Gå til innhold
  • Bli medlem

Solotur i børgefjell jan/feb-noen som er kjent i området?


Øyvind Borch

Anbefalte innlegg

Kjære godtfolk. Tenkte meg ut på tur i månedsskiftet jan-feb. Er veldig lysten på Børgefjell da jeg for en gangs skyld har god tid. Ikke vært der før grunnet avstand, bor i oslo samt den velkjente tidsklemma. Altså: solotur med pulk og telt, starte i hattfjelldal eller susendalen og gå sørover. Er det noen som har vært der på lignende turer i området og har noen innspill? Bevege seg i grensetraktene sørover eller nærmere E6? Hvor er det naturlig å avslutte turen i sør? Hvilke veier er vinteråpne? Etc etc Har vært på flere turer over 4-7 dager i vinterfjellet (telt, snøhule), god utrustning som jeg kjenner godt helt ok trent men kunne alltids vært bedre (håper turen tar velstandsvommen) Tips til ruter og andre innspill tas imot med stor takk Jau!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Har ingen vintererfaring fra Børgefjell, så ting som snøskredfarlige områder må andre svare på. Er ellers ganske godt kjent i de sørlige og østre områder. Skal du fiske/jakte, eller bare gå? Hvor mange dager har du tenkt å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan forvente ganske tunge forhold der da. Dyp snø.

 

Jeg har hytte i Fiplingdalen - ved Simskardet (innfallsport fra vest) og det er ofte dyp og tung snø da, men det er ingen regel uten unntak. Les turrapporten http://www.fjellforum.no/topic/11768-f%C3%B8rjulstur-i-b%C3%B8rgefjell-15-21-desember-2008/ som en nyttig erfaring å ta med seg :)

 

Om jeg skulle lagt opp en tur da - så ville jeg valgt å gått opp i fra Thomasvann og tatt en runde inn mot sentrale strøk av Børgefjell om forholdene er OK - altså i Jengelen området. Ut kan man gå via Namsvatnet og taxi for busspris tilbake mot Namsskogan. Eller man kan gå nordover og gå ut i Susendalen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mulighet til å bruke 7-10 dager( 2 uker om det skulle bli behov for det fx teltdager ifm uvær etc). Tenker meg ut for å skaffe papirkart i 1:50000 nå for å kikke litt på kartet. Godt å se at noen har vært i området gir tips her. Som jeg så av lenken til førjulsturen kan det være røffe forhold der som fjellet forøvrig. Har god tid, har ikke noe tidspress på meg som gjør det mindre aktuelt med sjansespill ig hårete avgjørelser. Har noen oversikt over nødbuer/gammer/koier i området, hva er åpent og hva krever nøkkel? Gps/kartreferanse? Jau!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mulighet til å bruke 7-10 dager( 2 uker om det skulle bli behov for det fx teltdager ifm uvær etc). Tenker meg ut for å skaffe papirkart i 1:50000 nå for å kikke litt på kartet. Godt å se at noen har vært i området gir tips her. Som jeg så av lenken til førjulsturen kan det være røffe forhold der som fjellet forøvrig. Har god tid, har ikke noe tidspress på meg som gjør det mindre aktuelt med sjansespill ig hårete avgjørelser. Har noen oversikt over nødbuer/gammer/koier i området, hva er åpent og hva krever nøkkel? Gps/kartreferanse? Jau!

 

Mange nødbuer står avmerket på ut.no/kart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert noen som kan utfylle meg mer her, men jeg ser at på ut.no/kart er ihvertfall Tiplingen Skogstue (som kan leies på inatur.no) og den åpne nødbua i Ranserdalen avmerket. Jeg har ikke vært der sjøl, men jeg mener at bua i Simskardet er åpen (avmerket på godtur.no).

 

I tillegg har Vefsn JFF og Grane JFF hver sin hytte inne ved Jengelvatnet som ikke koster all verden per natt. Fine hytter som ligger ålreit til. De er låst og nøkkel må lånes av de respektive foreningene.

http://www.njff.no/portal/page/portal/nordland/lokallag/grane/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=109635944

http://www.vjff.net/ipub/pages/hytter/jengelhytta.php

 

Hva er status på Båttjønnbua? Jeg hører at den begynner i overkant sliten til å bruke som husvære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Som ung mann arbeidet jeg en sommer som landmålerassistent ved Namsvatn og ble ganske godt kjent. Har senere vandret fra Susendalen til Majavatn en sommer, men altså aldri på ski.

Jeg er litt i tvil om Susendalen er det mest fornuftige startsted. Tatt i betraktning at du kommer med tog, antar jeg, fra Oslo.

Jeg tror at jeg - for alle tilfellers skyld - ville stå av toget på Majavatn fordi jeg tror at det - for ditt vedkommende, er det  tryggeste og  mest praktiske utgangspunkt.selv om terrenget i Susendalen i og for seg er greit nok. Men jeg har , som sakt, ikke gått der på ski.

Du får sikkert en fin tur. Lykke til !

 

Brage      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytta i Simsskaret er åpen og veldig hyggelig, men  den ligger veldig i utkanten av området. Fint på vei ut eller inn. Det snødde inn i Båttjønnhytta i 2007 og såvidt jeg har lest/hørt har det ikke blitt bedre. Viermahytta ved Namsvatnet er fin, men det er også helt i utkanten. Denne hytta står åpen. Mener at også Jengelhytta fungerer som nødly ved at gangen er åpen.

 

Jeg har vært på et par vinterturer i Børgefjell sent i februar. Det var fine skiforhold begge gangene, mye og hard snø. Den første turen tok vi toget til og fra Majavatn, den siste kjørte vi til Simsskaret. Den turen varte for øvrig 10 dager og været svingte fra et par plussgrader og regn til under -30.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.