Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor blir vi ikke hørt? Er vi usynlige? (Spenn i ski)


Balle

Anbefalte innlegg

Sikter til vi som går med tung sekk, og vil ha ski som har skikkelig spenn, med smørelomme. Kanskje er vi utdødd, kanskje jeg er alene om dette ønsket? Uansett, så har ikke jeg vært i stand til å finne ski med disse egenskapene siden 90-tallet. Mine første fjellski het Dynastar Montagne, var helt hvite med noen fargeklatter. Disse skiene var suverene til slik bruk, selv med 30 kg. sekk satt festesmurningen på lenge. Ble etter en del år lei av dem, i tillegg klarte jeg å lage en boble i belegget pga. for varmt strykejern. Fikk så tak i ett par Fisher E99, av den utgående , lyseblå typen. Suverene ski, litt mykere enn Dynastar, likevel holdt smurningen lenge. Den moroa varte 2 vintre, da knakk den ene, og sluttspennet forsvant :mad: En kompis hadde i mellomtiden kjøpt ett par E99, etter anbefaling fra meg. Fisher hadde da kommet med ny utgave, kort fortalt: De var ubrukelige til vår bruk. Han brukte dem noen turer, så byttet han ...

Jeg skaffet deretter ett par Åsnes Rago, nå Amundsen, som iflg. produsenten "er utstyrt med en markert smørelomme for å bevare festevoksen lengst mulig. Dette er en lengdestiv ski som egner seg for trekking av pulk og turer med oppakning". (Fra Åsnes' hjemmeside.) Etter min mening så stemmer ikke dette. Kontaktet Åsnes ang. dette, og fikk til svar at slike ski som jeg trenger lages ikke lenger, fordi produsentene ville få så mange klager. Hva? Min klage tellet tydeligvis ikke, selv om jeg klagde på at skiene ikke var egnet til den bruken de er ment. I stedet er de redd for klager fra folk som ikke går med tung sekk. Forstå det den som kan...De siste årene har jeg hatt 4PD foran pulken, så Amundsen har fungert noenlunde. Den dagen jeg begynner med sekk igjen, for jeg ta med Dynastarskiene til en ekspert, og se om bobla i belegget kan fikses.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest gammeltbrukernavn111

Problemet er vel at markedet for fjellski egentlig i stor grad er begrenset til Skandinavia, hvor igjen Norge er det største markedet. Vi tror kanskje det er vanlig med lange skiturer på fjellet, men det er det ikke. Det er et ganske lokalt fenomen her på berget, og selv her er det kun et mindretall som driver med det. Og det å gå lange turer med så tung sekk at man trenger ekstra spenstig smørelomme... Tror markedet for det, til og med internasjonalt, er så smalt at det nok er vanskelig å lage sånt. Dessverre.

 

Så du er nok ikke utdøende, men du tilhører et mindretall som er såpass lite at markedskreftene ikke tar særlig hensyn til deg. Rocker-tupp og freshe farger er nok langt mer etterspurt enn egenskaper for langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Balle !

Det er fristende å si at da må du gjennomgå utstyrslisten og se til å kvitte deg med en del overflødige ting. Men jeg vet jo ikke hvorfor du har så tung sekk, så det skal jeg ikke si. Men har du prøvd å bruke pulk ? Jeg har lagt merke til at i Lappland er det mange som bruker det, men der er det jo også  flatere enn f.eks. i Jotunheimen. Og der vil i alle fall ikke jeg gå med pulk .

Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, nå er det ikke bare snakk om tung sekk... Jeg med mine 80 kg. og 177 har suveren glid og feste på Amundsen, uten sekk. Med sekken på, er de helt flate. Mange menn veier 95-100 kg., hvorfor kan det ikke lages gode ski til disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Nei, det kan du si. Igjen, jeg tror det handler om at markedet for turski/fjellski er ekstremt smalt, så det er sikkert vanskelig å lage for mange kategorier fjellski. Og mange smører jo heller ikke.

 

Men jeg skulle også ønske at det fantes noen med kraftigere spenn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå har Åsnes 18 forskjellige modeller, derav ingen som en rusk på 100 kg med tung sekk kan forvente å få noe særlig glid med. Det skulle ikke være så vanskelig å lage ett par med skikkelige fjellski igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Balle !

Det er fristende å si at da må du gjennomgå utstyrslisten og se til å kvitte deg med en del overflødige ting. Men jeg vet jo ikke hvorfor du har så tung sekk, så det skal jeg ikke si. Men har du prøvd å bruke pulk ? Jeg har lagt merke til at i Lappland er det mange som bruker det, men der er det jo også  flatere enn f.eks. i Jotunheimen. Og der vil i alle fall ikke jeg gå med pulk .

Brage  

Jeg har ikke "så tung sekk", merkelig hvor mange som er opptatt av dette? Hvis du klarer å pakke en sekk med isfiskeutstyr, skikkelig telt,sovepose, underlag, kokeapp.,brensel, mat, hundemat (bruker ikke kløv på snø) på langt under  30 kg for én uke, uten at det koster flere normale månedslønner, så kom med gjerne med tips.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakta Prog.

 

https://www.facebook.com/pages/Prog-custom-skis/91255356682

 

Han gör mest alpinskidor, men jag är 99% säker på att han kan hjälpa dig.

Skal sjekke straks jeg får meg en Facebook-konto, det kan ta en stund... Åja, det er han oppdalingen,ja. Kan godt hende han kan lage et par skikkelige fjellsko, ja. Svindyrt, men hvis man ikke brekker dem første vinteren, så ...I mellomtiden så tenker jeg litt på disse, er det noen som har erfaringer? http://www.treski.no/index.php

Endret av Balle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en smal fjellski til turer som går mest bortover og av og til innom et spor.. Atomic Mountain BC. Den er akkurat slik du beskriver. Bærer meg greit (85kg) med sekk og klær som gjør at jeg i alle fall veier 100.. Den selges visst ikke lenger (kjøpte mine i 2007 eller noe sånt), men jeg har hørt at Atomic har en annen ski som erstatter den. Har ikke testet den, men hvis den lever opp til forgjengeren så kan den være verd å sjekke ut.

 

http://www.atomic.com/nb-NO/Products/Nordic/Ski/Touring/SIERRA_59_GRIP/AB0020332.aspx?filter=

 

Ellers går det an å be gode sportsforretninger om å måle spennet også på fjellski. Så kan du få det stiveste paret som er i butikken. Det vil kanskje hjelpe litt.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke må ha nye ski så ser jeg det står mange pent brukte ski på forskjellige bruktbutikker rundt omkring. Kanskje du finner akkurat det du leter etter, og samtidig slår et slag for gjenbruk i dette overopphetede forbrukssamfunnet.

 

Nikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke må ha nye ski så ser jeg det står mange pent brukte ski på forskjellige bruktbutikker rundt omkring. Kanskje du finner akkurat det du leter etter, og samtidig slår et slag for gjenbruk i dette overopphetede forbrukssamfunnet.

 

Nikke.

Har kjøpt litt utstyr under "skibyttedager", problemet er at slike ski begynner å bli gamle, og de blir mykere etterhvert. Spenn varer ikke evig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Igjen, jeg tror det handler om at markedet for turski/fjellski er ekstremt smalt, så det er sikkert vanskelig å lage for mange kategorier fjellski.

 

Etter at Forsvaret ble nedlagt så er nok markedet for solide fjellski borte. Hvem orker vel å gå milevis på ski utenfor løyper og med 40 kg's ryggsekk hvis dem ikke blir tvunget til det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk meg pulk gikk jeg også med sekk opp mot 30 kg, med isbor, telt osv. Nå som jeg er blitt vant til å gå med pulk på slike turer kan jeg ikke tenke meg å gå tilbake til kun sekk. Selv i relativt kupert terreng synes jeg pulk er å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk meg pulk gikk jeg også med sekk opp mot 30 kg, med isbor, telt osv. Nå som jeg er blitt vant til å gå med pulk på slike turer kan jeg ikke tenke meg å gå tilbake til kun sekk. Selv i relativt kupert terreng synes jeg pulk er å foretrekke.

Kommer nok til å bruke pulk for det meste, jeg også, så for min del er ikke problemet så stort. Men synes likevel at det hadde vært greit å hatt muligheten. Da er det verre for folk som veier 100 kg., uten sekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Balle !

Jeg ser at du nå kan tenk deg å bruke pulk . Men trolig kan du få "skeddersøm" hvis du henvender deg til "Rønning Ski"  i nærheten av Kongsvinger,som, så vidt jeg kan se, fortsatt lager treski til ulike formål. 

 

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treski er sikkert nostalgisk og fint, men bare for visse fører.. -Og Rønning reklamerer heller ikke med kraftig spenn på skia.. 

Treski har på en måte "langspenn", litt vanskelig å forklare...Kan bli litt tunge etter ei uke i sørpe, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treski har på en måte "langspenn", litt vanskelig å forklare...

Jepp, og det er noe helt annet enn det spennet som var i Montagne og gamle E99, som du refererer til i innledningen. Jeg har hatt begge, i tillegg til de gamle sølvgrå Åsnes MT54. I min bok er det som sagt Atomic som kommer nærmest.. Langspenn er et annet ord for slapp. En ski som er bygd opp med progressivt spenn blir livligere, og tåler mer tyngde på dager med tung sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Åsnes Amundsen foran pulken i et par år, og de har fungert fint bortsett fra at stålkantene begynte å løsne. Fikk nye på reklamasjon og da gikk jeg for Åsnes Gamme 54 som har omtrent samme spenn men har mye bedre svinge egenskaper. Har så langt kun brukt dem uten sekk/pulk, og de virker bra!

Åsnes lager jo også en Amundsen Expedition serie, men vet ikke om spennet er kraftigere på disse. Går jo an å høre med Åsnes. Det er også individuelle variasjoner i spennet på samme skitype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Balle at det sikkert kunne blitt laget fjellski med forskjellige vektklasser slik som det er på løpepinner. Dette har sikkert endel for seg når man bruker fjellskiene i maskinpreparerte løyper. Når man kommer ut i løsnøen er jeg usikker på om denne såkalte smørelommen har noen virkning på slitasjen på smurningen i det hele tatt. Hele skien kommer jo i kontakt med underlaget uansett. Jeg tror heller at det er viktigere å gjøre godt grunnarbeid med festesmurningen. Hvis det er føre der det er typisk stor slitasje på smurningen har jeg i hvert fall god erfarig med å varme inn ett lag med isklister før festesmurningen. Tror det har mer for seg enn mere spenn på skiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Balle at det sikkert kunne blitt laget fjellski med forskjellige vektklasser slik som det er på løpepinner. Dette har sikkert endel for seg når man bruker fjellskiene i maskinpreparerte løyper. Når man kommer ut i løsnøen er jeg usikker på om denne såkalte smørelommen har noen virkning på slitasjen på smurningen i det hele tatt. Hele skien kommer jo i kontakt med underlaget uansett. Jeg tror heller at det er viktigere å gjøre godt grunnarbeid med festesmurningen. Hvis det er føre der det er typisk stor slitasje på smurningen har jeg i hvert fall god erfarig med å varme inn ett lag med isklister før festesmurningen. Tror det har mer for seg enn mere spenn på skiene.

Det er først og fremst på hardt underlag at dette er et problem, ja. Bruker Amundsen med kortfeller, og disse glir elendig på alt annet enn løssnø. Har hatt endel komiske situasjoner på vekslende underlag, bortimot tverrstopp når jeg kommer inn på is/skare. Prøvde forøvrig ett par "løpepinner" engang, preparert av en proff, kom absolutt ikke av flekken i motbakkene. Det frasparket som måtte til for å tråkke dem ned, var formidabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være vi har glemt litt forskjellige smøreteknikker etterhvert som bruken av feller er blitt mer vanlig. Dette med smørelomme på fjellski mener jeg er noe helt annet enn på løpepinner. For min del er "smørelommen" på fjellskiene bare ett sted der jeg ikke legger glider. Har liten tro på at smørelommen liksom ligger å svever over snøen. Hvis det er hovedsaklig motbakker men noen renninger så lar jeg smørelomme være smørelomme og grauter smørning over hele skien. Det er overaskende hvor bratte bakker du kan forsere på den måten. Dette er hovedsaklig hvis det er minusgrader. Man får da gleden av å renne på skiene der det er noen små nedoverbakker og slipper å ta av og på feller. Gliden er faktisk ikke verst heller. Den skismurningen som ligger på glideren vil uansett slites fort av når man skal ned igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det stemmer at vi på Rønning har langspenn. Dette for at skiene da får bedre evne til å flyte oppe på snøen. Utenfor spor, så har vi ikke inntrykk av at det er samme behov for smørespenn

Godt impregnerte ski klarer seg fint om det er litt vått, men det er ingen tvil om at de er på sitt beste i kuldegrader

Ta gjerne kontakt med oss om det er ønsker om forskjellige tilpasninger. Det er godt mulig vi kan løse det, da diverse tilpasninger er noe av det vi skal satse på fremover.

Det kan være f.eks materialvalg, utseende på tupp, inngravert navn, spenn osv

 

Se også på vår nye hjemmeside (Som ikke er helt komplett enda), www.ronningski.no

 

 

Ønsker dere uansett mange fine skiopplevelser i tiden fremover!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.