Gå til innhold
  • Bli medlem

Opp av sofaen!


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Leste artikkelen i Aftenposten - skrevet i beste mening : http://www.mamma.no/sm%C3%A5barntween/opp-av-sofaen

 

Romjulsdrømmen er deilig og sløv, men etter noen dager langflat i sofaen begynner barna å bli rastløse, og du utålmodig. På tide å komme seg opp av sofaen?

 

Sikkert gode innspill - men er "man" virkelig så trege at "man" ikke klarer å finne på såpass selv? Blir litt overgitt over at man trenger slike artikler for å forklare at man kanskje trenger gjøre noe om man har rastløse barn.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir litt merkelig hele opplegget! Hvis en har barn, så burde det etter hvert komme av seg selv, om en i det minste har et fnugg av fantasi!

Når dagene blir lange og kjedelige, hjelper det ikke alltid å spille på at barna skal lære å underholde seg selv! Ihverfall ikke hvis en snakker om de minste barna! Ofte handler det ikke om mer enn å komme seg ut, før ting kommer av seg selv!

Jeg og min kone har to gutter på 3 og 1 år, og vi; som de fleste andre kan også bli trøtt, lei og tiltaksløs! senest i går endte vi på hver vår sofa, mens eldstemann spant som en apekatt rundt i stuen og skrek etter stimuli! Ute sto regnet sidelengs, og lite fristet det å komme seg ut! Men ut kom vi oss, og vi kom oss ikke lengre enn hundre meter før det var lek og glede!

Vi har jo for såvidt også venner som er helt handlingslammet hvis ikke det er noe å oppdrive til barna på tv, eller lignende!

Faktisk så galt at det går alvorlig utover barnas evne til å aktivisere seg selv!

Med det ytterpunktet i tankene så kan jeg se behovet for en slik artikkel, men det er utrolig synd at det kan være slik!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom oss endelig ut i går. Men forholdne ute her er livfarlige. Selv i skogen er det glarholka etter snø, regn,frys,snø,regn,frys, regn, frys i hele vinter. 

Godt da at husets 3 åring kan lære opp de voksne i sikker ferdsel på glatta...han satte seg like greit på rompa, og når man senket sin opphøyde, voksne verdighet ned på hans nivå oppsto moroa likevel :-)

 

Men i dag er det i tilegg peise, søkke, vått der ute...så vi har innedag igjen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Disse ungene og foreldrene møter jeg nesten hver dag, Kjell Iver. Trist, men sant. 

For mange er sofaen nærmere enn ungenes behov, om arbeidsdagen har vært hardt eller ikke ... 

Foreldre er rollemodeller og unger er som hundevalper, de blir formet akkurat som omgivelsene. Derfor ser jeg ofte mønstere med inaktive foreldre = inaktive barn, overvektige foreldre = overvektige barn, foreldrenes livsstilssykdommer blir barnas, osv ....  Handlingsmønstere og levesett kopieres ofte til minste detalj etter hva ungene ser og opplever hjemme.

Mamma og pappa på sofaen forventer ofte at barna skal være aktive på egenhånd, men det er altså ikke sånn rollemodellmønsteret fungerer.

 

Flere eksperter sammenligner den moderne "sitte-kulturen"  vår (sitte på jobb, sitte på bussen, sitte hjemme, sitte i bilen til og fra treningssenteret) som det nye "røykeproblemet".

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Trener-mer_-men-er-i-darligere-form-7425611.html

Hva vi vil med dette kan vi til en viss grad velge selv som voksne, men mange er dessverre veldig lite bevisste på at de samtidig legger de samme valgene for barna. De overtar bare foreldrenes valg og livsmønster.

 

Jeg har bare tanteunger enda, men de tar jeg til gjengjeld med meg så ofte jeg kan. Unger elsker jo uteliv og aktiviteter, og været er ofte bare "en greie" en kan bruke positivt for å gjøre ting spennende samt sprenge noen nye grenser med opplevelser. Vi kan nesten ikke møtes i familien uten at det er forventninger og spørsmål om å være med "tante Catta"  på tur ....  Sånt synes jeg er gøy :)

 

Jeg synes oppriktig synd på "Nintendo-ungene" som vokser opp innkapslet med fjernkontroller, Facebook og posevis med kilokalorier, men ofte er de kun kloner av foreldrene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.