Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe eller låne bøker (utskilt)


Larsdx

Anbefalte innlegg

Hvis man vil at folk skal skrive bøker, er det lurt å betale for dem... 

 

Dette er en spin-off fra tråden http://www.fjellforum.no/topic/30141-%C3%B8nskes-kj%C3%B8pt-b%C3%B8kene-vill-glede-og-villmarksjenta/

Skilte det ut som en egen diskusjon. Mange gode innspill - men jeg er usikker på om det er relevant for oss?

Endret av Kjell Iver
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bibliotek er et svært godt råd! Sjekk også ut bl.a. finn.no nå etter jula, antikvariat.net er også et sted å se etter bøker og etter hvert også bokhylla.no når bøkene etter hvert digitaliseres. Dette er gode, miljøvennlige alternativer! ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars: Så du er ikke for biblioteket, med andre ord? ;)

 

 

Uten at jeg skal snakke på Larsdx's vegne, eller kritisere deg for hvordan du velger å komme i besittelse av boken for å få lest den.

Så handler det vel heller om at bøker som feks "Villmarksjenta" ikke har det samme publikumet som feks Jo Nesbøs "Politi" og derav er mere avhenging av at bøkene selges istedenfor at de utlånes på bibloteke, og dermed sikrer inntekter til forfatter og forsåvidt forlag også ( -det er vel ikke så mange forlag som velger å satse på forfattere / gi ut bøker, som ikke gir gevinst...?) slik at forholdene ligger til rette for at forfatteren kanskje fortsetter å skrive bøker. :)

 

 

 

Forhåpentligvis liker du boka så godt etter å ha lest den at du kanskje velger å kjøpe den inn til samlingen etterpå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår så absolutt ditt argument for å kjøpe boka Walle. Og jeg er glad i bøker og samler de gjerne. Men pga min økonomiske situasjon er det ikke aktuelt å kjøpe bøker nye, så derfor må jeg enten kjøpe brukt eller låne, som Virrma så genialt foreslo. ;) Verden er ikke så svarthvit at alle har mulighet til å gjøre det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg e 'øvegidde' som me sieier på vestlandet. Tenk å få kritikk for å ønske å kjøpe ei bok til redusert pris. Jeg mener bestemt å ha sett at flere her på nettet ønsker å kjøpe brukte ting. Jeg har også sett at noen prøver å lange brukte saker på uskyldige medlemmer av forumet. Jeg må inrømme å ha gjort det selv. Huff og huff.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må få gjøre hva de vil. Men om man vil at forfattere skal skrive bøker bør man kjøpe dem.
Det er naturligvis en holdning du gjerne må ha. Men den kommer vel ikke trådstarter ved. Start din egen tråd om emnet ELLER kjøp bøkene og send dem til trådstarter. Jeg synes det er for langt ute, at det ikke er muligt at spørge efter en brukt bok eller henvise til biblioteket uten at skulle forsvare eller forklare sig. Det er jo ikke likefrem en forbrytelse.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må få gjøre hva de vil. Men om man vil at forfattere skal skrive bøker bør man kjøpe dem.

 

Eg kjem nok neppe heldig ut her da eg ofte kjøper bøk men alltid ventar til dei kjem på tilbod, eventuelt handlar på antikvariat...

 

Mogleg eg er naiv, men eg vil anta ein forfatter har glede av at folk les verka sine? I såfall bør det være betre at boka vert solgt videre til nokon som vil lese den enn at den støver ned i ei bokhylle.

Men la oss drodle litt vidare  på den tanken din. Når du skal ha nye ski, sel du dei gamle da eller vil du at skifabrikken skal få meir arbeid so du kaster dei?

Kva med bil? Også bilprodusentane må ha arbeid, køyrer du den gamle i pressa kvar gong du kjøper ny bil? For du kjøper sjølvsagt NY bil?

Hus? Bygg og anleggsbransja treng arbeid. Sett du fyr på det gamle huset kvar gong du kjøpar nytt?

 

Eller er det eit gjenbruk/miljøprinsipp i dette, som også bør gjelde bøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem ville ha dyrket nypoteter dersom ingen kjøpte dem før de ble gamle, dårlige og billige ?

 

Hvem ville ha skrevet nye bøker dersom ingen kjøpte dem før de kom ut på billigsalg ?

Det ville i så fall bli dårlige bøker.

 

Kjøper gjerne 6-8 nye bøker i løpet av et år, og muligens like mange brukte fra antikvariater og det  helst i Tvedestrand, bokbyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si så mye mer i denne tråden og beklager forsåvidt å ha ødelagt tråden for trådstarter... Så for å være litt behjelpelig: Villmarksjenta og Vill glede er såvidt jeg kan se ikke kjøpt inn av kulturrådet. Da må trådstarter finne den på et lokalt bibliotek som selv har kjøpt den inn. Denne typen litteratur blir forøvrig sjelden kjøpt inn av kulturrådet og i motsetning til andre typer sakprosa er det nok også vanskelig å få stipender fra fond som Fritt Ord o.l. 

 

 

Jeg har forsøkt å finne noen reaksjoner på at det er et Bruktmarked her på forumet, men så langt har jeg ikke klart å finne noen tilsvarende reaksjoner på at folk kjøper brukte klær, ryggsekker og ski fra Norrøna og Fischer. Det er mulig jeg ikke har lett godt nok.

 

Dette var ikke et angrep på noen, bare en påpekning til ettertanke og refleksjon Hvis du ikke ser forskjellen på store kommersielle aktører som Norrøna og Fischer og forfattere som lever av å skrive, bør du tenke deg om en gang til. Uavhengig av hva man mener om bokbransjeavtalen er det for de færreste et lukrativt yrke å være forfatter. Når entusiaster som også er aktive her på forumet gir ut bøker, synes jeg selv det er greit å bla opp med det bøkene koster i stedet for å spare en 50-lapp på å kjøpe de brukt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars!

 

Jeg følger deg på alt du sier, men den norske bokbransjen er spesiell. Det er forlagene som står bak økonomien og de tar også det økonomiske ansvaret for utgivelsen. Bransjeavtalen ("bokhandleravtalen")  er en monopolistisk avtale, men den er der nettopp for å sikre at forlagene skal ivareta, finansiere og utgi også de smale utgivelsene til en vettug pris. Gjør de ikke dette, svikter de avtalen og kulturansvaret de er pålagt å råde.

Men dette tar forlagene seg godt betalt for også. Hvilken avtale forlaget gir hver forfatter om royalty er en individuell avtale, basert på forventet antall solgte bøker og forlagets framtidige forventninger til samarbeidet. Jeg antar at Jon Nesbø tjener mer pr bok enn de fleste her inne selv om han selger mange bøker, men fordi forlaget ser økonomi i fremtidige utgivelser også.

 

Du nevner "store kommersielle aktører som Fischer og Norrøna", men det er Askehoug og Gyldendal for meg også, de er store kommersielle aktører. 

"Villmarksjenta" er utgitt på Pantagruel Forlag, men jeg er ganske sikker på at de har priset opplaget på boka slik at det uansett går i "pluss" både for forlaget og også Maria Grøntjernet.

 

Noen kjøper nytt og andre brukt. Noen leser bøker som aviser, når boka er lest er den lest, og har ikke lenger interesse. Andre samler på bøker og leser alt minst 3 ganger. Vi er alle forskjellige. Jeg synes det er kjempefint at Imp etterlyser bøkene brukt fra en som er ferdig med boka, all ære til henne for det :)

 

PS!

Jeg søkte opp "Villmarksjenta" på noen tilfeldige bibliotek og den finnes både i Skien, Bodø, Tønsberg og Hamar + noen flere steder, så da regner jeg med at den er kjøpt inn av bibliotekene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars! PS! Jeg søkte opp "Villmarksjenta" på noen tilfeldige bibliotek og den finnes både i Skien, Bodø, Tønsberg og Hamar + noen flere steder, så da regner jeg med at den er kjøpt inn av bibliotekene.
Boka er ikke kjøpt inn av kulturrådet, altså gjennom innkjøpsordningen, dette sjekker du enkelt selv. Men enkeltbibliotek kan kjøpe bøker for egne midler, det et jo kjempeflott at de velger å ta inn sluk litteratur. Det er som sagt sjelden denne kategorien bøker kommer inn under kulturrådets ordninger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skilte altså dette opp som en egen diskusjon etter innspill. Det er ganske Off-Topic i forhold til det vi vanligvis steller med på forumet men lar det stå her da om vi ikke bare skal ta det bort.
Jeg var kanskje litt krasd i tonen og beklager det. Men er dette off topic? Jeg synes det kan være på sin plass å minne om at det kan ha en verdi å betale, om man ønsker å lese bøker om villmark og friluftsliv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skilte altså dette opp som en egen diskusjon etter innspill. Det er ganske Off-Topic i forhold til det vi vanligvis steller med på forumet men lar det stå her da om vi ikke bare skal ta det bort.

 

Kanskje litt på siden av "fjellforum" eller kanskje ikke...

 

Kanske det var ett utspring av frustrasjon siden vi er inne i en periode der været hindrer enkelte å komme seg ut på tur, eller kanskje det bare rett og slett er endel   :cry:   :baby: 'iser her inne.  

Jeg fant ihvertfall diskusjonen nyttig, da den bla la føringer for hva man gidder å kommentere på her inne…    Ble rett og slett nesten "øvegidde" over noe av argumentasjonen mot å kjøpe nye bøker   

Overskriften "Norge redder verden" tror jeg ikke vi ikke blir å lese i media med det første, om vi gjør det, så er det kun i norske aviser... 

 

 

 

Dessverre så @Imp seg nødt til å besvare mitt innlegg, noe jeg virkelig beklager. Det var aldri min intensjon at du skulle føle det som kritikk, ei heller at du skulle føle at du måtte komme med en begrunnelse for ditt valg.  

Håper du får tak i boken, som utgangspunktet for tråden var :)  

 

 

 

 

Jeg var kanskje litt krasd i tonen og beklager det. Men er dette off topic? Jeg synes det kan være på sin plass å minne om at det kan ha en verdi å betale, om man ønsker å lese bøker om villmark og friluftsliv.

 

Krass i tonen?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd deg som krass i tonen Lars, men jeg syns det er helt unødvendig å kuppe en "ønskes kjøpt"-tråd pga egne personlige meninger. (Ikke bare Lars som gjorde det, altså.) Da kunne man heller laget en egen tråd med det emnet. FLott at det nå er gjort.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem ville ha dyrket nypoteter dersom ingen kjøpte dem før de ble gamle, dårlige og billige ?

 

Hvem ville ha skrevet nye bøker dersom ingen kjøpte dem før de kom ut på billigsalg ?

Det ville i så fall bli dårlige bøker.

 

Kjøper gjerne 6-8 nye bøker i løpet av et år, og muligens like mange brukte fra antikvariater og det  helst i Tvedestrand, bokbyen.

 

Også forlag og forfattere må tilpasse seg at dei har ei kundegruppe med varierande økonomi. Nokon har god råd og kan kjøpe det dei vil mens andre må være litt meir gniene.

 

 

Skilte altså dette opp som en egen diskusjon etter innspill. Det er ganske Off-Topic i forhold til det vi vanligvis steller med på forumet men lar det stå her da om vi ikke bare skal ta det bort.

 

Syns gjenbruk er viktig når det gjeld miljø og natur. Difor, om ikkje heilt innanfor friluftslivkategorien, absolutt relevant diskusjon om enn noko på kanten.

Så lenge det ikkje endar opp i VG/DB situasjon der alle debatter endar opp i innvandringsspørsmål og Ap versus Frp kan også digresjonane være vel så interessante som

temaet i seg sjølv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.