Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskibukse?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har de siste årene mest brukt Forsvaret sin goretex til turer på vinteren. Men den begynner å sliten og må byttes ut til denne sesongen.

Bruken er til overnattingsturer med fjellskiene og pulk. Fra helge til ukesturer.

Ikke alpin/snowboard bukser. Det har jeg og de blir for vide / hengslete, synes jeg.

Vår/sommer/høst bruker jeg fjellreven keb og er storfornøyd med den. Men den blir for luftig til vinterturer.

Har lurt litt på fjellreven arktisk http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven-arktis-trousers-p-3767-c-144.aspx, men er veldig usikker på hvordan den er i aktivitet? Om den blir for varm? For lav i livet? Er dette ei bukse som er mer ment til å luske ute rundt hytta, enn å gå på Hardangervidda med? (Har ikke sett den irl)

Må en opp på noe sånnt: http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven-tur-bukse-p-428-c-144.aspx? Synes disse blir veldig tunge.

Som jakke bruker jeg ei oftest en bomullsanorakk, men har alltid med meg ei skalljakke i sekken. I tilegg til ei dunjakke. Jeg liker i utgangspunktet bomull godt, men er usikker når det gjelder bukse til vinterbruk.

Bør jeg gå for skall igjen? Forsvaret sin funket jo greit nok. Og tenker at mye er bedre en den.. Men hvilken bukse? Det er så mange bukser og merker jeg ikke har muligheten til å se og prøve, pga laaang vei til butikker som fører disse. "Beste" er gmax og xxl, men de har lite å by på, synes jeg.

Hvilken bukse anbefaler altså folk til å gå på fjellskiturer med?

Til en typisk krysse Hardangervidda-tur.

Hvis det er ei jakke du også er ekstremt fornøyd med, så må du gjerne nevne den også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

. Fenriken.

 

Det gamle gode rådet om ull innerst og bomull ytterst  gjelder fortsatt som det beste dersom det er fjellskiturer du tenker på.

Selv brukte jeg i mage år en vadmelsnikkers. Intet er bedre enn det, men en slik sak er det nok ikke mulig å få tak i i dag med mindre du går til skredder.

 

Brage   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt en Fjällräven Tur bukse (som du linket til) med tanke på fjellskiturer m.m. Har ikke rukket å teste den på noen lengre turer enda, men er 100% sikker på at denne blir brukt. Utrolig god bukse med flere praktiske løsninger (gamasje system, hel glidelås m.m) Er store i størrelsene,- er 193cm lang og bruker normalt L eller 54, men denne buksen ble perfekt i 52. Anbefaler at du tar kontakt med jakt og friluft for en god pris ;)http://www.jaktogfriluft.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også Turbuksa ser flott ut.

Og den har jeg faktisk prøvd og synes den virket noe tung. Har ikke funnet ut å tung den faktisk er, men hadde håpt det var noe som var litt lettere. Uten at jeg ser etter det tynneste og letteste.

Den bergansbuksa så egentlig aktuell ut. Hvorfor valgte dere akkurat den? :P

Ja Brage. Den funket veldig bra med den gamle m75 buksa og ull. Vurderer sterk bomull igjen. Synes egentlig goretexbuksa til forsvaret også funket greit, bortsett fra at den var litt stiv og bråket. Og det er de 2 buksene jeg har erfaring med vinterstid. Bortsett fra div alpin bukser.

Bukser har ikke vært 1ste prioritet i utstyrsutvidelsen da det har vært dyrt å "frigjøre" seg fra forsvarsmateriell/klær til sivile materiel/klærl :D

Nå er tiden kommet for vinterbukse. Og jeg vil ha ei ordntlig ei. Uten at den trenger å være helt ekstrem.

Mye å velge mellom.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også Turbuksa ser flott ut.

Og den har jeg faktisk prøvd og synes den virket noe tung. Har ikke funnet ut å tung den faktisk er, men hadde håpt det var noe som var litt lettere. Uten at jeg ser etter det tynneste og letteste

 913 gram mener Jakt & Friluft i str 48  http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=27111&prodid=25317     Fikk litt lyst på den også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også Turbuksa ser flott ut.

Og den har jeg faktisk prøvd og synes den virket noe tung. Har ikke funnet ut å tung den faktisk er, men hadde håpt det var noe som var litt lettere. Uten at jeg ser etter det tynneste og letteste.

Den bergansbuksa så egentlig aktuell ut. Hvorfor valgte dere akkurat den? :P

Ja Brage. Den funket veldig bra med den gamle m75 buksa og ull. Vurderer sterk bomull igjen. Synes egentlig goretexbuksa til forsvaret også funket greit, bortsett fra at den var litt stiv og bråket. Og det er de 2 buksene jeg har erfaring med vinterstid. Bortsett fra div alpin bukser.

Bukser har ikke vært 1ste prioritet i utstyrsutvidelsen da det har vært dyrt å "frigjøre" seg fra forsvarsmateriell/klær til sivile materiel/klærl :D

Nå er tiden kommet for vinterbukse. Og jeg vil ha ei ordntlig ei. Uten at den trenger å være helt ekstrem.

Mye å velge mellom.. :)

"Den bergansbuksa så egentlig aktuell ut. Hvorfor valgte dere akkurat den? :P"

Har kjøpt hele dressen. Er lei av å bade i min egen svette vinterstid, og vil prøve klær uten membran for første gang siden -96.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microfiber ja. Brukt det litt sommerstid og jeg har ofte tenkt gode tanker da.

Jeg tenker at bruken kan bli litt snever, siden den fungerer best i kun minusgrader. Sesongen kan bli litt kort? Jeg må gjerne ha enda ei bukse.

Men en flott bukse! Kanskje dermizax utgaven passer bedre? Men da er vel egentlig noe av poenget med mikrofiber borte? Eller er det det?

Egentlig spennende med microfiber!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microfiber ja. Brukt det litt sommerstid og jeg har ofte tenkt gode tanker da.

Jeg tenker at bruken kan bli litt snever, siden den fungerer best i kun minusgrader. Sesongen kan bli litt kort? Jeg må gjerne ha enda ei bukse.

Men en flott bukse! Kanskje dermizax utgaven passer bedre? Men da er vel egentlig noe av poenget med mikrofiber borte? Eller er det det?

Egentlig spennende med microfiber!

Som du ser en mengde gode forslag, men ser du har vært fornøyd med goretex, og vil foreslå at du kikker på Norrøna Dovre.

Muligens ikke den helt riktige buksa i stabilt vintervær, men utmerket for meg som bor vest i landet. Med ustabilt vær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microfiber ja. Brukt det litt sommerstid og jeg har ofte tenkt gode tanker da.

Jeg tenker at bruken kan bli litt snever, siden den fungerer best i kun minusgrader. Sesongen kan bli litt kort? Jeg må gjerne ha enda ei bukse.

Men en flott bukse! Kanskje dermizax utgaven passer bedre? Men da er vel egentlig noe av poenget med mikrofiber borte? Eller er det det?

Egentlig spennende med microfiber!

Jeg hadde ikke råd til Gore-Tex før jeg var 23, før det var det kun bomull, sommer som vinter. Overlevde det også...Har brukt disse klærne såvidt i regnvær, og det er ikke sånn at du blir gjennomvåt øyeblikkelig, ihverfall nå som de er nye, perler vannet og renner av. Noen timer med det absolutt våteste og klebrigste sluddet du kan tenke deg, vil helt sikkert slå igjennom, så ull under er nok lurt. Tørker veldig fort dette tynne stoffet, så jeg tror at for min bruk i innlandet, er dette suverent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nysgjerrig, bruker selv fjellreven keb vinterstid og er strålende fornøyd med buksa til det bruket. Har du prøvd den på vinteren?

Nei, kjøpte keben i våres. Men synes det trekker for mye i stretch-stoffet til at jeg ser på den som aktuell til fjellet vinterstid. Skogen kanskje. Skeptisk til full gjennomtrekk rundt de edlere delene :D

Interessant at du mener den holder vinterstid også. Da har du med ei overtrekksbukse / vindbukse? Hva slags?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Fjellreven Tur sen boksen var ny. Dyr men veldig god, litt mye sklilåser som kan gå sønder etter noen år. Jeg har klippt til litt rimelig cellplast fra et liggunderlag fra Jysk og satt i knelommene. Ljuvelig godt i motvind. Tyget på baksida av beinen er noe tynt i mye vind.

Vadmel: Man finner forsatt svenska forsvarets ullbokse m/39 på og noen senere på diverse 'militärt överskott' i Sverige. Utrolig godt, så lenge an ikke faller for mye. Rekommanderes. Veldigt dyrt på eBay, rimelig i Sverige. Tøyet forsatt bra, men tråden til knappene begynner å bli gammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kjøpte keben i våres. Men synes det trekker for mye i stretch-stoffet til at jeg ser på den som aktuell til fjellet vinterstid. Skogen kanskje. Skeptisk til full gjennomtrekk rundt de edlere delene :D

Interessant at du mener den holder vinterstid også. Da har du med ei overtrekksbukse / vindbukse? Hva slags?

Jeg har brukt den i stiv kuling med vind med storm i kastene. Aldri slått meg at den trekker. Men ikke testet gjennom mange dager med uvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser en mengde gode forslag, men ser du har vært fornøyd med goretex, og vil foreslå at du kikker på Norrøna Dovre.

Muligens ikke den helt riktige buksa i stabilt vintervær, men utmerket for meg som bor vest i landet. Med ustabilt vær...

420gram :D

Likte formen på den utifra bildet også. Enkel og grei bukse, som ikke ser ut som et ekspedisjonsplagg. Ser at den er høy i livet også.

Så ut til å være ei perfekt bukse til mitt hjemmeområde, sør i landet også. Men så var det dette vinterfjellet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt den i stiv kuling med vind med storm i kastene. Aldri slått meg at den trekker. Men ikke testet gjennom mange dager med uvær.

Seriøst? Kan jo nesten kikke igjennom stretch stoffet jo :P Det er jo også derfor jeg liker den så godt som 3-sesongsbukse.

Men tar synspunktet ditt til etteretetning og kanskje vurdere buksa til noen av turene allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Kan jo nesten kikke igjennom stretch stoffet jo :P Det er jo også derfor jeg liker den så godt som 3-sesongsbukse.

Men tar synspunktet ditt til etteretetning og kanskje vurdere buksa til noen av turene allikevel.

Ja, jeg er seriøs. Har brukt den på tre lengre vinterturer, men bare en dag i skikkelig uvær. Men noen garantier for at du opplever buksa som vindtett kan jeg jo ikke gi. Jeg spurte mest fordi jeg var nysgjerrig på dine erfaringer,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "gamle dager" brukte jeg konsekvent Norrøna sin bomullsnikkers og anorakk (artic serien), m stillongs under om d var kaldt, og vadmelsbukse (sånne svenske miltærgreier) som jeg foret m bomullslerret ned til lårene (for komfort og vindsperre) evt. med ullstillongs om det var grisekaldt. Men det var før skallbekledningens tid og i innlandsklima. Nå må jeg kle meg etter ustabilt vestlandsklima og har foreløpig ikke gravd frem bomullshabitten igjen og kun brukt skallbekledning. Joda, det er lett, og ja jeg slipper å tenke på væromslag. MEN jeg fryser noe så innmari når det er kuldegrader i slike klær. Tipper det dels har med kondens å gjøre-jeg blir unektelig mer svett i skallbekledning, dessuten er selve stoffet utrolig tynt uten isolasjonsevne what so ever, i motstning til bomull og i særlig grad vadmel. Erfaringen min så langt med skallbekledning er at det er viktig med plagg som puster godt. Og da blir det gjerne dyrt…….Men her er man forskjellige- ikke alle svetter like mye.  Så hva gjør jeg om jeg skal på en flerdagers telttur? Våt bomull tørker aldri (og er tungt), skallbekledning er lett, men kaldt…… Jeg vet sannelig ikke hva jeg ville gått for. Er vokst opp med bomull og ustabilt vestlandsvær og det gikk jo helt fint. Kanskje er jeg blitt lat og med dårlig kondis,  og i for stor grad påvirket av mote (selv om jeg ikke ønsker å tro det) til at jeg ikke lengre stoler på bomull vinterstid?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Lundhags Jorm 1/2 Bib pant

 

Kjøpte selv denne etter i lengre tid å ha trålet butikker etter en passende skiturbukse. Problemet var at de aller fleste vinterskallbukser er designet primært for alpine støvler, med bukseleng som ville gjort Boney M misunnelige.  I og med at jeg også gjerne ville ha en modell med integrert gamasj var det også et problem at jeg her 36" i beinlengde- mao liten vits med gamasjer oppå leggen. Arcteryx theta bib og hagløfs roc bukse var bra designet, men pokker som den goretexen bråker! Lundhags bukse viste seg å passe midt i blinken; høyt liv, lange nok ben, passe store gamasjer og benavslutning for turskistøvler, hybrid konstruksjon med membran/skall i nedre del og polycotton stretch i øvre del, mykere og langt  mindre bråkete enn gore-tex, ikke så dyr som andre alternativer. Har brukt den et par søndagsturer i marka, så langt kan jeg absolutt anbefale denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.