Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsøk: Trangia stormkjøkken i minusgrader


Henriette88

Anbefalte innlegg

På en telttur nå i desember brukte vi et Trangia stormkjøkken med spritbrennersett i rundt - 15 grader med stor suksess. Spritbeholderne (som var på forhånd fylte) ble holdt varme i plastposer som var pakket tett inn til kroppen (drikkesystemsekk). Trangia-settet veier lite og står støtt. Flammen er nær sagt lydløs sammenlignet med bråkete bensinbrennere, har lavere risiko for eksplosjon og gir etter min mening tilstrekkelig god effekt når maten tilberedes. Dessuten er det superkos med åpen flamme i bunnen av kuldegropa!  Min erfaring er at spritbrennersettet fungerer ypperlig selv i minusgrader. 

 

Så vidt jeg forstår er det en utbredt oppfatning at spritbrennersett ikke fungerer vinterstid. Jeg vil gjerne høre deres erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spritbrennere fungerer nok de, eneste problemet er at alt tar så lang tid for å koke opp det man skal koke opp. Når man skal skaffe til veie flere liter med vann ved å smelte snø er dette nok en liten effektiv måte å gjøre dette på. Spesielt når man har andre oppgaver man også skal utføre.

 

En annen fare, som jeg selv har gjort med spritbrenner når jeg var yngre, var å helle på mer rødsprit mens det fremdeles brant. Ettersom dette var på sommeren var det nesten umulig å se flammen i lyset. Enden på visa ble at en annen pådro seg brannskader pga. at jeg helte oppi mer rødsprit mens det fremdeles brant. Det ble da en liten eksplosjon ut av det hele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en telttur nå i desember brukte vi et Trangia stormkjøkken med spritbrennersett i rundt - 15 grader med stor suksess. Spritbeholderne (som var på forhånd fylte) ble holdt varme i plastposer som var pakket tett inn til kroppen (drikkesystemsekk). Trangia-settet veier lite og står støtt. Flammen er nær sagt lydløs sammenlignet med bråkete bensinbrennere, har lavere risiko for eksplosjon og gir etter min mening tilstrekkelig god effekt når maten tilberedes. Dessuten er det superkos med åpen flamme i bunnen av kuldegropa!  Min erfaring er at spritbrennersettet fungerer ypperlig selv i minusgrader. 

 

Så vidt jeg forstår er det en utbredt oppfatning at spritbrennersett ikke fungerer vinterstid. Jeg vil gjerne høre deres erfaring?

Hei. Trangia fungerer jo, det er bare det at mye fungerer veldig mye bedre. Jeg brukte kun Trangia vinterstid i mange år, og det er en tid jeg helst ikke vil oppleve på nytt. Nå vet ikke jeg jeg hvor mange dere var, men jeg huskes godt en 1.Nyttårsdagsmorgen med rundt -20, da vi tre på tur, brukte mesteparten av dagslyset til å smelte snø. Å smelte snø til 6-7 liter vann tar sin tid...Videre er det svært begrenset hvor varmt man får det i teltet, men det er jo ikke alle som synes er viktig. Når det gjelder eksplosjonsfaren, tror jeg du undervurderer den, om du skulle komme til å fylle på mer sprit mens det fremdeles er en liten flamme i live, skal jeg love deg at det kan gå hardt utover pannelugg og øyenbryn! Dette må du passe godt på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er ikke noe dårlig ved trangia settet bortsett fra, at det før nevnt, tar utrolig lang tid å smelte sne til vann med spritbrenneren.

Blir brenneren byttet til en multifuelbrenner som år på bensin eller aller helst parafin/tennveske går alt så mye raskere.

Ellers står Trangian jo stødig og har bra vinn skjerming.

hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Trangia på mange turer tidligere. Det er praktisk og fungerer helt greit, men som Balle og Elgen nevner er det nok litt mer "trøkk" i andre løsninger, spesielt når behovet er å smelte snø på vinteren.

 

En annen ting som har irritert meg er soten etter rødspriten som setter seg på på kjelesettet. Rødsprit soter i overkant mye, og det blir et sort belegg på alt det kommer i kontakt med når det er brukt noen dager. I den gamle bruksanvisningen for Trangia står det at man kan blande inntil 10% vann i rødspriten for at det skal sote mindre. Det hjelper noe og er verdt å prøve, men alt i alt er primus med et sotfritt brennstoff for meg en mer effektiv og renslig løsning. Jeg har også etterhvert satt mer og mer pris på lette kjeler med diverse "anti"-belegg, noe det gamle Trangia-settet mitt i aluminium ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangiasettet tar jo ganske stor plass i sekken i forhold til en gass eller multifuel brenner + en passe stor kjele. 

Hvis du smelter snø og skal koke mat med Trangia spritbrenner så har du aldri nok med en fylling. Det er ikke nok å slukke flammen før du fyller ny sprit. Hvis brenneren er varm så får du veldig mye spritdamp og hvis du da har utstyret inne i teltet eller i kuldegropa så kan du få deg en skikkelig overraskelse når du tenner på igjen.

Jeg har aldri helt forstått vitsen med å ha vann i spriten, verken i whiskyen eller i rødspriten. Med vann i rødspriten så går noe av varmen med til å fordampe vannet og effekten som blir igjen til koking blir litt mindre. Litt sot får man tåle. Skrubb gryta i lyngen og pakk den i en plastpose så går det helt greit.

Ingen ting gir mer sot enn et realt bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset for å fortsette med matlaging etter at spritbrennaren er tom, er å ha med to brennarar. Då er det bare å bytte ut brennaren. Når den tomme er kald, kan han etterfyllast, og slik kan ein halde trangiaen i gang over lang tid.

I min ungdom, var trangiaen rekna som det billige heilårskjøkkenet. Det er billig i innkjøp, og fungerer uansett. Hugsar eg ikkje feil, brukte Nansen spritbrennar på turen over Grønland, men dei brukte kroppsvarmen for å smelte snø til drikke. Etter eg fekk meg primus, har trangian min vore ubrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia är undervärderat. Driftsäkert, tar liten plats, biligt, det finns lättviktsvarianter för dom som är lata och vill betala extra för att slippa några gram.

Den som har brottom kan ju sätta in en gas-tillsats.

Gas-tillsats, som i gassbrenner? I 20-30 kuldegrader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å blande ut rødspriten med 10% vann for å redusere soting fungerer veldig godt. Ihvertfall på sommeren. Men tror du mister noe effekt av det. Og den kan bli vanskeligere å få fyr på når det er kaldt.

Til Trangiabrennerene finnes/fantes det også en forvarmingsdings (en messingkopp med noe steinull man festet under brenneren) som ga en fin boost.

Edit:

Ser ut til at forvarmingsdingsen heter vintertillsats:

http://www.trangia.se/2891.trangia_tillbehor.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia är undervärderat. Driftsäkert, tar liten plats, biligt, det finns lättviktsvarianter för dom som är lata och vill betala extra för att slippa några gram.

Den som har brottom kan ju sätta in en gas-tillsats.

Jeg har en gasstilsats som jeg bruker om sommeren på korte ture som dagsturer etc. Da fungerer denne bra og da er det også god plass i sekken.

Trangia tar kanskje liten plass i forhold til antall gryter og panner, men på soloturer så har jeg en gassbrenner som får plass i kaffekjelen og en liten gryte eller panne i tillegg. Kaffekjelen passer oppi gryta og da tar ikke dette særlig stor plass,

Er det muligheter for det så bruker jeg helst bål om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.