Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor kjøper man brukt utstyr?


Balle

Anbefalte innlegg

Hva er motivasjonen for å kjøpe brukt? Jeg for min del, kjøper brukt enten for å spare penger, eller for å få tak i noe som ikke lenger er i salg.  Ser at noen hevder de gjør det av hensyn til miljøet, akkurat den skjønner jeg ikke. Hvordan bedrer det miljøet å kjøpe et ett år gammelt telt? Det er jo allerede produsert, i Østen, kanskje med strøm fra et kullfyrt kraftverk, deretter fraktet til Europa med skip, for tilslutt å bli kjørt 2000 km med vogntog opp til Norge. Vedkommende som selger, vil vel som oftest kjøpe et nytt, og da er man like langt? Eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg handler mye utstyr brukt, og mener det er bedre for miljøet! For hver ting jeg kjøper brukt (give or take) så blir det produsert en ting mindre.

Ja ,teltet, skiene eller spaden er allerede produsert og transportert, men da blir det altså ikke produsert et til.

Og når "du" kjøper et nytt telt etter at jeg har kjøpt ditt gamle, ja så ble det laget et nytt telt og ikke to. Altså en "besparelse" på et telt........  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan andre bruker sine "surt ervervede", legger jeg meg ikke bort i.

 

Jeg synes det er kjekt å handle utstyr. Det blir mest (mye) nytt, men det hender jeg også finner noe brukt.

 

 

Og da blir spørsmålet, er et reinskinn brukt eller nytt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper gjerne brukt og opplever ofte at dette er fullverdige valg i forhold til nytt. For eksempel er Fretex en undervurdert forretning når det gjelder fritidsklær. En av Norrønajakkene mine kommer derfra, antagelig 1-2 år gammel, omtrent ubrukt og ble kjøpt til en 10`-del av prisen i forhold til ny.  Har også kjøpt et par nesten ubrukte Crispi fjellstøvler, omtrent ikke inngått, antagelig har ikke eieren forstått at slike støvler må tråkkes inn for at de skal sitte best på foten.. :)    Også tykke gensere og ull generelt kan det være mye å velge i.

Er nytt det eneste eller beste alternativet, kjøper jeg selvsagt det.

 

For meg handler ikke bruktkjøp først og fremst om penger, men det er blitt en sport rundt omtanke for miljø og overforbruk, samt skape holdninger for meg selv i forhold til dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det kun penger det står om. Miljøet ofrer jeg aldri en tanke når jeg kjøper noe. Ønsker jeg meg noe nytt, og det blir for dyrt for meg med nytt, finner jeg noe brukt....eller bestiller dingsen direkte fra det utlandet jeg får det billigst fra. Alternativet er å klare meg uten. Noe man sagtens kunne gjort, men dete r ikke noe moro...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler noe nytt og mest brukt/NOS/vintage, og en del lager jeg selv. Mest fordi det passer best inn i min filosofi og tankegang rundt friluftsliv/villmarksliv.

At gjennbruk har en viss miljøgevinst er helt åpenbart.

 

Ja det blir en del nostalgi i det for meg også. Det finnes f.eks helt sikkert nye og moderne fotposer i et eller annet materiale som gjør dem himmelvidt bedre enn forsvarets modell. Men velger nok sistnevnte fra nærmeste overskuddlager neste gang fotposene mine skal byttes også. Og ulla mi kan godt komme fra samme sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger man brukt pga miljøet bør man også handle det innen gangavstand, ellers faller det litt på eget utsagn.

Handler gjerne brukt, men det er oftest kvalitets ting som f.eks HiFi utstyr som jeg vet er tatt vare på, men som jeg får til under halv pris. Samme gjelder motorsykkeldeler som koster en formue nytt, men som man finner billig så og si ubrukt. For meg handler brukt 99,9% om å spare penger som jeg kan bruke på flere brukte ting :mrgreen:

 

(Med "brukt" mener jeg second hand eller pre owned - ikke slitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler gerne brugt, da man ofte sparer en del penge.

Hvad angår miljøet, så er det ikke en enkelt persons valg der ændrer noget, men derimod hvis befolkningen som helhed ændrer adfærd.

Dermed ikke sagt at jeg ikke tænker på miljøet, for det gør jeg både med indkøb af forbrugs varer og med mad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvad angår miljøet, så er det ikke en enkelt persons valg der ændrer noget, men derimod hvis befolkningen som helhed ændrer adfærd.

Forventer man at andre skal endre adferd, er det alltid et godt utgangspunkt å begynne med seg selv :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er motivasjonen for å kjøpe brukt? Jeg for min del, kjøper brukt enten for å spare penger, eller for å få tak i noe som ikke lenger er i salg.  Ser at noen hevder de gjør det av hensyn til miljøet, akkurat den skjønner jeg ikke. Hvordan bedrer det miljøet å kjøpe et ett år gammelt telt? Det er jo allerede produsert, i Østen, kanskje med strøm fra et kullfyrt kraftverk, deretter fraktet til Europa med skip, for tilslutt å bli kjørt 2000 km med vogntog opp til Norge. Vedkommende som selger, vil vel som oftest kjøpe et nytt, og da er man like langt? Eller?

Jeg har kjøpt brukt når det ikke finnes nytt, og for å spare penger. Finnes en god del militært overskuddsmateriell på nett som er brukbart til en rimelig penge. Samtidig tåler det ofte mere bank en moderne utstyr, men veier litt mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan andre bruker sine "surt ervervede", legger jeg meg ikke bort i.

 

Jeg synes det er kjekt å handle utstyr. Det blir mest (mye) nytt, men det hender jeg også finner noe brukt.

 

 

Og da blir spørsmålet, er et reinskinn brukt eller nytt?

Man får ikke nye reinskinn :D Man får kun second hand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del ting er kurrant å kjøpe brukt mens en del ting er best nytt. KLær etc liker jeg best nytt, og ting som ikke har forventet holdbarhet over lang tid.Men kan godt kjøpe et brukt telt hvis det ikke er for slitt.

Prøver og ikke betale mer enn jeg må for utstyret så det blir både litt bruktkjøp og litt fra utland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I am starting with the man in the mirror......"

"Det agregerte nivå er summen av individers valg"

 

Og slik kan vi halde fram... :)

 

For meg står miljøomsynet fremst ved kjøp av brukte ting. 

At der er ein miljøgevinst er logisk. Etterspørsel = produksjon. Enkelt og greit.

For ikkje å snakke om at på en del områder (til dømes ski), kan ein for ein gitt sum få bra brukt utstyr i staden for dårleg nytt. 

 

Konsum er noko eg kunne debattert i det vide og det breie trur eg, men filosofien min er at "litt slit skaper karakter".

So då satsar eg på å bygge min karakter gjennom å greie å slite ut dei delane av utstyrsboda mi som ikkje er optimale også :)

Og gjerne det andre ikkje gidd slite ut :) 

Når det er sagt vil det ikkje seie at eg berre handlar brukt. Det er ikkje alltid råd å få til, desverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.