Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjapt førsteinntrykk optimus hiker+


borgern

Anbefalte innlegg

Fikk en hiker+ til jul så jeg måtte jo teste den litt nå som jeg har fri.

så langt:

Litt driftspeoblemer et par ganger. Har ikke fått noe guffe i den og flamme slukker lett. Mulig jeg hadde litt lite bensin på tanken. Rart om noe skulle være tett siden den er helt ny. Med mer bensin og god forvarming har den fungert fint. Digg at alt er ferdig koblet så den er rask å håndtere. Et minus for vekt så klart men jeg viste jo det i forkant.

en kjapp test:

Prøvekjørte den mot Omnifuel og Optimus Vega. Gjort innedørs med en liten stålkjele. Begge fuelflasker var ca halvfulle. Vega på vanlig gassboks, nesten ny.

koketid 0,5 liter vann

vega 3,46

omnifuel 3,00

hiker 5,50

Hiker brukte klart lensgt tid her selv om Vega gikk i økonomimudus. Egentlig ikke så overrasket ettersom jeg har sett at det er klart mer distansemellom brenner og kjelestøtter enn de 2 andre.

Hiker har ca 3,5cm, Omni har ca 2 cm. Vega målte jeg ikke men den er omtrent som Omni.

mulig det blir jevnere med en litt større kjele.

tok en liten varmetest mellom Omni og Hiker. Satt på en tom panne og satte på svak varme. Så lot jeg den stå ca ett minutt. Poenget her var ikke se hvem som ble varmest men å se hvem som fordelte varme best.

Hiker hadde da 150 grader i midten og 130 grader i kant. Omni hadde 180 i sentrum og 110 i kant.

Så varmespredning blir da en del bedre på Hiker. Panner med teflon er sikkert "glade" for å havne på en Hiker.

så langt fungerer Hiker fint , hvis jeg løste problemet med lav effekt med å ha nok bensin på tanken.

får jeg legge til litt mer info etter at jeg har fått brukt den en del mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del har også støynivået blitt viktig faktor. Det begynte egentlig med en kompis som klagde på den bråkete primusen. (Omnifuel)

Etter en stund havnet Omni'en på hylla, og ette rtips her på FF endte jeg opp med en Coleman med fast motert tank som jeg kjører på miljø eller renset bensin. Den er støysvak, og dermed litt triveligere i bruk.

 

Hvordan er støynivået på Hiker?

 

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så blir det mest dagsturer, så jeg teller med hvor lang tid det tar å gjøre primusen klar til bruk når jeg regner koketid...dvs hvor lang tid tar det fra primusen ligger pakket sammen i sekken, til jeg har kokende vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye til dagsturer jeg har skaffet hiker. Grunn er mest fordi det går kjapt å rigge opp. Kan og sette den opp med hansker på.

ang støy. Det er jo en nova brenner i den. Den sies å være litt stillere enn omni. Men har sett at jeg på mine kjeler ikke kjører den på fullt. Det fordi flammere da drar på utsiden av kjele. På hiker må man ha mer effekt på så slik sett blir dennikke noe stillere enn omni for midt bruk. Så hiker er ikke noe stillebrenner. En multifuel som vistnok bråker en del mindre er msr whisperlite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye til dagsturer jeg har skaffet hiker. Grunn er mest fordi det går kjapt å rigge opp. Kan og sette den opp med hansker på.

ang støy. Det er jo en nova brenner i den. Den sies å være litt stillere enn omni. Men har sett at jeg på mine kjeler ikke kjører den på fullt. Det fordi flammere da drar på utsiden av kjele. På hiker må man ha mer effekt på så slik sett blir dennikke noe stillere enn omni for midt bruk. Så hiker er ikke noe stillebrenner. En multifuel som vistnok bråker en del mindre er msr whisperlite.

 

 

Jeg har en Optimus 111T, med stillebrenner. Den hvisker bare :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Hvor lenge varer tanken på Hiker, og hva gjør man om den går tom? Må man vente til den blir kald før man kan fylle på mer, og hvor lang tid tar det? Kanskje man bare må ha god rutine på å alltid fylle på tanken før bruk på langtur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Hiker+, men på de gamle 111 varer en tank opp mot et par timer på full guffe, mener at tanken tar 350 ml. En kan fylle tanken med en gang den er tom, i alle fall med parafin, jeg har litt mer respekt for bensin. Viktig å sjekke at brenneren er helt stengt før en skrur opp tanklokket, har en fyrt med bensin blir det fort et "poff" om det er en liten stearinlysflamme på brenneren....

 

Er helt enig i at en kan fylle tanken før hver bruk på turer med mange og lange fyringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har også støynivået blitt viktig faktor. Det begynte egentlig med en kompis som klagde på den bråkete primusen. (Omnifuel)

Etter en stund havnet Omni'en på hylla, og ette rtips her på FF endte jeg opp med en Coleman med fast motert tank som jeg kjører på miljø eller renset bensin. Den er støysvak, og dermed litt triveligere i bruk.

 

Hvordan er støynivået på Hiker?

 

N

Etter å ha lest og undret rundt lydnivå for forskjellige brennere, ville jeg for moro skyld måle lydnivået på 5 forskjellige brennere. Lydmålingene er gjort med profesjonelt utstyr i en kjeller på landet uten bakgrunnstøy. Alle brenenrene utenom Crox'en ble kjørt på bensin. Crox'en på gass

And here is the result ;-)

Optimus 111 63,1 DbA

Primus Omnifuel 84,6 Dba

MSR Simmerlite 62,7 DbA

MSR Whisperlite 62,5 DbA

Crox 63,5 DbA

Som en liten informasjon er det verd å merke seg at 3 DbA er en dobling av lydnivået.

EDIT: Målingene er gjort på ca 1 m avstand til brenneren         

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest og undret rundt lydnivå for forskjellige brennere, ville jeg for moro skyld måle lydnivået på 5 forskjellige brennere. Lydmålingene er gjort med profesjonelt utstyr i en kjeller på landet uten bakgrunnstøy. Alle brenenrene utenom Crox'en ble kjørt på bensin. Crox'en på gass

And here is the result ;-)

Optimus 111 63,1 DbA

Primus Omnifuel 84,6 Dba

MSR Simmerlite 62,7 DbA

MSR Whisperlite 62,5 DbA

Crox 63,5 DbA

Som en liten informasjon er det verd å merke seg at 3 DbA er en dobling av lydnivået.

EDIT: Målingene er gjort på ca 1 m avstand til brenneren         

Må også huske på at 3 dBA er den minste forskjellen vi hører, det er altså ikke dobbelt så høyt. Hvis du går fra 80 dBA til 83 dBA:så vidt hørbart, 83 dBA til 86 dBA: så vidt hørbart, osv. Får at det skal oppleves som dobbelt så høyt, må økningen være f.eks fra 70 dBA til 80 dBA, altså 10 dBA. Og ja, jeg vet det står noe annet på sidene til Arbeidstilsynet, men det er ikke nødvendigvis riktig...Det er forskjell på om du måler økning i lydnivå, lydintensitet eller lydeffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi inn på den diskusjonen må man vist være presis. Det var nå lydnivået på primusene som var hovedsaken her. Håper du fikk med deg det :-D

 dBA er absolutt ikke den minste endringen vi høre av lyd.Om man har en maskin som gir 83 dBA, og man starter opp en maskin som gir same lydtrykket, vil man doble lyddtykket, og er veldig hørbart. Dsibelskalaen er også logaritmisk, og da har man ikke sammevirkning av lydøkningen i alle styrker og frekvenserband. Om man skulle vært helt korrekt, så skulle man målt lyden på de forskjellige band. Da får man et lydbilde på en skala der mange av disse frekvensene ikke er særlige plagsomme for oss. Men for letvindthets skyld opererer vi for det meste med dBA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi inn på den diskusjonen må man vist være presis. Det var nå lydnivået på primusene som var hovedsaken her. Håper du fikk med deg det :-D

 dBA er absolutt ikke den minste endringen vi høre av lyd.Om man har en maskin som gir 83 dBA, og man starter opp en maskin som gir same lydtrykket, vil man doble lyddtykket, og er veldig hørbart. Dsibelskalaen er også logaritmisk, og da har man ikke sammevirkning av lydøkningen i alle styrker og frekvenserband. Om man skulle vært helt korrekt, så skulle man målt lyden på de forskjellige band. Da får man et lydbilde på en skala der mange av disse frekvensene ikke er særlige plagsomme for oss. Men for letvindthets skyld opererer vi for det meste med dBA

Jepp, derfor er det viktig å være presis her. Nå har vi muligheten til å sjekke dette, siden du har to brennere som støyer omtrent likt. Er temmelig sikker på at hvis du setter de to sammen, vil du måle en økning på ca. 3 dBA. Du mener ikke at det høres dobbelt så høyt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, derfor er det viktig å være presis her. Nå har vi muligheten til å sjekke dette, siden du har to brennere som støyer omtrent likt. Er temmelig sikker på at hvis du setter de to sammen, vil du måle en økning på ca. 3 dBA. Du mener ikke at det høres dobbelt så høyt ut?

Du har tydeligvis ikke greie på lydmåling, men det kan vi ta i en annen tråd. Opplysningene mine skulle være et supplement til tråden, og ikke en kverulerende avsporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Omnifuelen er jo på grensen til å være skadelig.

 

Huskeregel: Over 85 dB en gang i løpet av arbeidsdagen og man befinner seg i risikosonen for hørselskader. 

 

Dette vil også vera avhenig av kor langt øyra ditt er vekk frå brennaren. Rett over brennaren er det uansett skadeleg, men då er det brannskade ;)

Sett på ein kjele, så vert lyden dempa mykje. Å skru ned effekten litt, hjelper mykje, det veit alle oss som brukar hørselen for å føle oss til passe trykk på primustanken.

Ta med brennaren ut fra kjellaren, vil truleg hjelpe mykje også. I alle fall vil lyden dempast meir med større avstand ute i friluft eller i eit telt, enn i ein kjellar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit med slike tester. Er Optimus 111 du har testet stillebrenner eller bråkebrenner?

Etter hva jeg har lest er Nova stillere enn 111 bråkebrenner.

Men Nova kontra Omni synes jeg ikke er så stor forskjell. Men jeg kjører de sjelden på full guffe. Det fordi for mye av varme drar på yttersiden av kjelen da. Kanskje derfor jeg ikke synes Omni har bråket så mye som andre.

Om det tar 3 eller 4 min å koke vann spiller liten rolle for meg, har god tid ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

En liten oppdatering etter litt bruk av Optimus.

 

Håper det en mitt eksemplar det er noe galt men og ikke selve konstruksjonen.

 

Har når brukt den litt men stadig hatt problemer med den. Den gir sjelden max effekt. Plutselig kan den finne på å gå opp på max effekt selv.

Tydeligvis noe med fueltilførsel som ikke er helt slik det skal.

Den var variabel. Alt fra det jeg tipper er 80-90% effekt til at den nesten ikke brant i det hele tatt. Fikk vel max effekt noen ganger.

Åpnet kobling mellom tank og regulator, der sitter et filter. Noe metallvev av noe slag. Det hadde stilt seg på høykant. La det på plass, opp med dysa og nåla og sjekke. Så virket den igjen

Men neste gang jeg kom ut i marka så var det et eller annet så den ikke brant helt riktig. Mulig den ikke er glad i transport. Også testet tømme tank, blåse gjennom systemt og fylle på igjen.

Siste 2 gangene har og pumpe begynt å slippe. Så ikke lall pump får riktig mostand men pumpe sklir lett inn.

 

Siden Primus er så og si ny gidder jeg så klart ikke begynne å kjøpe repkit etc til den. Har snakket med utsalgsted og de sender meg en returseddel på den.

Da kommer den en ny til meg. Får håpe den virker bedre enn det eksemplar jeg har hatt nå. Dvs uten noe vedlikehold annet enn fetting av pumpe nå og da.

Blir det kluss og for mye rensning av den nye går den i retur permanent. Er jo en Nova brenner og den skulle fungere bra. Men sammenlignet med Omnifuel jeg har hatt i snart 10 år og knapt vedlikeholdt har det vært mye kluss med den hiker jeg fikk.

 

Følg med i neste episode, Hiker+ eksemplar nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Åpnet kobling mellom tank og regulator, der sitter et filter. Noe metallvev av noe slag. Det hadde stilt seg på høykant. La det på plass, opp med dysa og nåla og sjekke. Så virket den igjen

Jeg har også Hiker+. Dette opplever jeg også av og til, derfor er filteret det jeg sjekker først dersom primusen lager unoter. Filteret har for vane å sette seg på høykant av og til, antakelig under transport. Ellers er det riktig at Hiker+ virker litt svakere enn for eks. Optimus111. Det er da også to forskjellige brennertyper, der 111 kan oppleves som "blåselampe".

Hiker+ er laget slik at den brenner best med kjele på. Dersom du kikker under kjelen i det du setter den på kjelestøttene vil du se at flammen nærmest reiser seg og suger jeg opp mot kjelebunnen. Liker Hiker+ veldig godt jeg! :)

PS: Sjekk at dysa er godt tilskrudd! Jeg opplevde litt flamming rundt dysa da primusen var ny, med dårlig effekt som resultat. Det kan også være litt rusk i regulatoren etter produksjonen. Når du sjekker filteret, åpne like godt regulaturen (ikke ta ut, bare skru den til "åpen"), ta ut filteret og dysa og blås igjenom fra filtersiden en gang. Gjorde susen for min primus.

Endret av Jegerjente
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Da har jeg fått litt lengre brukserfaring med Hiker+. Dvs jeg har egentlig ikke fått brukt den så mye og her er hvorfor.

 

Eksemplar 1

Fungerte fint ved testfyring hjemme men ute på tur var det litt opp og ned. Virker som det kan være noen problemer med tilførsel på denne. Rart når den var helt ny. Kunne ha en kjele på kok og plutselig ble effekten omtrent doblet av seg selv. Virker ikke som den er glad i å være med på tur i sekk så den ike ligger het plant. Filter i kobling mellom tankrør og regultator hadde en tendens til å snu seg.

Etter et par forsøk på dagsturer ga jeg opp den brennern, måtte kunne stole litt mer på den enn at den kanskje virket.

Den ble sendt i retur

 

Eksemplar 2

Kom i posten kun 2 dager etter jeg sendte inn den første, fikk i tillegg tilsendt et repkit gratis siden det var krøll med den første. Så service på outnorth skal man ikke klage på.

Men innholdet var....tja......Skruene som older tank og brenner var løse så alt lå og slang inne i boksen. Ikke noen stor deal så jeg bare monterte alt på plass.

Testfyring gikk helt fint hjemme 2 ganger. Så skulle den opp i sekken og med på tur. Men da var denne også kranglete. Pumpet trykk og slapp ut bensin til forvarming, forvarmet og startet den. Da brant den med flamme i bare 2/3 av brenner. Så sluttet den virke etter ca 1 min. Da ville den ikke mer så det ble bål istedet. Så hjem å skru. Sjekke dyse og stikke opp denne med dyseverktøy(skulle være helt unødvendig når den er helt ny), åpne kobling å se på fuelfilter, det satt riktig vei. Tok også en testfyring uten fuelfilter men det gjorde ingen forskjell. Byttet fuelfilter og dyse med det fra repkit men det hjalp ikke. Ute med reguleringspindel men den var helt strøken.

Lot den stå til dagen etter og skulle ta en testfyring. Forvarming gikk greit men så var det stopp, da ville den ikke gi noe effekt.

Så da kontaktet jeg outnorth og de tok tilbake brenner og overførte pengene for kjøpet til meg samme dag.

 

Så ikke vits å dille med brennere som ikke virker når de er helt nye, lurer da på hvordan de hadde blitt etter en tids bruk. Fullstendig overhaling hver gang den skulle brukes, nei takk.

Har en Omnifuel som er 10 år gammel. Har renset dyse en gang, mest for å ha gjort det selv om det ikke var noe feil med effekt. Så er ring i pumpa smurt et par ganger. Altså omtrent null vedlikehold og den brenner som den skal hver gang. Hørt noe om at OPtimus har flyttet noe produksjon til Kina så det også har vært noen problemer med Nova brenner.

 

Så med disse erfaringene kan jeg ikke anbefale noen å kjøpe Hiker+ før det evt er bedre produksjoner på den så den er driftsstabil.

 

Brenner som skal erstatte Hiker+ er en OPtimus 8R, er på vei i posten.

Her er jeg forberedt på noe mekk siden den er gammel men håper vel at når ting først er fikset så er den litt mer å stole på enn Hiker+ viste seg å være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at et gammelt og godt merke, plutselig bare blir gammelt    :no:

 

Har en gammel Svensk Nova, og er fornøyd med den, når det gjelder 111 har jeg bare gammel bråkebrenner og den er det aldri noe mekkng på.

 

Når det gjelder avstanden mellom brenner og kjele som noen nevnte tidligere i tråden så har det også påvirkning på CO utslippet.

 

Støy og oppfattelsen av det er jo veldig individuelt, helt uavhengig av målte verdier. Jeg kan jo nesten si at lyden fra en bråkebrenner kan være som musikk i mine ører.. noen ganger.

 

Coleman 550b er av likevel herlig stille, og raskere og lettere å rigge enn noe annet.   Har du pumpa trykk på forhånd er det nesten som å starte en gassbrenner, full varme på få sekunder.   Min har aldri svikta, men av likevel sitter jeg med en følelse av at det er 111'n som er mest driftsikker. :heart:

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

 

Så med disse erfaringene kan jeg ikke anbefale noen å kjøpe Hiker+ før det evt er bedre produksjoner på den så den er driftsstabil.

 

Brenner som skal erstatte Hiker+ er en OPtimus 8R, er på vei i posten.

Her er jeg forberedt på noe mekk siden den er gammel men håper vel at når ting først er fikset så er den litt mer å stole på enn Hiker+ viste seg å være.

 

Veldig kjedelig! Virker jo i prinsippet som en fin brenner, men når påliteligheten viser seg å være så dårlig kunne jeg aldri trivdes med en slik brenner, selv om jeg fikk orden på eksemplar nummer 2.

 

Effekten på 8R er ikke spesielt høy (~1200W), men det er en knallfin brenner til sitt bruk. Tar liten plass, og er godt beskyttet i metallkassen. Perfekt for (solo)turer hvor behovet for matlaging ikke er så stort. Best av alt er enkelheten i konstruksjonen og påliteligheten. På linje med Svea 123R. Håper du blir fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tro på optimus 8r. Samme prinsipp som hiker med alt ferdig montert i kasse. Vet den har lavere effekt men den er jo en del lettere enn hiker/111. Skal primært brukes på dagstur for å varme litt mat og koke en skvett kaffe når jeg ikke skal fyre bål.

har jo omnifuel til lengre turer. Men 8r kan nok bli med på overnattinger også som suplement til bål i den kjølig årstid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.