Gå til innhold
  • Bli medlem

Taper det tradisjonelle friluftslivet?


Anbefalte innlegg

Det er 17. mai 2002. En vintersesong går mot slutten. Vi befinner oss ved Turtagrø. For mange selve fjellsportens vugge her i Norge.

Det har vært en lang vinter. Men de ivrige vil gjerne strekke den litt. Få med seg den grandiose avslutningen. Selve rosinen i pølsa (les: sesongen). Høyfjellskiturene i mai. Et fenomen som er i ferd med å få større og større oppslutning.

Greit nok at man ikke har fjellet for seg selv. Greit nok at man må dele det med andre fjellelskende mennesker som også vil nyte denne grandiose sesongavslutningen.

Men tilbake til 17. mai 2002. Turtagrø. Omtrent der hvor snaufjellet må gi tapt for trassig fjellbjørkeskog. Vi kommer kjørende ned fra Sognefjellet. Målet er skiturer på Ringstindane.

Først ser vi blinkende biler i hopetall. Så masse folk. Så store plakater, bannere, reklame. Musikk fra bærbare cd spillere høres. Grillosen ligger tett over Turtagrø.

Tett i tett står de der. Telt, lavvuer, telt og atter telt. Hipt kledde unge mennesker overalt. Noen med telemarkstøvler, andre med snowboard klær. Ølbokser i veikanten. Festlig lag.

Hva er det? Jo snowboardmagasinet Fri Flyt arrangerer "fest til fjells". Jeg eier ikke Turtagrø, og jeg eier ikke fjellet, men jeg ble litt desillusjonert av denne opplevelsen. Fjellet var ikke lenger det samme. Her var en av perlene i Jotunheimen fylt opp av hippe og feststemte mennesker. Jeg er nesten overbevist om at kun en brøkdel av dem er mennesker du finner på tur innover Hestbrepiggane, på Rondeslottet eller på Skagastølsryggen for den saks skyld.

Enkeltvis og delt har jeg heller ikke noe imot at folk med slike lyster også bruker fjellet. Men en sånn voldsomt urbant stinkende sammenkomst arrangert av kommersielle aktører?

Jeg liker det ikke. Er jeg den eneste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, kommer du med bil, og befinner deg på en riksvei, er vel en slik opplevelse noe du bør tolerere. Hadde du møtt hordene, pilsen og musikken inne i Ringsdalen, ved Tindeklubhytta eller innerst i Helgedalen skulle jeg ha delt din indignasjon.

Jeg opplever at i fjellet har vi omgivelsene stort sett for oss selv hvis man unngår Besseggen og Juvass-Galdhøpiggen i helger og toppsesonger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksvei eller ikke riksvei. Det er ikke det vesentlige for meg her. Jeg synes egentlig ikke noe om store kommersielle arrangementer i høyfjellsnatur, på grensen til nasjonalparker o.l.

Det var kanskje litt urettferdig å trekke ut akkurat det arrangementet, men det var et som ennå sitter i minne, og som satt i langt oppover Ringsdalen.

Oppe på Ringsbreen satt ungdommer og helte ned på ølbokser. Greit nok, eller kanskje ikke, men ølbokser ble også satt igjen.

En person snakket jeg til, spurte om han ikke hadde glemt noe? "Hæ, kikket dumt og sa, tar'n med på nedovertur'n" Tja! kanskje 1% mulighet for at han hadde gjort det, men han fikk ikke sjansen, jeg pakket søppelet i sekken selv.

Poenget er også litt at slike arrangementer bidrar til å "dra" folk til fjellet som ikke verdsetter det for stort annet enn adrenalinkicket å kjøre ned igjen.

Har heller ikke sans for andre høyfjellsarrangementer som Skarverennet. Mindre kommersielle arrangementer som DNTs base-camper for ungdom heller ikke.

Samfunnet er så fullt av alle slags massemønstringer ellers. Hvorfor i høyfjellet?

Delte meninger om finnes om alt. Jeg tolererer det (har ikke så mye valg, det er jo tillatt), men liker det overhodet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Base Camp har jeg ingen problemer med. Det er et flott arrangement som trekker ungdom som vanligvis ikke hadde brukt fjellet. Og det er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deltok selv på High Camp. Jeg har samtidig temmelig mange hatter i denne sammenhengen, så jeg skal prøve å fatte meg i korthet og beholde sakligheten.

Spørsmål: Unner du ikke andre mennesker opplevelser i fjell og urørt natur?

Turtagrø v/Ole og Fri Flyt har felles mål om at flest mulig skal oppdage gleden ved aktivt friluftsliv (naturligvis er det også levebrødet til noen mennesker, men selv ikke idealister lever av fjelluft og kjærlighet alene). Ut av dette har High Camp vokst. I rekordfart. Det er tydelig at interessen er på topp når omkring 300 unge fra cirka 18 til 40 bruker 17. mai-helga på Turtagrø i Hurrungane.

Det som var fantastisk trivelig å se, var at veldig mange av deltagerne hadde sitt første møte med høyfjellet og toppturer denne mai-helga. Det er nettopp det som er hensikten for arrangørene. De tilrettelegger for eksempel med guider som tar med seg en gjeng på tur. Alle har ansvaret for sin egen sikkerhet, men har garantert turfølge til en topp som passer form og ambisjoner. Folk som ikke har erfaringen som kreves for å gå på tur alene, kan få en introduksjon til lykken i alpine fjell. Som gir grunnlag for å nå nye mål ettersom kunnskapen og erfaringen vokser.

På kveldstid handler High Camp om seminarer om temaer skred og førstehjelp, i tillegg til visninger av lysbilder og film. Og dans. Og øl. Og ikke minst nye turvenner.

Jeg gir meg her, for å unngå å vikle meg inn i en jalla-diskusjon hvor usaklighetene slår hverandre ihjel. Jeg benytter samtidig anledningen til å varsle om at årets High Camp arrangeres til helga, fra 8. til 11. mai.

Helt til slutt tar jeg sjansen på å spå fortsatt økning i interessen for høyalpint friluftsliv.

Med ønsker om en god tur videre - hilsen fra simen

Les mer om High Camp på www.turtagro.no, www.friflyt.no og i siste nummer av 2003 (livsstilsmagasin på Narvesen og NSBs langdistansetog).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg må si meg litt enig med Fridtjof her.

Det er vel og bra med slike arrangement, og jeg skj¢nner Simens poeng.

Hovedproblemet med å karre så mange folk inn i fjellet på en gang er slitasje og fors¢pling. "Freden" og stillheten som går tapt kommer kanskje f¢rst i annen rekke (de som vil oppleve det, beh¢ver jo ikke å dra til det område akkurat når det foregår et slikt arrangement).

Nå er ikke Turtagr¢ inne i nasjonalparken, men noen av toppene folk drar til er det kanskje, og uansett ligger det i meget sårbart h¢yfjellsnatur.

Så etter min mening b¢r da arrang¢ren av et slikt treff legge vekt ikke bare på morroen og sikkerhet, men også oppdra deltagerne til ansvar ovenfor naturen de bruker, fordi det h¢rer med i like stor grad som morroen. ¥lboksen på Ringsbreen er et godt eksempel.

Skånsomt friluftslivkodeks er ekstra viktig når det er snakk om så mange folk på en haug. Jeg vil ikke vite hvordan området rundt Turtagr¢ så ut etter at all de teltene hadde dratt. Har Turtagr¢ ryddet opp etterpå? På sin tomt sannsynligvis og kanskje til og med i nærområdet rundt, men på de mest brukte rutene denne helgen? Jeg tror ikke det.

Alt har vel sine fordeler og ulemper, og det er viktig å minnes begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi beveger oss nå i grensesonen, for meg er skillet klart:

På og langs offentlig vei må vi tåle massemønstringer innen ordnete former. At nye grupper, og særlig ungdommer, får oppleve våre fineste fjellområder skal vi være glad for. Dette stiller selvfølgelig krav til dem som lager slike samlinger, hvor bl.a. den etiske side bør være en obligatorisk del av programmet:

* Sporløs ferdsel (og lydløs)

* Problemstillingen vi her diskuterer, hva naturen (les: det naturnytende menneske) tåler av besøk. Altså respekt og forståelse for andres bruk av naturen.

Hvis ikke vi kan tolerere "deres" bruk av naturen, hvordan kan vi da forvente at de tolererer vår bruk.

Satt på spissen: Hvis vi ved å gi "urbanistene" en forståelse for naturens verdi, så har vi dem senere på lag i vår kamp for å verne om naturen. De som aldri opplever naturen, ser ikke noe poeng i å verne den. Vi trenger alle de naturvenner vi kan få. Og ofte er det faktisk byfolket som mest aktivt går inn for å verne natur. Selv er (var) jeg en av disse "glatte og kjedelige" (sit. Nansen) byfolkene.

Nasjonalparkgrensen går for øvrig ved det nederste vannet i Skagadalen (Tindeklubhytta). Min grense for hvor musikk og ølbokser bør forlates går ved broen over Helgedalselva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Jeg er egentlig enig med paalv sin påstand om at vi bør tåle litt musikk og lett berusede aktører på en hotell ved en riksvei. Skal man mene det samme om motbakkeløpet Fanaråken Opp også, da er spilles det musikk både på fjellet og Turtagrø :lol:

Synes denne tråden minnet litt om Vinjerokkdiskusjonen. Hvor går grensen mellom urbant og ikke-urbant spør jeg, kanskje et litt dumt spørsmål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler at det finnes en helg for den slags morro. Jeg synes ikke organiserte aktiviteter i fjellet er noe morro, så jeg holder meg unna disse stedene da dette foregår, værre er det ikke. Men når jeg leste her at folk sitter å drikker øl midt inne i fjellheimen og setter igjen ølbokser så blir jeg ganske sint :D Tenk for en holdning å si at man plukker det med seg på tur ned. Han får for faen tåle å bære på søppla. Hvis arangørene ikke klarer å ha et større fokus på miljø og de ikke klarer å banke dette inn i disse folkene så bør high camp legges ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.