Gå til innhold
  • Bli medlem

Varderiving umoralsk?


morten

Anbefalte innlegg

Er all form for riving av varder og tilbakeføring av fjellets ursprunglighet umoralsk? Jeg tenker da uansett ikke på DNTs rutenett, gamle vardere ruter i fjellet eller toppvarder på hovedtopper eller andre varder av kulturhistorisk betydning.

Jeg antar at varderivning av uoffisielle varder neppe vil komme under herverksbetegnelsen i norsk rettsterminologi, altså koker det ned til et spørsmål om moral og etikk. Temaet kom som en digresjon i tråden om varding mot toppene, men er såpass interessant at jeg synes det fortjener en egen tråd.

Hva mener du om riving av overflødige varder i fjellet? Hvordan reagerer du dersom du ser noen rive ned varder?

Dersom du river ned varder, eller kunne tenke deg det, er du samtidig en som tar med deg avfall i fjellet og har tanke for vegetasjonen når du går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varderiving er greit, men jeg er nesten inhabil i denne diskusjonen :wink:

Prosessen burde starte tidligere. Å rive en varde er ikke vanskelig, men sporene blir ikke borte av det! For å bygge en varde kreves det stein og de ligger ofte pent innpakket mellom andre steiner med mose og blomster rundt. Når steinen rives opp blir det stygge merker som ikke blir borte med det første.

Så hvis det skal være et poeng i å verne naturen fra vardebygging, må vi altså ikke bare rive vardene, men vi må forhindre de i å bli bygget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mine første tanker dersom jeg hadde sett en som rev ned varder hadde nok vært "at han gidder". Jeg har aldri sett på varder som noe problem, og spesielt ikke når vi tar bort de typene av varder som du nevner fra vurderingen.

Jeg tenker i utgangspunktet på vegetasjon, men slurver proporsjonalt med hvor sliten jeg er. Søppel kunne jeg kanskje ha tatt med meg fra tindene, men kan ikke huske å ha funnet noe særlig av det. DNT-rutene lar jeg seile sin egen sjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis det skal være et poeng i å verne naturen fra vardebygging, må vi altså ikke bare rive vardene, men vi må forhindre de i å bli bygget!

Dette er nok riktig, men hvordan få dette til i praksis? Jeg vet det er satt opp skilt enkelte steder om at det er sårbar vegetasjon og at man bør holde seg til stien. Kanskje man burde skrive i tillegg: "Det er tilstrekkelig med varder på ruten. Vennligst la urørt natur forbli urørt". Ikke vet jeg om folk hadde respektert det, men det er vel eneste måten å gjøre et evt. forsøk på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt noe på hvilket straffenivå som burde gjelde da? Kroner 500 for små varder, 1000 for store og 1500 for overflødige toppvarder? :) Kanskje man burde plassere automatisk vardekontroll-kameraer rundt omkring i fjellet?

Hehe, ikke for å være frekk, men jeg synes generelt at folk altfor lett ønsker en forbudslinje mot alt de ikke liker. Jeg tror ikke dette er veien å gå. Holdningskampanjer og oppfordringer får være nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tross alt mye det ikke er lov til i nasjonalparkene og det hjelper faktisk å ha noen regler. Jeg river uansett ned en del varder, og ser jeg noen som bygger en tar jeg kraftig tak i kroppen, hiver'n på sekken og bærer'n til nærmeste lensmannskontor mens jeg visker'n i øret, "dette kommer du til å angre på resten av livet" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en helgs straffetjeneste i DNTs vardebyggerkompani når noen blir tatt på fersken i å stable mosegrodde steiner oppå andre i sin fjelltaggerske virksomhet. Vedkommende kan få da få fritt utløp (vel fritt og fritt) for sine vardebyggerske legning samtidig som DNT kan få frigitt dugnadspersonell til søppelplukking og vegetasjonsskåning på sine tramperuter i nasjonalparken.

2 fluer slått i en smekk

Kim: Det er vel og bra med nasjonalpark og helligholdelse av det, men i perspektiv er noen små varder ganske lite når man midt i nasjonalparken treffer på en gravemaskin som utbedrer noen flomskader på veien til Glitterheim slik at syklister og ikke minst bekveme gjester kan KJØRES humpefritt inn til hytta. Forresten dersom du hadde gjort alvor av dine vardebyggerborgervernfantasier så tror jeg lensmannen hadde sendt vardebyggerfanten på dør sammen med deg, bare med den forskjellen at du hadde hatt ei saftig bot på brystlomma for ulovlig frihetsberøvelse eller noe slikt... Det er ikke så lett å ta saken i egne hender og være det godes forkjemper...

Tom: Det hjelper nok å rive noen varder, ikke for neste år eller året etter der, men om noen tiår kommer fjellets vekster og dekker til steinene igjen så sant klimaet tillater det. Den drevne varderiver kan faktisk også gjøre litt mer ut av det enn et sløvt karatespark. Sirlig kan han plukke ned steinene og legge dem slik i terrenget at selv ikke Kim ser at her har vært en varde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et forslag til alle disse vardesadistene: velkommen hit til Trøndelag og nye E39! Her kan dere få fritt utløp i vardefantasiens verden, flere hundre tusen kubikk med sprengt stein ligger i store hauger. Her kan det bygges varder i 100-tall, uten at det gjør noe. Alt vil bli ødelagt etterpå da, men likevel.... Spora jeg av litt nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straffelovens nye paragraf:

"Den der opfører steinhauger i form af varde i nasjonalpark straffes med bøder inntil 1500 kroner, eller fængsel i 10 dager. Den der medvirker til oprør ved at oppfordre annen til sådan bygging straffes tilsvarende. Den borger der kommer over kriminele der opfører varder kan bære vedkommende til nærmeste lensmanskontor medens den hvisker alvorets grad inn i øret på forbryteren."

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker da uansett ikke på DNTs rutenett, gamle vardere ruter i fjellet eller toppvarder på hovedtopper eller andre varder av kulturhistorisk betydning.

Jeg ser ikke mange varder som ikke kommer inn under noen av de kategoriene Morten nevner. Og de få jeg ser plager meg igrunnen ikke.

Jeg forstår at kim er en kraftig mann som er vant til å bære tung bør over lengre strekninger, ref. hans planer for borgervern. Dermed tror jeg at jeg i fremtiden vil flykte dersom jeg ser en person rive ned varder.

Kan dere ikke heller joine min hobby, nemlig å spa igjen bresprekker? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom: Du får nok ha bresprekkefyllehobbyen din i fred for meg. Jeg skal heller til med og omforme fjellnorge til stor frustrasjon for toppsamlere. Med en ladning dynamitt og tilbehør akter jeg å skrelle Jervefonni og Bruri med 3-4 meter hver seg, slik at de faller ut av listene samtidig har jeg tenkt å organisere toppbygging slik at vi får noen nye 2000 meter, både Pyttegga og Karitind har jeg tenkt å jekke opp. Når vi snakker om å Jiekke, så har jeg tenkt å organisere en innsamlingsaksjon til snøkanoner slik at vi i løpet av av noen tiår klarer å få jiekket opp Jiekkevarre til 2000 meter... I den høyden vil breen helt klart bli selvvedlikeholdende så langt nord, og alle nordlendinger vil slutte å sutre og få øynene opp for det vi driver med vi som samler på 2000 meterstopper. Og for at Hallingene skal få et ikon de også vil jeg organisere tørrmuring på Folarskardsnuten.

En mann må ja ha visjoner og ambisjoner om å forandre verden Tom. Fyller du igjen en bresprekk enten med grus eller snø, så er den åpen igjen neste år... Det blir liksom som å fylle ei lekk bøtte med vann det der..

Utviklingen på denne tråden kan vel tyde på at det ikke er noe verdenspolitisk spørsmål av betydning dette her ?....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at kim er en kraftig mann som er vant til å bære tung bør over lengre strekninger, ref. hans planer for borgervern. Dermed tror jeg at jeg i fremtiden vil flykte dersom jeg ser en person rive ned varder.

Kan dere ikke heller joine min hobby, nemlig å spa igjen bresprekker? :)

Takk Tom. Jeg fikk en GOD latter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er ynkelige og populistiske forsøk på vekke oppsikt, Morten. :?: Å jekke opp noen skarve topper er ikke noe problem. Tro alene kan jo som kjent flytte fjell. Det er verre med breene. Jeg trodde mine egentlige visjoner for breene var selvsagte, men siden du er noe treg i oppfattelsen skal du få det med teskje: :)

Dette med å fylle sprekkene er bare en oppvarming for å klargjøre musklaturen for mer ambisiøse oppgaver. Det egentlige prosjektet er selvsagt å skuffe breene ned i daler og fjorder så de forsvinner helt. På den måten får jeg bort disse vemmelige passasjene som jeg er så redd for, og jeg kan bestige brehestene uhindret. :)

Når dette er sagt har jeg litt dårlig samvittighet for å ikke ta vardedebatten alvorlig nok. Derfor skal jeg nyansere litt hva jeg mener. Utenfor de vanlige varderutene synes jeg problemet er svært lite. Men hvis det finnes steder der varder er skjemmende synes jeg det er riktig å fjerne dem. Men f.eks. på Sognefjellet synes jeg det ser litt kult ut med alle vardene langs veien. I bunn og grunn synes jeg debatten om søppel og vegetasjon er mer viktig.

Tom, som lanserer kim som en potensiell ny Jo Gjende (som bar på plass steinblokkene utenfor bua) eller ny Riddersprang-mann (han som hoppet over med Skårvangssola i armene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tydeligvis best å holde kjeft, men det kommer jeg nok ikke til å gjøre :):)

Nei vi overdriver helt klart dette med vardebygging. Det er ikke noe stort problem i det hele tatt, men det var Morten som starta :P

Uansett er det et lite tankekors det økende mengder av varder på plasser hvor det kun burde stå en varde som f.eks. markerer toppunktet. Kanskje noen flere tenker seg litt bedre om etter å ha vært inne på Fjellforum :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.