Gå til innhold
  • Bli medlem

Søker kartprogram


Eirik78

Anbefalte innlegg

Jeg er på leit etter en programløsning for kart.

 

Det skal takle å legge inn kartfiler for et underlagskart, enten topografisk, eiendom, eller andre plankart. Utgangspunktet er kartverkets kart.

Støtte layers som kan inneholde enten ferdiglagd opptegning, eller som støtter egne opptegninger.

 

Om programmet er gratis eller betalvare er underordnet, jeg er på jakt etter gode tips om hvor jeg skal starte letinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker forøvrig ESRIs produkter i jobbsammenheng, og Quantum GIS privat. QGIS er et godt program som støtter de format du etterspør, og finnes i tillegg i Norsk utgave. Krever noe GIS-kompetanse, men det kommer du raskt inn i, alternativt kan du lese deg opp nå nettet eller spørre her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg støtter forslaget om Grass og Quantum GIS, altså begge deler i kombinasjon. Eg brukar det sjølv på arbeid når det innkjøpte gis-systemet kjem til kort. Quantum GIS finn du på http://qgis.org/en/site/ Du får installert Grass i same slengen, eller du finn det her http://grass.osgeo.org/

Einaste ulempa med Grass og Quantum, er at det i utgangspunkt ikkje er støtte for sosi. På kartverket sine sider ( http://labs.kartverket.no/sos/ ) står det litt om korleis du likevel får det til, eg har ikkje prøvd dette sjølv. Internasjonale format (bla GeoJSON som du også får lasta ned kartverket sine data i) er det betre støtte for. Støtte for raster og wms er veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du laster ned ferdige rasterkart som kartverkets N50 m.fl. er disse georefererte (koordinatfestet) og klar til bruk. Det samme gjelder vektorkart som veibase og stier og løyper. Du kan også scanne et analogt kart som et o-kart, men da må dette georefereres ved at du angir posisjon på kjente steder i kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du laster ned ferdige rasterkart som kartverkets N50 m.fl. er disse georefererte (koordinatfestet) og klar til bruk. Det samme gjelder vektorkart som veibase og stier og løyper. Du kan også scanne et analogt kart som et o-kart, men da må dette georefereres ved at du angir posisjon på kjente steder i kartet.

 

Har hørt at N50-kartene ikke har UTM-nett ferdig fra Kartverket. Kan man få lagt på UTM-nett i disse programmene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.