Gå til innhold
  • Bli medlem

North Peak på Obs


Ferskinger i skog og mark

Anbefalte innlegg

Annonse

Heisann :)

Noen som har erfaringer med North Peak klær fra Obs. De påstår selv at det er bra, men er det kun til byekspedisjoner, eller funker det i marka i gapahuk også :P

Det skulle selvfølgelig ikke stå north face, men peak over her...... Hehe

Hei. Har ikke brukt noen av disse produktene selv, men for helgeturer under tregrensa er det slett ikke nødvendig med ei jakke til 6999,-. Et annet rimelig merke er "Stetind", Felleskjøpets eget merke. Var ei uke på Saltfjellet sammen med en kar som kledd i Stetind fra topp til tå, og han overlevde med god margin. Tror ikke han frøs noe mere enn de andre på turen, som for det meste stilte i toppmodeller fra Norrøna og Arc`Teryx.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vil bare føye meg til balle sitt resonnement. Dog har heller ikke jeg prøvd produktet du nevner. Man trenger ikke bukser eller jakker til flere tusen i utgangspunktet. At det er ok med ordentlige klær til en tur på vidda midtvinters skjønner jeg, og foretrekker det selv også. Det du eventuelt kan tenke på er jo graden av hvor vannavisende klærne eventuelt skal være. Julen for to år siden fikk jeg ei alt mulig bukse/turbukse som den gang kostet omkring 400-500 kroner om jeg skulle tippe. I dag når jeg var innom xxl så jeg den til salgs til 300 et eller annet. Den måtte jeg kaste nylig fordi jeg gjorde en tabbe i heimen som gjorde at den ble ødelagt. Den buksa brukte jeg på et tresifret antall turer( dagsturer inkludert) senest ei lita uke på Hardangervidda i september. Jeg sier ikke det at det var ei bukse av topp kvalitet, men jeg sier det kan funke det som er rimelig også:)

( beklager at dette ble litt knotete, skrevet på mobil)

Mvh

SRM

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skogen vinterstid er jo det viktigste at man har en tjukk ullgenser eller et annet varmeisolerende plagg. Og gjerne en varmebukse av et eller annet slag også. 

"Og gjerne en varmebukse av et eller annet slag også." "Anna"!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Føyer meg til det som er sagt over her. Skal du på lange turer over tregrensa må du være kledd i klær som tåler vær og vind, spesielt nå i vinterhalvåret. Skal du ut i skogen og marka, godt under tregrensa, så kan du gå på tur med hva som helst av klær. Kjøp noe som er billig og funksjonelt som du ikke er redd for å ødelegge med for eksempel glør fra bål og slikt. På vinteren har du ullundertøy og ullgenser i tillegg. Ikke noe problem.

 

Sikkert lett å tro at man trenger veldig bra utstyr for å gå på tur, men sånn er det ikke. Bruk først mye penger på gode klær dersom du tenker å utsette deg for litt hardere omgivelser.

 

Tips til billige og bra turklær: For jakker og bukser, sjekk ut Pinewood. Det har de rundt om flere steder, du finner sikkert forhandlere på nett. For ullgensere og annet turtøy: Sjekk ut Beaver Lake. Igjen, finn forhandlere på nett. Beaver Lake lager blant annet nato-gensere og islender-gensere i ull, skikkelig bra saker, koster noen få hundrelapper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vil bare føye meg til balle sitt resonnement. Dog har heller ikke jeg prøvd produktet du nevner. Man trenger ikke bukser eller jakker til flere tusen i utgangspunktet. At det er ok med ordentlige klær til en tur på vidda midtvinters skjønner jeg, og foretrekker det selv også. Det du eventuelt kan tenke på er jo graden av hvor vannavisende klærne eventuelt skal være. Julen for to år siden fikk jeg ei alt mulig bukse/turbukse som den gang kostet omkring 400-500 kroner om jeg skulle tippe. I dag når jeg var innom xxl så jeg den til salgs til 300 et eller annet. Den måtte jeg kaste nylig fordi jeg gjorde en tabbe i heimen som gjorde at den ble ødelagt. Den buksa brukte jeg på et tresifret antall turer( dagsturer inkludert) senest ei lita uke på Hardangervidda i september. Jeg sier ikke det at det var ei bukse av topp kvalitet, men jeg sier det kan funke det som er rimelig også :)

( beklager at dette ble litt knotete, skrevet på mobil)

Mvh

SRM

Jeg er helt sikker på at billige klær er godt brukende, men i de meget få situasjonene med maksimalt dårlig vær, har jeg vært glad for å ha opp mot det dyreste som kan skaffes.

 

Føyer meg til det som er sagt over her. Skal du på lange turer over tregrensa må du være kledd i klær som tåler vær og vind, spesielt nå i vinterhalvåret. Skal du ut i skogen og marka, godt under tregrensa, så kan du gå på tur med hva som helst av klær. Kjøp noe som er billig og funksjonelt som du ikke er redd for å ødelegge med for eksempel glør fra bål og slikt. På vinteren har du ullundertøy og ullgenser i tillegg. Ikke noe problem.

 

Sikkert lett å tro at man trenger veldig bra utstyr for å gå på tur, men sånn er det ikke. Bruk først mye penger på gode klær dersom du tenker å utsette deg for litt hardere omgivelser.

 

Tips til billige og bra turklær: For jakker og bukser, sjekk ut Pinewood. Det har de rundt om flere steder, du finner sikkert forhandlere på nett. For ullgensere og annet turtøy: Sjekk ut Beaver Lake. Igjen, finn forhandlere på nett. Beaver Lake lager blant annet nato-gensere og islender-gensere i ull, skikkelig bra saker, koster noen få hundrelapper.

Og som nevnt noen ganger, jeg tror dette også er avhengig av geografi - her vest er det lettere å forsvare dyre gore-tex klær. Det er mer vær....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet for noen år siden ute var der mange som brukte varde klesmerke. 

Det er et klesmerke fra spar kjøp. 

 

Fungerte utmerket =) 

 

Det er sammenheng mellom pris og kvalitet på klær, men ikke så stor som prisveksten. 

Står blant annet i markedsføringsboken til Troye fra NHH. 

Altså en t-skjorte i snitt for 100 er ikke dobbel så god som en for 50- men i teorien er den dyreste noe bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Noen som har erfaringer med North Peak klær fra Obs.

Ja. Har en syltynn North Peak fleece genser/ jakke (glidelås i halsen). Denne er knallfin som andre-lag over tynn Merino. Jeg vil si den er 3 sesongers. På vinteren har jeg tjukkere Polartech strikket fleece og ull, så da får North Peak'n hvile.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.