Gå til innhold
  • Bli medlem

Vind og vimpel.


REs

Anbefalte innlegg

Kanskje ikke så mye friluftsliv, men det gir kanskje et lite inntrykk av hvor mye vind vi har her vest.

Jeg har en ti meter høy flaggstang i hagen og der henger det en 3m lang vimpel mesteparten av sommeren, bortsett fra på offesielle flaggdager og andre festlige anledninger. (jeg er litt glad i å bruk flagget.)

Her hos oss blåser det som sakt nesten alltid og dette sliter på vimpelen.

Noen år har jeg tatt den ned og reparert den, og et år fikk jeg ny fra produsenten. De hadde et års garanti, men etter ca. 5 måneder så var den utslitt. Da ble det ny på garantien.

I år ble vimpelen hengende opp litt lenger enn vanlig, og da hadde virkelig vinden hatt det moro med vimpelen min.

Resultatet var en gordisk knute uten like, men jeg fikk den opp like vel.

Jeg tror ikke jeg gidder å prøve å reparere denne vimpelen i år.

Jeg kan kanskje ønske meg en ny til jul?

post-4220-0-00065700-1385627324_thumb.jp

post-4220-0-59848600-1385627339_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En glassfiberstang på 8 - 10 meter burde være enkel å montere på Blåfjellenden.

Den er ikke særlig tung og kunne vert dratt inn på snøen en vinter og montert når våren kom.

Men du skal ikke se bort fra at mange ville mene at en flaggstang ville gjøre at hytta fikk mer preg av en bolig enn av en turisthytte.

Det er flaggstang på Nilsebu og det fungerer jo bra, så hvorfor ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En glassfiberstang på 8 - 10 meter burde være enkel å montere på Blåfjellenden.

Den er ikke særlig tung og kunne vert dratt inn på snøen en vinter og montert når våren kom.

Men du skal ikke se bort fra at mange ville mene at en flaggstang ville gjøre at hytta fikk mer preg av en bolig enn av en turisthytte.

Det er flaggstang på Nilsebu og det fungerer jo bra, så hvorfor ikke?

Takk for innspillet.

Det er mulig at det blir for "privat", men det hadde vært morro å flagge de dagene jeg var inne.

Vi får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vimpler som knytter seg er noe herk.

Har selv hatt mye trøbbel med dette og har fått forslag til en utbedring. Etter en prat med en erfaren selger av flaggstenger og vimpler fikk jeg vite at dess mer vind dess mer krøll. Noe jeg kunne se logikken i. Et annet moment jeg ikke hadde tenkt så mye på, var plassering av stang i forhold til hus. Visstnok er det slik at om stanga står slik til at huset lager turbulens rund vimpelen blir det mer problemer med knuter. Nå er det ikke alltid plass nok til å sette stanga, litt unna huset, men selv har jeg rikelig plass.

Kommer derfor til å flytte stanga i forbindelse med en terassebygging. Så får vi se om det er noe i denne teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vimpler som knytter seg er noe herk.

Har selv hatt mye trøbbel med dette og har fått forslag til en utbedring. Etter en prat med en erfaren selger av flaggstenger og vimpler fikk jeg vite at dess mer vind dess mer krøll. Noe jeg kunne se logikken i. Et annet moment jeg ikke hadde tenkt så mye på, var plassering av stang i forhold til hus. Visstnok er det slik at om stanga står slik til at huset lager turbulens rund vimpelen blir det mer problemer med knuter. Nå er det ikke alltid plass nok til å sette stanga, litt unna huset, men selv har jeg rikelig plass.

Kommer derfor til å flytte stanga i forbindelse med en terassebygging. Så får vi se om det er noe i denne teorien.

Plasseringen av flaggstangen i forhold til huset mitt kan nok, i tillegg til mye vind, være årsaken til problemet.

Nå koster ikke en slik vimpel all verdens hvis man bare handler på riktig sted, og en vimpel i året står jeg nok i.

Her ser du hvordan stangen står.

post-4220-0-49020300-1385897824_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.