Gå til innhold
  • Bli medlem

Ullgenser e.l. til å ha mellom undertøy og vindjakke


Blackbrrd

Anbefalte innlegg

Ikke bare som mellomplagg, men også undertøy! Når det er kadt og jeg er i aktivitet (spessielt tung, eller hard), sverger jeg til pollypropelen (netting) også innerst. Jeg har vokst opp med ull (og har kjøpt noe nytt, for test), men polly transporterer fukt bedre. Og fuktig ull, er ikke noe bedre, samt tyngere. Ull sammler fuktighet, det gjør ikke pollypropelen. Test selv, ikke hør på motstandrere av polly.

 

Er det kaldt, bruker jeg flere (2-3) mellomlagsplagg.

Det er riktig at det blir stående mer fuktighet i ull enn i polyklær, men det er direkte feil at fuktig ull ikke er bedre enn fuktig poly. Våte ullklær isolerer mye bedre enn våte polyklær. 

 

Selv liker jeg (på kalde dager) en ullnetting innerst, så et tynt syntetisk lag (f.eks. Swix Cirrus Tech). Utenpå dette har jeg en tynn ullgenser, som Woolpower eller Aclima. Så ytterlag. Et tynt syntetlag utenpå undertøyet gjør at fuktigheten trekkes utover fra kroppen.

 

http://www.swix.no/eway/default.aspx?pid=279&trg=MainPage_6266&MainContent_6254=6266:0:24,3167&MainPage_6266=6273:86337::0:6272:3:::0:0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

 

 

Jeg har en "Islender" fra Devold med høy hals og glidelås i halsen. Den er løst strikket og ikke særlig varm. 

 

Dette kan eg ærleg talt ikkje forstå. Er det ein gammal genser du har? Eg ser ikkje at Devold  selger "Islender" med glidelås i halsen.  Eg har den typen med mønster "Nordsjø"  med rundhals og den er  etter mi meining veldig varm.  Samanlikna med Devold Amundsen er denne tettare strikka. Den einaste genseren eg har prøvd som er varmare er Devolds Svalbard, pga av masse mønster blir den strikka tjukkare.Den modellen brukte Lars Monsen då han kryssa Canada.      Er ein ute etter ein nesten vindtett genser uten bruk av membran så kan Devold Blaatrøie anbefales. Den er tynnare enn dei andre Devold genserane,men  veldig tett strikka og passar der det er trekk. Så er den til gjengjeld mykje brukt i maritimt miljø.,men kan sjølvsagt også nyttast til anna bruk. Veldig slitesterk er den og. Eg har alle 4 og kjenner difor godt til forskjellen på dei.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Et tynt syntetlag utenpå undertøyet gjør at fuktigheten trekkes utover fra kroppen.

 

 

For å flytte fuktigheten utover fra kroppen så trengs det energi. Energi i denne sammenhengen er varme og den varmen henter syntetplagget ditt fra kroppen din.

Jeg hadde en gang en tykk ullgenser som hadde et tynt bomullstoff på utsiden av "bærestykket". (Over skuldrene og øverste del av ryggen og brystet.)

Dette stoffet stoppet en del vind, men var nok til at genseren føltes iskald når den ble våt. 

Hvis du kombinerer ull og syntetisk stoff så kan du oppleve noe av den samme effekten siden en del syntetiske stoffer virker som kjøleaggregatet i et kjøleskap når de blir våte. De henter energi i form av varme fra et sted for å transportere fuktighet og avleverer den et annet sted. (Fra innsiden til utsiden.) Dette fungerer helt ypperlig så lenge du er i bevegelse og produserer mer varme enn du trenger, men hvis du blir værende i ro så fortsetter disse syntetiske superstoffene å transportere fuktighet og da ender du lett opp med et varmeunderskudd. Varmeunderskudd er jo, som vel de fleste vet, det samme som å fryse. 

Det mest ideelle ville vel være å bruke syntetiske stoffer når man er i bevegelse og ull når man er i ro, men dette er ikke alltid så lett å få til i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg er ikke sikker på at det er så enkelt. Jeg kjenner selv at jeg blir tørrere innerst når jeg har et tynt syntetlag over ullnettingen. Det betyr at det ikke ligger fuktighet på kroppen som gir kjøling.

 

Selv om denne fukttransporten krever noe energi, så gjør det allikevel at det står mindre fukt innerst og kjøler ned huden. Dette har etter min mening stor betydning når man stopper opp. Moderne syntetplagg som er beregnet for aktivitet har også helt andre egenskaper enn gammeldags bomull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg er ikke sikker på at det er så enkelt. Jeg kjenner selv at jeg blir tørrere innerst når jeg har et tynt syntetlag over ullnettingen. Det betyr at det ikke ligger fuktighet på kroppen som gir kjøling.

 

Selv om denne fukttransporten krever noe energi, så gjør det allikevel at det står mindre fukt innerst og kjøler ned huden. Dette har etter min mening stor betydning når man stopper opp. Moderne syntetplagg som er beregnet for aktivitet har også helt andre egenskaper enn gammeldags bomull..

Dette er også min erfaring. Ull, tynn fleec og goretex, virker tørrere enn uill, ull og goretex.

 

Hvordan dette blir ved stopp, har jeg ikke prøvd - jeg skifter til tørt når turen er slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg er ikke sikker på at det er så enkelt. Jeg kjenner selv at jeg blir tørrere innerst når jeg har et tynt syntetlag over ullnettingen. Det betyr at det ikke ligger fuktighet på kroppen som gir kjøling.

 

Selv om denne fukttransporten krever noe energi, så gjør det allikevel at det står mindre fukt innerst og kjøler ned huden. Dette har etter min mening stor betydning når man stopper opp. Moderne syntetplagg som er beregnet for aktivitet har også helt andre egenskaper enn gammeldags bomull..

At fuktighet kjøler ned huden kommer av at fuktigheten forsøker å gå over til damp og da trekker den varme ut av kroppen.

Ull med fleece utenpå er ingen dum kombinasjon og det er nok riktig at det føles tørt og mer behagelig med en ulltrøye innerst. Det er fordi det er et så stort varmeoverskudd når du er i bevegelse at du har nok til å transportere ut fuktigheten. Denne fuktigheten kan da lett kondensere på skalljakken og hvis den da trekker inn i fleece jakken når du sitter i ro så vil du nok merke etter en stund at det blir kjøligere, men det skal en del fuktighet til før dette skjer. F. eks. en real regnskur og ikke vanntett ytterbekledning.

Men nå står jeg i fare for å starte en diskusjon om de forskjellige skallmaterialenes pusteegenskaper, og det er ikke meningen. Da risikerer vi bare at produsentenes påstander står mot de fysiske lovene og det kommer det ikke så mye godt ut av.

 

"Det er noen ting man ikke finner seg i å få kritikk for, og det er kona, bilen og den nye skalljakken". :no:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en ullvang-genser i julegave, og den fungerte veldig bra under en veldig tynn vindjakke (bergans microlight). Den er løst nok strikket til at jeg ikke ble klam. Den var god og lang, og varmet godt. Akkurat passe til rolig skitur før man er i form i -4 grader og litt vind, med tynn vindjakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at det blir mer klamt når jeg har et syntetisk mellomlag enn om jeg bare har ull under jakka. Tror det er veldig individuelt hva man liker. Hvor mye man svetter er jo vesentlig. Jeg blir lett varm når jeg er i bevegelse og like lett kald når jeg tar pause. Ullnett innerst med x-antall ullplagg utenpå er løsningen for meg, da slipper jeg skifte når jeg tar pause. Ikke alltid så stas å skulle bytte til tørre klær i -10 og sterk vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Her er den gamle Devold genseren min.

Den var visst ikke 100% ull, men det skulle vel bare gjort den sterkere.

Den er ikke så mye brukt siden jeg aldri har vert så veldig glad i den, men hull på den ene albuen ble det like vel.

post-4220-0-30681600-1388565600_thumb.jp

post-4220-0-33996200-1388565611_thumb.jp

post-4220-0-60920000-1388565623_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at det blir stående mer fuktighet i ull enn i polyklær, men det er direkte feil at fuktig ull ikke er bedre enn fuktig poly. Våte ullklær isolerer mye bedre enn våte polyklær. 

 

Er enig med deg i, at hvis klærne er drypp-våte (bl.a. gått i mellom isen, o.l.) så ull noe bedre.:)  Men, ikke om de kun er fuktige! Og fordelen med gode syntetiske klær og vanlig turgåing, er at syntetiske klær ikke blir for fuktige. Det transporterer fukten utover dermed er hunden tørr og varm. Jeg er tørr på kroppen (med mine syntetiske klær) og jeg bruker mindre mellomlagsklær med syntetisk, enn jeg må med ull, for å holde varmen. Tilsvarende aktivitet, så blir jeg klam med ull og fryser lettere. Nå skal det sies at mine ullundertøy, ikke er av netting typen. De er muligens bedre. Har ikke giddet å kjøpe de, da jeg er meget fornøyd med syntetisk og de er holdbare. Dette er i alle fall min erfaring og mening. Men i steden for å diskutere dette, i dette i "vide og brede", kan vel folk teste ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RE. Med litt fukt fra kroppen som overføres til syntetiske klær (og vanlig aktivitet på tur), trenger ikke "prosessen", å "stjele varme" fra kroppen. Det er da et overskudd av varme, som gjør at syntetiske klær transporterer fukten videre og kroppen er tørr og varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser at du Tiur3 er tilhengar av syntetisk. Til det kan eg sei at eg har varierande erfaring med syntet. Eg har mange gonger brukt syntetisk undertøy ved turgåing/trening og endar opp med kliss vått syntetundertøy og ein kald meg. Dette er kvalitets syntetundertøy av merket Craft. Brukar eg derimot Brynje sin supertermo syntet nettingundertøy så virkar dette bedre fordi luftlommene gjer at det varmar ein del.

Sjølv om eg brukar eit mellomlag mellom syntet og jakka så blir eg blaut og kald .

Med ull blir eg og blaut,men der held eg varmen bedre.  Mange eg har snakka med har samme erfaringen, av syntet er det nettingundertøyet som er best egna når det er kaldt. I varmt vær betyr dette mindre, men blautt blir likevel  syntetundertøyet mitt.

Verst av alt er om eg har syntet bokser, da er det nesten som ein skulle ha pissa i buksa, våt blir ein med ullbokser og,men som sagt den varmar likevel ein del. Ein fordel med syntet er at det tørkar fort,men også tynt ullundertøy tørkar ganske fort om enn ikkje så fort som syntet.

 

At folk opplever dette ulikt kan sjølvsagt ha med kor mykje ein sveittar, om ein går i bratt og tungt terreng osv. Sveittar ein nok så blir ein blaut også i syntetundertøy. Gore-Tex fungerer fpr eksempel ikkje så veldig bra på meg som på andre.

 

Ved jakt der ein både går og sit i ro, altså varierande aktivitet så anbefaler klesprodusentan ullundertøy,mens syntet passar bedre til meir intens aktivitet. Dette er altså ikkje berre mine ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skandinavisk høyfjellsutstyr har en egen ullgenser av god kvalitet. En kollega kjøpte en i Tromsø på Tromsøsport. Tror den kostet 700 kroner. En herlig genser. Den så bra ut også, uten å ha hals som mister all fasong etter to dagers bruk. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Sverger til denne jeg. Brukt den i mange år i forsvaret(erstatter for komagenseren). Den er uten tvil, for min del, den beste genseren jeg tar på meg under skalljakken når jeg skal være rolig en liten/lengre stund eller når det er skikkelig kaldt og jeg er i bevegelse. 

 

http://www.woolpower.se/nb/shop/product/full-zip-jacket-600/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser at du Tiur3 er tilhengar av syntetisk. Til det kan eg sei at eg har varierande erfaring med syntet. Eg har mange gonger brukt syntetisk undertøy ved turgåing/trening og endar opp med kliss vått syntetundertøy og ein kald meg.  syntetundertøy. Gore-Tex fungerer fpr eksempel ikkje så veldig bra på meg som på andre.

 

Hvis du går så hardt at underbuksa blir kliss våt, går du kanskje noe hardere enn vanlige turfolk. Eller så har du klær utenpå, som ikke puster bra nok.

 

Nå anbefaler ikke jeg å bruke syntetisk hvis en trener (eller går unødig hardt - alla trening), uten å skifte til tørt, når aktiviteten er over, eller roet ned. Jeg anbefaler gode pollyprodukter når en går tur (eller er på jakt), uten at en går som om de var Petter Nortug, eller Marit Bjørgen. Gjør folk det, egner ikke syntetisk seg, da svetter folk FOR mye, til at de syntetiske materialene klarer å kvitte seg med fukten raskt nok. I så tilfelle, må de gå seg tørre.

 

For andre (vil tro flertallet), som går 5 - 10 timer om dagen og avpasser farten etter terrenget, vil klare seg bedre med polly fra innerst og ut til ytterplagg. Våt ull er dåligere, en tørr polly! Og det er derfor jeg hovedsakelig bruker polly. Samt at jeg har mindre volum med klær på. Jeg bruker å gå rolig, i et tempo jeg kan holde hele dager (dag, etter dag). Og svetter nok mindre, enn de som går hardt en kort stund, eller få timer. Går jeg litt for hardt i en motbakke (så jeg begynner å svette), roer jeg ned tempoet og svetteproblemet er borte. Men det er nevnt Gore-Tex. Selv jeg kan få problemer med G.T., det puster for lite for middels aktivitet, ennå være ved høy. Men de få gangene jeg bruker G.T., så er det ikke så kaldt. Normalt så foretrekker jeg klær som puster bedre enn G.T. Selv når jeg snørekjører med hund og jeg skøyter bak hunden (alla Nordisk "snørekjøring"), holder jeg meg varm på vinteren i polly. Da er min aktivitet/puls høyere, enn om jeg går jakttur, på ski i fjellet. Ser du nevner, sitat: "eit mellomlag mellom syntet og jakka så blir eg blaut og kald". Tja... en kan kle seg for varmt og en kan kle seg for kaldt. Det er kun milde høstkvelder, jeg har kun et plagg mellom undertøy og ytterjakke. Og når det er kaldt varrierer jeg med forskjellige tykkelser, på mine mellomlagsplagg i polly. Og er det -10 til -20 kan jeg ha 3 mellomlagsplagg. Normalt så er disse tynne (og lett å justere - av/på), men jeg har også tykkere "flisjakke" i polly fra H.H. Så en må tilpasse bekledningen, til aktivitet og temp. I varmt vær, bruker jeg ikke superundertøy.  

 

Personlig så bruker jeg ikke å sitte over lenger tid, når jeg er på tur. Kun korte matpauser. Gjelder enten jeg er på jakt, jakttrening av hund, eller på tur. (Dvs. på kanotur kan jeg sløve, hele dager, hvis jeg har funnet et egnet sted) Skulle jeg sittet på post, ville jeg også brukt ull og gått så sakte at jeg ikke ble svett på vei til posten, eller mellom postene. Din siste setning, passer jo godt med det jeg forfekter. Aktivitet - Polly. :) Jeg har gått tur/jakt over det meste av Norge (og en del i Sverige), men ikke på Vestlandet. :)

 

Jeg vet at noen svetter mye, men jeg kjenner da også mange som går unødig hardt "i rykk og napp". Og det er opp til dem, men da er det heller ikke rart de svetter. Men som nevnt tidligere. For interesserte, prøv ut selv, i steden for å diskutere. Går en på tur, eller jakt, så bør en likevel ha flere plagg, så er det vel bare å kjøpe litt forskjellig og prøve ut selv. Vi alle er noe forskjellig og våre turer er forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Kommer helt an på hvilken aktivitet man har. Jeg har som regel lanulva genseren som mellomlag og varierer mellom teknisk trøye eller netting under alt etter temperatur. Lanulva genseren isolerer veldig godt og transporterer svette tilfredstillende, men kan selvfølgelig bli for varm som mellomlag dersom det er for varmt eller aktiviteten er for hard. Verdt å huske at de kan være små i størrelsen og ha en "tight" passform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.