Gå til innhold
  • Bli medlem

Biltema Jaktklær(jakke/bukse) Erfaringer?


roysigurd

Anbefalte innlegg

Jeg snublet innom biltema her i jula, og såg at dem har nokså rimelige jaktklær i kamuflasje/orange.
Jeg har vært inne på tanken å bytte ut mine elgjaktklær, da disse er over 10 år gamle, og ikke er så lydløs.
48-100_l.jpg

Jakka virket veldig fin, med masse lommer der en av lommene er dedikert for radio, samt feste for antennepisk på skulder.
Siden man også trasker med hunden i skogen under jakta, er det orange veldig bra.

  • Vind- og vanntett med pustefunksjon (10 000 mm / 6 000 g / m² / døgn).
  • Ytterstoff: 100 % polyester.
  • For: 100 % polyester.

    48-108_l.jpg
    Buksa er laget av samme greiene, med stramming i fotenden, og mange lommer.

    Står disse er pustende, men vind og vanntett.. med 100% polyester i ytterstoff og innfor blir jeg litt skeptisk.

    Noen som har efaringer med dette plagget ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jakken er vanntett og laget i polyester så kan du nok bare glemme pusteevnen. Vanntett og pustende står det stort sett på alt nå for tiden og jeg har til gode å se at det funker utenfor laboratoriet.

Når ikke verken Bergans eller Arcteryks klarer å trosse naturlovene så ikke forvent at Biltema skal klare det til en tiendedel av prisen.

De fleste kjenner sikkert til et stoff som heter Goretex. Dette stoffet ble oppfunnet i 1966 av New Zealenderen John W. Cropper. En annen betegnelse på dette stoffet er Polytetrafluoroethylene (PTFEogså kjent under betegnelsen Teflon.

Dette skulle være et slikt vanntett og pustende superstoff, men fungere heller ikke, som beskrevet av en del produsenter, ute i naturen.

 

Et råd kan være:

Gå innom en sports- eller våpenbutikk og prøv en tilsvarende jakke til en tusenlapp eller flere.

Gå innom Biltema og prøv deres jakke på. Kjenn på lommer og bevegelighet. Sjekk stramming, knepping og glidelåser, og for all del, ikke gjem å sjekke sømmene.

Billige tekstiler er ofte produsert i lavkostland av personer uten fagutdanning. Det som ofte kjennetegner slike plagg er lange løse sting i sømmene, dårlig festing av tråden i enden av sømmen, dårlig taping på innsiden av sømmene på ytterstoffet og dårlig tilpassing av de forskjellige delene.

Sjekk at snorer og stropper virkelig fungerer som stramming. Dvs. at de ikke bare er der til pynt utenpå en innsydd strikk.

Og så hetta. Ta hetta på hodet, kjenn etter at den er stor nok til hode med lue, at den er lang nok fra toppen, langs nakken og ned til festet ved kraven slik at du kan bøye hodet forover uten at hetta holder igjen.

Er det justering på hetta og hvordan er utsikten til sidene hvis du snur hodet litt raskt.

 

Hvis du mener at jakken fungerer bra så er det i hvert fall ikke noe å si på prisen.

Mitt motto er at det dyreste ikke alltid er det beste, men det billigste er ofte det dårligste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å slenge på en tusenlapp og få en helt utmerket lydløs jaktdress med smarte løsninger fra Pinewood, med vanntett membran (10 000mm vannsøyle) som puster. Har en selv og er strålende fornøyd med den :) Stiller meg skeptisk på friluftsutstyr/klær som man må kunne stole på fra Biltema.

 

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/TUR--OG-FRITIDSBEKLEDNING/Jaktdress/Herre/Pinewood/Pinewood-Mufflon-jaktdress---Herre-Tilpass-dine-egne-størrelser-133388-p0000064757

 

Eller denne fra Bergans, har ikke prøvd den selv dog :)

http://www.xxl.no/Root/Jakt/Jakt--og-turkl%C3%A6r/Jakt--og-turdress/Bergans-Lang%C3%A5sen-jaktdress/p/1081051_1_Style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå Bergans bukse og jakke, fra 2007. Fjellheimen bukse og ei skalljakke æ ikke huske navnet på nå.
Jakka blir jeg klam innvendig av når jeg går, selv om det skal være pustende membran på den.

Fargen på mine bergansklær er svart/grå jakke og svart bukse.
Dem er ikke laget i noe lydløst matrialet, og jeg er vanskelig for andre på jaktlaget å få øye på meg i skogen.

Jeg har ikke tenkt å bruke så mye penger på jaktklær jeg skal bruke 2 uker i året på elgjakta, og jeg vil ha noen med grønn kamuflasje, men i samme øyeblikk vil jeg bli sett å ikke bli skutt av kompisen.
Resten av året vil jeg nok gå med Bergansutstyret.

Jeg har sett på Hærkila Pro Hunter Dog Keeper, men denne koster 6000.
Takker for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å utelukke en mulighet, så styr unna norrøna finnskogen. Som å gå med sort søppelsekk.

Det at et plagg er vanntett (TETT!!) og pustende synes jeg er oppskrytt. Har litt bedre erfaring med softshell enn goretex,
men softshell er ikke så vanntett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tittade på dessa hos BIltema idag. Sömmarna är helt OK. Borrelåsen i ändarna på ärmarna är av billigaste sort. Tyget är 2 lagers med membran och foder inuti. Yttertyget blir alltså blött. Fungerar säkert helt OK, men jag föredrar kläder där yttertyget är mer vattenavstötande än softshell och liknande. Så kan man ta av regnkläderna när det inte regnar.

 

För klädtypen som sådan, så verkar dessa prisvärda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å utelukke en mulighet, så styr unna norrøna finnskogen. Som å gå med sort søppelsekk.

Det at et plagg er vanntett (TETT!!) og pustende synes jeg er oppskrytt. Har litt bedre erfaring med softshell enn goretex,

men softshell er ikke så vanntett

Har du prøvd plagene i timevis med regn?

Eller har du regnjakke utenom, og er ikke den da også som en sort søppelsekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd plagene i timevis med regn?

Eller har du regnjakke utenom, og er ikke den da også som en sort søppelsekk?

Ja, har brukt jaktdressen timevis i regn, snø og godt vær i flere sesonger.

Har også styrt på med vasking, tørketrommling og imprignering som anvist av produsenten for å opprettholde en "optimal membran". Ikke mye pustende.

Nei, det er ikke snakk om regntøy her. Kun goretex.

Har også prøvd "active gore tex" med arcteryx og sweet productions. Den type membran som skal vær mest pustende. Det holder iallefall det den lover mtp at det skal være helt tett...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.