Gå til innhold
  • Bli medlem

Fisking fra kajakk? God ide!


Mikkelfar

Anbefalte innlegg

Annonse

Enig med deg i dette. Kajakken har de siste årene blitt et viktig fiskeredskap for meg også. I elv bruker jeg den mest til å forflytte meg og gjerne drifte over en strekning for så å gå på land å kaste på fisken, mest fordi jeg liker mye bedre å fiske fra land i elv. Men på stillevann er det glimrende å fiske fra kajakken, kommer som du skriver veldig tett på fisken og kan også lett forflytte seg til de steder det er mest aktivitet. Å jakte på røyestimene med drivende kajakk er kjempespennende.

 

Et anker kan være kjekt å ha, da slipper man at kajakken driver bort fra der fisken står. Er en fordel å ha anker både i front og bak. Men i elv er det viktig å ha en kniv tilgjengelig om ankeret skulle sette seg fast, da kan man bli dratt ned rimelig fort om man får draget feil.

 

Bruker selv en Advanced Frame oppblåsbar kajakk til formålet. De fleste av mine fiskekompiser bruker en sitontop kajakk og Islander Strike er den mest populære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det samme som Oddbjørn her. 

 

Ser Islander Strike nevnes. Ankre opp med bakenden på den første Strike-versjonen i elv er jo rett og slett farlig da den er alt for lav bak. Den nye versjonen er meget lik Tarpon/Pescador og da er jo oppankring ei et problem. 

 

Når det gjelder ankring i elv så kan det være meget skummelt om man ikke gjør det riktig. Ankre aldri i sterk strøm. I stedet for dregg/anker så bruker man 2,5kg hantelvekter eller lignende da de ikke kroker seg fast i bunnen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det samme som Oddbjørn her. 

 

Ser Islander Strike nevnes. Ankre opp med bakenden på den første Strike-versjonen i elv er jo rett og slett farlig da den er alt for lav bak. Den nye versjonen er meget lik Tarpon/Pescador og da er jo oppankring ei et problem. 

 

Når det gjelder ankring i elv så kan det være meget skummelt om man ikke gjør det riktig. Ankre aldri i sterk strøm. I stedet for dregg/anker så bruker man 2,5kg hantelvekter eller lignende da de ikke kroker seg fast i bunnen. 

 

Jeg bruker også vektskiver som anker ja. Litt dyrt om man skulle miste de, men har ikke opplevd det enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker en god del fra kajakk, men ligger sjelden og kaster lengre. Det blir dorging, ellers brukes kano og kajakk til forflytning. Fra kano kaster jeg gjerne og bruker lodd for å ligge i ro om det er på elv eller det er vind.

 

Eksperimenterte mye med dregger og lodd. Buntet tykk gjerdestreng til en bukett og bøyde hver og en tilbake som på en dregg. Ikke tung, og festet den seg for hardt kunne en dra hardt slik at krokene rettet seg ut igjen. Tipper strengen var 3-4 mm tykk. Vi brukte også steiner vi fant på stedet, men på elv eller i god vind var det tungt å heise faktisk.På Biltema har de en liten sammenleggbar dregg på 700 gram, den er helt konge og koster den nette sum av 40 kroner. Den har utløserøye også. www.biltema.no/no/Bat/Anker/Dregg/Dregg-251098/

 

Jeg brukte en trinse i baugen av kajakken og festet linen i dekkstrikken. På utsiden av trinsen hadde jeg en line som løp rundt dregglinen, slik at om jeg satt fast kunne jeg trekke linen til cockpit for å få mer direkte tak. Eksperimenterte også med tøyposer som jeg fylte med stein, ingen dum løsning, men i elv blir det stusselig feste. Lang line er forresten vesentlig bedre for feste enn en som bare går rett ned.

 

Til dorgingen har jeg stangholder både foran og bak. Den foran må festes så langt fram at en bare så vidt rekker den, ellers blir den fort i veien for padleåren. Den bak (integrert i kajakken) bruker jeg lite. For det første blir jeg sittende å snu meg hele tiden, for det andre er det ofte vanskelig å treffe hullet om en ikke får snudd seg å se pga bølger og vind. På den foran har jeg i tillegg sikringsline i form av en strikk i tilfelle jeg glepper stangen.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorging fra kano er spennende ja. Stangholder foran på dekk skal monteres så fort våren kommer, det er jo noe av spenningen det, å følge med på stanga mens man padler. Godt råd det med å feste den så langt frem som mulig for å unngå kluss med padleåra og fiskesena  :) Har til nå ikke fått noe virkelig stort på kroken fra kajakk, men møtte et ektepar som la ut på Skjærstadfjorden med fiskeutstyr i kajakkene. Der kan det fort bite på tosifret antall kilo, vet ikke hvor lystbetont det er fra kajakk egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Stor fisk i kajakk er bare moro det, om man er bekvem i kajakken.. Jeg fisker fra en grønlandskajakk som er relativt smal, så fluekasting blir litt ustøtt uten at jeg legger ut årene som utriggere. Har fått torsk på i alle fall 5 kg. Hadde gåt fint med det dobbelte også. Gøy å oppleve å bli dradd avsted av fisken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.