Gå til innhold
  • Bli medlem

Støtt opprop om stille natur


Lindap

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei Fenriken !

 

Takk for at du la inn denne linken ! !.

 

Jeg var selv til stede i det møtet der Heimdal kom med sine uttalelser.

 

Senterpartiet lager "ris til sin egen bak" ved å støtte regjeringen. Partiet vil åpenbart tape støtte fra mange potensielle velgere som har sans for bøndenes angst for redusert tollvern under den blåblå regjeringen. Det er kommunevalg om to år.

 

Det er først og fremst "skuterbransjen" og mange ungdommer med "skuterdilla" vil jeg kalle det, som tjener på frislippet.

 

Bøndene, som yrkesgruppe og grunneiere har godt nok vern i det gjeldende regelverket.

 

Brage

 

Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at disse snøscooterforkjemperne greier å lage utrolig mye engasjement på nett, mange kommentarer i alle kanaler

dessverre ikke alle like saklige, men uansett 

 

dagens status mtp meningsmålinger :

 

stille natur : ca 40.000 stemmet mot
vg : 75% av 13.000, ca 9750 stemmer for
ht : 88% av 14.000, ca 12.320 stemmer for

på vg og ht sine avstemninger kan du stemme flere ganger ( 1 gang med pc, 1 gang med mobil etc. )

 

http://www.opprop.net/jatilstillenatur

http://www.ht.no/incoming/article8696471.ece

http://www.vg.no/nyh...?artid=10148454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du ikke de nye planene om å gi tilgang til motorisert ferdsel i naturen? Støtt da gjerne dette oppropet fra turistforeningen.

 

http://www.turistforeningen.no/stillenatur/

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Turistforeningen-i-strupen-pa-Regjeringens-snoscooter-politikk-7385292.html

Klart jeg støtter stille natur naturen er heller ikke ufarlig, det krever kunnskap og varsomhet å ferdes i den. Om vi får et tilnærmet frislipp av motorferdsel vil jo også flere ukyndige ferdes i fjellet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke mange som tar disse tabloide meningsmålingene i nettaviser særlig seriøst da. Hvem skulle i såfall det være?... ;)

 

Du er et veldig godt poeng :-)

 

Hvis man leser kommentarfeltene i disse avisene så refereres det til disse meningsmålingene og at 88% er for , dvs flertallet

ingen snakker om hvor mange som har stemt etc.

 

jeg synes uansett det er litt betryggende at deltagelsen ikke er større med tanke på all den røyken som snøscooterfolket på nett lager,

er det mest røyk ? 

jeg håper det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenligne en aksjons underskrifter der man vil forsøke å stoppe noe, med en avstemning i en nettavis for eller imot noe som de fleste ønsker velkommen blir søkt...

Eneste gode sammenligningsgrunnlag ville vært om det også ble samlet inn underskrifter FOR, med trusselen i bakhånd at dette kunne blitt endret.

Da hadde man fått likt engasjement hos begge parter.

Svært få som gidder å engasjere seg i noe de tror de får uansett.

Underskriftskampanjen som går nå har enda et godt stykke igjen før det er 1% av befolkningen som har gitt sin underskrift....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eirik78 !

 

Du kan vel i alle fall innrømme at det nyttig at noen mener noe om saken og ikke stiler seg helt likegyldige.

 

Brage. 

 

Ja, kjøring i utmark engasjerer. Jeg hørte en gang om et kommunestyremøte i Alta. Da de skulle behandle snøscooterkjøring kom alle representanter på møtet og alle har lest sakbehandlingspapirene nøye. Da de en annen gang skulle ha møte om folkehelse, dukket nesten ingen opp og ingen hadde giddet å lese samrbehandlingspapirene. Selv om det i mine øyne er en viss sammenheng mellom f. eks. fedmeproblematikk og muligheter til å kommer overalt motorisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

@Lompa, enig med deg i at det kan diskuteres om ikke DNT er litt i overkant ivrige med å tilrettelegge fjellheimen slik at det skal være mest mulig som å være hjemme i byen. Samtidig er det jo flott at de fronter denne saken. Når man ikke lenger kan spenne på skia og gå på tur i stille og rolig vinternatur, som er det vakreste som finnes, uten å ha et titalls dritings lokale ungdommer herje villmann med snøscooter og bråke på alle bauger og kanter, da blir jo naturopplevelser noe som må inn i historiebøkene. Dessverre.

Det kjøres jo allerede masse ulovlig fritidskjøring rundt om. Om reglene endres vil masse folk gå til anskaffelse av dyre og flotte snøcrossere, og når man har en sånn maskin stående så blir den jo brukt. Og da er roen i fjellet brutt for alltid.

Det fasinerer meg at du bruker utrykket dritingse lokale ungdommer. Jeg er selv en lokal ungdom som ønsker å bruke en liten del av den lokale utmarka til lovlig rekreasjon på scooter. Jeg har kjørt scooter i naturen der jeg har vokst opp i 10 år. Har sikker 6000 ulovlige mil på scooter tilsammen. Jeg har aldri blidt anmeld, vært dritings eller forstyret freden til en skigåer. Det har med lokalkunskap å gjøre. Der jeg og mine venner kjører scooter er det ingen som går på ski, vi kjører mest i gamle hogstfelt og skogkledde lier langt bort fra naturperlene påsketuristene søker til.

Scooterførere blir ofte framstilt som late og uvitende om natur og dyreliv. Til opplysning så har jeg jaktet storvilt og småvilt hele livet, og jeg er temmelig sikker på at jeg har like mange mil på fjellski som de fleste her inne. Å til de som tror at det vi driver er en sport for late utrente personer. Så er det bare å komme å prøve å holde følge en dag.

Det virker som at når det kommer en representant fra storbyens skiadel til flellet en helg. Da skal alle lokale vike fra sine aktiviteter så vedkommende kan gå milevis uten å høre en lyd.

Det er plass til alle, så nå er det på tide å slutte med denne usaklige og fanatiske scootermotstanden som herjer i mange miljøer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Jeg synes det er ganske kunstig å gjøre det til en konflikt mellom by og bygd. Når man ser på det engasjementet dette vekker hos folk som er motstandere av fornøyelseskjøring med scooter i utmark så virker det ganske jevnt fordelt i befolkningen, både i byer og bygder. Spesielt i de bygdene som har mye reiseliv og turisme er det stor motstand, fordi lett tilgjengelig fredelig natur (villmarka i canada har ikke like mye småbygder og veier) er rimelig sjeldent. Men det møter jo også motstand mot folk som bare er friluftsmennesker og elsker den stille naturen.

 

For all del, jeg skjønner at det er moro med scooter. Men om vi beveger oss i denne retningen, og får fem-seks ganger så mange scootere som vi har i dag, med stadig mer tillatelser, så vil det være svært vanskelig å reversere det. Det vil bli mer og mer motorferdsel og støy i utmarka. Med tid vil sikkert heliskiing bli tillatt mange steder også, siden det er så mye motorferdsel og støy uansett. Ut i fra hva jeg har lest virker det for meg som om en svært stor andel av befolkningen, kanskje til og med flertallet, ser med stor skepsis på denne utviklingen. Men de fleste holder kjeft. De som ønsker å herje rundt på scooter er derimot ofte ganske høylytte av seg, og den som roper høyest får jo ofte best service.

 

Så kan det godt hende at det med tiden vil bli et flertall for fornøyelseskjøring, vi beveger oss jo mot at det skal bli mer og mer maskiner og tilrettelegging overalt. Men uansett bør det vel være en ordentlig politisk prosess over lang tid? Det handler tross alt om ett av få land igjen i verden med store, lett tilgjengelige friluftsarealer frie for støy og relativt frie for inngripen. Det er noe som har en uvurderlig verdi i seg selv, og hvis vi mister det, vil vi ALDRI få det igjen. Vi kan ikke angre.

 

Så når vi som er motstandere av dette i det minste ønsker en lang og god politisk prosess, heller enn at dette blir innført bakveien under dekke av å være "prøveordning", så synes jeg ikke vi er usaklige og fanatiske, @skarmoen. Om noen er usaklige og fanatiske må det vel være det lille mindretallet som ønsker å få endret reglene til sin fordel så kjapt som mulig, uten en ordentlig politisk prosess, fordi de mener sin rett til å leke er viktigere enn å bevare en type natur og friluftsarealer som på litt sikt vil bli tapt for alltid om det skal være hundrevis av scooter i hver by, bygd og hyttegrend.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fasinerer meg at du bruker utrykket dritingse lokale ungdommer. Jeg er selv en lokal ungdom som ønsker å bruke en liten del av den lokale utmarka til lovlig rekreasjon på scooter. Jeg har kjørt scooter i naturen der jeg har vokst opp i 10 år. Har sikker 6000 ulovlige mil på scooter tilsammen. Jeg har aldri blidt anmeld, vært dritings eller forstyret freden til en skigåer. Det har med lokalkunskap å gjøre. Der jeg og mine venner kjører scooter er det ingen som går på ski, vi kjører mest i gamle hogstfelt og skogkledde lier langt bort fra naturperlene påsketuristene søker til.

Scooterførere blir ofte framstilt som late og uvitende om natur og dyreliv. Til opplysning så har jeg jaktet storvilt og småvilt hele livet, og jeg er temmelig sikker på at jeg har like mange mil på fjellski som de fleste her inne. Å til de som tror at det vi driver er en sport for late utrente personer. Så er det bare å komme å prøve å holde følge en dag.

Det virker som at når det kommer en representant fra storbyens skiadel til flellet en helg. Da skal alle lokale vike fra sine aktiviteter så vedkommende kan gå milevis uten å høre en lyd.

Det er plass til alle, så nå er det på tide å slutte med denne usaklige og fanatiske scootermotstanden som herjer i mange miljøer.

Hvordan vet du at du aldri har blitt anmeldt? Har du f.eks skiltet på skuteren din plassert der det skal være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Kort oppsummering av mitt forrige, lange innlegg: Jada, det går helt sikkert fint å sette av litt utmark til scooterkjøring nå. Men det handler om hvilken retning vi beveger oss i! Starter man vil det bare bli mer og mer. Og oppvoksende generasjoner vil ikke se på eksisterende løyper som frihet til å kjøre scooter, men som et hinder til å kjøre andre steder. Det vil bli mer og mer normalt å kjøre over større og større områder. Og på lang sikt ødelegges mye av friluftslivet og skikulturen. Ikke nå, ikke om 10 år, men kanskje om et par generasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se ut som dette oppropet ikke var noe turistforeninga fulgte opp noe særlig?

Og det er jo ikke så mange det har engasjert heller, bare et lite mindretall har deltatt. Under en prosent av landets innbyggere.

På siden til turistforeninga har de ikke fulgt opp siden det passerte 2000 underskrifter, omtales med: 2000 har signert dette oppropet!

Så engasjementet fra turistforeningens side døde nok lenge før det gjorde her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er jo ikke så mange det har engasjert heller, bare et lite mindretall har deltatt. Under en prosent av landets

Hva er definisjonen din på ikke så mange? Hva sammenligner du med?

Konklusjonen din er en meningsløs forenkling :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sikker 6000 ulovlige mil på scooter tilsammen.

 

 

Bra! 6000 mil, wow. Eg synes alle skal legga til grunn same lovforståelse som deg, at det er opp til kvar enkelt å bestemma om dei skal følga norsk lov eller ei. Berre hugs å finn ei subjektiv grunngjeving som forklaringsmodell kvifor det er greit. Eg har veldig lyst på elgjakt, så då må det vel vera greit å reisa opp i dalane og skyta ein  (eller to) elg, det er tross alt 100 000 elg i noreg, ein frå eller til gjer ingenting. La oss slutte med den langsiktige planlegginga av samfunnsutviklinga, no må det vera opp til kvar enkelt å realisera seg sjølv, så lenge ein ikkje blir tatt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er plass til alle, så nå er det på tide å slutte med denne usaklige og fanatiske scootermotstanden som herjer i mange miljøer.

 

Du forvekslar ulike meiningar om ein sak med å vera usaklege og fanatisk. Eg har ingen problem med å høyre at andre har andre meiningar enn meg og det burde vera ditt standpunkt dersom du skal engasjera deg i ein diskusjon uansett kva sak det er, men eit godt tips er å argumentera ut frå saka.

 

Kan du gje meg ein sakleg grunn for kvifor det skal opnast for motorferdsel i rekreasjonsøyemed? Få argumenta på bordet så kan vi heller diskutera dei framfor å diskutera personane bakom :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "josteink"

 

Helt ening med deg ! Og la oss også få en beskrivelse/definisjon av hva slags kjøring som er "fornøyelseskjøring" og hva er "rekreasjonskjøring" Er det samme sak  -  eller samme slags aktivitet på og med skuteren ? Hvor ligger eventuelt forskjellen ?

Personlig kunne jeg godt tenke meg å akseptere kjøring etter -  NB ! - godkjente løyper  hvis dette kunne begrenses til områder i god avstand fra bebyggelse (hytter / hoteller etc.) Men all erfaring hittil fra de forsøkene som er gjennomført  viser jo  -med all ønskelig  tydelighet - at det er utopisk å tro at det skulle kunne bli en realitet. Ingen kontrollmyndighet vil noen gang få nok ressurser (penger, tid, personell) til å gjennomføre kontroller som er effektive nok over tid.

 

Brage

 

   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Synes ikke det var så imponerende av DNT og starte et opprop på en "gratisside" som dette, men greit nok. Mange vil unngå slike registreringer fordi de ikke ønsker å oppgi e-mailadresse og fullt navn. Kanskje blir ip-adressen og andre ting registrert også. Når det er sagt så har faktisk oppropet samlet nesten dobbelt så mange registreringer som nr. to av emnene på nettsiden.
 
Jeg mener vesentlig friere bruk av motorisert ferdsel i utmark er en tragedie. Og når noen sammenligner dette med motorisert færdsel på sjøen, så er det vel ikke helt urellevant det heller. Den som har havnet inne i en sværm av vannskutere i trangt farevann som padler vet det. Ikke mye respekt for femknopssoner der i gården.  Det samme kan sies om støyen. Noen steder må folk ligge å høre på et stort anntall støyende joller som kjører frem og tilbake til langt ut på natten.
 
Problemet er at for mange har for mye penger. Potensialet for stor vekst i all slik motorisert ferdsel er svært stort. På et tidspunkt kan det ta helt overhånd. De som er tilhengere av motorisert ferdsel i utmark i dag tenker sikkert ikke over at det etter hvert kan dukke opp hundretusner i tillegg til dem selv.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei "cornix" !

 

Helt enig med deg !!

Vi må alle innse at i det samfunnet vi lever i der er det noen som må ha myndighet til å regulere vår adferd ved forbud og andre tiltak selv om den enkelte av oss ikke alltid liker alt det som blir bestemt.

Og ofte vil det være riktig å være " føre var " ,som det heter, og ikke la nærings- og andre økonomiske interesser alene få styre utviklingen selv om disse også enkelte ganger bør legges i vektskåla.

Brage

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.