Gå til innhold
  • Bli medlem

Ullgenser e.l. til å ha mellom undertøy og vindjakke


Blackbrrd

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en skikkelig isolerende ullgenser e.l., kommer til å ha vindjakke utenpå, så det er vel egentlig en fordel hvis den er løst strikket. Noen som har gode erfaringer? Evt alternativ som ikke er i ull? Jeg fant denne https://coop.no/varer/produkt/ulvang-rav-ullgenser-86/?ec=7651F843 men den så rimelig tett strikket ut.

 

Genseren skal brukes mellom ullundertøy og vindjakke når det er skikkelig kaldt på skitur på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser etter en skikkelig isolerende ullgenser e.l., kommer til å ha vindjakke utenpå, så det er vel egentlig en fordel hvis den er løst strikket. Noen som har gode erfaringer? Evt alternativ som ikke er i ull? Jeg fant denne https://coop.no/varer/produkt/ulvang-rav-ullgenser-86/?ec=7651F843 men den så rimelig tett strikket ut.

 

Genseren skal brukes mellom ullundertøy og vindjakke når det er skikkelig kaldt på skitur på fjellet.

Nå er det noen år siden jeg har brukt en slik, men jeg synes å huske at den er ganske løs https://www.forsvarsbrukt.no/p-234-ullgenserbrukt.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sverget til ull i mange år, (ulltrøye, under skjorte med høyest mulig ullinnhold og så jakke. Gore tex. ).

Jeg har funnet en kombinasjon som er bedre.

Ulltrøye, med Norrøna Lofoten varm1 fleece, og så jakke, er bedre. Holder varmen, og virker vesentlig mindre våt i pissevær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sverget til ull i mange år, (ulltrøye, under skjorte med høyest mulig ullinnhold og så jakke. Gore tex. ).

Jeg har funnet en kombinasjon som er bedre.

Ulltrøye, med Norrøna Lofoten varm1 fleece, og så jakke, er bedre. Holder varmen, og virker vesentlig mindre våt i pissevær.

 

Enig. Ull, fleece og skall synes jeg også fungerer veldig bra. En tynn fleece og en vanlig fleece veier tilsammen ikke mer enn en kraftig ullgenser og da har man mye å regulere med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sunnmøring så må no ej slå et slag for Devold:) Er iallefall veldig glad i Islenderen min, passe løst strikket. Har også en Nansen med hals som her en del tettere.

 

 

Edit: Ja åsso klør de på rett og ikke plagsom måte når man har de rett på hud:) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om Devold , både som undertøy og isolerende lag. Kjempekvalitet. Jeg kjøpte en litt for liten genser første gang, de krymper og toves litt under bruk, og ikke bare ved vasking. Kjøpte ny et nr for stor, og den er nå 4 år og moden for utskifting. Godt brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sunnmøring så må no ej slå et slag for Devold:) Er iallefall veldig glad i Islenderen min, passe løst strikket. Har også en Nansen med hals som her en del tettere.

 

 

Edit: Ja åsso klør de på rett og ikke plagsom måte når man har de rett på hud:) 

 

Har en Devold Nansen som har vært med som mellomplagg og sikringsplagg til kajakk vinterstid, ukesturer på høyfjellet vinterstid og månedstur i femundsmarka.

Den er jeg skikkelig fornøyd med.  Er det noe som helst negativt med denne må det være vekta.  Veier litt. 

Men, velger man bort poteter på tur, har man jo litt å gå på  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om Devold , både som undertøy og isolerende lag. Kjempekvalitet. Jeg kjøpte en litt for liten genser første gang, de krymper og toves litt under bruk, og ikke bare ved vasking. Kjøpte ny et nr for stor, og den er nå 4 år og moden for utskifting. Godt brukt.

Hvem vasker ullgensere? ;) Hadde to ullgensere som jeg kun hengte til lufting etter brukt. Brukte dem i mange år uten å vaske dem. Den ene, i myk lammeull brukte jeg under sekk, så den ble helt tovet på ryggen. Aner ikke hvordan jeg klarte det, men jeg har faktisk mistet begge genserne. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på østlandet btw, så ca null sjanse for at det er noe annet enn -15 på slutten av dagen hvis dagen startet med -15. Hvis det er mulighet for det, så kommer det til å være meldt på forhånd.

 

Litt av greia her er at jeg går på skitur, enten med niesen min, eller med kjæresten min. Begge to holder et tempo som er ca 70% av mitt eget. Dvs at jeg ikke går meg skikkelig varm. Sistnevnte er forresten veldig utholdende, så kan bli noen lange turer, så godt å ha gode varme klær. Må vel også innrømme at dette er dagsturer i godt oppkjørte løyper med gjerne et par hundre andre skiløpere, så jeg har ikke med sekk til skift osv. Litt upraktisk å ha med flere lag. Blir jeg for varm så kommer jeg til å åpne litt på jakka e.l.. Kroppen min er forresten laget slik at 99% av overskuddsvarmen går ut på ryggen. Å gå med sekk innebærer mao 100% en gjennomvåt rygg. Ergo kan jeg ikke fordra å gå med sekk.

 

Jeg har ok klær til ned til sånn ca -10, men blir det kaldere enn det så sliter jeg. Ser at det ble nevnt fleece her, noen spesifike tykkere fleece å anbefale? (Den det var linket til var av den tynne typen)

 

Kanskje noe slikt: https://www.norrona.com/en-GB/Products/5034-11/2305/lofoten-warm2-high-loft-jacket-m/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om Devold ullgenser om du først skal ha deg ein skikkelig genser,men vil da foreslå Devold Amundsen. Den er lausare strikka enn Nordsjø modellen som eg har og dermed også lausare enn Nansen modellen. Den fås med V-hals som fint kan kombineras med ein laus hals  ved vind og trekk om det blir for luftig.Du får den og med høg hals som har knepping,men som du ser her http://komplettfritid.no/nettbutikk/bekledning/fleece-ull1/ullgenserjakke/herre15?brand=devold&orderby=createdasc så blir prisen då nærmare det dobbelte. 587kr for Amundsen med V-hals er eit svært bra tilbud. Ellers er dei andre Devold modellane sjølvsagt bra,men dei er tettare strikka og blir kanskje for varme? Den varmaste og tjukkaste heiter forresten Svalbard.

Ulvang RAV er og eit godt alternativ, den er litt tynnare enn Devold modellane ,men tettare strikka enn Amundsen modellen synes eg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på østlandet btw, så ca null sjanse for at det er noe annet enn -15 på slutten av dagen hvis dagen startet med -15. Hvis det er mulighet for det, så kommer det til å være meldt på forhånd.

 

Litt av greia her er at jeg går på skitur, enten med niesen min, eller med kjæresten min. Begge to holder et tempo som er ca 70% av mitt eget. Dvs at jeg ikke går meg skikkelig varm. Sistnevnte er forresten veldig utholdende, så kan bli noen lange turer, så godt å ha gode varme klær. Må vel også innrømme at dette er dagsturer i godt oppkjørte løyper med gjerne et par hundre andre skiløpere, så jeg har ikke med sekk til skift osv. Litt upraktisk å ha med flere lag. Blir jeg for varm så kommer jeg til å åpne litt på jakka e.l.. Kroppen min er forresten laget slik at 99% av overskuddsvarmen går ut på ryggen. Å gå med sekk innebærer mao 100% en gjennomvåt rygg. Ergo kan jeg ikke fordra å gå med sekk.

 

Jeg har ok klær til ned til sånn ca -10, men blir det kaldere enn det så sliter jeg. Ser at det ble nevnt fleece her, noen spesifike tykkere fleece å anbefale? (Den det var linket til var av den tynne typen)

 

Kanskje noe slikt: https://www.norrona.com/en-GB/Products/5034-11/2305/lofoten-warm2-high-loft-jacket-m/

 

Ja,  Norrøna Lofoten Warm2 er veldig bra. En annen lett og varm fleece du kan se på er Norrøna Trollveggen warm2 (et av mine favorittplagg): https://www.norrona.com/en-GB/Products/3030-10/2264/trollveggen-warm2-jacket-m/

Ull er flott det, men personlig foretrekker jeg ull innerst, så fleece (tynn, tykk, alt etter som) som mellomlag, da det veier mye mindre enn en strikka ullgenser, og ofte sitter dem tettere til kroppen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på dette med ullundertøy. 

Er det ikke slik at ull er ull? Vet at man har f.eks Merinoull. Men hvordan har det seg at noen produsenter tar opp mot 1000kr for en del. Mens andre tar 2-300kr for ett helt sett?

Tenker at måten det er sydd på, sømmer som er strategisk plassert osv gjør plagg dyrere. 

 

Men hvis man ikke bryr seg om passform og sømmer. Så vil jo settet til 2-300kr varme like mye, som disse ekstremt dyre plaggene?Forutsatt lik tykkelse. Eller er de dyre plaggene sydd på en måte som gjør dem mye bedre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for tipsene, da har jeg fått utvidet horisontene mine litt når det gjelder fleece som mellomplagg: Mye å velge mellom når det kommer til ull også ser jeg.

Ikke bare som mellomplagg, men også undertøy! Når det er kadt og jeg er i aktivitet (spessielt tung, eller hard), sverger jeg til pollypropelen (netting) også innerst. Jeg har vokst opp med ull (og har kjøpt noe nytt, for test), men polly transporterer fukt bedre. Og fuktig ull, er ikke noe bedre, samt tyngere. Ull sammler fuktighet, det gjør ikke pollypropelen. Test selv, ikke hør på motstandrere av polly.

 

Er det kaldt, bruker jeg flere (2-3) mellomlagsplagg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle år bare brukt ullundertøy av merket Janus. Det selges blant annet på Sparkjøp og da blir prisen akseptabel.

Det som er bra med Janus er at det er varmt samtidig som det er slitesterkt og tåler mye vask. Jeg bruker disse trøyene også når jeg sykler og da blir det mye vasking.

 

Nå har jeg også kjøpt to trøyer av merket Irissport. På XXL kostet disse bare kr. 200,-

De virker litt tynnere enn Janus og får ikke verdens beste testresultat i denne testen.

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article816227.ece

Men som sykkelundertøy har de vert helt ok frem til nå.

Nå gjenstår det bare å se hvordan de holder i vask etter vask etter vask . . . . . . .

 

Jeg har også en trøye av merket Wolf camper. Modellen heter Husky.

 http://no.wolfcamper.com/husky.html

Dette skulle, i følge selgeren, være verdens beste ulltrøye, men jeg har ikke merket noen forskjell.

Utenpå ulltrøya bruker jeg en tykk ullgenser eller fleece.

Ulempen med ullgensere er at de varierer mye i strikkefasthet og skal du ha en som er god og varm så blir den litt tung i forhold til fleece.

Fleece er lett og varmt så lenge det er tørt, men blir det vått så blir det kaldt. Ull holder mer på varmen når det blir vått, men bruker lang tid på å tørke. Fleece tørker ganske fort.

Når jeg er i bevegelse så er ofte en tykk ullgenser for mye utenpå ulltrøya. En tynn genser, en ekstra ulltrøye eller en helsetrøye / brynje underst er ofte bedre enn en tykk ull eller fleece genser.

 

Jeg liker ikke forsvarets ullgenser på grunn av utformingen av halsen. Jeg liker ullgensere med høy hals og en kort glidelås i øverst i halsen.

Da får du isolasjon i nakken, noe som ofte er bra da det kan være lill stress å bruke Buff eller skjerf.

Jeg har en "Islender" fra Devold med høy hals og glidelås i halsen. Den er løst strikket og ikke særlig varm. 

Så har jeg en tilsvarende genser av merket Ekimo fra Bråtens fabrikker i Fredrikstad.

Dette er den beste ullgenseren jeg har hatt så lenge jeg kan huske.

Jeg kjøpte denne på Røros, men har ikke sett dem i noen butikker siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på dette med ullundertøy. 

Er det ikke slik at ull er ull? Vet at man har f.eks Merinoull. Men hvordan har det seg at noen produsenter tar opp mot 1000kr for en del. Mens andre tar 2-300kr for ett helt sett?

Tenker at måten det er sydd på, sømmer som er strategisk plassert osv gjør plagg dyrere. 

 

Men hvis man ikke bryr seg om passform og sømmer. Så vil jo settet til 2-300kr varme like mye, som disse ekstremt dyre plaggene?Forutsatt lik tykkelse. Eller er de dyre plaggene sydd på en måte som gjør dem mye bedre? 

 

Jeg kjøper bare aclima, med mindre Devold, Janus eller Iris er på tilbud. Min erfaring med billig (og noe dyrt) ullundertøy er at det krymper noe helt vanvittig. Nå er ikke jeg spesielt flink til å nødvendigvis vaske klær riktig, men derfor må jeg også ha klær som tåler noen litt for harde turer i vaskemaskinen. Aclima er passe dyrt og holder lenge. Er ikke vits i å kjøpe altfor billig undertøy hvis resultatet er at du må kjøpe nytt etter hver vask. Derfor kjøper jeg noe litt dyrere. Men ulltrøyer til 1000 kr er for dyrt ;)

 

@Blackbrrd  Den ullvang genseren du linket til tror jeg er veldig grei, uten at den koster flesk. Har en ullvang villmarksgenser og den er jeg veldig fornøyd med. Så den Rav genseren på Intersport, den er ikke veldig tett strikket. Om du heller vil ha fleece og ikke ønsker å kjøpe en trøye til 1700 kr så kan jeg anbefalle denne 

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=131&prodid=5162

 

Har den selv, og der får du virkelig mye for pengene ;) Men på turer sverger jeg til ull, fleece er plastikk og plastikk blir klamt. Jeg bruker alltid ullnett innerst. Det transporterer svette fort bort fra ryggen og blir tørt på no-time. De som kan det anbefaller ull innerst i varierende aktivitet, poly innerst i høy aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg først svarte på noe helt annet enn det trådstarter spurte om ...  toppers... :)

 

Vil bare koke ned til at ull er fornuftig, også ut fra et annet sikkerhetsaspekt som en ellers ofte har lett for å glemme. 

Jeg har sett noen tilfeller hvor syntetklær har tatt fyr og det har ikke vært pent. Ren ull er nærmest selvslukkende. Ullvamsen  min er godt merket etter gnister fra bål og omgang med primuser, men er fremdeles like hel. Ullklær er derfor fornuftig ut fra flere ting enn at genserne er varme  :)

 

Har skrevet noe om det i denne tråden tidligere (post 14) :    http://www.fjellforum.no/topic/29663-hvordan-kle-seg-riktig/?

Endret av Ulvemor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom vekt er viktig, ville jeg gått for forsvarets Koma genser. Den er veldig løst strikket, og gir høy varme i forhold til vekt under et skallplagg. Men jeg ville kun tatt den på når du sitter stille.

Ull gir et behagelig friluftsliv, da det alltid fungerer, og man slipper å bekymre seg for selvantenning rundt bål eller primus.

TorchLee.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.