Gå til innhold
  • Bli medlem

Nansen eller Cecilie fjellski


Maris

Anbefalte innlegg

Jeg er i tvil om hvilken av disse skiene jeg skal velge. Jeg er 170og 68 kg. Skiene skal både brukes til dagsturer fra hytta, og hyttet til hytte turer med sekk. I følge skivelgeren til Åsnes passer jeg rett inn i høyde/vekt skjemaet til begge skiene, lengde 185. Det jeg lurer på er om Cecilieskiene har for lite spenn for meg, om jeg er for tung for Cecilie-skiene.

Butikken har bestilt Crispi Stetind sko som jeg skal prøve idag. Hvis de ikke passer blir det Crispi Sydpolen, den skoen satt godt på min fot.

Mvh Mari S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Du må legge på noen kg. på den skivelgeren, kanskje så mye som 15? Skistøvler, klær og sekk veier fort litt, og da vokser disse skiene mye i lengde. Hvorfor vurderer du disse skiene for hytte-hyttebruk? Tror ikke disse skiene glir noe særlig med kortfell montert, og evt. festesmurning forsvinner fort.

 

Er ikke Amundsen et bedre valg? Det er ikke noe problem å kjøre telemarksvinger med ski med såpass lite innsving, vi litt eldre gjorde jo tross alt det hele tiden før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har sett på Amundsen også, men har tenkt at Nansen/cecilie er en bedre ski for meg som pyser i nedoverbakkene, og synes det er vanskelig å svinge. Men ser også at det kan være en fordel med ski som er god på viddene. Nå ble jeg enda mer i tvil:). Det er tross alt færrest nedoverbakker på turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninde som gjekk NPL med Nansenskina, og ho har ikkje klaga.

Vi var på tur saman på Hardangervidda forrige vinter, og inntrykket eg satt att med var at vi stort sett hadde det like greit, med unntak av nedover.

Eg prøvde difor hennar ski. Kjøring = topp. Bortovergåing = lite forskjell, hvertfall for mitt vedkommande. Eg gjekk på mine E99.

Vi smurte omlag like ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninde som gjekk NPL med Nansenskina, og ho har ikkje klaga.

Vi var på tur saman på Hardangervidda forrige vinter, og inntrykket eg satt att med var at vi stort sett hadde det like greit, med unntak av nedover.

Eg prøvde difor hennar ski. Kjøring = topp. Bortovergåing = lite forskjell, hvertfall for mitt vedkommande. Eg gjekk på mine E99.

Vi smurte omlag like ofte.

Nansen og de nye E99 er nok ganske like, dvs. like "dårlige" :D De gamle E99 var en helt annen ski, med mye bedre spenn og smørelomme. Trådstarter nevner ikke kjøring/toppturer som bruksområde i det heletatt, så jeg synes  hun bør velge de skiene som best egner seg til å gå med. Hvis det likevel skulle lure seg inn en topptur, så ordnes festet med helfeller, og nedoverkjøringen er ikke noe vesentlig problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nansen og de nye E99 er nok ganske like, dvs. like "dårlige" :D De gamle E99 var en helt annen ski, med mye bedre spenn og smørelomme. Trådstarter nevner ikke kjøring/toppturer som bruksområde i det heletatt, så jeg synes  hun bør velge de skiene som best egner seg til å gå med. Hvis det likevel skulle lure seg inn en topptur, så ordnes festet med helfeller, og nedoverkjøringen er ikke noe vesentlig problem.

 

Haha, trur kanskje vi snakkar feinschmekkeri her, det slår meg at når folk har det topp på skia sine i 4 mnd so har dei ikkje dårlege ski ;)

 

Trådstarter nevner "pyse" i nedoverbakkane i sitt andre innlegg. Difor greit å belyse to ski som allereie har vore diskutert ved to viktige faktorar: Spenn til smurning og kjøring. Då sei eg at mi E99 ikkje opplevest veldig annaleis enn Nansen, men at Nansen oppleves ananleis å kjøre med. Så om dei to er alternativa, ville eg i alle fall gått for Nansen.

 

Eg snakkar heller ikkje om toppturar, til det har eg toppturski, men om dei mange nedkjøringane som uansett kan melde seg når ein bevegar seg i ein mangslungen norske fjellheim. 

 

Men eit spm: Kva er "gamle" E99 og kva er "nye"? Veit at dei kom med ein rocker og noko tjafs i fjor, litt av grunnen til at eg i alle fal lkkje skal ha E99 når eg skal ha nye. Nansen synes eg gav meg ei god totaloppleving, så å gå så langt som å kalle det dårlige ski er eg nokså usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har E99 fra 2011/2012. Dette var før det ble satt på rocker. Jeg har aldri prøvd Nansen, men har lest mange som skriver at de ikke går nedi sporet. Mine E99 går fint nedi sporet, også på "trikkeskinner" i Oslomarka. Jeg tenker derfor at det er logisk at Nansen har litt bedre nedoveregenskaper, mens E99 kanskje har litt bedre bortoveregenskaper. Men de har altså innsving, noe Amundsen ikke har. 

Når det er sagt blir man sikkert stort sett fornøyd, uansett hva man velger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det det siste til slutt, så forandret Fisher sine kjempegode E99 ca. midt på 90-tallet. Den nye skien var helt elendig i forhold, altfor myk og med dårlig smørelomme.

 

Ok, skiene er ikke dårlige, det er bare det at det fantes så mye bedre ski før, da til å gå langt med tung sekk. Jeg har et annet innlegg her, som omtaler dette. Mine første fjellski var så stive, at hvis ikke storsekken var på plass, måtte bortimot hele skien smøres. Når man ikke har prøvd slike ski, har man jo ikke noe å sammenligne med, og derfor er ikke savnet der. Poenget mitt er at skal du først og fremst gå langt med (tung)sekk, så velg ski deretter. At de er litegrann tyngre å svinge med, synes jeg er fullstendig underordnet i forhold til fordelene du får under alle de milene der godt feste og suveren glid teller mest.

 

Åsnes Nansen og Cecilie framstår for meg som ski som først og fremst egner seg till toppturer, men som kan brukes bortover, og omvendt med Amundsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har E99 fra 2011/2012. Dette var før det ble satt på rocker. Jeg har aldri prøvd Nansen, men har lest mange som skriver at de ikke går nedi sporet. Mine E99 går fint nedi sporet, også på "trikkeskinner" i Oslomarka. Jeg tenker derfor at det er logisk at Nansen har litt bedre nedoveregenskaper, mens E99 kanskje har litt bedre bortoveregenskaper. Men de har altså innsving, noe Amundsen ikke har. 

Når det er sagt blir man sikkert stort sett fornøyd, uansett hva man velger. 

Amundsen har 10 mm innsving, E99 har 13 mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ikke før over nyttår. Men jeg er en del tyngre og har kortere ski, så helt sammenliknbart blir det nok ikke. Jeg kjøpte litt lavere ski, 195 cm, for å få enklere nedkjøringer. Har kanskje angret litt på dette, ettersom de uansett er såpass greie å svinge med. Er 1,79 og veier 95 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Ja, man får jo Fischer E99 (den grå/trefarga 2011/2012-modellen, før den sorte/blå med rockertupp som kom i år) til halv pris mange steder nå... Da har man fjellski til 1400 kroner. Ettersom bortoveregenskaper er relativt like for flere modeller og man stort sett vil være fornøyd med mye, bør jo den prisen ha noe å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det det siste til slutt, så forandret Fisher sine kjempegode E99 ca. midt på 90-tallet. Den nye skien var helt elendig i forhold, altfor myk og med dårlig smørelomme.

 

Ok, skiene er ikke dårlige, det er bare det at det fantes så mye bedre ski før, da til å gå langt med tung sekk. Jeg har et annet innlegg her, som omtaler dette. Mine første fjellski var så stive, at hvis ikke storsekken var på plass, måtte bortimot hele skien smøres. Når man ikke har prøvd slike ski, har man jo ikke noe å sammenligne med, og derfor er ikke savnet der. Poenget mitt er at skal du først og fremst gå langt med (tung)sekk, så velg ski deretter. At de er litegrann tyngre å svinge med, synes jeg er fullstendig underordnet i forhold til fordelene du får under alle de milene der godt feste og suveren glid teller mest.

 

Åsnes Nansen og Cecilie framstår for meg som ski som først og fremst egner seg till toppturer, men som kan brukes bortover, og omvendt med Amundsen.

 

Haha, ja har vore borti nokre slike ski ein gong, eit par gamle orange Åsnes som var så stive at med berre meg på så stod dei framleis i boge :P

No har eg eit par eldre E99, men ikkje så gamle som tilbake på 90 talet, så då månglar eg nok samanlikningsgrunnlag ja.

Kjøpte mine nettopp pga fann dei rimelig ein eller anna stad når der var endringar ved skia. Hadde eit par smørjefri frå før til "rotebruk" med ungane.

Trur eg gav ein tusenlapp.

Men har det no bra på mine E99 både med pulk og tyngre sekk, med unntak av nedover.

Kjenner fleire som har det bra på Cesilie og Nansen, med tyngre oppakning over lengre distansar.

 

Forstår det heller ikkje slik at trådstartar spesifikt etterlyset ski til berre bortovertur med tung oppakning, men mogleg eg har misforstått :)

 

Som Bestemora mi sei når det vert snakk om politikk: "Ej stemme på nå Bondevik, han e so fine på håre".

Ej stemme for Nansen. Han e mest sexy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er valget tatt og skiene kjøpt! Det ble Nansen:) Gleder meg til å prøve dem! Takk igjen alle sammen for gode tilbakemeldinger! Veldig bra å få litt mer grunnlag å ta valget på. Spesielt takk til Tessatroll, du har skjønt hva jeg er ute etter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er valget tatt og skiene kjøpt! Det ble Nansen:) Gleder meg til å prøve dem! Takk igjen alle sammen for gode tilbakemeldinger! Veldig bra å få litt mer grunnlag å ta valget på. Spesielt takk til Tessatroll, du har skjønt hva jeg er ute etter!
Kos deg :) Sent from my C6903 using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.