Gå til innhold
  • Bli medlem

Norges nasjonalfjell?


larka

Anbefalte innlegg

Annonse

Mitt favorittfjell er Innerdalstårnet, og det er flere grunner til det. For det første et det et meget vakkert og majestisk fjell med et tradisjonellt alpint utseende. For det andre ligger det sentralt midt i Norge, mens vårt offentlige nasjonalfjell Stetind ligger jo nesten inni Sverige. Sist men viktigst er det så lett å klatre opp der at tilogmed meg som er feit og lat har vært på toppen flere ganger.

Se vedlagt bilde

post-1441-0-09966400-1387485254_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt favorittfjell er utan tvil Reineskarvet. Men det er eine og aleine basert på heilt personlege grunnar, og altså ikkje noko som handlar om eit nasjonalfjell.

Det einaste fjellet som er i nærleiken av noko som kan kallast nasjonalfjell er Dovrefjell.

At eit fjell dei færraste har eit forhold til, kan bli kåra til nasjonalfjell, er bare eit resultat av korleis kåringa foregjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dovrefjell / Snøhetta er for meg nasjonalfjellet pga sin sentrale posisjon i norgeshistorien og i landet. Fjellområdet knytter sammen flere landsdeler. I tillegg går eldgamle ferdselsårer mot vår gamle hovedstad, Nidaros, over fjellet (Kongeveien og Pilegrimsleden). 

 

De fleste favorittfjellene mine ligger imidlertid oppover langs Nordlandskysten  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påstå at Stetinden, ambolten gjør en god figur som nasjonalfjell 

 

Stetinden.jpg
 
 
Ellers er vi jo relativt bortskjemte med drøssevis av flotte fjell i det landet her  :D
 
Fire Korstog til Piggtinden kan man lese om i Barske glæder.
 
Piggtinden.jpg
 
 
Otertinden er spesielt flott
 
Otertind.jpg
 
Otertinden.jpg
 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At eit fjell dei færraste har eit forhold til, kan bli kåra til nasjonalfjell, er bare eit resultat av korleis kåringa foregjekk.

 

Ifølge wikipedia ble Stetind kåret til Norges nasjonalfjell av Reiseradioens lyttere i 2002, så det var en demokratisk avgjørelse. Ellers er jeg enig i at Dovre burde ha vært vårt nasjonale fjell, men vi får ikke gjort noe med det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge wikipedia ble Stetind kåret til Norges nasjonalfjell av Reiseradioens lyttere i 2002, så det var en demokratisk avgjørelse. Ellers er jeg enig i at Dovre burde ha vært vårt nasjonale fjell, men vi får ikke gjort noe med det nå.

 

Det hadde jo vært en skandale hvis et så kjedelig fjell som Dovre hadde blitt kåret til nasjonalfjell! Av alle de dramatiske tindene vi har i Nord-Norge og på Vestlandet så har vi nok fjell å ta av ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange årsaker til at Snøhetta burde være nasjonalfjellet. Enige og tro til Dovre faller, tidlegare meint som Norges høgaste topp, tidleg bestigning av Jens Esmark (1798?), storslått topp, et cetera, et cetera.

Men ta ein tur opp til Stetind, makan til staseleg topp! Sorry, Snøhetta rekk den ikkje til knærne. Og spikaren i kista til alle andre eventuelle nasjonaltoppkandidatar er Slingsbys bitre avskjedskommentar til Stetind: Ugliest mountain I ever saw...

 

Angåande spørsmålet til trådstartar om favoritt topp: Ein ber ikkje ei mor rangere sine barn... :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.