Gå til innhold
  • Bli medlem

Førerkort Klasse S (Snøscooter)


Abnorm

Anbefalte innlegg

Annonse

Er ikke snøscooter en motorsykkel?

Mener å huske at det en gang ble betegnet som beltemotorsykkel og den gang var kravet i vårt Røde Kors Hjelpekorps at man måtte ha minimum motorsykkelsertifikat for å få kjøre scooter. 

Men dette er kanskje endret siden den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva står det på førerkortet ditt, da? Jeg kjørte opp for bil i -91, og på mitt står det: BE C1 M S T. Husker ikke om jeg måtte be om denne M S T-regla, eller om den kom automatisk...

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298

 

Det ser faktisk ut til at det ikke inngår i B, står det ikke på kortet, kan det se ut til at du ikke lov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva står det på førerkortet ditt, da? Jeg kjørte opp for bil i -91, og på mitt står det: BE C1 M S T. Husker ikke om jeg måtte be om denne M S T-regla, eller om den kom automatisk...

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298

 

Det ser faktisk ut til at det ikke inngår i B, står det ikke på kortet, kan det se ut til at du ikke lov...

På mitt kort står det kun B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 6. Førerett for beltemotorsykkel

Innehaver av førerkort i klassene A, A (begrenset til å gjelde beltemotorsykkel), A1, B eller T utstedt før 1. juli 2006 har førerett i Norge for beltemotorsykkel, uavhengig av effektforhold. Ved utskifting av førerkort i klassene A1, S eller T, utstedt i perioden 1. juli 2004 til 30. juni 2006, videreføres denne retten ved klasse S med kode 150. Ved utskifting av førerkort i klasse A1, S eller T utstedt før 1. juli 2004, og øvrige klasser nevnt i første punktum videreføres denne retten ved påføring av klasse S.

Bestemmelsene i denne paragrafen om førerett gjelder også for innehaver av førerkort i klassene A, A1 og B som er utstedt i annen EØS-stat før 1. juli 2006. Ved innbytte videreføres retten på tilsvarende måte som nevnt i første ledd.

0 Endret ved forskrifter 5 nov 2004 nr. 1448 (i kraft 1 jan 2005), 31 mars 2006 nr. 395 (i kraft 1 juli 2006).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært en del endringer på regler gjennom årene. Da har man måtte fornye førerkortet innen en viss tid. Dersom man ikke har fornyet så gjelder fremdeles førerkortet for det man tok førerkort på, f.eks B - bil. Men man mistet da tilleggene som f.eks C1, S som man ikke har hatt egen prøve på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på det, borgern? At man mistet C1-retten dersom man ikke fornyet innen en viss tid hadde vel sammenheng med at man da samtidig måtte levere legeattest for såpass tung bil. Tilsvarende regel har så vidt jeg vet aldri vært for S og T.

 

I følge linken fra Vandrefalk skal vel alle som hadde kl B før juli 2006 også ha rett til å kjøre snøscooter. At denne retten som man da vitterlig hadde nå skal ha blitt borte høres litt rart ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på det, borgern? At man mistet C1-retten dersom man ikke fornyet innen en viss tid hadde vel sammenheng med at man da samtidig måtte levere legeattest for såpass tung bil. Tilsvarende regel har så vidt jeg vet aldri vært for S og T.

 

I følge linken fra Vandrefalk skal vel alle som hadde kl B før juli 2006 også ha rett til å kjøre snøscooter. At denne retten som man da vitterlig hadde nå skal ha blitt borte høres litt rart ut.

Dette med C1 hadde ikke noe med legeattest å gjøre. Jeg har A, B og C1. Da jeg fornyet siste gang fikk jeg ingen beskjed om at jeg måtte gjøre noe annet for å få lov til å kjøre skuter fortsatt. Har leid skuter på Svalbard, og da holdt i alle fall mitt sertifikat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en periode S ikke ble satt i førerkortet, men om du fornyer det vil det trolig komme med. Det spiller ingen rolle hva som står på førerkortet. Så lenge du har B og du tok lappen før 2006 så har du lov til å kjøre snøscooter, moped og traktor :) Jeg sjekket det da jeg skulle kjøre snøscooter en gang. Jeg har kun B på kortet mitt, men jeg har lov til å kjøre fordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være det bare gjaldt C1. Har vært mange endringer og unntak opp gjennom årene. Men mener fadern som hadde grønt førerkort og droppet fornye da og mistet rettet til å føre lett lastebil og lett motorsykkel som var "inkludert" i bilførerkortet på den tiden han tok det. Om man mister S vet jeg ikke. Fra de grønne førerkortene måtte man og vise til praktisk kjøre erfaring med lett lastebil for å få videreført det veg overgang til rosa førerkort.

Mulig S er såpass ny historisk sett at de som fikk den før 2006 har S og T uansett.

 

Mye av reglene har vært litt rare så jeg skjønner at man har strammet inn etterhvert. Når jeg var russ hadde vi en liten buss, den var reg for 8 pluss fører og hadde totalvekt på 7490 kilo. Den kunne vi da kjøre med vanlig bilsertifikat selv om mange knapt hadde fått seg egen bil enda. Dundret rundt i en gammel doning av en buss med egenvekt på over 5 tonn.

Noen traktorer i dag er jo så digre at det er rart man får man slikt på kjøpet. En diger traktor med henger veier jo sitt.

 

Snøscooter er noe annet da de ikke kjører på veiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med C1 hadde ikke noe med legeattest å gjøre. Jeg har A, B og C1. Da jeg fornyet siste gang fikk jeg ingen beskjed om at jeg måtte gjøre noe annet for å få lov til å kjøre skuter fortsatt. Har leid skuter på Svalbard, og da holdt i alle fall mitt sertifikat..

 

Da har du hatt flaks. Man må ha helseattest for å fornye førerkort for de tunge klassene, dvs. C1 og tyngre. Snøscooter har imidlertid ikke noe med C1 eller de tunge klassene å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal kjøre i utlandet kan det sikker være lurt å få et nytt førerkort med S. De har helt sikkert oversikt over det på biltilsynet. Du har lov til å kjøre i utlandet, men det er ikke sikkert de godtar førerkortet ditt om ikke alle bokstavene er på plass.

Det var slik jeg tenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.