Gå til innhold
  • Bli medlem

Gummistøvler till fjell/turbruk


ktmsport

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen som har vært borti eller vet om noen brukbare gummistøvler som er egnet for å gå i fjellet med? Grove såler er et stort pluss. Det fleste bruker bare fjellsko, men er nyskjerrig på om støvler kan være like greit. Er man ute i lengre perioder/dager er det vanskelig å få fjellsko tørr. Noe som er kjipt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gått med gummistøvler i fjellet når jeg var yngre (hadde med gummistøvler+joggesko). Kan ikke si jeg anbefaler det. Du kommer til å bli klissvåt på føttene av svette og hvis du må gå i snø, så gir gummistøvlene null støtte. Heldigvis for turen min, så var jeg ikke gammel nok til å svette så mye og gikk mesteparten av tiden i joggesko. Alle turer etter denne ble gått med vinterstøvler fra Mephisto (som til forveksling minte om fjellstøvler) og joggesko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir som regel ganske våt av svette uansett hva jeg bruker av tursko.

 

Og ja det er minuset med gummisøvler, det er dårlig støtte. Men har gått turer med tung børe med lave gummistøvler før og greier det fint med tanke på dårlig ankelstøtte. Har ikke tendens til å tråkke over uansett. Det største problemet for meg var derimot den tynne og dårlige sålen. Kunne føle terrenget og hver liten stein under fotsålen.

 

Ja har prøvd lundhags, men er laske plaget med gnagsår ved slike typer lærstøvler. Er gnagsår vanlig på lunhags støvler når dem er nye? Altså må man fprvente gnagsår før dem er gått skikkelig inn, og hvor mye må man gå med dem for at dem kan regnes som ordentlig inngådde etter foten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skulle jo tro at det er gummistøvler der ute på markedet med stivere såler; Nokia el. ?

Lundhags anbefaler, og det har jeg skjønt at man bruker et tynt lagt strømper innerst så et par tykkere sokker utenpå. Det har stort sett fungert for meg. 
Når det gjelder å gå dem inn så kan det jo ta litt tid sjøl om de stort sett skal være ferdig inngådd. Jeg brukte et par helgestunder i ei nær myr mest for å teste korr tett dem var men samtidg går dem inn litt, og det funka bra. Jeg liker godt at Lundhagsstøvlene har god plass ..

Til slutt vil jeg si at de har kommet ut med lettere modeller / halvstøvler som kanskje kan være verd å se på: om så på websidene deres

 

liten utenlandsk link til et par Nokian ( kanskje finnes de her på berget ) men de er visst med vernetå ! : http://www.jmcaleer.com/index.php?p=product&id=606&parent=77

 

Lykke til i skojakten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

En gang i forrige århundre gikk alle innfødte i svensk Lappland med gummistøvler, fordi det kan være ganske vått. De brukte som regel Tretorn Sarek, som dengang hadde et tregelenk inn støpt inni sålen. Jeg vet ikke, hva de har nå, men modellen finnes. Jeg syns dog ikke, at Tretorn gummistøvler er breie og romslige nok til å ha tykke nok sokker for komforten.

Hva med muckboots i neopren? Magasinet har også tilsvarende med ganske stiv og hard såle. Prøvde de, men for smale til min fot.

Gummistøvler gir som nevnt dårlig støtte og blir klamme og dermed kalde i f.eks. snø.

Gummikvaliteten er ikke hva den var tidligere.Jeg har hatt 3 par gummistøvler på 4år. Et par disintegrerte innefra, de 2 andre par inkl. Tretorn Scout morknet og raknet over foten i løpet av et år - og de stod ikke i solen!

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par muckboots tay sport, kjøpt på Felleskjøpet. Ca. 850 kr.

God såle, men ingen støtte for ankler. Du blir klam etter timevis gange og jeg har hatt noen heftige gnagsår, noe jeg ellers aldri har.

Liker ikke de høye typene da de tar litt rart på leggen. Kan anbefale mid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stjålet det følgende om støvler av en god bekjent, som tross alt, bruk støvler, mye. Hvorvidt dette også handler om vinterbruk skal jeg ikke uttale meg om, men det er likefullt god informasjon: 

Ordentlige gummistøvler er fantastisk fottøy for alle situasjoner man beveger seg i skog og mark uten tung oppakning som krever god ankelstøtte. Jeg har tre par og bruker dem året rundt. De er lette å vedlikeholde, varer lenge, holder - i motsetning til gørrtex - tett uansett vær, tørker fort om de først skulle bli våte, og er behagelige på foten dersom man bare kjøper litt kvalitet. En tilleggsfordel er at støvelbrukere, etter å ha krøllet en stiv jaktbukse ned i støvlene et par ganger, snart får øynene opp for det svært praktiske, kledelige og nesten bortglemte plagget nikkers. Jeg har gode jaktstøvler som jeg bruker på fjellturer og når jeg skal gå med tung sekk, men til det meste av annen jakt og turer bruker jeg ett av disse tre parene med gummistøvler:

Aigle Parcours Iso Boot: En neoprenfôret støvel med høy kvalitet som har holdt meg varm (vel..uten forfrysninger) på føttene selv etter å ha stått et par timer i januarkaldt skotsk myrvann. De kan være litt vanskelig å komme ut av etter en svett dag, så om jeg engang skulle klare å slite dem ut vil jeg nok heller kjøpe varianten med glidelås. Jeg har brukt dem jevnt i mange år, uten annet vedlikehold enn spyling og en shine i ny og ne.

 

Le Chameu Chasseur fôret med tynt kalvelær er de uten sammeligning beste støvler  jeg har hatt. Bedre såle og bedre å gå langt med enn Aigles støvler

 

-------

 

to gode kvalitetstøvler der altså:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.