Gå til innhold
  • Bli medlem

Støtt opprop om stille natur


Lindap

Anbefalte innlegg

Skulle vi alle svømt da eller?

(vann)Scooter er ikke lov på sjøen heller...

Men det er lov med alle slags motorbåter overalt. Hvorfor aksepterer vi det? Vi som verken bor ved sjøen eller har næringsvirksomhet der, kan vel ro eller padle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes sammenligningen med støy fra motorbåter er litt søkt. Er vel ganske mange flere som driver med friluftsliv i fjellet til alle årstider enn det er folk som padler eller ror, særlig om vinteren. Det er dessuten mye nyttetransport og ferger/hurtigbåter på sjøen som lager støy uansett, det er det ikke så mye av på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er dessuten mye nyttetransport og ferger/hurtigbåter på sjøen som lager støy uansett, det er det ikke så mye av på fjellet.

 

På dei aller fleste fjellovergangane, er det mykje tettare mellom kvart vogntog enn det er mellom ferjene på nokon fergestrekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er lov med alle slags motorbåter overalt. Hvorfor aksepterer vi det? Vi som verken bor ved sjøen eller har næringsvirksomhet der, kan vel ro eller padle?

Sjøen er best sammenlignet med vei, på land. Altså asfalt (med mat under) Ikke fjell. Man tar seg fra A til B, på samme måte som man kjører bil på land. Man hadde ikke svømt ut midtfjords og ligget å duppet, for på den måten nyte stillheten ;) Vi kan ikke svømme eller ro, på samme måte som vi kan gå / gå på ski.

Det fantes båter før det fantes biler. Båt er vel ett av de første transportmidlene som kom, med unntak av dyr. Havet har alltid vært ansett som en transportarena eller en arbeidsplass. Ikke en rekreasjonsplass. Og de fleste byer i Norge / verden ligger der de ligger pga dette.

Men ettersom samfunnet har utviklet seg og båt også har gått til å bli leketøy, prøver man å regulere det med aldersgrenser, fartsgrenser, båtførerbevis, nekte vannscooter og kontroll av alt.

Så er jeg enig i at det er mye grisekjøring og støy forårsaka av grisekjøring. Ett tegn på at kontroll og folks holdninger til reguleringer er dårlig.

Noe som absolutt ikke taler snøscooterne sin sak godt!

Men det er uansett ikke å sammenligne.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er lov med alle slags motorbåter overalt. Hvorfor aksepterer vi det? Vi som verken bor ved sjøen eller har næringsvirksomhet der, kan vel ro eller padle?

Vel, for dette forumet sin del, så tipper jeg de fleste her er fjellinteresserte, ikke sjøinteresserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, for dette forumet sin del, så tipper jeg de fleste her er fjellinteresserte, ikke sjøinteresserte.

Noen av oss er begge deler. Å være på tokt i havkajakken langs Vestfold, Telemark og Agderfylkene i juli er allerede en suicidal opplevelse.

Dette er et surrialistisk miljø av skjærgårdsjeeper, joller, og hvite slagskip, hvor fellesnevneren er at alle holder 30 knop eller mer, ingen forholder seg til såkalte fartsgrenser, den sterkeste`s rett råder og hvor kontrollmyndighet er tilnærmet fraværende.

Bølger er gøy, men alle behøver nødvendigvis ikke være ingeniørkonstruerte  ... :roll:

Om ikke alt er sammenlignbart med snøscooterkjøring i fjellet, ser jeg absolutt noen fremtidige paralleller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøen er best sammenlignet med vei, på land. Altså asfalt (med mat under) Ikke fjell. Man tar seg fra A til B, på samme måte som man kjører bil på land. Man hadde ikke svømt ut midtfjords og ligget å duppet, for på den måten nyte stillheten ;) Vi kan ikke svømme eller ro, på samme måte som vi kan gå / gå på ski.

Det fantes båter før det fantes biler. Båt er vel ett av de første transportmidlene som kom, med unntak av dyr. Havet har alltid vært ansett som en transportarena eller en arbeidsplass. Ikke en rekreasjonsplass. Og de fleste byer i Norge / verden ligger der de ligger pga dette.

Men ettersom samfunnet har utviklet seg og båt også har gått til å bli leketøy, prøver man å regulere det med aldersgrenser, fartsgrenser, båtførerbevis, nekte vannscooter og kontroll av alt.

Så er jeg enig i at det er mye grisekjøring og støy forårsaka av grisekjøring. Ett tegn på at kontroll og folks holdninger til reguleringer er dårlig.

Noe som absolutt ikke taler snøscooterne sin sak godt!

Men det er uansett ikke å sammenligne.... :)

Man har rodd, seilt og padlet på sjøen i uminnelige tider, på samme måte som man har gått på ski og beina på fjellet. Fjellet var arbeidsplass (jakt, høsting) på samme måten som sjøen. Det er bare i ny tid at fjellet blir sett på som et rekreasjonslandskap. Snøskuteren er heller ikke laget som leketøy... Det er ganske historieløst å sammenligne sjøen med asfaltert vei.

 

Mitt (og andres) poeng var bare at dersom det hadde vært motsatt, at motorisert ferdsel (utenom nyttekjøring) var forbudt på sjøen, ville vi diskutert de samme problemstillingene som vi gjør rundt skuterkjøringa på fjellet i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mitt (og andres) poeng var bare at dersom det hadde vært motsatt, at motorisert ferdsel (utenom nyttekjøring) var forbudt på sjøen, ville vi diskutert de samme problemstillingene som vi gjør rundt skuterkjøringa på fjellet i dag.

Den diskusjonen er der allerede, i alle fall rundt den mest unyttige bruken av sjøen. Vannscootere har vært forbudt i skjærgården fram til nå, med omtrent de samme argumentene som brukes mot snøscootere. Importørene av disse maskinene har tatt saken til EU og det ser nå ut til at Norge må åpne for fri bruk av vannscootere.

 

Min bekymring både på land og vann er først og fremst av hensyn til naturens egne beboere. Jeg tenker på villreinen, fjellreven (de vi har igjen), jerv, fuglelivet osv. Dyrene har til nå hatt sine egne friområder hvor kun de mest ihuga av oss har gått inn til fots, men hvor deres tilværelse har kunnet være relativt uforstyrret fra mennesker og aktivitetene vi fører med oss. Dersom snøscootere får større radius i villmarken vår, ser jeg for meg at også disse mest utilgjengelige fristedene forsvinner for dyr og fugl.

 

En annen ting er ulovlig jakt, en feig jakt på forsvarsløse dyr i dypsnøen fra snøscooter. Jeg har tidligere i en periode bodd i et område i landet hvor dette nærmest var allment praktisert. Ok, det har ingenting med den nye prøveordningen å gjøre, men den tilgjengeliggjør og legitimerer en bruk av motorferdsel i naturen som videre er lett å misbruke for de som ønsker det.

 

Mulig jeg er i overkant negativt naiv, men jeg har veldig vanskelig for å ikke være det i denne saken  :roll:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss er begge deler. Å være på tokt i havkajakken langs Vestfold, Telemark og Agderfylkene i juli er allerede en suicidal opplevelse.

Dette er et surrialistisk miljø av skjærgårdsjeeper, joller, og hvite slagskip, hvor fellesnevneren er at alle holder 30 knop eller mer, ingen forholder seg til såkalte fartsgrenser, den sterkeste`s rett råder og hvor kontrollmyndighet er tilnærmet fraværende.

Bølger er gøy, men alle behøver nødvendigvis ikke være ingeniørkonstruerte  ... :roll:

Om ikke alt er sammenlignbart, ser jeg absolutt noen fremtidige paralleller.

Stemmer nok det, jeg kommenterte bare hvorfor jeg tror det er mindre oppstyr rundt den problematikken.

 

Problemene er jo ikke akkurat like store over alt på sjøen heller. Jeg var med på endel turer i en norlandsbåt m/påhengsmotor og det var digg å kunne skru av motoren og gå over til å bruke seil, for da ble det så å si helt stille. Dette var riktignok på vestlandet (litt sør for Bergen, stort sett mellom Lysekloster og Marsteinen fyr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Problemene er jo ikke akkurat like store over alt på sjøen heller. Jeg var med på endel turer i en norlandsbåt m/påhengsmotor og det var digg å kunne skru av motoren og gå over til å bruke seil, for da ble det så å si helt stille. Dette var riktignok på vestlandet (litt sør for Bergen, stort sett mellom Lysekloster og Marsteinen fyr)

 

Hekkbølger finnes på vestlandet også!

Rodde 4 dager med en "Strandebarmer" i trekanten Bjoa, Halsnøy - Huglo i sommer. 4 dager i nydelig vær og tilsvarende trafikk på vannet. "Alle" skulle bort å se på de galningene som ikke brukte motor. De fleste uten tanke på at hekkbølger ikke er det morsomste å ro i. Med kajakk hadde ikke den turen vært trivelig i det hele tatt.

 

Oppropet er signert!

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signert!!!

Denne snikinnføringen er bare tragisk. Nyttekjøring er helt greit og de som må ha noe fraktet har utmerkede muligheter til å leie transport eller frakte ting på sommertid.

Har padlet ett par ganger ved Hvaler og på stille dager er det som 1000 gressklippere med turtall overalt, det er bensinlukt og røyk, ingen fugleskrik, ingen plasser til ro og fred, kun hekkbølger og stygge plastbåter som sneier farlig nær. En av dagene dro det opp en sørvestlig kuling, og da var det atter en ro over stedet til vanlig friluftsliv. Det døgnet var det 1200 lystbåtførere som ringte for assistanse. Vi er blitt en befolkning uten kompetanse, med for mye penger, uten omtanke og fremferd med tanke på naturen. Sjøen er tapt!

La oss kjempe for fjellet!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har rodd, seilt og padlet på sjøen i uminnelige tider, på samme måte som man har gått på ski og beina på fjellet. Fjellet var arbeidsplass (jakt, høsting) på samme måten som sjøen. Det er bare i ny tid at fjellet blir sett på som et rekreasjonslandskap. Snøskuteren er heller ikke laget som leketøy... Det er ganske historieløst å sammenligne sjøen med asfaltert vei.

Mitt (og andres) poeng var bare at dersom det hadde vært motsatt, at motorisert ferdsel (utenom nyttekjøring) var forbudt på sjøen, ville vi diskutert de samme problemstillingene som vi gjør rundt skuterkjøringa på fjellet i dag.

Enig med deg. Man har brukt båt i ualminnelige tider. Og ski, på fjellet.

Akkurat det jeg mener!

Problemstillingen er helt annerledes. Helt motsatt faktisk. Reversere eller godta.

Noen snøscooterne er sikkert ikke laget som ett leketøy. Men mange er! Og det er den bruken av den som diskuteres her. "Rekreasjonskjøring".

Vannscootere er laget som leketøy og er (forløpig) forbudt pga støy.

Mitt poeng er at det har alltid vært båter på sjøen. Med motor også, så lenge den har fantes. Industri, arbeidsplasser og samfunn er bygd opp og eksisterer pga båter.

Det er umulig å få reversert! Kun regulert.

Og som du helt riktig poengterer, folk følger ikke reguleringene og sommerstid er det ganske ville tilstander på sjøen.

Forstår ikke at folk vil risikere å få slike tilstander på fjellet også?

Snøscooter er noe "nytt" (til rekreasjon/lek i utmark) og vi kan velge å godta eller ikke? For blir det godtatt blir nok det også umulig å reversere. Kun fånyttes regulert...

Og da er det som poengtert over her, tapt alle plasser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg har støttet oppropet og brevet fra organisasjonene til Miljødepartementet fult ut. Men jeg savner en henvisning til rapportene fra NINA i 2005 hvor det i konklusjonen  bl.a. står

 

"Satsing på snøskuterkjøring som reiselivsprodukt er ikke en uttalt målsetting fra sentrale myndigheters side i forsøket, i og med at dette utgjør en målkonflikt i forhold til formålsparagrafen i motorferdselloven."  (Understreket her)

 

Det er tydeligvis dette som nå har gått opp for statsråden og er grunnen til at hun har startet et lovarbeid med sikte på en endring av motorferdselloven.

Saken må følgelig til Stortinget før det kan skje noen endring  i gjeldende praksis,

(Mer om dette under tråden "Motorisert ferdsel  i utmark"

 

Brage 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Sivilombudsmannen om skuteruterutslippet.

 

Vi vet nå litt  mer om hva Sivilombudsmannen mener om den klagen han har mottatt fra friluftsorganisasjonen (DNT og FRIFO m.fl.)

http://www.vg.no  opplyser at han "ikke vil foreta seg noe før Miljøverndepartementet har gjort sine endelige vedtak om forsøket"

 

Vi må her også merke oss hva han ikke sier nemlig at han ikke har bedt departementet om en uttalelse hvilket han har full adgang til etter ombudsmannsloven. Forklaringen til dette kan kanskje være at han håper på at Kommunaldepartementet og/eller Miljøverndepartementet selv dropper saken etter politisk press fra Stortinget og almeheten. Men etter det både statsministeren selv og statsråd Sundtoft har uttalt virker vel det lite sannsynlig.

Men det vi med temmelig stor sikkerhet kan si er nok at førstkommende Påske i alle fall er reddet fra skuterbråket.

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei frantic !

 

Den skuteren jeg møtte ved Lappoluobal den skremte nesten livet av meg. Det kom kanskje delvis også av at det  var to berusete personer som satt på den. Og det var, etter det jeg nå forstår, en "Ockelbo" eller noe i den retning, som nå ikke lenger er i bruk.

 

Brage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KrF og Venstre vil tvinge miljøvernminister Tine Sundtoft (V) til å stoppe forsøket med snøscooterkjøring i 108 kommuner - i alle fall inntil lovligheten i prøveordningen er avklart.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10148427

Vel, det er tydlig at det er veldig delte meninger her, så å si alle innleggene jeg leste på saken ønsket seg snøscooterkjøring. Litt interessant å se resultatet her: http://www.vg.no/poll/?id=18089

Står i sterk kontrast til denne: http://www.opprop.net/jatilstillenatur

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er tydlig at det er veldig delte meninger her, så å si alle innleggene jeg leste på saken ønsket seg snøscooterkjøring. Litt interessant å se resultatet her: http://www.vg.no/poll/?id=18089

Står i sterk kontrast til denne: http://www.opprop.net/jatilstillenatur

 

 

Kontrast og kontrast - ser man litt på tallene, så er de som har signert oppropet over 10 ganger så mange (39116), som de som har vært positive i VG sin poll (3591)

 

Så det er ikke akkurat en 50-50 fordeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.