Gå til innhold
  • Bli medlem

Overføre kart fra flere minnebrikker til en større minnebrikke?


Kristian123

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har lest rundt på forskjellige tråder men får ikke noe til å fungere likevel. 

 

Kan noen gi en enkel forklaring på hvordan jeg overfører kart fra flere minnebrikker til en større minnebrikke? Kan bruke Basecamp eller Mapsource.

 

 

Takker på forhånd for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du allerede har de nyere kartene på minnebrikke, så er det vel ikke mulig å samle disse på èn brikke (på lovlig vis).

Hvis du har de gamle som ble levert på CD, så er det bare å overføre de ønskede kart via BC/MS.

Hvis du SKAL kjøpe, så er det mulig å besille flere områder på èn brikke (pakke på 2 - 5 områder).

 

http://geoinsight.no/produkter/topo-premium/

"Topo Premium verdikort (2-5 områder)

Det har vært en etterspørsel etter større områdeinndeling på ett SD kort, og vi kan med glede introdusere Topo Premium verdikort! Nå er det mulig å kjøpe et verdikort og fritt velge mellom 2-5 kartområder på ett SD kort."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at du må i Mapsource markere kartruten du skal ha inn på Garmin. Det kan for øvrig være med noen lisensierte filer at de krever en gitt katalogstruktur for å spille på lag. Dette gjelder neppe Garmin, men det gjelder mange andre geo-programvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede har de nyere kartene på minnebrikke, så er det vel ikke mulig å samle disse på èn brikke (på lovlig vis).

Hvis du har de gamle som ble levert på CD, så er det bare å overføre de ønskede kart via BC/MS.

Hvis du SKAL kjøpe, så er det mulig å besille flere områder på èn brikke (pakke på 2 - 5 områder).

 

http://geoinsight.no/produkter/topo-premium/

"Topo Premium verdikort (2-5 områder)

Det har vært en etterspørsel etter større områdeinndeling på ett SD kort, og vi kan med glede introdusere Topo Premium verdikort! Nå er det mulig å kjøpe et verdikort og fritt velge mellom 2-5 kartområder på ett SD kort."

Sånn var det ja! 3 år siden no.. installere kartene på dataen, merke og så overføre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man overfører filene fra datamaskinen til minnebrikken, hva gjør man med filene som har samme navn? Alle filene ligger i hver sin Garmin-mappe, hver inneholder tre filer hvor to har samme navn i alle mappene. Men er vel kanskje ikke mulig å gjøre dette med vanlig SD-kort og må ha verdikort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken GPS er det du har Kristian? Alle kartene må installeres på pc først. Velg så kartområde inne på Mapsource og merk av de "småkartene" du tenger. Etter de er sendt velger du et av de andre kartområdene og gjør det samme der. Tror man gjør det samme inne på Basecamp. Har ikke overført kart derfra da de allerede ligger på gps, men tatt ut logger og laget ruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Oregon 600 om jeg ikke husker feil. Kan du forklare hvordan du installerer kartene på Mapsource eller Basecamp? Altså går det ann å laste ned kartene permanent og så overføre dem til en ny brikke, eller er det som jeg tror at man bare kan overføre til samme brikke som kartet kom fra opprinnelig.

 

 

Overførte filene manuelt på den vanlige måten, og da sa gps'en min bare at den ikke kunne åpne kartene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du CD eller MicroSD? På gamle Cd`n var der iallfall ei setup fil som man måtte kjøre for hvert område. Regner med det ligger det samme på minnekortet? Etter den var kjørt så får man velge hva man vil overføre inne på Basecamp. Har hatt problemer med å få Mapsource til å funke på Windows, Basecamp går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, har ikke vært på FF på noen dager. Bruker microSD. Uten å ha det forran meg for øyeblikket så tror jeg det er ca tre filer i garmin mappa, lurer fælt på hvordan produsenten har fått brikken til å ikke kunne kopiere innholdet slik at det kan leses fra en GPS. 

 

Tror jeg brukte lettest Basecamp også og hadde heller større problemer med Mapsource. 

 

Har en CD med Oslo og Omegn eller noe sånt no, den installerer kartet på maskinen permanent og gjør slik at man kan så installere kartet på brikke. Dette kjøres via et program som installerer i Windows. Kartet kan også leses i Basecamp. Tror ikke de samme filene finnes på CD'en som på minnebrikken. Skal sjekke når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian

De gamle kartene som ble levert på CD kunne man installere på PC og deretter overføre til GPS. De nyere kartene som leveres på microSD, kan bare brukes på èn enhet om gangen. Dvs. brikken kan stå i GPS'en og brukes der, hvis du vil ha kartene på PC, kan du koble GPS'en til PC med kabel, eller sette minnekortet i en kortleser.

Det er ikke meningen at man skal kunne installere disse kartene på PC. Derfor kan en heller ikke bruke de nye kartene på gamle GPS'er som ikke har minnekortslot.

Som jeg skrev lenger oppe, så kan du bestille flere kart på samme microSD-brikke hvis du ikke vil bytte mellom flere brikker.

 

MapSource er det programmet som fulgte med de gamle kartproduktene. Dette har de sluttet å oppdatere, og vil kansje ikke virke mot nye operativsystem og nyere GPS'er.

Nå er det BaseCamp som gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian

De gamle kartene som ble levert på CD kunne man installere på PC og deretter overføre til GPS. De nyere kartene som leveres på microSD, kan bare brukes på èn enhet om gangen. Dvs. brikken kan stå i GPS'en og brukes der, hvis du vil ha kartene på PC, kan du koble GPS'en til PC med kabel, eller sette minnekortet i en kortleser.

Det er ikke meningen at man skal kunne installere disse kartene på PC. Derfor kan en heller ikke bruke de nye kartene på gamle GPS'er som ikke har minnekortslot.

Som jeg skrev lenger oppe, så kan du bestille flere kart på samme microSD-brikke hvis du ikke vil bytte mellom flere brikker.

 

MapSource er det programmet som fulgte med de gamle kartproduktene. Dette har de sluttet å oppdatere, og vil kansje ikke virke mot nye operativsystem og nyere GPS'er.

Nå er det BaseCamp som gjelder. 

Hei

Har et problem med kart og gps.

Kjøpte kart over nord Sverige som jeg installerte på min Garmin GSX 60.  Så var jeg uheldig å miste denne på en kajaktktur jeg var på (da hadde jeg ikke sverigekartet i den) .  Kjøpte meg en Garmin Dakota 20 og satte inn kartet før jeg skulle til Sverige på tur, og da virket den selvfølgelig ikke  Synes det er surt.  Virker i Basecamp.  Er det noen måte å låse opp kartet på slik at jeg kan bruke det på min nye GPS?

Mvh

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.