Gå til innhold
  • Bli medlem

Greie begynnerruter


JonnH

Anbefalte innlegg

Har sett meg ut to mål til sommeren. "Via Lara" i Nissedal og "Som en åpen bok" i Uskedalen.

Har noen av dere klatret disse og har noen synspunkter  anbefalinger? 

Tips til andre begynner ruter?

 

 

Hva trenger en av sikringsutstyr til disse to rutene jeg nevnte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

Jeg kan bare svare for Via Lara, for det er eneste "stedet" jeg har klatret av de to ;) Det er en veldig god "nybegynner" rute for flertauslengde klatring med naturlige sikringer. Du trenger følgende utstyr:

 

Tau ;)

1 sett kiler

5-10 alpine slynger (evt. noen av dem som ekspresslynger, færre med kort tau flere med halvtau eller langt tau)

1 Langslynge (om du ikke bruker tauet til standplassbygging)

Det kan også være kjekt med ett sett med kamkiler 1-3 i camalots størrelse, men ikke nødvendig

+ personlig utstyr, inkludert kuhale og taubrems

 

Det er ingen bolter på standplasser på Via Lara, så du må lage alle standplasser selv og må du "baile" så må du sette igjen utstyr. Ned fra fjellet må du gå en fin tur på en times tur ned igjen. Man kan alternativt rappellere ned Agent Orange som har boltede standplasser (ruta ved siden av), men må lete litt etter de øverste boltene.

 

Klatrer man med 50m singel tau, blir det ca. 10 taulengder på Via Lara opp. Selv klatret jeg den i sommer med 2x70m halvtau, noe som gjør at man er nede på kanskje 4-5? taulengder. (husker ikke akkurat i hodet)

 

Man bør være komfortabel med opprettelse av standplass, naturlige sikringer og sikring "ovenfra" før man starter med Via Lara. Noen steder kan det også være litt langt mellom mulige sikringsmuligheter men ruta er jo 4+ i cruxet, og er vel som "regel" 3 i vanskelighetsgrad. Dog er den veldig fin, lang luftig og med en finfin hylle å spise lunch på midt i ;) Hvis man ikke skal lede, så holder det vel at man klarer å sikre den som klatrer foran ;)

 

Ved foten av Hægefjell er det en selvbetjent klatrecamping med do og bålplass man kan bo på for noen tiere om dagen, men da jeg var der i juli var det MYE mygg, og vi dro inn til campingen på dag to ;) Er flere ruter som er finfine på Hægefjell, og i Nissedal generelt ;)

 

MVH

 

Eystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 sett kiler: Hvilke str? 1 - 11 eller noe slikt?

 

alpine slynger:  60 cm bånd/tau som er kortet ned og som da kan forlenges for å minske taudraget? 

 

Lang slynge:  120 cm tau/bånd eller 5-6 m lang cordelette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Alpine slynger er 60cm slynger som er kortet ned og har to karabinere på, slik at man har da 20, 30 eller 60cm alt etter som ;) Og jeg klatret med ett sett kiler 1-10, og 0.5-3 Camalots ;)

 

Og en lang slynge er for å lage standplass/utlikne. Jeg liker å bruke 120cm med to "bombeplasseringer",  men noen vil ha 3 eller flere. Da må man jo enten ha en cordelette eller benytte tauet ;)

 

Bør jo også ha en Petzl reverso (med to skrukarabiner) eller lignende for å forenkle sikring ovenfra, men er ikke nødvendig bare man vet hva man gjør ;)

 

Si ifra når du drar, særlig om du mangler noen å klatre med ;)

 

Eystein

 

Forresten må jeg påpeke at Via Lara en god begynnerrute for å lære flertauslengdeklatring, man bør beherske Trad klatring, standplass etc. før man hopper opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Skaff deg en cordelette, veldig bra til standplasser hvor du som tidligere nevnt har tre punkter. Hvis du er fersk ville jeg nok anbefale litt mer utstyr enn et kilesett også. Minimum noen kamkiler.  Hvis du klatrer ut taulengde på 50-60 m og så skal sette standplass med 2-3 punkter har du allerede brukt opp alt du har med deg. Jeg er ikke spesielt rutinert selv men syntes det var bedre å ha litt ekstra med seg tidlig i læringsprosessen, så man alltid hadde noe utstyr å sette. Skal du begynne å fjerne noe kan du heller legge igjen de minste kilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Denne turen så veldig kjekk ut!

Både kona og jeg ble umiddelbart sugne på å teste denne i juli, siden vi allerede har planlagt en klatrehelg da.

Problemet er at vi har akkurat null erfaring med naturlig klatring - har bare klatret bolt tidligere, og har heller aldri klatret flere taulengder, men vi får finne områder i nærheten her og trene litt, tenker jeg. Det finnes nok av steder å øve seg.

Av utstyr mangler vi nok endel, men vi har 16-18 expresser, litt ekstra karabinere (skru og vanlige), 80m. tau, Grigri, Daisychain og et par lange slynger. Lengden på slyngene er jeg usikker på, for jeg vet ikke om de måles etter omkretsen eller når de ligger dobbelt, hvis dere skjønner hva jeg mener.

 

Jeg er også usikker på dette med kammer og størrelsene. Er f.eks. en BD Camalot #3 like stor som en nummer 3 fra et annet merke - f.eks. DMM? Er det standardiserte størrelser, liksom? Og Eystein Grusd - når du sier 0.5-3 camalots, har du med den som heter 0.75 også i det "regnskapet"? Altså 0.5, 0.75, 1, 2, og 3? Greit å kunne spre utgiftene litt til kammer, selv om jeg planlegger å kjøpe en hel del etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne turen så veldig kjekk ut!

Både kona og jeg ble umiddelbart sugne på å teste denne i juli, siden vi allerede har planlagt en klatrehelg da.

Problemet er at vi har akkurat null erfaring med naturlig klatring - har bare klatret bolt tidligere, og har heller aldri klatret flere taulengder, men vi får finne områder i nærheten her og trene litt, tenker jeg. Det finnes nok av steder å øve seg.

Av utstyr mangler vi nok endel, men vi har 16-18 expresser, litt ekstra karabinere (skru og vanlige), 80m. tau, Grigri, Daisychain og et par lange slynger. Lengden på slyngene er jeg usikker på, for jeg vet ikke om de måles etter omkretsen eller når de ligger dobbelt, hvis dere skjønner hva jeg mener.

 

Jeg er også usikker på dette med kammer og størrelsene. Er f.eks. en BD Camalot #3 like stor som en nummer 3 fra et annet merke - f.eks. DMM? Er det standardiserte størrelser, liksom? Og Eystein Grusd - når du sier 0.5-3 camalots, har du med den som heter 0.75 også i det "regnskapet"? Altså 0.5, 0.75, 1, 2, og 3? Greit å kunne spre utgiftene litt til kammer, selv om jeg planlegger å kjøpe en hel del etter hvert :)

 

Kammene er ikke standariserte nei. Av erfaring er det noe forskjell på de forskjellige størrelsene og merker. Vil anbefale å trene så dere blir gode på og mestrer standplass, dere skal tross alt sette ganske mange av dem og være avhengig av kvaliteten på arbeidet oppover via lara. Ikke minst få noen som kan dette til å se på arbeidet deres, en plassering av ustyr er ikke bare å plassere for å si det sånn. Og som sagt lenger oppe, ha med nok utstyr hvis du er nybegynner. Det tar litt tid å sette sammen et perfekt timet rack, og ingenting er så kjipt som å stå igjen på en standplass eller på vei opp i ruta og oppdage at det du har med deg ikke passer, eller at du ikke har nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har bestilt meg et DMM kilesett (11 størrelser) nå, i tillegg til seks jeg har fra før. Kammer får jeg låne av en kamerat, og han mente han hadde nok i massevis, så da skal sikringene ihvertfall være i boks. Mulig vi kjøper inn enda et fullt sett med kiler. Eller holder det kanskje med et av de halve settene som selges?

 

Av slynger tenkte jeg å handle inn noen 120 og noen 60, samt hver vår cordelette - men jeg sliter med å finne cordelette i norske webshops. Og hvor lang bør denne være til Via Lara? Ser folk skriver man får kjøpt dem ferdige i alle mulige lengder, Litt vanskelig å vite hva man bør gå for. Ellers så jeg disse her: Edelrid Belay Station Sling. Er det noe å ha, eller er det bare å hive penger?

 

Og hvordan fikser dere dette med kommunikasjon opp i ruta? Ser noen på youtube bruker walkie talkie. Er dette et must?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walkie talkie er ikke et must men kan være greit å ha, spesielt siden dere ikke er erfarne. Med litt vind skal dere ikke langt fra hverandre oppe i veggen før man ikke hører noe som helst. Dere bør få gått noen kortere flertaulengdere før Nissedal så dere kan trene litt på dette samt generelle rutiner om hvordan dere skal løse ting. Rutiner tar lang tid og selv om det er lett klatring på Via Lara skal dere tross alt henge flere hundre meter over bakken i mange timer. Det betyr at det ikke er rom for store feil ;)

 

Kjøp cordelette på 7-8 meter. Den er god til mange type standplasser. Halvannet sett med kiler er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Via Lara er fin begynnerrute - men har du aldri klatret trad før (flertaulengder med naturlige sikringer) mener jeg du bør først:

- klatre slik type klatring med noen erfarne

- ta deg et kurs (eksempel se her: http://www.turistforeningen.no/fjellsport

- trene på det nær bakken gjerne med topptau som ekstra sikring.

(Det beste er selvsagt å gjøre alle tre) 

 

Klatring er klatring, men god sikring er svært ulikt på ulik type klatring :  inne / boltede sportsruter / naturlig sikring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klatre med noen erfarne. Learning by doing og det funka veldig fint for meg :) Da går du bare som nummer to og suger til deg alt du kan. 

Husk at du ikke skal ha slakk på dynemaen hvis du bruker f.eks kuhale til å feste deg til standplass. Denne videoen illustrerer mitt poeng veldig bra :) http://www.dailymotion.com/video/xn2a2y_how-to-break-dyneema-and-nylon-slings-by-dmm_sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.