Gå til innhold
  • Bli medlem

Neste års turer og planer


Martin HJ

Anbefalte innlegg

Da er året 2013 snart rundet av, og håper den har vært innholdsrik og givende for alle mann :) Hadde vært morro å hørt hva medlemmene har for planer om turer neste år? Meg selv skal jeg få til en del turer fra våren til høsten i Skrimfjellene og utforske området med fiskestang, samt toppturer og bålfyring. Skal ta med guttungen som blir fem år inn dit, det blir hans første fjelltur med overnatting. Og Hardangervidda må besøkes igjen, Mannevatn og Holmasjøen nord for Haukeliseter frister veldig så satser på en uke i august der inne :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye annet som skjer i 2014.

Håper å få til noen bålturer med tarp i Østmarka til vinteren.

En tredagers tur i vinterfjellet, kanskje Finse-Ustaoset eøler Tyinkrysset-Beitostølen.

Til sommeren håper jeg å få med familien på noen turer til vann i Østmarka, med telt og fiske.

En fjelltur på sensommeren eller høsten, blir nok også bare tre-fire dager.

Får jeg til alt dette er jeg alt under betraktning fornøyd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på en tidlig vår og håper å få Ally på vannet i starten på april. Jeg er ikke noe vinterturmenneske. Et par helgeturer i april lokalt med Ally, lavvo eller telt, bålfyring og ørretfiske før helgeturene går opp i nærfjellene mine når isen går der. Til sommeren bærer det nordover er planen. Langt nord. Har til og med fått meg en uke ekstra fri til sommeren i tillegg til de ordinære friukene. Gleder meg som en unge. Bare tiden kunne gå litt fortere. :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loffe rundt på Hardangervidda i tre-fire uker med hundene, midt Febr til uti Mars en gang er hovedplanen i vinter. Fra Møsvatn over til Finse, tilbake rundt Hårteigen sånn røft tegnet opp. Ligge flere dager på samme plass og ta dagsturer blir vel og tid til. Blir  og endel turer på vidda rundt og etter påske, når alle skituristene har reist til lavlandet.   Ellers blir det mye turer i Skrim fjella og i Tuddal hvor jeg har hytte...  kort sagt, en helt vanlig vinter...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Massa toppturer som plan. Alla hinner jag ju inte, och snö och väder får avgöra exakt vad det blir. En vecka i Voss, en i Jotunheimen och en i Stryn kan det nog bli. Sedan går en vecka på mega-turen Øvre Årdal - Galdhøpiggen, där planeringen redan är igång. Men jag tror jag lägger detta sent på sässongen. September. Lite tyngre packning efterdom jag måste ha en varmare sovsäck, men goda chanser till nysnö på topparna och kristallklar luft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bøtte med drømmer. Må bare bestemme meg for hva jeg skal gjøre.

I første omgang har jeg tanker om helg/langhelg 2 ganger i måneden på fjellet med tog til dovre, finse eller tilsvarende i vintersesongen.

Så er det Fjellforums Finsetur.

Etterhvert er det tanker om Stabbursdalen, Pasvikdalen, Tafjordfjella, Jotunheimen, Rondane, Saltfjellet.... Og en hel del turer i Oslomarka. Tror dette blir et bra år :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er min tur med "tidlig" sommerferie fra jobb neste år er jakt utelukket. Planen er foreløpig ca. en uke i Femundsmarka som vil være ny for meg og senere går ferden videre til Børgefjell der jeg er litt kjent fra før og tenker meg ca. en uke der også.
Så får vi se om en usedvanlig sylfersk fisker greier å dra på land noe snadder til stekepanna. Det vil bli første sommeren med ferskvannsfiske på programmet siden jeg i 1995 spontankjøpte et sånn der "juniors første fiskesett" på en bensinstasjon på vei til en 1-2 ukers tur i Børgefjell. Prøver litt mer helhjertet med denne fiskinga i 2014. :)
I august tilbringes vel en del tid utendørs i helgene og sånn men da relativt nær siviliserte i anledning gåsejakta. I september derimot blir det å pakke sekken for rypejakt en ukes tid i et eller annet fjellområde. Har ikke bestemt meg helt for hvor enda. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har ikke klart å bestemme meg helt for hvordan neste års turliv vil se ut. Jeg blir nok å ta en 2-3 ukers tur i sommermånedene, men vet ikke hvor enda. Ellers blir det sikkert en ukes tur eller to i løpet av året i tillegg til helgeturer. Jeg prøver å være edruelig og realist så jeg håper vi bikker en måned ute i løpet av året i det minste. Først så ser jeg på mulighetene nå i romjula! været ser ikke ut til å spille på lag....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha flere turdøgn i 2014 enn i 2013, selv om jeg er meget fornøyd med dette året.

I tilegg så skal horisonten utvides til turer lengre unna, enn 3 timers kjøring. Bor sør i landet å begynner å bli "lei" av Setesdalsheiene og Austheiene. Hadde en tur til Jotunheimen i høst, som ga virkelig mersmak. Men 10timers kjøring en vei, var ikke like gøy :( Har lyst til å flytte. Men det tør jeg ikke foreslå i heimen :)

Turåret begynner allerede i januar. En 3-4 dagers tur helt nord i Austheiene, hvor bl.a Sæbyggjenuten (Aust agders høyeste) skal erobres. Så får vi se hvor værmelding osv tar meg siden.. Jobber turnus, så mange av turene blir tatt på kort varsel, da jeg sanser at dama skal noe og ikke gjør noe av at jeg stikker :D

God jul og godt turår til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målene for 2014 er relativt klare. Målet er: Årlige fisketuren med guttegjengen på våren til Aust.Agder, så snart vinteren slipper taket skal Rago nasjonalpark besøkes siden den turen gikk fløyten i år. Hardangervidda slutten av juli og ellers mange turer lokalt med fluestanga i handa. Når det gjelder fiske er målet å huke en kg brun ørret løpet av sesongen... God jul og Godt nyttår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet mitt for året er å gå 10% av Norge på langs totalt. Blir vel tatt en del av det på Finsetreffet får jeg håpe - men langsiktig er målet 10% årlig nå fremover. Har også snakket om en vandring på Senja på tidligsommeren med samboeren min.

 

Ellers har jeg et håp om flere og lengre turer med ungene. De er såpass store nå så tanken om kjøp av kano og evt kanotur begynner å komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke klart å bestemme meg for sommertur enda. Bestemt meg for noen turer i Jotunheimen som hver tar 3-4 dager, men utover det så vet jeg ikke om det blir et par uker ørretfiske på østlandet som vanlig eller om jeg skal trekke nordover.

 

Før det blir det endel toppturer hvorav Lyngen og Jotumheimen med Highcamp blir høydepunktene. Skal også prøve å få meg en god tur i påsken hvis jeg får det til.

 

Neste tur starter andre juledag og går til østre del av Hardangervidda, men det er jo fortsatt i år :D

 

Mange av de fineste turene er ofte når man bare kan gripe en mulighet for å ta seg en langhelg når forholdene ligger til rette så prøver å ha litt flex og ikke binde seg for mye opp i planer. Men gøy å planlegge og drømme litt da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønskene er mange men etter at Nordkalottruta ble fullført i vår, er planen å fortsette med en vårskitur sørover fra Sulitjelma til Børgefjell.

Ellers blir det noen dagers fisketur på Saltfjellet sammen med barnebarn + alle impulsive småturer som dukker opp etter hvert.

 

Ønsker alle på forumet en riktig God Jul og et aktivt og Godt Nytt År!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper å få til flere bålturer, som det har blitt litt skralt med de siste årene. Kanskje allerede nå i romjula :yes:

 

17. mai til neste år blir spesiell. 200 år siden Grunnloven ble en realitet. Dette må jo selvsagt markeres på verdig vis, dvs. ute på tur med flagget til topps. På forsommeren blir jeg nok mye å finne ute i øyriket. Seinere på sommeren håper jeg å få til en ukestur i Saltfjellet, for å nevne noe. Turplanen for 2014 ble for øvrig utarbeidet sist helg.  God Jul til fjellfolket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig fram til 2014! Har som mål å fortsette og gå kortere (2-3 timer) fjellturer et par ganger i uken og så skal Preikestolen og Besseggen "bestiges". Har gjort en stor innsats i 2013 for å kvitte meg med nok høydeskrekk til at jeg klarer å gå over eggen så det vil bli en liten seier i seg selv :-) Preikestolen er på listen rett og slett bare fordi jeg ikke har vært der enda. Forberedt på å måtte gå i kø :-)

 

Gleder meg også veldig til å reise på fjelltur/fisketur og bo i telt. Aldri prøvd kombinasjonen telt/fiske før så det må bli bra :-) 

 

Ellers snuser jeg litt på treningsferie til våren/sommeren. Har veldig god erfaring med det fra tidligere.  Trening el trim to ganger for dagen, tidlig i seng og tidlig opp. Kommer hjem uthvilt og med overskudd :-) Har også Kilimanjaro som et mål men ser ikke helt at det blir tid til det i løpet av neste år - men ting kan jo endre seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2014 blir vel omtrent som tidligere år. Stabilt med rundt 60 utedøgn. Eneste mulige justering er at jeg jobber for å prøve å få til en 4 ukers trasketur, altså en uke lengre enn min tidligere "rekord".

Ellers har jeg veldig lyst på å gå over Hardangervidda vinterstid. Har ikke vært der på vinteren siden jeg 17år, men har en del sommerturer der. Siden jeg har lite kunnskap om vinterturer på Hardangervidda, håper jeg at noen her FF kunne tenke seg å enten ta meg med, eller at en annen "fersking" kunne tenke seg å prøve en krysning sammen med meg denne vinteren. (Kjønn ingen betydning)

Jeg har dog en del erfaring fra de nordlige trakter. Ta gjerne kontakt pr PM for utveksling av mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planer / Ønsker for 2014

 

 

Vinter

 

Skulle ha en 12 dagers skitur sammen med en kamerat i slutten av januar, beklageligvis er han blitt forhindret i å være med. :(

Så dermed har jeg en sjef hjemme som ikke er helt med på notene om at jeg skal dra avgårde alene på langtur om vinteren...

Får spekulere litt på den, fram til jeg går på fri den 15 januar...

 

Ellers har jeg en 5 åring som har omgjort litt på reglen "Regn regn gå din vei, Sol sol kom til meg"  til å lyde  "Regn regn gå din vei, Snø snø kom til meg" 

Så håpet er å få henne med på litt lengre skiturer inn i Østmarka, og forhåpentligvis på overnatting også etterhvert.

 

Ellers blir det vel å surre litt inne i Østmarka endel, og så håper jeg å få tid innimellom til å sjekke ut Nordmarka også.

 

 

 

Sommer / høst

 

 

Rago - en løs plan er foreløpig å bli kjørt til Sørfjordmo og deretter gå derifra og inn mot Rago, kanskje en tur inn på svensk side først, og så surre rundt om hit og dit, og bevege seg nedover til Fauske, og bli hentet der.

 

 

Siden jeg har kjøpt en Packraft, så må man vel kanskje få brukt den også, ikke bare plaske rundt på Nøklevann og på vannet ved hytta til Svigers :D

Så jeg driver å vurderer litt forskjellige turmål der jeg kan få brukt den litt aktivt...   Hardangervidda, Femundsmarka/Rogen, Børgefjell, Stabbursdalen   hmmm....  :)

 

 

Det gledes ihvertfall allerede :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden årets siste sykkeltur var i dag, så blir det kanskje noen turer på tohjulingen i januar - skal bli interessant ettersom jeg tilgode å sykle i januar.

 

Bortsett fra noen dagsturer utover våren, står vel en tur på Hardangervidda på tapetet. Starte på Finse og slutte på Rjukan med et par topper underveis.

Så må det bli en eller annen tur til, kanskje litt lengre, muligens en variant av en tidligere tur.

 

Uansett blir det mer telting i 2014.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Snart desember så det er vel på tide å vekke denne til live igjen? :)
Plan for 2015 begynner så¨smått å bli klar for min del.

Vinter: Holder meg inne. Snø og is er tidenes dårligste oppfinnelse etter min oppfatning. Bruker tida til innkjøp av kartverk, diverse nytt utstyr osv i påvente av mer akseptable forhold. Packraft står øverst på innkjøpslista og koster definitivt nok penger til å stresse bankkontoen en stund.
Ny småviltrifle i kaliber 22wmr kommer også til å dra en del kroner men det kan vente noen måneder. Trenger den jo ikke før til høsten. Mulig feriepengene kan brukes her.

Utpå våren/forsommeren: 
Nidelva får nok besøk av meg og fiskestanga (og kanskje packraften) titt og ofte allerede fra tidlig i Mai selv om fisken er kjent for å være lite bitevillig på den tiden av året. Kaldt bunnvann høyt opp i elva (regulert med dyptliggende vanninntak) skal ha noe å si for hvor aktiv fisken er på den tiden selv om det er varmt i lufta. Godt å være igang igjen uansett og man får jo ha elva nesten for seg selv om man starter tidlig. Ro & fred i sola med andre ord.  :)
Fra tiden når isen går på vannene fra midten av Mai og utover blir det nok helgeturer og muligens 3-4-5 dagers tur(er) i "lokal villmark". Brungmarka utenfor Trondheim er høytaktuelt og kan nok vente seg noen besøk neste år også. Packraft og fiskeutstyr for bruk i packraft skal testes og læres ute på vannene der. Har noen ideer for hvordan jeg skal fiske/dorge fra packraft jeg vil prøve ut.

Juli: Har den andre uka (to helger + uka i mellom) fri i turnus. Det er mulig det blir et gjensyn med Femundsmarka allerede da. Planen er en rundtur med packraft om værmeldinga er strålende for perioden. Jeg har relativt kort tid og det blir noe sårbart i forhold til vær så det kan godt hende det blir utsatt til selve ferien.
"Lokal villmark" er plan B og kanskje mest realistisk. Fjellområdene og vannene på Fosenhalvøya er aktuelle for en tur eller to. Packraft og eventuelt tur-opplæring av en ung gutt i familien som er "Monsen-fan" blir tema da. Selvsagt med fiske. Det blir i såfall hans første "ekspedisjon". Mye familie i området gjør at mulighetene for å leveres et sted og hentes et annet sted også er til stede. Garantert spennende for en 9/10-åring. For spennende? Time will show. Jeg var i den alderen første gang jeg overnattet alene ute. Det blåste opp til en saftig høststorm som knuste kuppelteltet mitt til pinneved. Men jeg klarte meg fint og kjente på mestring etterpå. Tiden er moden for at han også får prøvd seg litt mener jeg.

Juli/August:
Etter ei uke med "gjesteopptreden" på jobb igjen er det min tur å ta fire uker ferie. 
Regner med å raskt sette kursen i retning Femundsmarka eller Saltfjellet. Begge områder kan vente seg besøk i 2015.

Jeg vil til Femundsmarka for å utnytte Packraften og se Femundsmarka mer fra vannveien. Revsjøen, Rogen og Røa blir nok hovedmål. Kanskje også Mugga/Muggsjøan om jeg satser på Synnervika som utgangspunkt. Alternativt fra Jonasvollen camping via Haugen gård og padle litt rundt ute på Røvolfjellet om været inviterer til det før jeg krysser over til nordsiden av Røa med kurs for Styggsjøan/Revsjøen og vannveien derfra og nedover. Muligens med en avstikker til Litle Vonsjøen og området rundt der. Tiden får vise. Bare tull å detaljplanlegge ruta syns jeg. Det blir i alle fall tidvis vandring, tidvis bedagelig padling. Mye kaffe, mye tarpliv og mye fisking!

Saltfjellet bør også få seg et besøk. Har kjørt over flere ganger både med bil og tog men aldri stoppet mer enn noen minutter. Det er snart på tide at denne enorme nasjonalparken får besøk. Utgangspunkt blir nok Semska eller Lønsdal med kurs mot Søndre Bjøllåvann i første omgang. Mest sannsynlig vil jeg nok opp i området rundt Simlefjellet/Hedningefjella om været inviterer til det før jeg snur i østlig retning igjen. Regner med jeg lar packraften bli igjen hjemme på denne turen men det kan kanskje vise seg vanskelig. Finner jeg packraft såpass genialt som jeg tror kan det hende denne planen utgår til fordel for noe mer padlevennlig. De østlige og sørøstlige delene av Børgefjell med utgangspunkt fra svensk side kan i såfall være veldig aktuelle.

Anarjohka nasjonalpark der innerst oppe på finnmarksvidda lokker også. Sjøfly eller helikopter inn og så padle ned til Karasjok med packraft hadde vært helt sjef. Men jeg antar jeg utsetter dette til neste år. Det blir litt vel mye og kostbar logistikk og transport for en mann alene synes jeg. Har denne som en vag plan for 2016 foreløpig.

Siste del av ferien vies nok til familie. Tradisjonen tro er det ikke umulig at det blir en tur med lystbåt langs kysten med hele familien samlet. Fiske etter småsei står høyt på ønskelista da. Gåsejakta er også godt igang på den tiden og det vies nok noen grisetidlige morgener til det også. 

Til høsten starter jeg antagelig opp med noe videreutdanning men jeg skal nok greie å få til noen dager eller ei lita uke med telt på fjellet for å jakte rype da også. Kanskje flere "lang"turer om studiene tillater det. Hvor er ikke bestemt. I år ble det Rondane. Neste år tenker jeg meg foreløpig nordover. Ca Børgefjell kan være aktuelt. Dagsturer på småviltjakt skal det uansett være tid til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avslutter 2014 og starter 2015 med nok en skitur i Huldreheimen (flott område).

Kan fort bli en skitur rundt påske også.

Sensommerturen går enten i Setesdalsheiene eller Jotunheimen (valg etter form).

En jakttur på høsten blir det sikkert også, og høyt på ønskelista ligger villreinjakt på Hardangervidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen for det turmessige høydepunktet i 2015 er i ferd med å falle på plass nå: Det blir en uke med padling og loffing i Øvre Pasvik med min faste turkamerat og våre respektive sjuåringer. Ungene er godt turvante, men en hel uke blir ny erfaring for dem. Det ser vi virkelig fram til! Datoer er satt og flybilletter kjøpes snart.

 

Foruten den hovedturen blir det nok som vanlig minst en helg i Østmarka med kano så fort isen går på vårparten.

 

Ungene hadde noen vinterovernattinger ute i fjor, men fjorårets vinter var stusselig på disse kanter, så om januar bringer masse snø og mange kuldegrader så håper vi å få en skikkelig vintertur tidlig på året.

 

Sensommer og høst er ikke planlagt ennå, men det blir forhåpentlig noen helgeturer tenker jeg. Og masse dagsturer gjennom hele året selvsagt. Det aller, aller meste i Østmarka.

 

Men altså, høydepunktet i 2015 blir Pasvik med sjuåringen og kano :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.