Gå til innhold
  • Bli medlem

Rypejakt i Oktober oppi Nord Trøndelag


Villmarksmannen83

Anbefalte innlegg

Da var dagen kommet for å dra på det faste jaktterrenget oppi Nord Trøndelag sammen med den samme gamle gjengen, bestående av Roger og Amund og jaktlagets nye jeger var Carina som er frøkna til Amund. Amund og Carina gikk oppover på onsdagen for hytten var leid i fra onsdag til søndag slik man fikk seg noen dager å jakte på. Det er en lang reise oppover så er greit å ha litt tid i terrenget.

 

Onsdag:

Amund sitt innlegg.

 

Jeg og Carina dro opp til hytta onsdag 16 oktober. Etter at sekken var pakket med mat, jakt utstyr og go drikke sto vi klar til turen fra parkerings plassen nede ved bilen rundt kl 1200.
Turen opp gikk rolig etter som myrene var fylt med vann etter en uke med regn vær i trøndelag, men humøret var på topp da det så ut som været skulle være på vår side
disse dagene på jakt. Etter som jeg har vert her oppe med Espen og Roger to ganger tidligere viste jeg at det var stor sjangse for at man fikk se noen ryper på vingene denne jakt turen også.
Etter litt over to timers gange var vi framme ved hytta. Hytten var mer falleferdig enn sist vi var her oppe. Men de var i gang med å bygge den nye hytta som skal komme.
Vi fikk i oss noe lunsj og gjort klar hytta før det ble en liten tur rundt hytta på jakt.
Det ble mest en tur for at Carina skulle få prøve seg med hagla å lete etter ful i terrenget.
Vi så ikke noe ful på denne lille turen vi hadde rundt hytta, men gledet oss til og jakte
hele torsdag.
 
Torsdags morgen våknetet vi til ny snø, tåke og vind. Det så veldig skummelt ut for at det skulle bli en go jakt dag på fjellet. Etter frokost
var sekken pakket og klar for tur. Selv om vi hadde tett tåke gikk vi ut og prøvde og komme
oss inn mot toppen å håpet på at tåken skulle lette på tur inn over fjellet.
Etter en og en halv time så hadde vi gått fra sikt på 350m til nærmere 100m. Snø og vind
gjore det ikke enklere og se hvor man var eller hvor man skulle. Så vi bestemte oss for og
gå ned til hytta for og se ann været for resten av dagen. Det ble lit bedre vær ut på ettermiddagen så vi gikk oss en tur ut rundt hytta i gjenn ogg vi fikk sett ful 2 ganger.
Det var en enkel rype som Carina tok opp like bak hytta, hun fyrte av men skuddet havnet bak rypen som flø fint vidre. Vi går over toppen og tar opp rypa en gang til, denne gangen
får jeg skutt i ei åpning rypen flyr i gjennom. Bom på rypa denne gangen også.

Like etterpå gikk vi tilbake til hytta for å gjøre klar mat og varme til Espen og Roger som skulle komme senere på kvelden.


Torsdag:

Jeg og Roger kom kjørende i fra Trondheim på torsdagen og vi var fremme på parkeringsplassen kl 19 på kvelden så det hadde begynt å bli mørkt i området men man var forberedt på mørkets frembrudd med hodelykter med nye batterier. Turen oppover i fjellet kom til å ta ca en og halv time i fra parkeringen, men det skulle vise seg at det kom ikke til å stemme.
Vi begynte å gå oppover med våre kompakte sekker og våpen, føret var bløtt og jævelig og området vi skulle passere var selvsagt over myr og beiteområder som kyr har gått ned og gjort om til et gjørmehelvete. Temperaturen var rundt 1 grad og helt klar himmel så det ble en tur under stjerneklar himmel. Turen begynte bra men etter hvert så begynte musklene til de eldre å stivne og man måtte bare ta tiden til hjelp, man stresset ikke pga det var ikke planlagt noen jakt før dagen etterpå, men Amund og Carina skulle vist ordne taco til kvelds så man hadde jo et mål å komme seg frem i såfall.
Etterhvert så begynte noen å bli utålmodig å begynte å spørre hvor langt det var igjen, og med mitt beste oppmuntrende stemme sa jeg 600 meter og da hørte jeg bak meg i en høy tone, 6 km igjen e du gal... hehe noen hadde vist hørt feil men jeg nøt øyeblikket i et lite sekund før jeg rettet på misforståelsen. Da kom det et lettet pust i fra Old papa san og turen gikk videre, var bare en 30 min igjen så var vi fremme på hytten der Amund og Carina hadde laget ferdig tacoen som hadde stått på bordet i en time å ventet pga litt forsinkelser, men som sagt vi hadde det ikke travelt.
Ble en hyggelig kveld med god drikke og gode historier i fra gode gamle tider.

Fredag:

Der ringte klokken og man så at visern viser 06.30, man merker at det er ikke hverdagselig at man våkner opp på denne tiden av døgnet men heldigvis er det jaktdag. Man står opp å ser ut av vinduet at det er rene snøstormen utenfor og det er absolutt ingen vits å gå ut i dette været enda, Amund hadde våknet tidligere enn oss andre og tatt på seg jobb som fyringsbøter for hytta, bra valg J.
Vi alle sov videre noen timer for å å stå opp til å begynne å lage frokost og en herlig kaffekopp mens man så på all snøen som hadde kommet i løpet av natten, det er utrolig hvor varierende været kan være på fjelle og man ser at man skal alltid være forberedt på dårlig vær når man vandrer i fjellheime i Norge.
Endelig så klarnet været opp og man tok turen ut i snø paradiset i fjellheime. Vi delte oss opp slik vi greide å dekke så stort område som mulig og vandret avgårde. Det ble observert og skutt etter noen ryper tidlig på dagen så dette var virkelig med på å motivere jegerne som var på tur. Ellers vandret vi i terrenget men snøbygerne slo til i mellom slagene. Etterhvert ble det så ille at man måtte bare søke tilflukt i hytta for det var ingen vits å jakte i dette været, der sikten var bare 10 meter. Lunsj ble servert i hytta og det var godt å få noe varmt å drikke på og få litt ekstra energi av de alt for mange sjokoladeplatene som vi hadde med oss (særlig Amund). Etterhvert klarnet været opp og vi tok turen ut igjen for å sjekke om vi fant de rypene vi hadde gått på tidligere på dagen. Ble flere skudd sjangser i løpet av dagen men ble ikke noen ryper i sekken før jeg plutselig gikk på 4 ryper så lå i le av en grøft der jeg avfyrte 2 skudd for å så felle 2 ryper. Dette var selvsagt høydepunktet for meg, og de andre var misunnelig men fornøyd alikavel.
Resten av dagen ble området saumfart men ikke flere ryper ble observert, men Roger fikk en orrhane på skuddhold men greide ikke å treffe den med sine veljusterte skudd.
Etterhvert havnet vi på hytta igjen etter det begynte å sny igjen og begynte å bli sent på dagen så det var like før mørkets frembrudd.
Roger skulle stå for middagen for dagen og da ble det servert hvalgryte som smakte helt fortreffelig og så ble det selvsagt god drikk på siden av så middagen var virkelig verd å vente på. Resten av kvelden gikk i å spille yatsy og kort.

Lørdag:

Lørdagen kom og en ny jaktdag sto foran oss, men denne dagen skulle vise seg skulle bli akkurat samme som fredagen, snø snø og atter snø. Vi tok en runde rundt i terrenget men fant ut det var ingen vits å være her når det er så store vær skiftinger og vi hadde sett på værvarslet at det var meldt store mengder med snø i løpet av ettermiddagen så vi tok en beslutning at vi skulle dra ned i fra fjellet i dag. Vi spiste lunsj på hytta før det ble vasket og ryddet i hytta og selvsagt ble det skrevet i hytteboken og som er tradisjon, det er moro å komme tilbake å lese i bøkene å se hva som er blitt opplevd på hytten i de forskjellige periodene når man selv ikke er der.
Det var ca 20 cm med snø på bakken da vi gikk ned i fra fjellet og det var en merkbar forskjell i fra da vi gikk opp fjellet da buskene fortsatt var grønn og det var liv i skogen, men nå var alt tildekt av tunge lag av snø. Vi brukte litt over en time ned til bilene som var skikkelig dekket av snø men heldigvis var det greit føre selv med mye snø liggende på skogsveien nedover mot motorveien.

Turen skal oppleves til neste år også.

Takker for denne gangen. God gjeng, god stemning og selvsagt super skyting på alle sammen
Roger, Amund, Carina og Espen

Bilder fra turen:
post-8905-0-95942200-1385425051_thumb.jp
post-8905-0-08307700-1385425065_thumb.jp
post-8905-0-28559400-1385425084_thumb.jp
post-8905-0-67744700-1385425095_thumb.jp
post-8905-0-50125800-1385425116_thumb.jp
post-8905-0-59709300-1385425140_thumb.jp
post-8905-0-09044100-1385425169_thumb.jp
post-8905-0-16152900-1385425198_thumb.jp

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.