Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski på Saltfjellet


Linnea

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har en gått en del på ski på Saltfjellet, men ikke i januar. Jeg har også gått en del på lengre skiturer i Indre Troms i januar.

 

Det kan være fantastisk flott på fjellet i januar. Vær obs på at dagene er korte, være kan skifte raskt og det kan være dårlig vær - og at alle marginer er knappere.

 

GPS  med kart (og nok batterier) og erfaring med å bruke den i terrenget, og god hodelykt (med nok batterier, men lykta trenger ikke være superkraftig) gjør at det stort sett er mulig å finne fram selv om det er korte dager. Men det er vanskeligere å finne fram når det er mørkt!

 

Det kan være kaldt og surt. Isolert vindsekk (Fjellduken termo hunter) eller lignende er det greit (nødvendig?) å ha i sekken (i hvert fall hvis du ikke har med telt). Vindsekk kan brukes for spisepauser og ved ulykker. Hvis det er kaldt kan det være krevende å raste/ spise/drikke. Nøtter, sjokolade og annet som kan spises uten at du tar lange pauser kan være lurt å ha tilgjengelig. Ha også drikke (termos) lett tilgjengelig

 

Jeg vil anbefale å legge opp en tur med korte dagsetapper - og særlig bør den første dagsetappen være kort. Turen fra Løndsdal til Midtistua eller Saltfjellstua er både lang og går i høyt og værutsatt terreng. Jeg ville ikke startet her! Øvre Tollådal, Beiarfjellet (Tverbrennstua), Russånes kan være bedre utgangspunkt, men er vanskeligere å komme til uten bil.

 

Ut.no gir god oversikt over kart, hytter og ruter :http://ut.no/turomrade/saltfjellet-og-svartisen 

 

Hvis turen er planlagt til et spesielt tidspunkt, er du avhengig av at det blir godt vær. Hvis du bor i nærheten og kan dra på kortere varsel, kan du slå til når værmeldinga er bra. Dårlig vær gjør at det blir færre timer med dagslys! Januar kan by på både lite snø - dårlig skiføre, ufattelig mye snø - tungt å gå, regn og mildvær, ekstrem kulde (minus 30 kombinert med kuling er kaldt!), men også på fantastiske stjerneklare ettermiddager med nordlys og silkeføre. 

 

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyttene inne på Saltfjellet skal være åpne.. Sjekk hjemmesidene til Bodø og Omegn Turistforening og Rana Turistforening. Ellers er det vel ikke noe hokus pokus med skitur i januar? Det er korte dager, ofte mye løssnø og gjerne kaldt så det holder! Det er dessuten svært mangelfull mobildekning i dette området, så SPOT eller PLB eller Iridium-telefon kan være greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at BOT sine hytter som er nærmere enn to km til vei er låste. Det gjelder Tverrbrennstua, Beiarstua, Lønsdal og Trygvebu Pluss Storjordkoia og Gjælentunet selvsagt. De andre er åpne. Jer tror at RT sine hytter er i utgangspunktet låst, i alle fall de hyttene jeg har besøkt. I tillegg har Statskog en rekke hytter som er åpne. De finner du på godtur.no Åpne boksen friluftselement og sett en markør i kategorien "Åpent husvære" da finner du de fleste.

Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.