Gå til innhold
  • Bli medlem

31.08.05: "Romedalstraversen" - Sunnmørsalpane


Svein

Anbefalte innlegg

Den 7km lange fjellrekka mellom Romedalen og Langedalen på Ørstahalvøya i Sunnmørsalpane har vært et storprosjekt vi har planlagt og diskutert lenge, vi har kalt det "Romedalstraversen". Etter noen turbulente dager med storm og mye nedbør åpnet det seg den siste august-dagen et værvindu med sørlig frisk bris og godt vær. Jeg og Geir bestemte oss kvelden i forveien om at vi går for denne strabasiøse turen neste dag.

Avreisen ble lagt slik at vi kl. 08.30 var klar til å begynne. Først hadde vi kjørt bilen helt inn på Steinstøylen, og syklet tilbake til Årsetsetra. Ei morsom ku :???: skulle markere revir og nektet oss å passere på vei opp med bilen, men ved å vise respekt fikk vi passere ;-) Turplanen var Årsæterhornet, Kjerringa, Mannen, Søre- Midtre- og Nordre Raudfonndalstind, Svedalstinden, Høgehornet og muliges et par navnløse topper mellom Høgehornet og Ørstaskaret.

Årsæterhornet (1047)
Vi fant en sti som ble fulgt opp i koppen som er omkranset av Årsæterhornet, Kjerringa og Mannen. Østryggen er bratt, men antagelig grei å følge hvis det er opptørket. Vi tok sikte på et snøfelt lenger oppe. Det skulle vise seg at dette besto av mye isblokker, muligens ustabile, men uten stegjern ble vi tvunget til å prøve å gå inn på sva hvor snøfeltet ikke var for hard/bratt. Dette medførte en travers av dels våte sva, vi sikret passasjen og kom oss til slutt opp på østryggen. Sauetråkket langs østegga forteller oss at Sunnmørs-sauen også har sansen for tinderangling :) Egga smalner til mot slutten og blir litt luftig. Fra toppen åpner utsikten seg bl.a mot Vassdalstinden.

Kjerringa (1130)
Vi klyver langs egga nordover mot Kjerringa. Midtveis møter vi på noen bratte hammere som vi søker å unngå i vestsida. Rappellslyngene vil vi spare til senere, vi vet ikke hvor mange som må til. Vi støter på en sti som vil følger helt bort til toppen, og klyver opp i østsida. Bratt men med gode tak. Det blir matpause og klyving på toppblokkene. Utsikten mot Kolåstinden er formidabel langs hele turen.

Mannen (1133)
Vi går ned og videre mot nord, og møter raskt på en bratt hammer hvor det henger ei slynge. Det blir første rappell, en 15-20m som muligens kunne unngås ved å klyve ned ei bratt renne i østsida. Videre går ei flott, smal egg helt bort til foten av Mannen – knappe meteren bred mot slutten. En hammer grad 3-4 sikres i nedre del, deretter fin klyving mot toppen. Jeg tar bryet å gå ca 50m ned og sjekker ”normalruta” opp østegga, mens Geir går mot nord og planlegger neste rappell. Om oppgangen fra øst, ”her er lite ferdsel” står det i fotturboka, jeg finner et litt utsatt og luftig opptak fra fortoppen – ellers ei grei rute.

Søre Raudfonndalstind (1049)
Geir har gått i forveien og venter ved noe som kan tyde på rappell-terreng. Vi prøver likevel ned bratta langs egga, litt mot øst, et utsatt punkt lengst oppe – ellers enklere. Vi sparer rappellen. En bratt hammer lenger ned omgår vi i østsida. Videre mot Søre Raudfonndalstind er det greit terreng langs, også her ei smal egg. Toppen tårner seg fint opp i det vi går mot den.

Midtre Raudfonndalstind (ca 1000)
Vi følger ei hylle ned i vestsida og traverserer inn i ei bratt og utsatt grasrenne der ei isøks kunne vært greit å ha i tilfelle utglidning. Det går greit og vi får passert vanskeligste punktet. Videre er det grei klyving ned til laveste punkt på egga mot midt-toppen. Vi tar opptelling på veske og finner at det blir knapt. Jeg tar sikte på et snøfelt i vestsida og finner ei lita sildre ca 100m under egga. Etter vannfylling blir det retur egga som følges greit helt bort til foten av midt-toppen. Bratt men enkel oppstigning venter før vi står på toppen.

Nordre Raudfonndalstind (1025)
Vi klyver ned i nordsida av midt-toppen og går i retning nordtoppens sør-egg. Ei smal egg, gode tak hele veien opp til toppvarden.

Svedalstinden (1042)
Etter å ha klyvd ned i østsida av Nordre Raudfonndalstind, traverserer vi bort i neste skar. Videre går det enkelt også opp til denne toppen. På toppen får vi dagens største overraskelse, bratt egg hvor vi må rappellere for å komme videre. Egga er mildt sagt grumsete terreng med myyye våt/sleip mose, og høyden tilsier mer enn en 30m rappell. Finner vi rappellfeste lenger nede? Vi prøver, Geir rappellerer et stykke og får bedre sikt nedover, det ser såpass lovende ut at han fortsetter helt ned. Etter ei stund får jeg klarsignal og følger etter, det er akkurat 30m ned til ei fin hylle hvor vi setter nytt rappellfeste. Geir første også nå, med meg hakk i hæl. Det ble en 29m rappell, snakk om å være framsynt. På andre turer har 50m tau blitt med, i dag brukte vi 60m :)

Høgehornet (1040)
Det passer utmerket å avslutte eggtraversen med denne steile og flotte toppen. Vi klyver egga hele veien fra Svedalstinden bort til foten av Høgehornet. Egga følges også opp bratta, gode tak, men den smalner til og blir for utsatt mot slutten. Vi tar fram tauet og sikrer et ca 6-7m høyt parti med 3’er klatring. Til slutt klyver vi til topps og har dermed 8 nye topper hver denne dagen, så langt.

Returen
Det har gått mye tid, og fortsatt er det et stykke å traske. Vi aner at det blir mørkt før vi er nede igjen, så vi nøler ikke med å komme oss videre. Vi får en fin og luftig eggtravers i nordsida av Høgehornet og vi tar også med oss topp 967 og topp 968 på veien. Det er nå solnedgang og hele tinderekka så nærs som Årsæterhornet lyser i kveldssola. Et skue jeg ikke vil vært foruten :D Men vi haster videre og kommer ned i Ørstaskaret i skumringen. Det blir mørkere og mørkere etter hvert som vi kommer ned i Romedalen, klarer å krysse elva og finner etter hvert en sti som vi vekselsvis mister og finner igjen i mørket. Vi når Steinstøylen etter 14 timer, slitne. Det blir kveldsmat på Shell-stasjonen i Ørsta og september før vi er hjemme.

Bilder kommer på web om 1-2 dager, legger ved kart og solnedgangsbilde som viser deler av tinderekka vi gikk.

post-283-133474398336_thumb.jpg

post-283-133474398346_thumb.png

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stor tur med masse inntrykk. Rikelig med fin rusling og klyving langs flotte egger, og kanskje en og annen "frister ikke til gjentagelse"- passasje. En "spektakulær" :wink: rappell-egg, noen fine klatrepassasjer, og fantastisk kveldslys som "krydder". Turen glir rett inn på øverste hylle :)

Forresten litt artig å tenke på at en usedvanlig tidlig høststorm raste over Nordvestlandet halvannet døgn tidligere.

Ser ut som du har holdt styr på det meste her, men forveksler Romedalsstøylen og Steinstøylen både på turrapporten og kartet. Parkering av bil/turens slutt var altså Steinstøylen. Ser også ut som du har bomma litt på inngangen til Årsæterhornets østrygg (kartvedlegget). Vi gikk ut på ryggen litt høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke tatt for mange slike bilder. Solnedgang fra toppene gjør seg, men hodelykta bør ligge i sekken :)

Bildet ble forresten tatt med iso1600-f/2,8, syns å huske det var mørkere enn hva som framgår av bildet.

Som sagt synes jeg lysgjengivelsen blei veldig bra. Tror ikke det var mørkere på det tidspunktet...

Ikke noen ulempe at tinderekka tar seg godt ut fra denne vinkelen heller :D

Hvordan gikk det med de siste bildene du tok, eller var dette det siste ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder ja. Skulle ikke forundre meg om det var min slynge som hang på rapellen ned fra Kjerringa ennå, selv om det er tre år siden jeg var der nå. Er ikke så stor trafikk på denne ryggen.

Egentlig syntes jeg ikke det var så veldig flott langs der, mosegrodd og glatt som det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye mose langs hele ruta, behagelig å gå på :) Vi var vel egentlig spent på hvor sleipt føret kom til å bli pga de nedbørsmengdene som kom med stormen. Men vi blei vel positivt overrasket....

Jeg syns at egga, spesielt mellom Kjerringa og Mannen, var såpass fin jeg at det hadde ikke vært meg i mot å gå den på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at det var reine klippehamre inni mellom, bl.a. opp mot Mannen og Høgehornet. Ellers kommer det nok litt an på forventningene. Ønsker en reint og tørt fjell er det kanskje bedre å dra en annen plass. Et par nordrygger var nå litt sleipe da, men ellers var det behagelig med mjukt underlag.

Synes også at partiet fra Kjerringa til Mannen var et av høydepunktene. Ellers var sørryggen på Søre Raudfonndalstind, egga rett før toppen av Nordre Raudfonndalstind og sørryggen på Høgehornet fine partier. Fascinerende også med toppområdet på Søre Raudfonndalstind som består av 4 markerte topper, det hele dekt av mose og en og annen rognebusk :D

Kommer aldri til å glemme nordryggen på Sveddalstinden heller. Svampaktig terreng :D

Iriss-bøkene bruker forresten navnet Raudfonntindane i motsetning til kartets Raudfonndalstindane 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iriss-bøkene bruker forresten navnet Raudfonntindane i motsetning til kartets Raudfonndalstindane :?

Har lagt merke til det... de opererer også bare med 2 Raudfonn(-dals)tinder. I og med at der er en Raudfonndal opp i der så... Kan jo hende at begge navn brukes.... skal prøve å komme til bunns i det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke til det... de opererer også bare med 2 Raudfonn(-dals)tinder.

Mulig det. Er du sikker ? Nevnes ikke alle tre ? Får ta en titt i boka i kveld ;)

Det er forresten et definisjonsspørsmål hvor mange topper en regner. 4 på søre, 1 på midtre og 2 på nordre om en skal holde seg rundt PF 10-20. Synes 3 topper er ei grei løsning, midtre forsvarer sin posisjion som "selvstendig" :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker og sikker... kikka sist i går, de skriver Raudfonntindane og har to strek ned... (fotturboka)

Kan ikke se at Raudfonntindane er nevnt i fotturboka utover bildet med to strek nei. Skiturboka har derimot beskrivelse av adkomst til tre Raudfonntinder. Midtre er nevnt under avsnittet om Nordre Raudfonntind/Sveddalstinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.