Gå til innhold
  • Bli medlem

Grefsenåsen


Vestmar

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Hei

Klatrefeltet er delvis boltet. Et par bolteruter og noe miks. Ruter hovedsaklig fra 4-6. Noe løst i deler av feltet og på toppen (lett å rase ut endel småstein hvis en er litt slumsete på toppen). Ellers er det enten boltede toppfester eller trær for topptauklatring.

Fint sted for nybegynnere.

Et par av rutene er ok å gå på naturlig sikringsmidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

for dei som ikkje trenger 6-> ruter (slik som eg).

Hjelm er å anbefale for både sikrer og klatrer - har opplevd at det kommer stein ned fra toppen - utløst av andre turgjengere/klatrere. Fint for topptaufeste...men ta med noen lange slynger e.l. då noen trær står litt innpå kanten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Grefsenkollen er også okai til kjapp buldreøkt, da det er mulig å traversere hele feltet rett over bakken (0-3meter). Da slipper du taustyret og får trent mer utholdenhet. Fjellet er litt "flisete" så det tar på fingra. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Grefsenåsen må da være Norges dårligste klatrefelt. Et slikt drittsted skal du lete lenge etter. Steinrøysen utenfor huset ditt er sikkert vel så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adkomsten til klatrefeltet i Grefsenåsen er nå nesten gjort utilgjengelig fra nedsiden. Før gikk jeg opp fra veien nedenfor, men da jeg syklet forbi her om dagen så jeg at det er kommet et digert gjerde langs hele veien under klippene. Ellers er jeg ikke enig i at feltet er så dårlig. Største minuset er alle løse steinene over stupene. Selv etter opprenskning på vårparten, kommer det stadig nye steiner som antagelig føres med snøen fra lia ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke noe problem å gå opp fra veien nedenfor selv om gjerdet er der, bare å snike seg rundt i enden av det og følge stor sti opp. Feltet er glimrende for nybegynnere, men det er mye løs stein på toppen som folk lett sparker utenfor når de setter opp topptau osv, så det lønner seg med hjelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan noen skrive en idiot-bruksanvisning til hvordan man kommer seg til klatrefeltet på Grefsenkollen? Har aldri vært der før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør opp Grefsenkollveien. Etterhvert blir det mindre bebyggelse i det du passerer avkjøring til Akebakken på høyre side. Så kjører du opp en bakke med noen boligblokker på venstre side og en byggeplass på høyre.

Etter bakken kommer du ut på en flat strekning hvor du har fjellveggen opp på din høyre side - her skal du parkere. Som regel er det greit å finne en plass til bilen her om du kjører så langt du kan ut av veien på høyre side.

Så går du opp omtrent "midt på" - det er en grusbakke med et ekstra kraftig rasgjerde ovenfor. På oversiden av dette gjerdet skal det finnes et tau som du kan følge opp til innsteget. Det er ikke langt og nærmest umulig å ikke finne.

Lykke til :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÆ? Endel boltede ruter? Jeg var ikke der i år, men jeg håper ikke det har gått inflasjon i bolter i løpet av året. Et av de kuleste "problemer" har lenge vært ødelagt av en bolt, men jeg håper ikke det er satt opp flere. Problemet med den bolten er at den er i veien når man skal forsere den. Den er en spiss og ekkel sak som skraper av huden og ødelegger klær. I tillegg har vi det estetiske...

Bolting er heller ikke nødvendig. Det er nok av trær på toppen som kan brukes til å sirke topptauet. Jeg skjønner heller ikke poenget med bolter. Hvis ruten er for vanskelig for ordinære sikringer så får man enten bruke topptau eller velge en annen rute. Det er ingen menneskerett å ødelegge for oss andre med bolter. La veggen være som den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ganske løst med tanke på legge sikringer der. Men det er hvertfall nye bolter, fra bolteprosjektet. Så de er ikke mer enn par år gamle, om ikke det engang. Boltediskusjonen er en evig debatt og har ikke tenkt å få den inn her.... Men jeg syns det er greit med noe bolter her. Fin måte å bevege seg fra topptauklatring, med tanke på at det er lav grad der. Grefsen kan man trene med kiler, men det er noen ruter som er for løse, eller ikke har noe særlig riss osv... Men ja det er mange ruter man ikke burde bolte. Men Grefsen er helt grei i mine øyne, der er det en god miks... Men bolte f.eks Bloodway eller Fandens Hekletøy på Kjelsås osv, det håper jeg ingen våger :?:

Ellers har boltinga som ble gjennomført tatt hensyn til rutene og ikke gjort noe overdrevent. Men jeg er veldig enig med at bolting kan være en uting. Men det er ikke alle som kan klatre med naturlig sikringer (enda), og for de er det glimrende. Så vi må nok finne oss i det :!:

Det at det er løst er ikke noe problem, så lenge man har hjelm. Og er forsiktig om man fester topptau. Man slipper hvertfall få trehjulsykler i hode som man gjør på Hellerud :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.