Gå til innhold
  • Bli medlem

Bra bukse


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Bergans buksa mi synger på siste verset og jeg tenker etterhvert å kjøpe meg ny bukse. Noen som har gode råd/tips?

Bergans buksa var jevnt over ok, men slitestyrken synes jeg er alt for dårlig. I tillegg var det en passform som jeg aldri ble helt "fortrolig" med (bl.a. veldig høy i livet..)

Forslag mottas med takk!

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Er på utkikk etter en bukse som kan brukes høst/vår/sommer. Patagonia er et merke som ikke selges overalt, hvor kjøpte du din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tuller nå, Tom? Jeg gikk også med olabukse for ti år siden, men det sluttet jeg fort med etter noen turer i høljregn...

Jeg har forresten Norrøna Trollveggen. Bruker kun den og shortsen. Er det kaldt, koser jeg meg i buksa. Blir det for varmt, går jeg bare i shorts. Da slipper jeg å tenke på noe mer enn en bukse, sommer som vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tuller ikke. Jeg er sta og konservativ, hehe. Det morsomste jeg ser er folk som skal gå Besseggen og åpenbart har vært i Bogstadveien og kjøpt utstyr til flere tusen kroner dagen før, til deres livs eneste fjelltur :)

Jeg har en gammel fleece og en olabukse som fungerer utmerket. Har også en regnjakke som kombinert med fleecen blir en super vindjakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til TOM

Jeg ser du anbefaler Levis i fjellet.

Er det en god bukse å gå med i regnvær?

Det har jeg forsøkt en gang. Gnagsårene kom på plasser som jeg ikke en gang ønsker å vise til en lege.

Selv bruker jeg Norrøna Dovre (Gore-Tex). God all-round bukse, men den holder ikke mer enn i et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan varmt anbefale Norrøna Storm, denne er meget lun og fungerer utmerket sommer som vinter. Sommer: uten lange underbukser, vinter: med lange underbukser.

Går du i Levisbukser??de må da minst veie 4-5 kilo når de blir skikkelig våte?

Patagonia selges i SHU i Bogstadveien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på utkikk etter en bukse som kan brukes høst/vår/sommer. Patagonia er et merke som ikke selges overalt, hvor kjøpte du din?

SHU og Nordisk Fiskeutstyr på Villmarkshuset. Nordisk har mye klær fra Pategonia og er en bra butikk! SHU har det godt en vei med de siste årene spør du meg... (Ned altså ikke bra... :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får Patagonia i butikkene til Skandinavisk Høyfjellsutstyr i Oslo, Lillehammer og i Hemsedal. Man kan også sjekke patagonia.com. Der kan man nok få mer info om hvordan man kan skaffe produktene deres.

Jeg har dessverre ikke funnet noen butikk i Trondheim som fører merket, men prøv de største sportsforretningene. Det finnes sikkert andre gode merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom: Det må da være på trass? Du trenger ikke å tenke på å ikke være for hipp.. Du skygger jo uansett banen når du møter folk, så det er da virkelig likegyldig hva du har på deg :) Men vil du deg selv så vondt? Vondt sier du? Men det må da være mye mye bedre med ei Fjellräven G1000 bukse. De er lette, slitesterke og tørker fort når de blir våte... Bare husk å klippe vekk det svenske flagget. Ei olabukse... Hmm tenk når du skal ta et langt hardt klyvesteg - hva skjer da? Jo lyden av jeansstopp som revner 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie: Norrøna Trollveggen koster rundt 2500 kr om jeg ikke tar helt feil. Det er ofte mulighet for rabatt på slike plagg, hos f.eks. G-Sport. Du må ikke være redd for å spørre.

Trollveggen tåler faktisk utrolig mye. Jeg har hatt min i et par år nå, og det er over all forventing. Buksa har blitt brukt til mye klatring hvor buksa ikke akkurat har fått snill behandling. Den bærer selvfølgelig preg av det, men den holder fortsatt. Jeg kommer sikkert til å kjøpe det samme plagget om igjen. Buksa er forresten også veldig god å bevege seg i og den puster også veldig bra. Som nevnt, blir det for varmt bruker du bare shortsen 8)

Trollveggen har høyt liv så du slipper å få snøen i underbuksa når du skal være litt barnslig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kim: Vurder Arch Wall. Trollveggen er gammeldags i forhold! Forskjellen er kanskje størst på jakka, men den er der på buksa også....

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2500 for en bukse?! Dere tøyser med meg nå, ikke sant? Nei, takke meg til...

Til Morten: Vel, jeg vet jo at ingen vil følge mitt råd i denne diskusjonen. Muttern og fattern har mast masse om at jeg skal kjøpe nytt utstyr. Men hvorfor skal jeg egentlig det? Jeg trives som plommen i egget med mine bukser, og de har aldri gått opp i sømmene. Olabukser er faktisk et veldig robust plagg. Når de har fungert supert for meg i alle år kan de ikke være så ille? Og jeg får kjøpt nok for ti år for prisen av en sånn bukse som folk her omtaler.

Ellers er det vel riktig at jeg ikke bryr meg så mye om jeg er hipp eller ei. Det er helt greit å kjøpe bukse til 2500 kroner, bare at det ikke kommer til å skje at jeg gjør det. Når jeg møter noen tar jeg av meg de gamle solbrillene mine som jeg kjøpte for 100 kroner for tre år siden 8) Fjellreven? Er ikke det sånn som de på Besseggen har a? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går stort sett i treningsdress, kombinert med Norrøna Storm jakke og enkel lett regnbukse. Så lenge været er fint holder det lenge med en vindtett treningsdress.. Har nesten slitt ut ei gammel treningsbukse med "Hydro"-merke på, men den funker fortsatt ganske bra etter lapping med selvklebende stofflapper :)

Har lenge vurdert å kjøpe Norrøna Trollveggen bukse, men da primært til vinterbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at utstyret utgjør en del av turen. Det å irritere seg over dårlig utstyr istedenfor å nyte fjellet vil jeg helst unngå. 2500 for en bukse er ikke mye. 5000 for en jakke er litt mer på kanten. Men jeg pleier å si at jeg fører det på Petterø's kontoen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sann her var det mye rare bukser gitt. har en trollveggen bukse men den kommer aldri til å bli utslitt den er altfor ubehagelig å gå i, i stedet bruker jeg enn kraftige feltbukser av bommull gjerne fra vistex eller noen andre rimelige merker, og regnbuksa ligger klar i sekken tillfelle jeg trenger den, du får jo 6 feltbukser og regntøy for det du betaler for ei goretex bukse, mye annet å bruke penger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hei sann her var det mye rare bukser gitt. har en trollveggen bukse men den kommer aldri til å bli utslitt den er altfor ubehagelig å gå i, i stedet bruker jeg enn kraftige feltbukser av bommull gjerne fra vistex eller noen andre rimelige merker, og regnbuksa ligger klar i sekken tillfelle jeg trenger den, du får jo 6 feltbukser og regntøy for det du betaler for ei goretex bukse, mye annet å bruke penger på.

Veldig enig - det er mye kratt, ur og stryk med skarpe steiner i fjellet, kjipt å ødelegge en bukse til 3000. Dessuten tenker jeg de gamle luringene i fjellet ler godt av alt dette utstyrsjaget. Ofte er de mest erfarne gamlingene kledd i tøy de skaffet seg i studietida og som de fortsatt bruker. Og Olav Thon bruker en Cubus-pose med hull hvis det regner. :)

Selv lever jeg ikke helt mellom liv og lære, men kunne aldri finne på å kjøpe en Patagonia-bukse til 3500. Har en Fjällreven nickers som jeg kjøpte på salg til 350 kroner og en Nike-anorakk til 500 kr., og en 15 år gammel regnbukse som verken er lekk eller tung. Hvis himmelens sluser åpner seg, blir man våt uansett. Støvler er jeg imidlertid nøye på, da det er helt avgjørende for føtter, knær, hofter og rygg.

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke våt uansett om himmelen åpner seg. Da har du for dårlig klær!

Poenget er bruken av utstyret. Det er ikke nødvendig med Gore-Tex el. Triple Point hvis det er Sjusjøen, Nordmarka eller Karl Johan som skal erobres. Men når du står på Skagastølsryggen i Hurrungane og himmelen forandrer seg fra blå himmel til vind og sludd på en time, og du blir nødt til å kanskje overnatte, da angrer du ikke på at du la ned de ekstra tusenlappene i klær og utstyr. Det er en sammenheng mellom pris og kvalitet.

Jeg har brukt alt fra olabukse, treningsbukse og gummistøvler til Gore-Tex, Triple Point og langt mer skikkelig fottøy. Jeg merker iallfall forskjellen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som sakt en Norøna trollveggen bukse, joda den var god den frem til den var ett par år gammel, og ærligt talt etter ei uke med regn/sludd er ikke gørrtexen så tørr att det gjør noe, åverpriset og oppskrytt er nå min erfaring, skall du hindre regn fra å trenge inn må du ha rentøy som ikke puster, alt annet blir før eller senere bløtt, da jeg var i dividalen for noen vintrer siden -35 og hele gørrtexen frøs til is pga att svetten ikke ble transportert fort nokk gjennom klærne, jo da skall jeg si jeg savnet en normal bommullsannorakk og og feltbuksa, noen som burde ha bedre peiling mente gørrtex hvar det eneste jeg trengte... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at Goretex ikke fungerer perfekt under alle typer forhold. Men er ikke det egentlig litt mye forlangt da ?

Fordelen med Goretex og lignende materialer er at de fungerer godt nok under nesten alle typer forhold, samt at de veier lite og tørker fort.

Det er nok riktig som Trygve sier at Bomull er bedre hvis det er -35 og tørt vær. Men hvis man klarer å bli svett når det er så kaldt, burde man heller justere aktivitetsnivået eller mengden med klær enn å skylde på Goretexen.

Det er også riktig at Goretex blir vått hvis det regner en uke. Goretex er ikke regntøy! Men hvordan ville bomullsanorakken din sett ut etter en uke i regnværet da ?

Regntøy er bra det når det regner, men hvis man går med regntøy blir man klam og våt ganske fort. Går man lenge med tung sekk i regnvær blir man våt nesten uansett hva man gjør eller hvaslags klær man bruker.

Noen bruker en kombinasjon av Anorakk og regntøy. Sikkert lurt det og, men det blir jo mer å bære på, samt at man må skifte når været endrer seg (dvs rundt 200 ganger på en vanlig dag i fjellet)

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.