telys, det tar lite plass. Ta ut telyset av folie. Hell litt rødsprit, bensin, tennveske etc i folie og sett den i bunn. Tenn på den og legg tynne grankvister etc over. Når du går over til  fingertykke pinner så legg selve lyset på pinnene. Det vil da smelte og gjøre at kvist og pinner brenner bedre. Evt noen tennbrikketter i lomma. Noen lager og pads av bomull, f.eks dyppet i stearin og ting,

 

Har vært ute i Oslo marka mange dager i jula og funnet ved til bål hver gang. I nærhet av mye brukte bålplasser er det dog mye utplukket. Gå heller midt inn i skauen. Er ofte en del brekk å finne som ikke blir liggende på bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treet er ikke råttent til topps sjøl om du kan dytte det overende. Både tørrgran og furu råtner som regel nedenfra. Mange steder finner du tørr furu med "tyritopp", da har du ved i massevis uansett regnvær den siste måneden!

 

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Furu brenner også kanonbra selv om det er "råttent". Bjørk er det dårligste. Gran er greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på høsttur litt nord for Stakkedalen på Setesdalsheia i øs pøs for en del år siden.  

Kameraten min insisterte på å lage bål i det "fine" været.  Må si jeg hadde mine tvil :)    Utvalget av brenne var ikke stort for å si det sånn.

Husker ikke helt om han hadde noe "snadder" i lomma, men han fikk til bål av fjellbjerk og einer.

Det som jeg tror var den viktigste ingrediensen var frisk einer til ly over opptenning.  Han ristet vannet av og la de over bålet.  Skal si det ble bål!

Han karen har vist seg å være kjekk å ha i nærheten ved flere høve ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips jeg plukket opp i desember er å bruke lo fra lofilteret i tørketrommelen som hjelp til opptenning. Det veier ingenting og kan samles i en liten vanntett pakkpose. Legger det under litt never og tørrkvist fra grantre.

 

Litt juks å ha med medbragt vil sikkert noen si, men så har jeg da hvertfall fått fine bål i desember kun ved hjelp av det og tennstål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Kiwi får man også kjøpt slike runde bokser, nå med små tennposer med talg istedet for de vanlige tennbrikettene. Har ikke testet de utenomhus, men tror de kan fungere fint på tur.

 

EDIT: var egentlig meningen å quote borgern, men det fungerte ikke helt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt juks å ha med medbragt vil sikkert noen si, men så har jeg da hvertfall fått fine bål i desember kun ved hjelp av det og tennstål.

 

Nei det er klart, en liten pakkpose med litt lo fra tørketrommelen, bomullsdotter eller kanskje litt tørr never fra vedkubbene hjemme som starthjelp for å få igang bålet er jo juks!

 

Men Goretex klær og støvler, samt ekstrem-telt og utstyr til en verdi av tusenvis av kroner for ei natt i skauen er greit   :)

 

 

 

 

Koser meg akkurat like mye når jeg drar fram pakkposen med bjørkenever håndplukket fra vedkubbene i vedkorga, og fyrer bålet.  Som jeg gjør om jeg ikke har tatt med meg noe starthjelp, og må finne litt antennelig never, eller lignende for å få fyr.

 

Kan jo også du er heldig og finner fint drivgods når man telter ved vann. ;)

Langs ruta jeg tok for å komme frem til Fjellforum treffet som ble avholdt i slutten av november, så overnattet jeg langs ett vann der jeg på morgenkvisten da det lysnet til, fant en flaske med tennvæske der det var litt innhold igjen.      

 

Poooff sa det, og taaada - full fyr på bålet :D

  • Liker 4
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tørt tips er alle de døde småeikene som står rundt om kring! Det som ser ut som barkløse råtne stubber som står rett opp og ned, for ikke å gjøre annet enn å vente på å falle til grunnen er faktisk helt tørr og suvveren ved!

Selv i øs pøs regnvær er det bare å felle dem, kappe dem opp, og fyre mer du er god til!

Vet ikke åssen det er rundt om i norges land, men her nede på sørlandet står de overalt i skogen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ser mange gjør feil er å bruke bjørkeved, Bjørka er utmerket som ved den når den er kappet, kløyvd og tørket et års tid...men i skogen er den så og si ubrukelig. 

Neveren til bjørka er selvsagt utmerket til å fyre opp bålet med. Men selve veden er det bare å la ligge. Bjørkebeneren er nemlig vanntett, så ei død bjørk holder på all fuktigheten, og råtner og er full av vann. Og våt ved brenner dårlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ikke har noen mindreverdighetskomplekser :P , har jeg ofte med meg et par Opptenningsfyrstikker dersom det skulle være litt kjedelige forhold. Kjøpes på dagligvaren, og er ikke spesielt dyrt.

Tidaholm-_-2012-11-21-_-6399.jpg

Men litt never og småkvist kommer man som regel langt med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

For vi som liker å pusle med litt hjemmeindustri, lager denne karen fin-fine greier: NorwegianBushcraft sin kanal på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=Xj3FDeZZVjQ

Bomullspads dyppet i en blanding av stearin og lampeparafin. Knallmoro og brenner som bare rakker'n. Ypperlige greier å starte bålet med. I mine skoger har det vært en rå og fuktig høst og førjulsvinter, så løsningen har vært å kløyve veden for å komme inn til tørr ved. Det krever litt verktøy som sag og diger kniv, eller øks for de som liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er å lage bålet opp-ned.

 

Bygg bålet slik:  

 

Legg den tykkeste veden som et lag på bunnen, la oss si 3-4 kubber i bredden.

Leggd et neste laget på tvers av dette. Og fortsett sånn til du har 3-4 etager. 
Dytt bjørkenever mellom lagene. 

 

Ha tynnere ved på toppen.

Spikk noen "fjærpinner". rett og slett en pinne som du skaver av tynne flis, men ikke skjør de helt av. 

Legg fjærpinnene helt øverst og tenn på på TOPPEN av bålet. tar garantert fyr med en gang.

top_down_fire.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå alltid med en liten pose , ca.0,5ltr., med noen tyrifliser, litt never og  ett tennstål. Det er greit å ha noe å begynne med og en slik pose varer fint ei uke, selv om vi fyrer bål hver dag. Har man noe å begynne med, finnes det alltid noe å mate bålet med i lavlandet. Tørrgran og furu er nevnt. I høyfjellet er det værre. Men jeg har oppdaget at vier, selv grønn , brenner godt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er å lage bålet opp-ned.

 

"Indianer metoden" fungerer greit, (med tørr ved), men ikke så godt hvis det regner. Og ennå dårligere, hvis noe av veden er litt fuktig på utsiden. Da er det fordel med varme fra undersiden.

 

Metoden du beskriver, tenner vel også opp hele vedhauen og ikke bare på toppen. Hvis en får fyr, brenner alt nesten samtidig og en får et unødig stor flamme. For de som kan bruke metoden, er den perfekt for å ha bål gjennom hele natten. Men det krever lite vind, eller et skjermet sted. Lettere å skjerme et  bål (i bunn), ved den vanlige bålformen, men det må "mates". Lærte metoden for mange ti-år siden, men benytter den skjelden.

 

Er en i barskogen, kan en tenne opp et lite bål under et egnet (tett med bar) grantre. Da sitter en tørt og bålet får lite vann på seg. I åpent lende, er det vel ikke mye poeng å tenne bål i regnvær, selv om en klarer å tenne opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå alltid med en liten pose , ca.0,5ltr., med noen tyrifliser, litt never og  ett tennstål. Det er greit å ha noe å begynne med og en slik pose varer fint ei uke, selv om vi fyrer bål hver dag.

I fjellet er det olje/tjære, i det meste av busker. Så har en noe å starte bålet med, kan en bruke både røslyng, vier/dvergbjørk, m.m. for å få fart på bålet. Er det vått så rist av vannet. Bl.a. røslyng, er det en fordel å vri så barken sprekker, da kommer oljevekstene frem og det brenner raskere. Samme med bjørkeris.

 

I lavlandet kan også granbar/furubar, brukes for å få fart på bålet, hvis det trengs. Men det må være undervarme. Mer enn bare litt nevner. Når baret tar fyr, flammer det opp 1 - 3 min., avhening av hvor mye en legger på bålet. Kan være greit i enkelte tilfeller, for å tørke overflaten på noe utvedig fukt på ved, som en legger oppå. Hvis jeg ikke husker feil, så brant også blåbærris også fint en kort stund. Test litt selv!

 

Bruker selv ikke tennstål. Holder meg til fyrstikker. En slik eske, forsvinner inne ned i lyngen og blir borte. Og lett å finne, hvis en mister den på bakken. Små tunge ting, mener jeg er noe dritt, for det er så lett å miste. Og når en trenger tennstålet neste gang, så er det borte. Tidligere hadde jeg med meg enten tyristikker (selvlaget), eller noe tørr never. Men brukte det skjelden. Rå never brenner også bra. De siste 20 - 25 årene har jeg hatt med noe kjøpe greier fra Nittdals (Fyr & Flamme), alla det Tonn viser til i innlegg 15. Men det er sjelden behov for slike hjelpemidler, for å få start på et bål, hvis en har erfaring. Men, det er da ikke noe galt å ha med hjelpemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk never fra bjørka. I bunnen av ei tett gran finner du ofte tørr småkvist dette sammen med neveren er starten på bålet.

Og er det småkvist, på tykkelse med fyrstikker (helst uten bark) under den tette grana (mellomstore og store grantrær), så trenger en ikke never heller. :) Da holder det med en fyrstikk.  Er det bark - fjern den). Og det er alltid mer "tørr" kvist på samme grana, eller andre i nærheten, for et lite kaffebål. Ønsker jeg bål for grilling (på glør), eller et som holder lenger, planlegger jeg stopp lang tid i forveien og stopper der jeg ser mye tørrkvisk, en tørrgran, o.l. og tar rasten der. Om det er en halv time tidligere enn beregnet, eller en for seint, hva så. Slikt tar jeg høtyde for. Det er ikke lett å finne brennbart virke, hvor som helst. Spessielt når det regner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor fordel med medbrakt opptenning er at det ikke går ut over bjørkene.

Jeg er enig med deg, at skal en på poppulære steder, bør en kanskje ha med noe medbrakt og la bjørka være i fred. :)

 

 

Ellers har bjørka har stor evne, til å reparere seg selv. Og en en trenger ikke store biten, for å få start på et bål. Og en skal aldri fjærne barken helt inn til stammen på treet. Bjørkenever består jo av mange lag. Og min et lag bark, bør væe igjen på treet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ett dødt stående tre, eller ett som ikke ligger direkte på bakken. sag / hogg i kubber og del til du kommer til den tørre kjærne. Del opp til de er tynnere enn blyantstørrelse, med mest mulig kanter. Ta kniven og spikk av noen fliser, og legg disse oppå litt never eller annet du benytter til opptenning. Legg på de minste først og øk i størrelse. Funger stort sett uansett vær :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.